silnik_podstawowe.pdf

(748 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 02 Silnik podstawowe poj\352cia.doc)
SILNIK
Podstawowepojęcia
Silnik spalinowy jest silnikiem cieplnym, który wykonuje pracę mechaniczną kosztem
energii gorących spalin o wysokim ciśnieniu, wytwarzanych w wewnętrznej przestrzeni
roboczejprzezspalaniemieszankipalnej,czylimieszaninypaliwaipowietrza.Spalaniejest
procesemchemicznym,polegającymnałączeniusiępaliwaztlenemzawartymwpowietrzu
atmosferycznym.Zapłonmieszankiodbywasięalboodiskryelektrycznej,przeskakującej
naelektrodachświecyzapłonowej(wsilnikuozapłonieiskrowym,zasilanymbenzynąlub
gazem), albo w wyniku wzrostu temperatury silnie spręŜonego powietrza (w silniku o
zapłoniesamoczynnymzasilanymolejemnapędowym).
NapórrozpręŜającychsięspalinnatłokisprawia,Ŝeustępującprzemieszczająsięwdółi
zmuszająwałkorbowydoobracaniasię.Tenruchobrotowynapędzakołasamochodu.
Ruchtłokajestposuwistozwrotny,cooznacza,ŜepoosiągnięciunajniŜszegopołoŜenia
(nazywanegodolnympołoŜeniemzwrotnymlubzwrotemwewnętrznym)rozpoczynaruch
do góry, pchany przez korbowód, i osiąga górne połoŜenie zwrotne (nazywane takŜe
zwrotemzewnętrznym).Wsilnikuczterosuwowym,obecniepowszechniestosowanymw
samochodach, w trakcie dwóch obrotów wału korbowego, tłok wykonuje cztery kolejne
skoki (suwy), kaŜdy o innym przebiegu procesów w cylindrze: suw ssania – tłok
przemieszczającsiędozwrotuwewnętrznegozasysamieszankępaliwowopowietrzną,suw
spręŜania–tłokpowracadozwrotuzewnętrznegoipowodujewzrostciśnieniaładunkuna
zmniejszania ich objętości (wtedy oba zawory są zamknięte), suw pracy – paląca się
mieszankazwiększaswojeciśnienieinapieranatłok,którywykonujepracęmechaniczną,
suw wydechu – tłok przemieszczając się do zwrotu zewnętrznego wypycha spaliny z
cylindraprzezotwartyzawórwylotowynazewnątrzsilnika.
292070562.003.png
Odległośćpomiędzyzwrotamizewnętrznymawewnętrznymjestnazywanaskokiemtłoka.
Skok tłoka pomnoŜony przez powierzchnię przekroju otworu cylindra oraz przez liczbę
cylindrówwsilnikudajewwynikupojemnośćskokowąsilnika.
InnymiparametramiwyróŜniającymidanysilniksą:
Stopień spręŜania wskazuje ile razy objętość przestrzeni roboczej cylindra maleje
podczasspręŜaniawnimładunku,czylijaksilniezmieniasięobjętośćpobranejmieszanki
podczassuwuspręŜania.Tenparametrkonstrukcyjnysilnikadecydujeojegosprawności
cieplnej.WiększystopieńspręŜaniapowodujepowstaniewiększegociśnieniagazówicoza
tymidziewiększychosiągówsilnika(mocy,momentu).WpraktycemoŜliwościstosowania
wysokich stopni spręŜania są ograniczone skłonnością zbyt nagrzanej mieszanki do
niewłaściwego spalenia (tzw. detonacyjnego), bardzo szkodliwego dla mechanizmów
silnika.
Momentobrotowytosiłapowodującaobrótprzedmiotu.Momentobrotowysilnikajestto
moment przenoszony przez wał korbowy na elementy przeniesienia napędu, inaczej
mówiącmomentrozwijanyprzezsilnikjestźródłemsiłynapędzającejpojazd.
Momentobrotowy(podawanywniutonometrach)jestiloczynemsiłygazowej(Nnarysunku)oraz
ramieniajejdziałania,czyliramieniawykorbienia(Rnarysunku):
momentobrotowy[Nm]=siła[N]xramię[m]
292070562.004.png
Momentobrotowysilnikazmieniasięznaczniewzakresiedwuobrotówwałukorbowego
stanowiących cykl pracy silnika. Aby wahania momentu były mniejsze, stosuje się koło
zamachowe.Bezwładnośćkołazamachowegozmniejszanierównomiernośćbiegusilnika.
Dla zmniejszenia nierównomierności zwiększa się ilość cylindrów w silniku. Moment
obrotowyprzekazywanyzwałukorbowegodokółzwiększasięwtakiejproporcji,wjakiej
malejeprędkośćobrotowasilnikaredukowanawskrzynibiegówiprzekładnigłównej.
Moment obrotowy silnika zmienia się zaleŜnie od prędkości obrotowej silnika. Idealna
krzywamomentudlapojazdupowinnabyćpłaskabezwidocznegowpływuzmianprędkości
silnika.Wrzeczywistychcharakterystykachwystępujemaksimummomentu.JeŜelijestto
charakterystykaotrzymanaprzypełnymotwarciuprzepustnicy,tomomenttennazywamy
maksymalnym.
Mocsilnikajesttoilośćpracy,jakąmoŜeonwykonaćwokreślonymczasie.Mocsilnika
zaleŜyodwieluczynników,zktórychnajistotniejszymisą:konstrukcjasilnika,jegoobjętość
skokowa i prędkość obrotowa. W celu podwyŜszenia mocy silnika stosuje się czasami
doładowywanie,czylidodatkowyukład,którypozwalazmieścićwcylindrachwiększąmasę
powietrza,niŜzasysanaswobodnieprzeztłokiispalićwięcejpaliwa.
Wykres mocy silnika w funkcji prędkości obrotowej, rozwijanej przy pełnym otwarciu
przepustnicy nazywa się charakterystyką zewnętrzną (takŜe eksploatacyjną lub
prędkościową).NaleŜyzwrócićuwagę,Ŝecharakterystykazewnętrznanieokreślaosiągów
silnika po zamontowaniu w samochodzie, poniewaŜ wyznacza się ją w hamowani
silnikowej,mierzącmomentobrotowyorazprędkośćobrotową:moc=stałaxmomentx
prędkośćobrotowa.
Jak widać na wykresie moment obrotowy osiąga swoje maksimum przy określonej
prędkości,anastępniezaczynaspadać,leczrozwijanamocrośnienadaldziękitemu,Ŝe
wzrasta prędkość obrotowa. Gdy moment spadnie na tyle, Ŝe wzrost mocy dzięki
przyrostowiprędkościobrotowejstajesięniemoŜliwy–moctakŜezaczynaspadać.Ten
punkt, od którego zaczyna się spadek mocy nazywamy mocą maksymalną. Jest to
największa moc uŜyteczna, jaką silnik moŜe rozwijać pod niezmiennym obciąŜeniem w
ciąguokreślonegoczasu,nieprzekraczającdopuszczalnegoobciąŜeniaposzczególnych
elementów.
292070562.005.png 292070562.006.png
WmiędzynarodowymUkładzieJednostekMiar(UkładSI)jednostkąmocyjestwat,ale
dookreśleniamocysilnikówuŜywasięjejwielokrotności,np.kilowaty(kW).Wpublikacjach
prasowych moŜna jeszcze spotkać dawną jednostkę mocy, którą był koń mechaniczny
(KM),przyczym1KM=0,7355kWi1kW=1,36KM.
Producencipojazdówpodająwdanychtechnicznychmocznamionową(nominalną),czyli
największą gwarantowaną przez wytwórnię moc, jaką osiąga silnik z określonym
wyposaŜeniemwznormalizowanychwarunkachpracy.Wsilnikachsamochodowychbez
regulatoraprędkościobrotowejmocznamionowazregułyodpowiadamaksymalnejmocy
uŜytecznej.
ZdolnośćprzystosowaniasięsilnikadozmianyobciąŜenianazywasięelastycznością
silnika.Elastycznośćsilnikamaistotnywpływnawłasnościtrakcyjnepojazdów.Imsilnikje
stbardziejelastyczny,tymwiększąwykazujezdolnośćdoprzyspieszenia,dopokonywania
wzniesieńitp.Miarąelastycznościsilnikasąwskaźnikielastyczności:momentu,prędkościi
całkowity.
Wskaźnikelastycznościmomentu
e M =M max /M N
gdzie:M max największymomentobrotowysilnika,
M N momentobrotowyodpowiadającynajwiększejmocy.
Wskaźnikelastycznościmomentuobrotowegojestnaogółzawartywnastępujących
granicach:
e M =1,101,30silnikizzapłonemiskrowym,
e M =1,051,15silnikizzapłonemsamoczynnym.
Wskaźnikelastycznościprędkościobrotowej
e M = n N / n M
gdzie: n N prędkośćobrotowasilnikaodpowiadającanajwiększejmocy,
n M prędkośćobrotowasilnikaodpowiadającanajwiększemumomentowi
obrotowemu.
Wskaźniktennaogółjestzawartywgranicach1,32,0.Silnikodznaczającysię
większymwskaźnikiemelastycznościenmawiększyzakresmoŜliwejdowykorzystania
prędkościobrotowejidziękitemulepiejnadajesiędocelówtrakcyjnych.
Wskaźnikelastycznościcałkowitej
E=e M* e M
Wskaźniktennaogółjestzawartywgranicach1,52,5
292070562.001.png
Typowysilnikczterosuwowyozapłonieiskrowymlubsamoczynnymskładasięz:
kadłuba
układukorbowotłokowego
głowicyzukłademrozrządu
osprzętu,czyliukładówluburządzeńniezbędnychdlaorganizacjiikontroliprocesów
spalania(chłodzeniasilnika,smarowania,zasilaniapaliwem,zapłonu).
[Więcejinformacjinatematbudowysilnikówpodanowkarcie"Silnikkonstrukcja"]
292070562.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin