zbior_zadan.pdf
(
1275 KB
)
Pobierz
319833729 UNPDF
1
ZBIÓR ZADAŃ I PYTAŃ Z FIZYKI
dla uczniów
Zasadniczej Szkoły Zawodowej
2
Uwagi wstępne
Niniejszy zbiór zadań i pytań napisany został dla uczniów Zasadniczej Szkoły
Zawodowej, ale z powodzeniem może być stosowany w liceum profilowanym czy w technikum.
Moje propozycje nie powinny ograniczać indywidualnego podejścia nauczyciela,
w zależności od możliwości zespołu uczniów, powinien on podjąć indywidualne decyzje
zarówno, co do treści, jak i ilości zadań przeznaczonych do rozwiązania w ciągu jednej godziny.
Wybranie zadań stanowiących właściwą reprezentację programu nauczania zarówno, co
do treści, jak i celów nauczania, nie jest rzeczą łatwą. Przygotowując sprawdziany podejmuje się
na świecie próby wprowadzenia pewnych taksonomii. Z bardziej znanych i dostępnych w naszej
literaturze można wymienić uproszczoną taksonomię przedstawioną przez B. Niemierkę. Szersze
opracowanie można znaleźć w książce B. Niemierki „Pomiar wyników kształcenia”. Wyróżnia
się tam następujące kategorie:
A. Zapamiętanie wiadomości.
B. Zrozumienie wiadomości.
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych.
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych.
Proponowane pytania i zadania mogą być wykorzystane, do reprezentacji celów kategorii
B i C. Starałem się unikać przykładowych pytań z kategorii A, gdyż uznałem, że z ich
sformułowaniem nauczyciele nie mają trudności (np.: określenie 1 N). W kategorii C przez
sytuacje typowe rozumiemy umiejętność rozwiązywania nieskomplikowanych problemów
o stopniu trudności odpowiadającym podobnym probiernia rozwiązywanym na lekcjach.
Z celów w kategorii D w klasach o niższym poziomie można w ogóle zrezygnować.
Można też wykorzystać w tym celu zbiory zadań dla technikum i liceum, które są ogólnie
dostępne. Z tych powodów nie umieszczałem tego typu zadań w mojej propozycji. Nie chcę
również ograniczać nauczycieli w sposobach oceny sprawdzianów. Zwykle jednak przyjmuje
się, że prawidłowe odpowiedzi na zadania typu A i B upoważniają do oceny;- dostatecznej, A, B
i C do oceny dobrej, zaś A, B, C i D do oceny bardzo dobrej.
Materiałem wyjściowym do napisania niniejszego zbioru były „Pytania i zadania”
opracowane przez zespół nauczycieli fizyki pod kierunkiem
Joanny Pietrzak
- nauczyciela
metodyka ODN Siedlce w roku 1991.
W skład zespołu wchodzili wtedy:
Alicja Iwaniuk nauczyciel ZSZ nr 1 Siedlce,
Elżbieta Krakowska, nauczyciel ZSZ nr3 Siedlce,
Barbara Lipka nauczyciel ZSZ nr3 Siedlce,
Jadwiga Mężyńska nauczyciel ZSZ nr1 Łuków,
Marek Pleszczyński nauczyciel ZSZ PKP Siedlce.
Pierwotna wersja zbioru została na nowo opracowana graficznie, wzbogacona też o nowe
zadania i pytania. Niniejszy zbiór jest stosowany z powodzeniem na lekcjach fizyki przez
nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Stanisława Staszica w Siedlcach,
w którym to Zespole aktualnie pracuję.
Marek Pleszczyński
3
WSTĘP
4
KINEMATYKA RUCH JEDNOSTAJNY
5
KINEMATYKA – RUCH ZMIENNY
8
ZASADY DYNAMIKI
11
PĘD
16
TARCIE I OPORY RUCHU, RÓWNIA POCHYŁA
17
RUCH OBROTOWY BRYŁY SZTYWNEJ
19
PRACA I MOC
21
ENERGIA MECHANICZNA
22
POLE GRAWITACYJNE
23
CIECZE I CIAŁA STAŁE
25
PRAWO PASCALA I ARCHIMEDESA
27
KINETYCZNO-CZĄSTECZKOWA BUDOWA GAZÓW
29
ZASADY TERMODYNAMIKI
31
BILANS CIEPLNY
34
POLE ELEKTROSTATYCZNE
37
PRĄD ELEKTRYCZNY
42
POLE MAGNETYCZNE
47
INDUKCJA ELEKTROMAGNETYCZNA
50
DRGANIA MECHANICZNE
53
FALE MECHANICZNE I AKUSTYCZNE
55
FALE ELEKTROMAGNETYCZNE
59
OPTYKA GEOMETRYCZNA
61
PROMIENIOWANIE I ATOM
67
JĄDRO ATOMOWE
71
4
Wstęp
1.
Dlaczego pogląd, że fizyka jest nauką o przyrodzie nieożywionej, jest niewłaściwy?
2.
Jaki jest główny cel badań fizycznych?
3.
Co to znaczy, że prawa fizyki są uniwersalne i podstawowe?
4.
Jaki jest związek między fizyką a innymi naukami przyrodniczymi oraz techniką?
5.
Co to znaczy, że fizyka jest nauką ścisłą?
6.
Co to jest wielkość fizyczna? Podaj kilka przykładów wielkości fizycznych.
7.
Dlaczego fizyka zajmuje się tylko takimi wielkościami, które dadzą się zmierzyć, a nie
zajmuje się pojęciami niemierzalnymi? Podaj przykłady wielkości mierzalnych i pojęć
niemierzalnych.
8.
Na czym polega pomiar? Np. co to znaczy zmierzyć masę jakiegoś ciała, czyli zważyć je?
9.
Co to są wzorce jednostek fizycznych? Dlaczego konstruuje się wzorce jednostek
fizycznych?
10.
Wyjaśnij pojęcia: jednostka podstawowa, jednostka pochodna. Podaj kilka przykładów
jednostek podstawowych i kilka przykładów jednostek pochodnych.
11.
Przedstaw trzy podstawowe jednostki w mechanice oraz podaj ich wzorce.
5
Kinematyka ruch jednostajny
1.
Co to jest punkt materialny?
2.
Co to znaczy, że ruch jest względny?
3.
Wymień wszystkie, jakie znasz wielkości fizyczne opisujące ruch.
4.
Jak definiujemy ruch jednostajny prostoliniowy?
5.
Podaj definicję szybkości średniej i chwilowej.
6.
Podane poniżej jednostki wielkości fizycznych podziel na trzy następujące grupy:
jednostki wielkości podstawowych układu SI, jednostki wielkości pochodnych układu SI,
jednostki spoza układu SI.
kilometr na godzinę (km/h), sekunda (s), metr sześcienny (m
3
), tona (t), kilogram (kg),
gram na centymetr sześcienny (g/cm
3
), stopa (ft), metr (m), niuton (N), wat (W), koń
mechaniczny (KM), funt (1b), dżul (J), amper (A).
7.
Przelicz:
a) 72 km/h = m/s b) 2 cm
3
= m
3
c) 0,05 km
2
= m
2
d) 0,1 mm
3
= m
3
e) 7,9 g/cm
3
= kg/m
3
f) 2600 kg/m
3
= g/cm
3
8.
Która z niżej podanych szybkości jest najmniejsza: 1 km/s, 20 m/s, 20 km/h, 100 m/min,
500 cm/s, 72 km/h, 600 m/min, 25 m/s, 40 m/s, 400 cm/s, 0,4 km/h? Uzasadnij odpowiedź przez
wykonanie odpowiednich obliczeń.
9.
Samochód jadący ze średnią szybkością 60 km/h przebywa pewną trasę w ciągu
1 godziny. Z jaką średnią szybkością musiałby pokonać tę trasę, aby przebyć ją w ciągu 2 godzin
i 30 minut?
10.
Samochód przebywa odległość 144 km w ciągu 2 godzin. Jaką odległość przejedzie z tą
samą szybkością w ciągu 2 godzin i 20 minut?
11.
Traktor w czasie 6 minut przebył drogę 720 metrów. W jakim czasie przebędzie on
drogę 10,8 km, jeżeli jego szybkość jest stała?
12.
Jeden samochód jechał w czasie 2 h ze średnią szybkością 65 km/h, a drugi samochód
przejechał te samą drogę w czasie 2 h 36 min. Z jaką średnią szybkością jechał drugi samochód?
13.
Samochód przejechał 8 km z szybkością 20 km/h i 12 km z szybkością 40 km/h. Jaką
wartość miała średnia szybkość samochodu na całej trasie?
14.
Samochód przebył 9 km z szybkością 36 km/h, następnie 27 km z szybkością 54 km/h.
Oblicz:
a) całkowitą drogę, przebytą przez samochód,
b) czas trwania ruchu samochodu,
c) szybkość średnią samochodu.
15.
Posługując się danymi z tabeli oblicz
największą odległość, na jaką może dotrzeć
kłusujący koń, jaskółka oraz samolot pasażerski
w ciągu pół godziny.
Szybkość
średnia [km/h]
Kłusujący koń
7,2
Jaskółka
108
Samolot pasażerski
900
Ciało
Plik z chomika:
felolub
Inne pliki z tego folderu:
6.Praca_moc_sprawdz.rar
(371 KB)
5_Rodzaje_i_skutki_oddzialywan_sprawdz.rar
(2219 KB)
4,Sprawdzian_ruch.rar
(700 KB)
3.Sprawdzian_budowa.rar
(328 KB)
2.Sprawdzian_wlasnosci.rar
(298 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Algorytmy
Angielski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin