Einstein Albert - Dlaczego socjalizm.pdf

(79 KB) Pobierz
Dlaczego socjalizm
Dlaczego socjalizm?
Albert Einstein
Czy jest wskazane, aby ktoś nie będący ekspertem w kwestiach gospodarczych i
społecznych wyrażał poglądy na temat socjalizmu? Z kilku powodów uważam, że
jest.
Ekonomia i socjalizm
Rozważmy to zagadnienie najpierw z punktu widzenia wiedzy naukowej. Zdawać
by się mogło, że nie ma zasadniczych różnic metodologicznych między
astronomią a ekonomią: uczeni w obu tych dziedzinach dążą do odkrycia
ogólnie akceptowanych praw dla wyodrębnionego zespołu zjawisk, aby wzajemne
powiązania między tymi zjawiskami uczynić maksymalnie zrozumiałymi. W
rzeczywistości takie metodologiczne różnice jednak istnieją. Odkrycie
ogólnych praw w dziedzinie ekonomii jest utrudnione, ponieważ na obserwowane
zjawiska gospodarcze mają wpływ liczne czynniki, które trudno z osobna
ocenić. W dodatku, doświadczenia zgromadzone od początku tak zwanego
cywilizowanego okresu historii ludzkości są, jak powszechnie wiadomo, obarczone
wpływem czynników bez wątpienia nie wyłącznie ekonomicznych w swym charakterze.
Na przykład, większość mocarstw w historii zawdzięczało swe istnienie podbojom.
Ludy podbijające czyniły się, w porządku prawnym i gospodarce, klasami
uprzywilejowanymi podbitego kraju. Nigdzie nie udało się nam naprawdę
przezwyciężyć tego, co Veblen nazwał grabieżczą fazą rozwoju ludzkości.
Obserwowalne fakty gospodarcze należą do tej fazy i prawa, jakie możemy z
nich wywieść, nie znajdują zastosowania do innych faz. Ponieważ prawdziwym
celem socjalizmu jest właśnie przejście poza grabieżcze stadium rozwoju
ludzkości, ekonomia w jej obecnym stanie nie może nam dużo powiedzieć o
socjalistycznym społeczeństwie przyszłości.
Socjalizm zmierza ku celowi społeczno-etycznemu. Nauka nie może jednak tworzyć
celów, ani tym bardziej wpajać ich ludziom; może ona, co najwyżej, dostarczać
środki do ich osiągania. Same zaś cele wskazywane są przez osobowości o
szlachetnych ideałach etycznych i - jeśli tylko cele te nie są chybione, lecz
ważkie i żywe - przyjmowane są i realizowane przez wielu ludzi, którzy, wpół
nieświadomie, określają powolną ewolucję społeczeństwa.
Z tych powodów powinniśmy uważać, aby nie przeceniać nauki i naukowych metod w
kwestii ludzkich problemów. Nie powinniśmy też zakładać, że tylko eksperci
mają prawo wypowiadać się na temat organizacji społeczeństwa.
Sposób wyjścia z kryzysu społecznego?
Od pewnego czasu podnoszą się liczne głosy twierdzące, że ludzka społeczność
przechodzi kryzys, że jej stabilność została poważnie zachwiana.
Charakterystycznym dla takiej sytuacji jest to, że jednostki należące do danej
grupy, niezależnie od jej wielkości, są obojętne lub nawet wrogie wobec niej.
Aby to zilustrować, pozwolę sobie wspomnieć tu pewne osobiste doświadczenie.
Rozmawiałem niedawno z inteligentnym i miłym mężczyzną o niebezpieczeństwie
następnej wojny, która w moim przekonaniu poważnie zagroziłaby istnieniu
ludzkości, oraz stwierdziłem, że tylko organizacja ponadnarodowa mogłaby nas
przed nią uchronić. Wtedy mój gość spytał, bardzo spokojnie i chłodno:
"Dlaczego sprzeciwia się pan tak gorąco zniknięciu ludzkiego gatunku?"
Jestem pewien, że jeszcze sto lat temu nikt nie wypowiedziałby czegoś takiego
tak lekko. Są to słowa człowieka, który na próżno starał się osiągnąć
wewnętrzną równowagę i w zasadzie stracił już nadzieję, że mu się to uda.
Co jest tego przyczyną? Czy jest jakieś wyjście?
Społeczeństwo i jednostki
Człowiek jest istotą indywidualną i jednocześnie społeczną. Jako istota
indywidualna, stara się on chronić istnienie swoje i swoich najbliższych,
zaspokajać swe osobiste pragnienia i rozwijać swe wrodzone zdolności. Jako
istota społeczna, zabiega on o uznanie i sympatię swych pobratymców, pragnie
uczestniczyć w ich rozrywkach, pocieszać ich w ich smutkach i poprawiać
warunki ich życia. Tylko istnienie tych różnych, często sprzecznych, dążeń
tłumaczy specyficzny charakter człowieka, a ich konkretna kombinacja określa
stopień, w którym dana jednostka może osiągnąć wewnętrzną równowagę i wnieść
wkład w kondycję społeczeństwa. Całkiem możliwe, że względna siła tych dwóch
popędów jest w zasadniczym stopniu ustalona dziedzicznie. Jednak osobowość,
która ostatecznie powstaje, jest w znacznej mierze ukształtowana przez takie
czynniki, jak otoczenie, w którym człowiek się znalazł w okresie swego rozwoju,
strukturę społeczeństwa, w którym dorasta, tradycje tego społeczeństwa,
oraz sposób, w jaki ocenia ono różne typy zachowania. Abstrakcyjne pojęcie
"społeczeństwo" jest dla pojedynczego człowieka sumą jego pośredniego i
bezpośredniego stosunku do jemu współczesnych, oraz do wszystkich ludzi z
minionych pokoleń. Człowiek jest zdolny do samodzielnego myślenia, odczuwania,
wysiłku i pracy. Jednak w swoim istnieniu fizycznym, intelektualnym i
emocjonalnym zdany jest on tak bardzo na społeczeństwo, że nie sposób o nim
myśleć, czy go zrozumieć, poza ramami społeczeństwa. To właśnie społeczeństwo
dostarcza człowiekowi pożywienie, ubranie, schronienie, narzędzia pracy, język,
formy myśli i większą część treści tych myśli. Jego życie czynią możliwym praca
i dokonania wielu milionów żyjących wcześniej i obecnie, ukrytych za słowem
"społeczeństwo".
Adaptacja do ziemskiej społeczności
Człowiek otrzymuje w momencie narodzin, drogą dziedziczenia, konstytucję
biologiczną, którą musimy uznać za stałą i niezmienną, a w której skład
wchodzą też naturalne popędy charakterystyczne dla rodzaju ludzkiego. W ciągu
swego życia człowiek nabywa również konstytucję kulturową, którą przejmuje od
społeczeństwa poprzez komunikację i wiele innych dróg wpływu. Zachowanie
społeczne istot ludzkich może się znacznie różnić, zależnie od dominujących
wzorców kulturowych i rodzajów organizacji społeczeństwa. Na tym właśnie
mogą oprzeć swe nadzieje ci, którzy zabiegają o poprawę doli człowieka. Ludzie
nie są skazani, mocą swojej konstytucji biologicznej, na to, aby wzajemnie się
wyniszczać, czy być na łasce okrutnego, sobie samemu narzuconego losu.
Gdy zadajemy sobie pytanie, jak należy zmienić strukturę społeczeństwa i
kulturowe przyzwyczajenia człowieka, aby życie ludzkie uczynić maksymalnie
satysfakcjonującym, powinniśmy stale być świadomi, że istnieją pewne czynniki,
których nie jesteśmy w stanie zmodyfikować. Jak już wspomniano, natura
biologiczna człowieka praktycznie nie poddaje się zmianom. Poza tym, postęp
techniczny i procesy demograficzne kilku ostatnich stuleci stworzyły
warunki, które zagościły tu na stałe. Na obszarach stosunkowo gęsto
zamieszkanych absolutnie niezbędny jest podział pracy i wysoce scentralizowany
aparat produkcji. Dawno minęły czasy, które teraz wydają się tak idylliczne,
kiedy jednostki czy stosunkowo małe grupy mogły być zupełnie samowystarczalne.
Stwierdzenie, że ludzkość stanowi teraz ziemską społeczność produkcji i
konsumpcji jest tylko niewielką przesadą.
Zasadniczy kryzys naszych czasów
Mogę teraz w skrócie przedstawić to, co moim zdaniem stanowi zasadniczy kryzys
naszych czasów. Dotyczy on stosunku jednostki do społeczeństwa. Jednostka jest
obecnie bardziej niż kiedykolwiek świadoma swojej zależności od społeczeństwa.
Jednak nie odczuwa ona tej zależności jako atutu, jako organicznej więzi, jako
ochronnej siły, lecz raczej jako zagrożenie dla swoich naturalnych praw, czy
wręcz dla swojego ekonomicznego bytu. Co więcej - jej pozycja w społeczeństwie
sprawia, że jej egoistyczne popędy są stale wzmacniane, podczas gdy skłonności
społeczne, z natury słabsze, stopniowo zanikają. Wszystkie istoty ludzkie, bez
względu na swoją pozycję w społeczeństwie, cierpią na ów proces zaniku
instynktów społecznych. Będąc nieświadomymi więźniami własnego egoizmu, czują
się zagrożone, samotne i pozbawione prostej i naturalnej radości życia.
Człowiek może odnaleźć sens życia, jakkolwiek krótkie jest ono i pełne
niebezpieczeństw, tylko poświęcając się społeczeństwu. Gospodarcza anarchia
społeczeństwa kapitalistycznego w jego obecnym kształcie jest moim zdaniem
prawdziwym źródłem zła. Widzimy przed sobą ogromną społeczność producentów,
której członkowie nieustannie usiłują pozbawić się nawzajem owoców swej
wspólnej pracy - nie siłą, lecz ogólnie rzecz biorąc zgodnie z legalnie
ustanowionymi regułami. W związku z tym ważne jest, aby zdać sobie sprawę z
tego, że środki produkcji - to znaczy cała zdolność produkcyjna potrzebna do
wytwarzania towarów konsumpcyjnych, jak i dodatkowych towarów inwestycyjnych,
może prawnie być - i w przeważającym stopniu jest - prywatną własnością
jednostek.
Robotnicy i kapitaliści
Dla uproszczenia nazywał będę niżej robotnikami wszystkich tych, którzy nie
są współwłaścicielami środków produkcji - choć nie jest to zwyczajowe
rozumienie tego pojęcia. Właściciel środków produkcji może kupić pracę
robotnika. Posługując się środkami produkcji, robotnik wytwarza nowe towary,
które stają się własnością kapitalisty. Zasadniczym elementem tego procesu
jest stosunek między tym, co robotnik wytwarza, a tym, co w zamian otrzymuje -
w kategoriach wartości rzeczywistej. Tak dalece jak układ pracy jest
"dobrowolny", wysokość wynagrodzenia robotnika jest warunkowana nie rzeczywistą
wartością produkowanych przezeń towarów, lecz jego minimalnymi potrzebami i
zapotrzebowaniem kapitalisty na siłę roboczą w stosunku do liczby robotników
rywalizujących o pracę. Ważne jest zrozumienie, że nawet w teorii wypłata
robotnika nie jest zdeterminowana rzeczywistą wartością jego produktu.
Prywatny kapitał koncentruje się w rękach nielicznych ludzi, częściowo z powodu
rywalizacji wśród kapitalistów, a częściowo dlatego, że rozwój techniczny i
rosnące rozbicie świata pracy stymulują powstawanie większych jednostek
produkcji kosztem mniejszych. Rezultatem tych procesów jest powstanie
oligarchii prywatnego kapitału, nie poddającej się skutecznej kontroli nawet
demokratycznie zorganizowanego społeczeństwa. Dzieje się tak dlatego, że
członkowie ciał legislacyjnych są wybierani przez partie polityczne, w dużej
mierze finansowane lub w inny sposób sterowane przez prywatnych kapitalistów,
którzy w praktyce izolują elektorat od legislatury. W konsekwencji,
reprezentanci ludu niewystarczająco chronią interesów upośledzonych warstw
społeczeństwa. Co więcej, w obecnych warunkach prywatni kapitaliści
nieuchronnie kontrolują, bezpośrednio lub pośrednio, główne źródła informacji
(prasę, radio, edukację). Indywidualnemu obywatelowi jest zatem bardzo
trudno dojść do obiektywnych wniosków i zrobić mądry użytek ze swoich praw
politycznych. W większości przypadków jest to zaś wręcz niemożliwe.
Prywatna własność dla zysku
Sytuacja panująca w gospodarce opartej na prywatnej własności kapitału
charakteryzuje się więc dwiema głównymi zasadami: po pierwsze, środki produkcji
(kapitał) są prywatne, a ich właściciele rozporządzają nimi wedle swego
uznania; po drugie, układ pracy jest dobrowolny. Oczywiście, nie ma czegoś
takiego, jak społeczeństwo czysto kapitalistyczne w tym sensie. Trzeba w
szczególności uwzględnić to, że robotnikom udało się, drogą długiej i ciężkiej
walki politycznej, osiągnąć nieco korzystniejszą formę dobrowolnego układu
pracy dla niektórych z nich. Jednak ogólnie rzecz biorąc, dzisiejsza
gospodarka nie różni się znacznie od "czystego" kapitalizmu. Produkcja odbywa
się dla zysku, a nie dla spożytkowania. Nie ma gwarancji, że wszyscy zdolni i
chętni do pracy znajdą zatrudnienie; niemal zawsze istnieje "armia
bezrobotnych". Robotnik lęka się stale utraty pracy. Ponieważ bezrobotni i
nisko opłacani nie tworzą zyskownego rynku, produkcja towarów konsumpcyjnych
jest ograniczona, a konsekwencją jest wielki niedostatek. Postęp techniczny
skutkuje często zwiększeniem bezrobocia, zamiast zmniejszeniem obciążenia pracą
dla wszystkich. Motyw zysku, połączony z rywalizacją między kapitalistami, jest
odpowiedzialny za niestabilność gromadzenia i użycia kapitału, prowadzącą do
coraz głębszych kryzysów. Nieograniczona konkurencja powoduje ogromne
marnotrawstwo pracy i okaleczenie społecznej świadomości jednostek, o którym
wspomniałem wcześniej. Owo okaleczenie świadomości jednostek uważam za
najgorsze zło kapitalizmu. Cały nasz system edukacyjny skażony jest tym złem.
Uczniom wpaja się stale postawę przesadnej rywalizacji i uczy się ich czczenia
sukcesu w ramach przygotowania ich do przyszłej kariery.
Socjalizm jest wyjściem z kryzysu
Jestem przekonany, że jest tylko jeden sposób wyeliminowania całego tego zła,
a mianowicie stworzenie gospodarki socjalistycznej i systemu edukacyjnego
ukierunkowanego na cele społeczne. W takiej gospodarce, środki produkcji są w
posiadaniu samego społeczeństwa, a wykorzystywane są w sposób planowy. W
gospodarce planowej, która dostosowuje produkcję do potrzeb społeczności,
rozdzielano by pracę pomiędzy wszystkich mogących pracować, oraz zagwarantowano
by wszystkim ludziom środki egzystencji. Edukacja jednostki, poza wzmacnianiem
jej wrodzonych zdolności, zmierzałaby ku rozwinięciu w niej poczucia
odpowiedzialności za innych, zamiast gloryfikować władzę i sukces w naszym
obecnym społeczeństwie.
Niemniej jednak trzeba pamiętać, że gospodarka planowa to jeszcze nie socjalizm.
Może jej bowiem towarzyszyć całkowite zniewolenie jednostki. Dojście do
socjalizmu wymaga rozwiązania nadzwyczaj trudnych problemów socjo-politycznych.
Jak, w obliczu daleko idącej centralizacji władzy politycznej i gospodarczej,
zapobiec wszechwładzy biurokracji? Jak bronić praw jednostki i tym samym
zapewnić demokratyczną przeciwwagę dla władzy biurokracji? Jasność co do celów
i problemów socjalizmu ma najwyższą wagę naszych czasach przełomu.
Powyższy esej, tu w wersji skróconej, napisany został dla pierwszego numeru
Monthly Review założonego w 1949 r.
1. Thorstein Veblen (1857-1929) był ekonomistą i socjologiem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin