Bramy garażowe
Wykorzystywane są do zamykania garaży, budynków warsztatowych i przemysłowych oraz magazynów. Skrzydło drzwiowe ma najczęściej konstrukcję płytową, rama jest z ocynkowanych kształtowników stalowych. Od zewnętrznej strony obita jest blachą stalową lub aluminiową profilowaną, zabezpieczoną antykorozyjnie panelami stalowymi, płytą z litego drewna. Bramy ocieplone mają dodatkowo wkładkę termoizolacyjną ze styropianu lub wkładki poliuretanowej.
Wyróżniamy bramy:
· rozwieralne dwuskrzydłowe,
· uchylne (z prowadnicami podsufitowymi lub wyposażone w mechanizm sprężynowy),
· segmentowe (górne lub boczne składające się z kilku połączonych segmentów, które po otwieraniu i zamykaniu przesuwają się po prowadnicach),
· harmonijkowe górne lub boczne składają się z kilku segmentów połączonych zawiasami, składają się w harmonijkę przy górnej lub bocznej krawędzi.
Bramy uchylne charakteryzują się prostą konstrukcją, łatwym montażem i niewysoką ceną. Wada to konieczność pozostawienia między nią, a stojącym przed garażem samochodem wolnej przestrzeni po to, by można ją było podnieść. Brama uchylna składa się z ościeżnicy zamontowanej w ścianie garażu, prowadnic umieszczonych pod sufitem i ruchomego skrzydła, zbudowanego ze stalowej ramy wzmocnionej poziomymi metalowymi listwami. Płyta bramowa może być pokryta profilowaną blachą stalową, albo drewnem. Niektórzy producenci oferują bramy bez pokrycia, jedynie z nawierconymi w ramie otworami do umocowania wybranego materiału. Jeżeli garaż jest ogrzewany, możemy zamówić bramę ocieplaną. Warstwę termoizolacyjną stanowi w niej styropian lub pianka poliuretanowa, a pokrycie od strony garażu zrobione jest z tworzywa sztucznego lub blachy. Producenci oferują też bramy uchylne z zamontowanymi świetlikami, zrobione z akrylu lub odpornego na uderzenia poliwęglanu.
Bramy harmonijkowe są najwygodniejsze w użyciu i nie wymagają pozostawiania przed garażem wolnej przestrzeni. Są droższe od uchylnych, gdyż ich montaż wymaga zastosowania napędu elektrycznego - ręczne otwieranie jest możliwe tylko w razie awarii czy przerwy w dostawie prądu. Brama taka składa się z wąskich aluminiowych lub stalowych profili dwuściennych; podczas otwierania są one nawijane na oś znajdującą się w skrzynce umieszczonej w nadprożu garażu.Bramy segmentowe, zwane sekcyjnymi, dobrze sprawdzają się przy krótkich podjazdach i w garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę. Oferowane są w dwóch wariantach: otwierane na boki i do góry. Szkielet każdego segmentu to stalowa rama, wypełnienie zaś to blacha lub drewno. Producenci oferują też bramy ocieplane. Bramy segmentowe boczne można stosować w garażach z otworami w kształcie łuku, z bramami prowadzonymi po łuku lub w wypadku wjazdu z narożnika. Większą popularnością cieszą się jednak bramy segmentowe otwierane do góry. Segmenty łączy się ze sobą za pomocą zawiasów; mają po dwie pary rolek, dzięki którym brama dokładnie i cicho prowadzona jest po szynach umieszczonych w ramie ościeżnicy i pod sufitem garażu. Bramy segmentowe, podobnie jak uchylne, można zamówić też w wersji ze świetlikami.Napęd elektryczny to duże udogodnienie, dlatego warto przewidzieć możliwość zamontowania go w przyszłości (jeśli w chwili zakupu nie możemy sobie na to pozwolić) i zostawić pod sufitem garażu miejsce na silnik. Brama z napędem elektrycznym porusza się płynnie i cicho. Można ją otwierać i zamykać za pomocą zdalnego sterowania.
rajmundos9