Barok.pdf
(
2600 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Barok
1
Barok
Barok
(z
por
.
barocco
–
"perła o nieregularnym kształcie", lub z
fr.
baroque
–
"bogactwo ozdób")
–
główny
kierunek
w
kulturze
środkowo i zachodnioeuropejskiej
, którego trwanie datuje się na zakres czasowy od końca
XVI
wiek
u do
XVIII wiek
u
[1]
. Barok obejmował wszystkie przejawy działalności literackiej i artystycznej, a także
filozofię i
architekturę.
U jego podstaw leżał sprzeciw wobec
renesans
owego
klasycyzm
u, głęboka religijność,
mistycyzm
i
egzystencja
lny niepokój
[1]
.
W epoce zwanej barokiem wykształciły się dwa zasadnicze nurty myślowe: racjonalizm, który zakładał, że mądrość
uzyskać można jedynie dzięki potędze umysłu oraz empiryzm, którego z kolei założeniem było poznawanie świata
dzięki zmysłom, doświadczeniu, umysł odgrywał tutaj mniejsze znaczenie.
Termin
Początkowo sporadycznie używana
nazwa
barok
była terminem o
charakterze pejoratywnym. W XVIII
wieku oznaczała ona wszelkie
dziwactwa i zwyrodnienia (m.in.
nowych tendencji w rzeźbie
Michała
Anioła)
, jakie pojawiały się w sztuce
XVI-XVII wieku. Myśl epoki
Oświecenia,
która jako pierwsza
zrodziła mocny fundament
ukształtowanej później
kry
tyki
literackiej,
nie uznawała bowiem
działalności artystów barokowych za przejaw nowej epoki. Przykładem może być dzieło
Jacoba Burckhardta
Der
Cicerone
(
1855
), które wprost nazywa barok
zwyrodniałą formą renesansu
[1]
. Opinia taka utrwaliła się na długi
czas, zwłaszcza w dziedzinie literatury; należne miejsce sztuce baroku przywróciły dopiero badania
XX-wieczne
[
1]
.
Bazylika świętego Piotra
Wiadomości ogólne
Barok wyrósł na gruncie
renesans
u i
manieryzmu
, we
Włoszech
, w II połowie
XVI
wiek
u. W XVII stuleciu
rozpowszechnił się w niemal całej
Europie,
chociaż jego najsilniejszym ośrodkiem pozostała
Italia.
W
XVIII
wiek
u
najpierw przeszedł w
rokoko
,
a potem ustąpił miejsca
klasycyzm
owi w
sztuce
i
oświeceniu
w
nauce
.
Jego nazwa o niewyjaśnionej genezie
[2]
prawdopodobnie pochodzi od słowa
barocco
, które po
portugalsku
oznacza
perłę
o nieregularnym kształcie. W odniesieniu do kierunku w
sztuce
użyli jej jako pierwsi w połowie
XIX
wieku
Jacob Burckhardt i
Wilhelm Lübke.
Z kolei
Benedetto Croce
w
1929 p
rzeniósł ją na całokształt
kultury.
Najważniejszymi cechami baroku są:
• bogactwo środków
•
oryginalność
•
kontrast
• ruch
•
patos
•
emocjonalność
• łączenie różnych elementów
• nawiązywanie do
kultury ludowej,
współczesności i codzienności
Barok
2
• tematyka
religijna i
mitologiczna
• dynamika
• ekspresja, teatralność
• znaczna rola koloru
• posługiwano się alegorią i personifikacją
• światłem wydobywano dominantę (czyli motyw najważniejszy)
• w kompozycji dominują kierunki ukośne
W zakresie
formy b
arok dążył przede wszystkim do jak najsilniejszego
oddziaływania
na
odbiorcę
. Jeśli chodzi o
treść,
barok wyznawał po pierwsze
konserwatyzm
(choć w mniejszym stopniu dotyczy to
nauk przyrodniczych
).
Nauki przyrodnicze
W epoce baroku nastąpił niebywały rozwój
nauk przyrodniczych,
określany jako
rewolucja naukowa.
W dziedzinie
biologii
William Harvey
opisał działanie układu
krwionośnego, a
John Ray s
tworzył pierwszą
systematykę
roślin.
Dzięki
mikroskop
owi przełomowych odkryć dokonali również
Robert Hooke,
Antonie van Leeuwenhoek
i
Marcello Malpighi.
Z
kolei
Robert Boyle
rozpoczął erę
nowoczesnej
chemii.
W czasach baroku wielki krok naprzód uczyniła
astronomia
.
Teleskop p
ozwolił poznać
wszechświat
lepiej niż kiedykolwiek.
Johannes Kepler o
dkrył prawa rządzące ruchem
planet
, a
Galileusz
odkrył
księżyc
e
Jowisz
a i
zjawisko
bezwładności
. Obaj
spopularyzowali również teorię
heliocentryczną.
Edmond Halley
odkrył
ruchy własne
gwiazd o
raz
eliptyczne
orbity
komet
, a
gdańszczanin
Jan Heweliusz
przeprowadził szczegółowe
obserwacje
Księżyc
a.
Isaac Newton
Najwybitniejszym
fizykiem e
poki był
Isaac Newton
, który
sformułował
prawo powszechnego ciążenia i
trzy
fundamenta
lne
zasady dynamiki.
Gabriel Fahrenheit
, podobnie jak
Heweliusz pochodzący z
Gdańska
, znacznie wzbogacił ludzką wiedzę na temat
temperatury
. Z kolei
Christiaan
Huygens d
okonał przełomu w dziedzinie
optyki.
Barok przyniósł również wiele nowych
wynalazków.
Fahrenheit stworzył pierwszy
termometr
rtęciowy.
Athanasius
Kircher
skonstruował
latarnię czarnoksięską
, służącą do wyświetlania na ścianie powiększonych obrazów. Christian
Huygens skonstruował
zegary wahadłowe d
okładniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
W dziedzinie
matematyki
Leibniz
i Newton stworzyli niezależnie od siebie
rachunek różniczkowy i całkowy,
a
Jakob Bernoulli
–
rachunek prawdopodobieństwa.
W czasach baroku narodziły się także
towarzystwa
naukowe
, znajdujące się pod opieką
monarchów
. Pierwszymi
były:
angielskie
Royal Society (
1662
) oraz
francuska
Académie Royale des Sciences
(
1666
).
Tło filozoficzne baroku
W epoce baroku powszechnym uznaniem cieszyła się nadal tradycyjna myśl
chrześcijańska,
wzbogacona o
idee
kontrreformacyjne
,
reformacyjne
i
neostoicyzm
Justusa Lipsiusa.
Na skutek ruchów reformatorskich w
Kościele
,
rozwoju
edukacji
, starannego kształcenia
duchownyc
h,
misji ludowych i
polemik
religijnych
, jej znajomość w
społeczeństwie stała się głębsza niż w poprzednich epokach. Tradycyjna myśl dawała spójny obraz
świata i
konkretne zasady postępowania w codziennym
życiu
, tak aby osiągnąć
zbawienie.
Barok
3
Istniała również filozofia elitarna, którą kształtowały wybitne indywidualności.
Blaise Pascal p
rzedstawiał
człowiek
a
jako
trzcinę najwątlejszą w przyrodzie, ale trzcinę myślącą
i dowodził, że opłaca się wierzyć w
Boga
(
zakład
Pascala)
. Dla
panteisty
Barucha Spinozy
wszystko było częścią Boga.
Tommaso Campanella
przedstawił w swoim
Mieście słońca
idee
komunizmu
utopijnego.
Z kolei
Gottfried Wilhelm Leibniz,
ostatni człowiek, który wiedział
wszystko
, uważał, że
żyjemy na najlepszym ze światów
, który składa się z niezależnych od siebie
monad
.
Kartezjusz
wyodrębnił w człowieku 4 płaszczyzny: umysł, intelekt, duch i rozum. Uważał ze Bóg jest substancją przenikającą
wszystko, posiada najwyższy rozum, jest mądrością i mocą.
Wielki rywal
Leibniza,
Isaac Newton
, oddzielił zdecydowanie
nauki ścisłe (
zajmujące się
materią)
od
filozofii
(badającej świat
duch
owy).
Francis Bacon i
Galileusz
określili reguły nowoczesnej,
empirycznej
metody naukowej
.
W dziedzinie
metafizyki
Arnold Geulincx i
Nicolas Malebranche
stworzyli kierunek zwany
okazjonalizmem,
a
Francisco Suarez
zapoczątkował nową odmianę
scholastyki
, opartą na pojęciu
singuliariów
.
W baroku rozkwitła myśl
pedagogiczna
. Jej najwybitniejszymi
przedstawicielami byli
François Fénelon
,
Jan Ámos Komenský
(mieszkający przez wiele lat w
Lesznie
) i
Charles Rollin.
Wiele
cennych spostrzeżeń
psychologicznych
zawierają z kolei
Charaktery
Jeana de La Bruyère'a
.
Narodziły się nowe prądy w
chrześcijaństwie
, takie jak:
amisze
,
arminianizm,
baptyzm,
jansenizm,
kwakrzy
,
kwietyzm
i
pietyzm
.
Stopniowo zaczęły gasnąć spory między
katolikami
a
protestantami
;
Leibniz
i
Jacques-Bénigne Bossuet
snuli nawet
plany połączenia ich znów w jeden
Kościół.
W baroku żywa była także refleksja nad
państwem.
Wspomniany
Jacques-Bénigne Bossuet i
François Fénelon s
pierali się w sprawie
jego ustroju. Pierwszy z nich uzasadniał absolutyzm, a drugi potępiał go w dziele
Przygody Telemacha
. Zasady
absolutyzmu wyłożył również jeden z jego największych praktyków
–
kardynał Richelieu.
W dziedzinie myśli
politycznej
,
moralnej i
psychologicznej
wielką sławę zyskali
Diego de Saavedra Fajardo
i Polak
Andrze
j
Maksymilian Fredro.
Z kolei
Hugo Grocjusz
wyróżnił i opisał trzy rodzaje prawa: naturalne, stanowione oraz
międzynarodowe; jego myśl rozwinął
Samuel von Pufendorf
.
Thomas Hobbes
sądził z kolei, że naturalnym stanem
jest
wojna
wszystkich przeciw wszystkim
i aby jej zaradzić, ludzie zawierają
umowę społeczną
, na mocy której
powstaje
władza
.
Kartezjusz
W czasach baroku pojawiły się również pierwsze zwiastuny
oświecenia
.
Kartezjusz d
ał początek
racjonalizm
owi
(
Cogito ergo sum
)
, a
John Locke
–
empiryzmo
wi (
Tabula rasa
). Za ojca
libertynizm
u uważa się
Pierre'a
Gassendiego.
Duży wpływ na rozprzestrzenianie się idei filozoficznych miała
prasa
, która pojawiła się w epoce baroku.
Największe znaczenie zyskała
francuska
La Gazette
,
wydawana od
1631.
Barok
4
Religia
Większość sztuki barokowej była zainspirowana religią. Łączy się to z odzyskaniem przez Kościół katolicki
poczucia własnej wartości, jakie odnotowuje się w czasach
kontrreformacji.
Zwłaszcza klasztory odkrywały
bogactwo stylu barokowego i dawały mu wyraz w wystroju świątyń
[3]
. Istotne znaczenie miała też kultura duchowa
krajów protestanckich (np. Niemcy, Holandia) oraz katolicko-protestanckie spory teologiczne
[2]
.
Religijność baroku była ściśle powiązana z nurtami filozoficznymi epoki, wyrażającymi odczuwanie napięcia
między skończonością a nieskończonością
[3]
. Stąd wiele elementów związanych ze śmiercią (powraca popularność
średniowiecznych motywów takich jak:
vanitas,
danse macabre i
triumfu śmierci)
,
sądem ostatecznym
i innymi
elementami
eschatologicznymi.
Literatura piękna
Literatura barokowa zerwała z prostotą
odrodzenia.
Zaczęła operować nowymi środkami wyrazu:
paradokse
m,
antytezą
,
absurdem,
anaforą
i
inwersją.
Typowymi motywami literatury baroku były:
Bóg,
zbawienie,
grzech
,
śmierć,
pokuta
, rozdarcie człowieka między tym, co
duchowe i
tym, co
materialne
. Rozkwitły takie gatunki jak
epos
,
liryka
,
powieść,
komedia
,
tragikomedia
i
tragedia.
Początków baroku można doszukiwać się między innymi w dramatach
Szekspira.
Wkrótce, w
XVII
wieku, nowy styl rozkwitł na dobre.
Zapanowała moda na bogatą w
koncepty
poezję kunsztowną:
marinizm
(
Giambattisto Marino
) i
gongoryzm (
Luis de Góngora y Argote
). W
Anglii rozwijała się
poezja metafizyczna (
John Donne
,
George Herbert,
Henry Vaughan)
. Wielką sławę zyskał dramat
hiszpański
. Jego
najwybitniejszymi twórcami byli
Lope de Vega,
Tirso de Molina
i
Pedro
Calderón de la Barca.
Na
Wyspach Brytyjskich n
ajwyższe uznanie
zyskała
epopeja
Johna Miltona
Raj utracony
.
Największym
poetą
niemieckim b
ył związany z
Polską
Martin Opitz
. Z kolei
Ivan Gundulić
stworzył największe dzieło literatury
chorwackiej
–
chrześcijańską
epopeję
Osman
.
Barok wydał także ostatniego mistrza
poezji łacińskiej
–
Sarbiewiusza
, rodem z
Mazowsza.
W odniesieniu do Francji tamtych czasów mówi się raczej o
klasycyzmi
e
niż o baroku. Zalicza się do niego takich mistrzów jak:
Pierre Corneille
(dramaty z
Cyd
em
na czele),
Molière (
komedie),
Jean Baptiste Racine
(tragedie),
François de La Rochefoucauld
(
Maksymy
)
,
Jean de La Fontaine
(bajki) i
Charles Perrault
(
Bajki babci gąski
)
. Teoretykiem tego stylu był
Nicolas
Boileau,
autor
Sztuki poetyckiej
.
Lope de Vega
Architektura
Barok
5
Historia architektury:
<
Architektura renesansowa
Architektura barokowa
Czas trwania:
XVI
-
XVIII w.
Zasięg: Europa, Ameryka
... w Anglii
... we Flandrii
... we Francji
... w Hiszpanii
... w Holandii
... w Niemczech
... w Polsce
... w Portugalii
... w Rosji
... na Sycylii
... na Ukrainie
... we Włoszech
... w Skandynawii
... w Europie Środkowej
... w Ameryce Łacińskiej
Palladianizm
•
Rokoko
Architektura klasycystyczna
>
Cechy szczególne baroku są najlepiej widoczne na przykładzie architektury. Najwspanialszymi budowlami były
wówczas
kościoły
i
pałace
. Bardzo okazałe bywały również
klasztor
y i
kamienice
. Wtedy właśnie powstały pierwsze
wielkie założenia
urbanistyczne:
Londyn
,
Petersburg,
Rzym
,
Wersal
. Zainteresowano się nie tylko samymi
budynkami, ale również ich otoczeniem (
barokowy styl ogrodowy)
. Aby wzmocnić efekt, łączono w jedną całość
architekturę,
rzeźbę
i
malarstwo,
a także
muzykę
,
strój
i
ceremoniał
. Wprowadzono
iluzjonizm
, który sprawiał, że
budowle wydawały się jeszcze wspanialsze niż były. Tworzono oryginalne
fasady
i
rzuty
(owalne, podłużne,
centralno-podłużne, wieloboczne).
Prekursorami nowego stylu w
architekturze
byli żyjący w 2. połowie
XVI
wieku
Włosi:
Jacopo Barozzi da Vignola
,
Domenico Fontana
,
Michał Anioł
i
Giacomo della Porta
. Za pierwowzór barokowej świątyni uważa się
kościół Il
Gesù w Rzymie
–
główną siedzibę
jezuitów
.
W
XVII
wieku barok zatriumfował w większej części
Europy
. W
Italii,
która nadal wiodła prym, jego największymi
mistrzami byli: stosujący spokojne formy
Giovanni Lorenzo Bernini i
pełen fantazji
Francesco Borromini;
obaj
działali w
Rzymi
e w połowie stulecia. Wielką rolę odegrali również
Guarino Guarini (
Turyn)
,
Filippo Juvarra
(różne
kraje
Europy
),
Baldassare Longhena
(
Wenecja)
,
Carlo Maderno
(Rzym) i
Carlo Rainaldi (
Rzym).
Plik z chomika:
ligagm
Inne pliki z tego folderu:
file.pdf
(38 KB)
Bejda22.pdf
(397 KB)
70-81.pdf
(837 KB)
Styl życia bez jedzenia - Joachim M. Werdin.pdf
(1812 KB)
Schudnij skutecznie. Hasło- mono.rar
(8534 KB)
Inne foldery tego chomika:
!Klasycy historii
!Rodowody Cywilizacji (1981)
►Dzieje Europy (abc)
2 wojna światowa
AH
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin