Przygotowała: Sandra S. sansik@wp.pl
Temat I
Wczesne dzieciństwo; Zmiany rozwojowe niemowlęcia.
Noworodek
To dziecko, które posiada normę wagową, wzrost (od 51-52 cm)
Dziecko wchodząc w nowe środowisko musi:
-oddychać samodzielnie
-pojawiać się niezależne krążenie krwi
-wydalać niepotrzebne produkty ze swego organizmu.
Noworodek ma tzw. wzorzec snu i czuwania, budzi się, kiedy jest głodny, ma mokro, coś go boli. Noworodek przychodzi na świat z całym zespołem odruchów bezwarunkowych. Dzieli sieje na takie, które pozostają na cale życie, odruch źreniczny, są też takie, które zanikają ok. 2 miesiąca życia np.:
-odruch Moro (odruch obejmowania)
-odruch marszu automatycznego
-odruch nurka (dziecko ujęte w pasie to przyjmuje pozycję do nurkowania)
-odruch stepowania
-odruch zaciśnięcia piąstki na palcu matki
-odruch szermierza -jeżeli skręci się główkę w prawą stronę, to dziecko też skręci prawą rączkę i nóżkę w tę stronę
-odruch oczno - karkowy
-odruch Babińskiego - gdy podrażnimy dziecko w stopę to dziecko podnosi ją do góry
Wrażliwość noworodka:
-reaguje na bodźce świetlne - potrafi przez pewien czas utrzymać wzrok na poruszającym się przedmiocie.
-słuch po pewnym czasie się wyostrza - dziecko doskonale różnicuje głos innych osób
-zmysł skórny -jest w tym okresie bardzo wrażliwy. Zmysły skórne odgrywają ważną rolę w kontaktach z matką. On decyduje o późniejszym rozwoju dziecka. Dziecko jest blisko matki, ma poczucie bezpieczeństwa.
- Za główne osiągnięciem w zakresie rozwoju ruchowego można uznać: p i o n i z a c j ę c i a ł a ( dziecko utrzymuję postawę pionową i –od wieku około 10 miesięcy-potrafi samodzielnie ją przybierać), z d o l n o ś ć d o s a m o d z i e l n e g o p r z e m i e s z c z a n i a s i ę ( od wieku około 9 miesięcy- za pomocą tzw. raczkowania i chodzenia z przytrzymywaniem, po ukończeniu 1. roku- za pomocą chodzenia samodzielnego) i o p a - n o w a n i e s p e c y f i c z n i e l u d z k i e g o c h w y t u
- p ę s e t o w e g o (w wieku około 9 miesięcy), w którym kciuk jest przeciwstawny pozostałym palcom ( zwłaszcza wskazującemu).
- Rozwija się m y ś l e n i e s e n s o r y c z n o-m o t o r y c z n e, zwłaszcza podczas czynności manipulacyjnych.
- Postępująca koordynacja schematów poznawczych, odzwierciedlających powiązania między wykonywanymi ruchami a danymi spostrzeżeniowymi, pozwala na pojawienie się i n t e n c j o n a l n o ś c i d z i a ł a n i a. Dziecko wykonuje czynności prowadzące do uzyskania pożądanego efektu ( np. potrząsa grzechotką dla wywołania charakterystycznego dźwięku, krzyczy, by przywołać matkę).
- Na ten okres przypada z r o z u m i e n i e s t a ł o ś c i p r z e d m i o t u. Oznacza to, ze dziecko zaczyna dostrzegać przedmiot jako złożoną, wieloaspektową jedność, a zarazem zdawać sobie sprawę z tego, że posiada on obiektywny byt, istnieje niezależnie od wykonywanych z nim czynności i od tego, czy znajduje się aktualnie w polu widzenia. Obiektywizacja ta dokonuje się stopniowo między końcem 1. roku życia a wiekiem 18 miesięcy.
- Dochodzi do o d k r y c i a w ł a s n e j o d r ę b n o ś c i, od reszty świata, czego przejawem jest rozpoznanie się w lustrze.
- W zakresie rozwoju mowy, podstawowym kierunkiem zmian jest z d o l n o ś ć r o z u m i e n i a s ł ó w. Ok. 2 miesiąca dziecko zaczyna gruchać -grr, gtt. A ok. 6 miesiąca gruchanie przechodzi w gaworzenie-sylaby –ma, ma Są to więc p o c z ą t k i m o w y w ł a ś c i w e j, opartej na symbolicznej funkcji języka.
- Kształtujące się możliwości poznawcze i językowe dziecka rzutują na jego k o n t a k t y z o t o c z e n i e m s p o ł e c z n y m. Pod koniec wieku niemowlęcego dziecko wykazuje szczególne zainteresowanie bodźcami społecznymi i dobrze odróżnia osoby znane od obcych
- Dostrzec można przejaw trwałego przywiązania dziecka do określonych osób ( zwłaszcza matki), co można uznać za r o d z e n i e s i ę u c z u ć o c h a r a k t e r z e s p o ł e c zn y m .
Jest to okres od ł do 3 roku życia
SYNKINEZJE - szereg ruchów przy chodzie dziecka, które jeszcze nie są skoordynowane.
Pod koniec 3 roku dziecko potrafi już bardzo wiele 3 kołowym rowerku, skręcać pod kątem prostym. Potrafi również opianować tzw. praksje - ruchy narzędziami.
Percepcja (spostrzeganie)
• Spostrzeganie synkretyczne (globalne) - dziecko nie potrafi wyodrębnić tego. co ważne w przedmiocie.
• Wielozmysłowe (polisensoryczne) - dziecko bardzo dokładnie bada otaczający go świat
• Spostrzeganie relacji przestrzennych - zaczyna dostrzegać kształty,
Uwaga jest mimowolna, łatwo ulega rozproszeniu, koncentruje bardzo krótko (17 minut)
Wyobraźnia ma charakter wyobraźni odtwórczej.
Dzieci potrafią naśladować czynności wcześniej zaobserwowane u dorosłych obserwuje zachowanie matki. Jest to dowodem istnienia wyobraźni dziecka.
Pamięć ma charakter pamięci odroczonej np.: szukanie przedmiotu wid/i wcześniej a schowanego przez matkę.
Okres Latencji - okres, po którym dziecko szuka ukrytego przedmiotu
• na początku 2roku dzieci rozpoznają osoby lub przedmioty p upływie 2-3tygodni
• pod koniec 2 roku po 2 miesiącach
• w wieku 3lat- po przerwie kilkumiesięcznej
• w wieku 4 lat - po upływie roku.
Amnezja dziecięca - nie pamiętamy wydarzeń i sytuacji z okresu niemowlęctwa i poniemowlęctwa. Nie zostają też ślady pamięciowe z okresu wczesnego dzieciństwa. Pamięta się luźne oderwane obrazy. Istnieje wzajemna relacja między czynnikami natury genetycznej a środowiskiem
Wiek przedszkolny
Procesy percepcyjne:
Wrażenia spostrzegane są globalnie, nie są spostrzegane selektywnie:
- wzrasta wrażliwość wzrokowa - wzrasta ostrość wzroku o 40% (7 latek rozpoznaje figurkę z odległości 1m.)
- wzrasta różnicowanie barw -jednak gorzej jest już z odcieniami
Spostrzeżenia są globalne. Dziecko spostrzega to, co związane jest z działaniem, zaspokajaniem potrzeb. Dziecko widząc obrazek nie potrafi dobrze rozpoznać, co na tym obrazu się dzieje. Rozwijają się też wrażenia słuchowe. Spostrzeganie przestrzeni
- spostrzega subiektywnie — ocenia wielkość przedmiotów zależnie od odległości a nie od ich obiektywnych wymiarów
- zaczyna orientować się w najbliższej przestrzeni. Spostrzega przestrzeń w sposób subiektywny
- dzieci dobrze odróżniają kształty, ważny kształt, a nie położenie przedmiot! Dziecko żyje chwilą czasu. Ma bardzo subiektywne poczucie czasu Żyje teraźniejszością.
- Dziecko przeżywa trzy momenty czasowe:
- początek czynności
- trwanie
- zakończenie. Dziecko nie potrafi zrozumieć pojęć czasowych takich jak pory roku, tygodnia czy miesięcy.
Rozwój pamięci:
Pamięć ma charakter pamięci mimowolnej. Dziecko zapamiętuje bez zamiaru zapamiętania. Dziecko z...
brutuus