Zamiana zegarka na obrotomierz w Audi B3/B4
Do zamontowania obrotomierza w Audi 80 niezbędne jest posiadanie:
- białej podstawki obrotomierza (różni się od podstawki zegara)
- obrotomierza
- 6 pinów do wlutowania w płytę główną
- dodatkowej żarówki podświetlenia licznika
Uwagi ogólne:
Pamiętać musimy, że do zegarów VDO nadaje się tylko i wyłącznie podstawka i obrotomierz VDO, do zegarów UN4 – obrotomierz i podstawka produkcji UN4.
Żadnych dodatkowych przewodów od czujnika obrotów do licznika nie trzeba prowadzić, wszystko już w oryginale zostało doprowadzone do wtyczki licznika.
Ponadto obrotomierz z wersji 6 cylindrowej (V6) nie nadaje się do wersji silnika 4 lub 5 cylindrowego (zarówno diesel jak i benzyna). Do wersji 4 cylindrowej musimy więc szukać obrotomierza z wersji 4 lub 5 cylindrowej (nie ważne czy jest to B3 czy B4).
Obrotomierz do silnika Diesla 1Z pasuje również z wersji benzynowej (mimo iż oryginalnie skalę ma o 1tyś obr/min mniejszą), wskazania samego obrotomierza będą prawidłowe. W przypadku pozostałych silników Diesla (1,9TD; 1,6TD; 1,6D; 1,9D) niezbędne są pewne modyfikacje, które nie zostały uwzględnione w niniejszej instrukcji.
Całą operację rozpoczynamy od zdemontowania górnej obudowy drążka kierownicy. W tym celu śrubokrętem krzyżakowym odkręcamy 2 śruby w dolnej osłonie:
Po zdemontowaniu górnej osłony, odkręcamy śruby przytrzymujące zegary. Następnie (bez odkręcania kierownicy) wyciągamy zegary do siebie i wkładamy lewą rękę w komorę zegarów w celu odłączenia wtyczek: żółtej i białej od MiniChecka (wersja B3 zwykle nie posiadała MC, więc należy odłączyć tylko 1 wtyczkę żółtą).
Prawą ręką odłączamy wtyczkę niebieską. Wtyczka niebieska i żółta posiada zabezpieczenie, które uprzednio powinniśmy podważyć i wyciągnąć “do góry”.
Wtyczka biała krótka od MC posiada zabezpieczenie szczypcowe, które musimy ścisnąć w celu rozluźnienia blokady. Rozmieszczenie gniazd na płycie głównej licznika na zdjęciu poniżej:
Po odłączeniu zegarów i wyciągnięciu ich z komory w kokpicie, zegary należy przekręcić o ok 80º szybką do góry, a następnie powoli wysunąć je w prawo.
Kolejnym etapem jest rozebranie licznika. W tym celu odkręcamy śrubki z tyłu zegarów. Najpierw 3 czarne którymi przymocowany jest w B4 moduł MiniChecka. Następnie MC wyciągamy. W B3 montowane były zwykle same wyświetlacze kontrolek, mocowane na 2, również czarne wkręty.
Foto MiniChecka w B4 (zdjęcie poglądowe):
Foto wyświetlacza kontrolek w B3 (zdjęcie poglądowe):
Teraz należy odkręcić pozostałe śruby z tyłu licznika, zaznaczone na zdjęciu poniżej. 1 śruba znajduje się pod potencjometrem, być może konieczne będzie usunięcie potencjometra poprzez odkręcenie 2 nakrętek (zaznaczonych zielonymi strzałkami). Należy także odkręcić 4 zaznaczone kolorem pomarańczowym nakrętki od wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i wskaźnika paliwa, jest to warunek konieczny do rozdzielenia białych podstawek zegara i prędkościomierza od płyty głównej licznika.
Foto płyty głównej licznika (zdjęcie poglądowe):
Po odkręceniu wszystkich śrub i nakrętek należy wyjąć płytę główną z obudowy licznika, a następnie zdjąć płytkę będącą łącznikiem między zegarem a płytę główną i zdemontować białą podstawkę zegara i białą podstawkę prędkościomierza.
Z podstawki zegara, wyjmujemy wskaźnik temperatury i montujemy go w podstawce obrotomierza.
Kolejnym etapem jest wlutowanie 6 pinów w płytę główną licznika w zaznaczonym miejscu (4 w pionie i 2 w poziomie):
Zdjęcie przedstawia wlutowane już ww. piny:
Jeżeli nie dysponujemy oryginalnymi pinami możemy zastosować podobne piny dostępne w sklepach elektronicznych.
Po tych czynnościach obrotomierz powinien działać poprawnie, ale zegarek elektroniczny nie będzie miał podświetlenia. W tym celu musimy zwykłym drucikiem lub przewodem połączyć 2 miejsca na płycie głównej (jeśli nie było wcześniej zamontowanej w tym miejscu diody) i w płycie głównej umieścić żarówkę do podświetlenia licznika:
Ostatnim etapem naszej przeróbki jest złożenie całych zegarów i ponowne wmontowanie ich w aucie:
1. wmontowanie białej podstawki prędkościomierza i obrotomierza w płytę główną
2. wmontowanie płyty głównej do obudowy licznika
3. przykręcenie płyty głównej do obudowy licznika
4. zamontowanie MC lub wyświetlacza kontrolek i przykręcenie go do budowy
5. zamontowanie zegarów w samochodzie i podpięcie wszystkich wtyczek
Instrukcja oparta jest na doświadczeniach własnych, ale przede wszystkim na doświadczeniach, sugestiach i spostrzeżeniach innych użytkowników.
krzysztof_nizio@wp.pl
cobra