Montaż obrotomierza.doc

(6796 KB) Pobierz

Zamiana zegarka na obrotomierz w Audi B3/B4

 

Do zamontowania obrotomierza w Audi 80 niezbędne jest posiadanie:

-         białej podstawki obrotomierza (różni się od podstawki zegara)

-         obrotomierza

-         6 pinów do wlutowania w płytę główną

-         dodatkowej żarówki podświetlenia licznika

 

Uwagi ogólne:

 

Pamiętać musimy, że do zegarów VDO nadaje się tylko i wyłącznie podstawka i obrotomierz VDO, do zegarów UN4 – obrotomierz i podstawka produkcji UN4.

Żadnych dodatkowych przewodów od czujnika obrotów do licznika nie trzeba prowadzić, wszystko już w oryginale zostało doprowadzone do wtyczki licznika.

Ponadto obrotomierz z wersji 6 cylindrowej (V6) nie nadaje się do wersji silnika 4 lub 5 cylindrowego (zarówno diesel jak i benzyna). Do wersji 4 cylindrowej musimy więc szukać obrotomierza z wersji 4 lub 5 cylindrowej (nie ważne czy jest to B3 czy B4).

Obrotomierz do silnika Diesla 1Z pasuje również z wersji benzynowej (mimo iż oryginalnie skalę ma o 1tyś obr/min mniejszą), wskazania samego obrotomierza będą prawidłowe. W przypadku pozostałych silników Diesla (1,9TD; 1,6TD; 1,6D; 1,9D) niezbędne są pewne modyfikacje, które nie zostały uwzględnione w niniejszej instrukcji.

 

              Całą operację rozpoczynamy od zdemontowania górnej obudowy drążka kierownicy. W tym celu śrubokrętem krzyżakowym odkręcamy 2 śruby w dolnej osłonie:



Po zdemontowaniu górnej osłony, odkręcamy śruby przytrzymujące zegary. Następnie (bez odkręcania kierownicy) wyciągamy zegary do siebie i wkładamy lewą rękę w komorę zegarów w celu odłączenia wtyczek: żółtej i białej od MiniChecka (wersja B3 zwykle nie posiadała MC, więc należy odłączyć tylko 1 wtyczkę żółtą).

Prawą ręką odłączamy wtyczkę niebieską. Wtyczka niebieska i żółta posiada zabezpieczenie, które uprzednio powinniśmy podważyć i wyciągnąć “do góry”.

 

Wtyczka biała krótka od MC posiada zabezpieczenie szczypcowe, które musimy ścisnąć w celu rozluźnienia blokady. Rozmieszczenie gniazd na płycie głównej licznika na zdjęciu poniżej:

 

 

Po odłączeniu zegarów i wyciągnięciu ich z komory w kokpicie, zegary należy przekręcić o ok 80º szybką do góry, a następnie powoli wysunąć je w prawo.

 



Kolejnym etapem jest rozebranie licznika. W tym celu odkręcamy śrubki z tyłu zegarów. Najpierw 3 czarne którymi przymocowany jest w B4 moduł MiniChecka. Następnie MC wyciągamy. W B3 montowane były zwykle same wyświetlacze kontrolek, mocowane na 2, również czarne  wkręty.

 

Foto MiniChecka w B4 (zdjęcie poglądowe):



Foto wyświetlacza kontrolek w B3 (zdjęcie poglądowe):



 

Teraz należy odkręcić pozostałe śruby z tyłu licznika, zaznaczone na zdjęciu poniżej. 1 śruba znajduje się pod potencjometrem, być może konieczne będzie usunięcie potencjometra poprzez odkręcenie 2 nakrętek (zaznaczonych zielonymi strzałkami). Należy także odkręcić 4 zaznaczone kolorem pomarańczowym nakrętki od wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i wskaźnika paliwa, jest to warunek konieczny do rozdzielenia białych  podstawek zegara i prędkościomierza od  płyty głównej licznika.

 

Foto płyty głównej licznika (zdjęcie poglądowe):



 

Po odkręceniu wszystkich śrub i nakrętek należy wyjąć płytę główną z obudowy licznika, a następnie zdjąć płytkę będącą łącznikiem między zegarem a płytę główną i zdemontować białą podstawkę zegara i białą podstawkę prędkościomierza.



 

Z podstawki zegara, wyjmujemy wskaźnik temperatury i montujemy go w podstawce obrotomierza.

 



 

 

Kolejnym etapem jest wlutowanie 6 pinów w płytę główną licznika w zaznaczonym miejscu (4 w pionie i 2 w poziomie):



 

 

Zdjęcie przedstawia wlutowane już ww. piny:



Jeżeli nie dysponujemy oryginalnymi pinami możemy zastosować podobne piny dostępne w sklepach elektronicznych.



Po tych czynnościach obrotomierz powinien działać poprawnie, ale zegarek elektroniczny nie będzie miał podświetlenia. W tym celu musimy zwykłym drucikiem lub przewodem połączyć 2 miejsca na płycie głównej (jeśli nie było wcześniej zamontowanej w tym miejscu diody) i w płycie głównej umieścić żarówkę do podświetlenia licznika:





 

 

Ostatnim etapem naszej przeróbki jest złożenie całych zegarów i ponowne wmontowanie ich w aucie:

1.      wmontowanie białej podstawki prędkościomierza i obrotomierza w płytę główną

2.      wmontowanie płyty głównej do obudowy licznika

3.      przykręcenie płyty głównej do obudowy licznika

4.      zamontowanie MC lub wyświetlacza kontrolek i przykręcenie go do budowy

5.      zamontowanie zegarów w samochodzie i podpięcie wszystkich wtyczek

 

 

Instrukcja oparta jest na doświadczeniach własnych, ale przede wszystkim na doświadczeniach, sugestiach i spostrzeżeniach innych użytkowników.

 

krzysztof_nizio@wp.pl

cobra

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin