Kossecki - Integracja nauki i całego ludzkiego poznania.pdf

(81 KB) Pobierz
jk-rychłocice2003
Maszynopis wykładu wygłoszonego na konferencji w Rychłocicach w 2003
roku.
Józef Kossecki
INTEGRACJA NAUKI I CAŁEGO LUDZKIEGO POZNANIA
Współczesna nauka cierpi na nadmiernie szczegółową specjalizację, przy
braku syntezy o charakterze interdyscyplinarnym. Bardzo wyraźnie występuje to
na styku nauk ścisłych i humanistycznych. Nie tylko zresztą nauka ale i cały
system ludzkiego poznania jest fragmentaryczny i zdezintegrowany. Zjawisko to
jest groźne w epoce globalizacji, która bez integracji nauki i całości ludzkiego
poznania funkcjonować prawidłowo nie moŜe.
„W odległej staroŜytności nauka była jedna, kaŜdy naukowiec mógł ją
uprawiać w całości, gdyŜ zasób informacji stanowiący ówczesną wiedzę był
niewielki” 1 .
W miarę przybywania nowych informacji dostarczanych przez naukę
zaczęła się ona dzielić na dziedziny, które z kolei dzieliły się na działy, te z
kolei na specjalności - i to coraz węŜsze. W ten sposób następował proces znany
jako atomizacja nauki . Powstały setki wąskich specjalności, wytwarzających
swoją odrębną terminologię i traktujących badaną rzeczywistość tak, jak gdyby
dzieliła się ona na odpowiadające poszczególnym specjalnościom zakresy.
Atomizacja nauki pociągała za sobą atomizację dostarczanego przez nią obrazu
rzeczywistości. Obraz świata w ujęciu nauki tradycyjnej stawał się coraz
bardziej fragmentaryczny - podzielony na segmenty odpowiadające
poszczególnym specjalnościom naukowym czyli monodyscyplinom badającym
określone fragmenty rzeczywistości. „W rezultacie nauka tradycyjna stała się
sumą odgraniczonych od siebie monodyscyplin, wytwarzających sobie własną
terminologię i traktujących przypisany sobie zakres rzeczywistości jako własny
teren, poza który samemu się nie wychodzi i na który innych się nie wpuszcza” 2 .
„NiezaleŜnie od monodyscyplin zajmujących się konkretami rozwijały się
dyscypliny zajmujące się abstrakcjami, a mianowicie matematyka i logika” 3 .
Logika i matematyka zajmowały się rozwiązywaniem abstrakcyjnych
problemów interdyscyplinarnych - tj. tak ogólnych, Ŝe otrzymane wyniki mogą
być wykorzystane w wielu róŜnych monodyscyplinach. MoŜemy je w związku z
tym nazwać interdyscyplinami abstrakcyjnymi. W tradycyjnej nauce
matematyka i
1 M. Mazur: Cybernetyka i charakter, Warszawa 1976, s. 5.
2 TamŜe, s. 6.
3 TamŜe.
STRUKTURA NAUKI
TRADYCYJNEJ
STRUKTURA NAUKI
NOWOCZESNEJ
INTERDYSCYPLINY ABSTRAKCYJNE
INTERDYSCYPLINY ABSTRAKCYJNE
LOGIKA
LOGIKA
MATEMETYKA
MATEMETYKA
INTERDYSCYPLINY KONKRETNE
INTERDYSCYPLINY KONKRETNE
FIZYKA
METACYBERNETYKA
CHEMIA
FIZYKA
CHEMIA
CYBERNE-
TYKA
MONODYSCYPLINY
MONODYSCYPLINY
FRAGMENTARYCZNY
OBRAZ SWIATA
ZINTEGROWANY
OBRAZ SWIATA
Rys. 1. Schematyczne przedstawienie struktury nauki tradycyjnej i nowoczesnej
2
7078720.002.png 7078720.003.png 7078720.004.png 7078720.005.png 7078720.001.png
logika były wykorzystywane głównie w naukach przyrodniczych, zaś w
stosunkowo małym stopniu wykorzystywała je humanistyka.
Teoretycznie równieŜ interdyscyplinarny charakter ma fizyka i chemia,
które tym zasadniczo róŜnią się od logiki i matematyki, Ŝe zajmują się badaniem
konkretnych obiektów materialnych. W związku z tym moŜemy je nazwać
interdyscyplinami konkretnymi. RównieŜ ich wyniki - podobnie jak
matematyki i logiki - były w tradycyjnej nauce wykorzystywane głównie przez
przyrodników, a prawie w ogóle nie korzystali z nich humaniści.
Mimo więc istnienia interdyscyplin abstrakcyjnych - logiki i matematyki -
oraz konkretnych - fizyki i chemii, nauka tradycyjna miała strukturę
zatomizowaną, którą schematycznie przedstawia lewa strona rysunku 1.
Rozwiązywanie praktycznych problemów zmusiło do współdziałania
specjalistów z róŜnych dziedzin. Powstała w związku z tym potrzeba
wprowadzenia ogólnej terminologii umoŜliwiającej porozumienie między
specjalistami z róŜnych monodyscyplin, a takŜe zastosowanie metod badania
rzeczywistości nadających się do stosowania w kaŜdej konkretnej
monodyscyplinie jak równieŜ pozwalających na wykrywanie ogólnych praw
rządzących zjawiskami, które przy tradycyjnym podejściu są przedmiotem
zainteresowania róŜnych monodyscyplin. PowyŜsze postulaty spełnia powstała
w połowie XX wieku cybernetyka (sama nazwa cybernetyka była uŜywana juŜ
w staroŜytności), która w rozumieniu jej twórców ma być interdyscypliną
konkretną zajmującą się badaniem procesów sterowania - zarówno w
organizmach Ŝywych jak i urządzeniach technicznych, a takŜe w
społeczeństwie 4 .
W związku z szerokimi zastosowaniami, juŜ w początkowym okresie
swego rozwoju, cybernetyka podzieliła się na trzy następujące działy:
1) cybernetyk ę techniczn ą (technocybernetykę),
2) cybernetyk ę biologiczn ą (biocybernetykę),
3) cybernetyk ę społeczn ą (socjocybernetykę).
Pierwsza z nich zajmuje się badaniem procesów sterowania urządzeń
technicznych, druga bada te procesy w organizmach Ŝywych, trzecia zaś w
społeczeństwach. Na pograniczu biocybernetyki i socjocybernetyki rozwinęła
się psychocybernetyka, badająca procesy sterowania zachodzące w organizmie
ludzkim i psychice człowieka. Natomiast cybernetyka ogólna zajmuje się
badaniem praw rządzących wszelkimi procesami sterowania.
Początkowo najszybciej rozwijała się cybernetyka techniczna zaś
cybernetyka ogólna, biocybernetyka i socjocybernetyka pozostawały pod jej
przemoŜnym wpływem. PoniewaŜ zaś urządzenia techniczne, jeŜeli się nie
psują, są systemami deterministycznymi - tzn. takimi, których następne stany
moŜna w sposób dokładny (tj. z prawdopodobieństwem równym 1)
przewidywać na podstawie znajomości ich stanów poprzednich - zatem równieŜ
4 N. Wiener: Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine, New York 1948.
3
organizmy Ŝywe i społeczeństwa starano się w cybernetyce traktować jako
systemy deterministyczne; w rzeczywistości są one jednak systemami
probabilistycznymi - tzn. takimi, których następne stany moŜemy na podstawie
znajomości stanów poprzednich przewidywać z prawdopodobieństwem istotnie
róŜnym od 1. Nic więc dziwnego, Ŝe w pierwszych latach rozwoju zarówno
cybernetyki biologicznej jak i społecznej, ich osiągnięcia były znacznie
mniejsze niŜ oczekiwano, zaś cybernetyka ogólna niewiele róŜniła się od
cybernetyki technicznej.
Zarówno organizmy Ŝywe jak i społeczeństwa są nie tylko systemami
probabilistycznymi lecz równieŜ systemami autonomicznymi - tzn. takimi,
które mogą się w pewnym zakresie sterować zgodnie z własnym interesem, lub
inaczej mówiąc mają zdolność do sterowania się i mogą przeciwdziałać utracie
tej swojej zdolności. Ich egzystencję moŜna teŜ rozpatrywać jako proces
sterowania, którego celem jest utrzymanie zdolności do samosterowania.
W 1966 roku została opublikowana ksiąŜka polskiego cybernetyka
Mariana Mazura pt. Cybernetyczna teoria układów samodzielnych 5 , w której
podana została, opracowana przez jej Autora, całkowicie oryginalna teoria
systemów autonomicznych - zwanych teŜ układami samodzielnymi . Teoria M.
Mazura dostarczyła narzędzi odpowiednich do analizy procesów sterowniczych
odbywających się w organizmach Ŝywych, a takŜe w społeczeństwie. Dopiero
po powstaniu teorii Mazura, cybernetyka społeczna - przede wszystkim polska -
mogła w istotny sposób posunąć naprzód swoje badania 6 .
Cybernetyka miała istotne znaczenie dla integracji nowoczesnej nauki w
XX wieku. Na tym się jednak sprawa nie kończy, gdyŜ cybernetyka moŜe teŜ
być traktowana jako nowa teoria związków przyczynowych. Wprowadzone w
cybernetyce pojęcie sprzęŜenia zwrotnego to inny niŜ tradycyjny sposób
traktowania związków przyczynowo-skutkowych, przy którym przyczyna moŜe
się stać skutkiem, a skutek przyczyną.
W tradycyjnej fizykalnej koncepcji związków przyczynowych zakładamy,
Ŝe stany wcześniejsze są przyczyną stanów późniejszych, natomiast w
cybernetyce zakładamy, Ŝe pewne wybrane stany późniejsze - czyli cele - są
przyczyną stanów wcześniejszych, do których zmierzają. Metacybernetyczna
koncepcja związków przyczynowych jest syntezą koncepcji tradycyjnej i
cybernetycznej.
Na bazie metacybernetyki powstał interdyscyplinarny język, w którym
moŜna opisywać nie tylko zjawiska, których badaniem zajmują się nauki
przyrodnicze, ale równieŜ i te, które są przedmiotem zainteresowania nauk
humanistycznych.
5 M. Mazur, Cybernetyczna teoria układów samodzielnych , Warszawa 1966.
6 Por. J. Kossecki, Cybernetyka kultury , Warszawa 1974; J. Kossecki, Cybernetyka społeczna , Warszawa 1981;
O. Cetwiński, Mi ę dzy buntem a pokor ą, Warszawa 1986.
4
Równolegle z cybernetyką rozwinęła się teŜ teoria informacji, stanowiąca
teoretyczną podstawę informatyki, która znalazła bardzo szerokie zastosowanie
zarówno w nauce, gospodarce jak i innych dziedzinach Ŝycia społecznego.
Często teŜ myli się cybernetykę z informatyką - np. po powstaniu internetu
upowszechniło się pojęcie przestrzeni cybernetycznej , które prawidłowo -
zgodnie z regułami semantyki - powinno być zastąpione pojęciem przestrzeni
informatycznej .
W 1948 roku opublikowana została praca C. E. Shannona A Mathematical
Theory of Communication 7 , która zapoczątkowała burzliwy rozwój ilo ś ciowej
teorii informacji .
Pod względem sposobu traktowania samego terminu informacja w
literaturze z zakresu ilościowej teorii informacji moŜna wyróŜnić trzy grupy
publikacji.
„Jedną z nich stanowią publikacje, w których ilość informacji jest
nazywana po prostu informacj ą, (...).
Inną grupę stanowią publikacje, których autorzy uŜywają wyrazu
informacja bez Ŝadnych wyjaśnień, w takich wyraŜeniach jak np. przenoszenie
informacji , przekazywanie informacji za pomoc ą j ę zyka , informacja zawarta w
zbiorze symboli itp. jak gdyby zakładając, Ŝe chodzi o pojęcie nie budzące
wątpliwości.
I wreszcie są publikacje, których autorzy starają się jakoś wyjaśnić
czytelnikom, co ich zdaniem naleŜy uwaŜać za informacj ę. W skrajnych
przypadkach jedni ograniczają się do paru zdań objaśniających informacj ę za
pomocą innych, o równie nieokreślonym znaczeniu, wyrazów jak np.
wiadomo ść, tre ść itp., inni przeprowadzają rozległe dyskusje nad rozmaitymi
aspektami informacji, analizują trudności sformułowania ścisłej definicji,
porównują poglądy róŜnych autorów, aby w końcu przedstawić sprawę jako
otwartą i pozostawić czytelnikom wyrobienie sobie poglądu w gąszczu
niejasności i kontrowersji” 8 .
„Shannon, zdając sobie być moŜe sprawę z mogącego wprowadzić w błąd
sensu słowa informacja , nadał swej pracy tytuł Matematyczna teoria
telekomunikacji 9 .
„Czynniki semantyczne mogą powodować, Ŝe ten sam zbiór słów mieć
będzie róŜne znaczenie dla róŜnych słuchaczy. Shannon (1948) skomentował to
następująco: Semantyczna strona telekomunikacji jest bez znaczenia dla
problemów technicznych 10 .
7 C. E. Shannon, A Mathematical Theory of Communication , „Bell System Techn. J.”, vol. 27, No. 3-4, 1948.
8 M. Mazur, Jako ś ciowa teoria informacji , Warszawa 1970, s. 18-19.
9 M. Abramson, Teoria informacji i kodowania , Warszawa 1969, s. 11.
10 TamŜe, s. 12.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin