SCENARIUSZE ZAJĘĆ METODĄ WERONIKI SHERBORNE
ZAJĘCIE I
1. Powitanie – śpiewanka „Witaj…., witaj……., jak się masz?
Wszyscy cię lubimy, wszyscy cię lubimy,
Bądź wśród nas.” ( na melodię „Panie Janie”)
2. Powitanie różnymi częściami ciała – dłońmi, łokciami, brzuchem, plecami, itp.
3. Poczucie własnego ciała:
Ø Leżenie na plecach i jazda po podłodze
Ø Leżenie na brzuchu i jazda po podłodze
Ø Jazda po podłodze na pośladkach
4. Dobieranie się parami
5. Ćwiczenia „z” partnerem
Ø „kangury” – jedno dziecko jest matką i tuli w ramionach swoje dziecko
Ø „mosty” – przechodzenie wokół, nad, pod partnerem w siadzie klęcznym
Ø „wycieczka” – ciąganie leżącego partnera za nogi po podłodze
Ø „rolowanie dywanu” – jedno dziecko leży na podłodze, drugie go turla
6. Ćwiczenia „przeciwko” z partnerem
Ø „paczka” – jedno dziecko siedzi skulone na podłodze, drugie próbuje go wyprostować
Ø „przepychanki” – w siadzie przepychanie się plecami
7. Dobieranie się w czwórki
Ø „morze” – troje dzieci w klęku podpartym tworzy „morze”, czwarte kładzie się im na plecach i jest kołysane
8. Ćwiczenia w grupie
Ø „dywanik” – dzieci kładą się ciasno na podłodze jedno obok drugiego, pierwsze dziecko kładzie się na dywanik i kula się po nim, aż do końca dywaniku, następnie kolejne dziecko itd.
9. Ćwiczenia twórcze
Ø „wycieczka na inną planetę” – stawianie dziwnych kroków, inna mowa, inne powitania, itp.
10. Zakończenie – masaż w parach do wierszyka:
„Płynie sobie rzeczka,
idzie pani na szpileczkach,
idzie słoń, stado słoni,
idzie koń, stado koni,
pełznie wąż, pełznie żmija.
Świecą dwa słoneczka,
zachmurzyło się,
pada deszczyk, pada deszczyk,
czujesz dreszczyk, czujesz dreszczyk?”
11. Pożegnanie – jazda na pośladkach i żegnanie się ze wszystkimi uczestnikami przez podanie sobie ręki.
12. Rozmowa o wrażeniach z zabaw
ZAJĘCIE II
1. Powitanie w kręgu – uścisk dłoni
2. Siad skulny rozkroczny – uderzanie o kolana: dłońmi, pięściami, łokciami, rozcieranie kolan, spychanie kolan do podłogi i podnoszenie ich
3. W siadzie – wymachy nóg, bezwładne przewroty
4. W siadzie – rozjeżdżanie się na zewnątrz i do środka koła
5. Ślizganie i czołganie się po podłodze
6. Turlanie się oraz turlanie kolegi po podłodze
7. Relaks – odpoczynek w leżeniu, głębokie oddechy
8. Przechodzenie wokół leżących i nad nimi, następnie przeskakiwanie
9. Dobieranie się parami
10. Siad rozkroczny naprzeciwko siebie – naprzemianstronne skłony i leżenie raz na jednym, raz na drugim boku
11. Siad tyłem – jedno dziecko wykonuje skłon, a drugie kładzie się na jego plecach, próby wspólnego wstania, pchania partnera po podłodze plecami, stopami, rękami
12. Relaks w leżeniu na podłodze – dzieci obchodzą się nawzajem
13. „Skała” – jedno dziecko siedzi mocno podparte o podłoże, drugie próbuje je przesunąć, pchając w różnych kierunkach
14. Kołysanie się siedząc przodem do siebie z lekko zgietymi nogami, dzieci trzymają się za ręce
15. Pięcioro lub sześcioro dzieci leży w kole na plecach – wszyscy przewracają się jednocześnie na prawy bok, potem na lewy bok, itp.
16. Ćwiczenia twórcze – dzieci naśladują popis łyżwiarzy
ZAJĘCIE III
1. Powitanie w kręgu – piosenką
Witamy, witamy, witamy Was
Witamy cię …., witamy cię…..,
Witamy, witamy.\, witamy Was.
2. Naśladowanie opadających płatków śniegu
3. Strzepywanie z siebie śniegu: z ramion, pleców, głowy, brzucha, nóg, stóp, itp. ( nazywanie tych części ciała)
4. Strzepywanie śniegu z kolegi – taka sama kolejność jak poprzednio
5. Rozgrzewanie, rozcieranie policzków, uszu, dłoni, ramion, stóp swoich i kolegi ( nazywanie tych części ciała)
6. Ćwiczenia oddechowe w leżeniu – połóż kulkę śniegową na brzuchu, zrób wdech i obserwuj jak kulka się unosi
7. Ćwiczenia w parze – jedno dziecko w klęku podpartym, drugie kładzie mu się na plecach, jest kołysane
8. Spotkanie znajomej pary – powitanie prawą ręką, dwoje dzieci leży na podłodze, pozostałe ciągną je za ręce po podłodze
9. Lepienie bałwanka – toczenie jednej osoby po podłodze
10. Skoki przez śnieżne kule – dwoje dzieci leży na podłodze w rozkroku i z rozpostartymi ramionami, dwoje przechodzi nad nimi bardzo ostrożnie
11. Tunel – wszystkie dzieci w klęku podpartym jedno obok drugiego, jedno dziecko w utworzonym tunelu czołga się i staje na końcu tunelu, potem czołga się następne dziecko, itd.
12. Naśladowanie wirujących płatków śniegu
ZAJĘCIE IV
1. W kręgu powitanie okrzykiem „hej!”
2. Jeżdżenie po podłodze na pośladkach i wypowiadanie swojego imienia
3. Nazywanie części swojego ciała i poklepywanie ich
4. Badanie przestrzeni wokół siebie machając w powietrzu nogami i rękoma
5. Chodzenie po sali na sztywnych nogach
6. Chodzenie po sali i udawanie, że się jest wodorostem w wodzie, który się kołysze wraz z falami
7. Chodzenie jak duch i wydawanie z siebie delikatnego odgłosu jak duch
8. Prowadzenie ślepca – jedno dziecko zamyka oczy i jest oprowadzany przez drugie dziecko po całej sali
9. W siadzie na podłodze przepychanie się plecami
10. W pozycji stojącej tyłem – jedno dziecko opiera się na plecach kolegi, a ten stara się częściowo przyjąć ten ciężar
11. Jedno dziecko leży nieruchomo na brzuchu na podłodze, drugie stara się je przewrócić na plecy lub chociaż poruszyć
12. Stos – zwożenie za nogi dzieci leżących na plecach na podłodze na jeden duży stos, na klaśnięcie wszyscy nagle wstają i rozbiegają się po całej sali
13. Pożegnanie w kręgu – „puszczenie iskierki” – uścisku dłoni
opracowanie: Anita Kępińska, Izabella Parobczyk
...
zdzski