Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn umieszczanych Na rynkach unii europejskiej i na rynku polski_broszura_maszynowa.doc

(2593 KB) Pobierz
INFORMATOR - WYMAGANIA DOT. MASZYN

 

MINISTERSTWO  GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

 

Departament Polityki Przemysłowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INFORMATOR

DLA  POLSKICH  PODMIOTÓW  GOSPODARCZYCH

 

 

 

 

 

WYMAGANIA  BEZPIECZEŃSTWA  DLA  MASZYN  UMIESZCZANYCH

NA RYNKACH  UNII  EUROPEJSKIEJ  I  NA  RYNKU  POLSKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa 2003

 

 

 

 

 

Opracowanie:

 

Na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej – Departamentu Polityki Przemysłowej

 

Bogusław Piasecki

Marek Walczak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

 

 

 

 

 

 


OPRACOWANIE ZAWIERA:

 

 

 

Wstęp

Dyrektywy Nowego Podejścia

Dyrektywa maszynowa

q       Kolejne publikacje

q       Zakres Dyrektywy

q       Definicje wraz z komentarzami

q       Wymagania ogólne

q       Zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa

q       Normy zharmonizowane

q       Procedury oceny zgodności

q       Poświadczanie przeprowadzenia oceny zgodności

q       Znakowanie CE

q       Jednostki notyfikowane

q       Wskazówki dotyczące przygotowania dokumentacji technicznej

Omówienie ramowych regulacji prawnych związanych z  wdrażaniem

dyrektyw Unii Europejskiej:

q       Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności

(Dz.U. Nr 166 poz. 1360, z późniejszymi zmianami)

q       Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw

konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez

produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22 z dnia 31 marca 2000 r. poz. 271)

q       Ustawa z dnia 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeństwie

produktów (Dz. U. Nr 15 z dnia 7 marca 2000 r. poz. 179)

 

Rozporządzenie wdrażające do prawa polskiego dyrektywę maszynową

System akredytacji, autoryzacji i notyfikacji jednostek oceniających zgodność

System nadzoru rynku

Informacja o stanie prac nad nowelizacją dyrektywy maszynowej


WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

 

 

NUMER

ZAŁĄCZNIKA

 

TYTUŁ

 

Z1

Treść Dyrektywy 98/37/WE

 

I

Zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia
i bezpieczeństwa dotyczące projektowania i wytwarzania maszyn oraz urządzeń zabezpieczającychelementów bezpieczeństwa

 

II A

Deklaracja zgodności EC WE dla maszyn

 

II C

Deklaracja zgodności ECWE dla elementów bezpieczeństwa urządzeń zabezpieczających umieszczanych na rynku oddzielnie od maszyny

 

II B

Deklaracja zgodności dla maszyny przeznaczonej do wbudowania w inną maszynę (art. 4 (2) Dyrektywy)

 

IV

Rodzaje maszyn i elementów bezpieczeństwaurządzeń zabezpieczających, dla których wymagana jest interwencja stron trzecich w trakcie przeprowadzania  procedur oceny zgodności

 

VI

Badanie typu EC WE dla maszyn

 

Z2

Procedury oceny zgodności wg dyrektywy maszynowej

 

Z3

Wykaz norm zharmonizowanych z Dyrektywą 98/37/EC WE

 

Z4

Wykaz dyrektyw Nowego Podejścia obowiązujących w Unii Europejskiej

 

 

Z5

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 kwietnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa (Dz.U. Nr 91, poz. 858)

 

 


WSTĘP

Informator opisuje zasady i tryb postępowania przy wytwarzaniu i wprowadzaniu na rynki pPaństw Wspólnoty Europejskiej maszyn i ich elementów bezpieczeństwaurządzeń zabezpieczających. Z chwilą wejścia w życie prawa polskiego wdrażającego postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/37/EC WE z dnia 22 czerwca 1998 r. w sprawie  zbliżenia prawa przepisów pPaństw cCzłonkowskich dotyczącychego maszyn (OJ L 207, 23.07.98, str. 1), Informator będzie pomocny również przy wytwarzaniu i umieszczaniu maszyn na rynku polskim.

Dyrektywy Unii Europejskiej są adresowane do pPaństw cCzłonkowskich i są dla nich wiążące w zakresie celów i zadań, natomiast forma i środki ich realizacji wynikają z prawa krajowego mającego na celu doprowadzenie do zgodności z postanowieniami Dyrektywy.

Postanowienia zawarte w Dyrektywach stają się prawem w państwach członkowskich po wdrożeniu ich do prawa krajowego.

Dla lepszego zrozumienia i stosowania wchodzących wkrótce w życie krajowych przepisów prawnych konieczna jest znajomość i zrozumienie postanowień Dyrektywy. Informator zawiera obszerne omówienie jej postanowień oraz szereg komentarzy dotyczących definicji i pojęć używanych w Dyrektywie.

W Informatorze omówiono także m.in.:

o        zasady systemu zapewnienia bezpieczeństwa maszyn umieszczanych na polskim rynku i ustawy ramowe przyjęte w ramach wdrażania europejskiego systemu zapewnienia bezpieczeństwa wyrobów, w tym maszyn,

o        krajowe przepisy prawne dotyczące umieszczania na rynku i oddawania do użytkowania bezpiecznych maszyn, wdrażające zharmonizowane przepisy europejskie,

o        postanowienia dotyczące odpowiedzialności i obowiązków wytwórcy.

W celu zorientowania czytelników w postępie prac legislacyjnych, a także w metodyce przyjętej przy przenoszeniu przepisów Dyrektywy do prawa polskiego, w Informatorze zamieszczono tekst rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, wdrażającego dyrektywę maszyno do prawa polskiego. Dla ułatwienia śledzenia powiązań między tekstem Dyrektywy i przepisami rozporządzenia dodano odpowiednią tabelę korelacyjną.

Informator wzbogacono także o omówienie systemu przyjętego w Polsce dla notyfikacji jednostek oceniających zgodność oraz systemu nadzoru rynku. Scharakteryzowano także stan prac na forum europejskim nad nowelizacją dyrektywy maszynowej.

Informator dotyczy zagadnień technicznych i prawnych, nie zawiera natomiast żadnych informacji natury handlowej czy finansowej, które dotyczyłyby usług upoważnionych przedstawicieli w krajach Wspólnoty, opłat za czynności jednostek notyfikowanych itp.

Wyjaśnień podanych w Informatorze nie należy uważać za oficjalne interpretacje ani postanowień Dyrektywy, ani prawa krajowego.

Prawo do interpretacji postanowień artykułów Dyrektywy oraz zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ma wyłącznie Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.

Niemniej jednak, dla ustanowienia wspólnego i jednolitego rozumienia postanowień i wymagań, a więc do możliwie jak najszerszego wyeliminowania ewentualnej rozbieżności zdań pomiędzy państwami członkowskimi, jednostkami notyfikowanymi, wytwórcami itp., w Dyrektywie przewidziano utworzenie Stałego Komitetu składającego się z przedstawicieli Krajów państw cCzłonkowskich oraz przewodniczącego, którym jest przedstawiciel Komisji. Komitet ten rozpatruje i opiniuje sprawy związane z wdrażaniem i praktycznym stosowaniem Dyrektywy.

 

 

Zezwala się na reprodukcję treści zawartej w Informatorze, z wyjątkiem celów handlowych, pod warunkiem powołania materiału źródłowego.


DYREKTYWY  NOWEGO  PODEJŚCIA

Przyjętą w 1985 roku przez państwa Wspólnoty Europejskiej metodą usuwania przeszkód w swobodnym przepływie towarów, jakie stwarzają różnice występujące w obowiązujących w poszczelnych państwach członkowskich przepisach bezpieczeństwa, jest ich harmonizacja w oparciu o tzw. Dyrektywy Nowego Podejścia.

Celem tych Dyrektyw jest m.in. ujednolicenie w państwach członkowskich wymagań i procedur oceniania bezpieczeństwa wyrobów wprowadzanych na rynki i oddawanych do użytkowania.

Dyrektywy Nowego Podejścia określają zasadnicze wymagania dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, które powinny zostać spełnione, aby wyrób objęty daną Dyrektywą można było uznać za bezpieczny.

Europejskie normy zharmonizowane uszczegółowiają wymagania zawarte w Dyrektywach. Pomimo, że stosowanie tych norm nie jest obowiązkowe, to jednak stanowiąę one główne narzędzie dla wypełniania postano...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin