Przegląd Wojsk Lądowych - 2010.07.pdf

(2066 KB) Pobierz
433949914 UNPDF
przegląd
MIESIĘCZNIK | LIPIEC 2010 | NR 7 (037)
MIESIĘCZNIK | LIPIEC 2010 | NR 7 (037)
ISSN 1897-8428
SZKOLENIE
LATAJĄCEGO
str. 4
PERSPEKTYWY ŚMIGŁOWCÓW MI-2 str. 15 | ŚMIGŁOWCE POTRZEBUJĄ
SAMOOBRONY str. 28 | JUTRO BRYTYJSKICH WOJSK LĄDOWYCH str. 54
wojsk lądowych
przegląd
przegląd
ISSN 1897-8428
PERSONELU
433949914.013.png 433949914.014.png 433949914.015.png 433949914.016.png 433949914.001.png 433949914.002.png 433949914.003.png 433949914.004.png 433949914.005.png 433949914.006.png
DOŚWIADCZENIA
str. | 21
DOŚWIADCZENIA
str. | 25
Mi-2 – nadal
potrzebny
Niekierowane,
a precyzyjne!
DOŚWIADCZENIA
DOŚWIADCZENIA str. | 52
str. | 35
Przeciwdziałanie
improwizowanym
urządzeniom
wybuchowym
Wojska aeromobilne –
czas na pojazd
INNE ARMIE
str. | 58
Środki desantowe
dla US Marine Corps
Zespół
redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845 365, 845-685, faks: 845 503
sekretariat@redakcjawojskowa.pl
Aleje Jerozolimskie 97
00-909 Warszawa
Redaktor prowadzący:
płk rez. dr Jan Brzozowski
tel.: CA MON 845 186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny:
mjr Grzegorz Predel
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń
tel.: CA MON 845-502
Skład i łamanie:
Daniela Bartkiewicz
Informacje o kolportażu:
Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, 0 22 684 04 00
Zdjęcie na okładce: Jacek Jabłoński
Druk: Drukarnia Wydawnictw Specjalnych
Sztabu Generalnego WP
Zam. 892/2010
„Przegląd Wojsk Lądowych” ukazuje się od czerwca 1959 roku.
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
433949914.007.png
¢ TRENDY
Szkolenie personelu latającego
gen. bryg. Ireneusz Bartniak ........................................................................4
przegląd
wojsk lądowych
LIPIEC 2010 | NR 07 (037)
¢ SZKOLENIE
Przygotowanie komponentu inżynieryjnego
ppłk Bogdan Prokop ............................................................................... 12
Szanowni Czytelnicy!
Wiodący artykuł
w niniejszym nume-
rze, autorstwa szefa
wojsk aeromobilnych
Wojsk Lądowych,
dotyczy koncepcji
szkolenia personelu
latającego LWL. Autor omawia etapy szko-
lenia pilota oraz poziom wyszkolenia po
zrealizowaniu każdego z nich. Po zakończe-
niu szkolenia – według przedstawionej
koncepcji – pilot powinien uzyskać status
Combat Ready, czyli być przygotowany do
wykonania każdego zadania na obszarze
kraju oraz do udziału w operacjach poza
jego granicami. Z zagadnieniem tym kore-
spondują dwa artykuły traktujące o śmi-
głowcu do szkolenia podstawowego, któ-
rym jest śmigłowiec Mi-2. Autor kolejnego
materiału, wskazując na potrzebę dalszego
użytkowania śmigłowca Mi-2, stwierdza, że
może on służyć do przeszkalania pilotów do
latania na śmigłowcach Mi-24. Ciekawym
rozwiązaniom, które pozwolą przekształcić
niekierowane pociski rakietowe w precy-
zyjne środki rażenia, poświęcona jest jedna
z następnych publikacji. Kolejny artykuł
dotyczy stosowania pokładowych środków
samoobrony przed atakami rakiet (i nie
tylko), odpalanych przeciwko statkom
powietrznym. Autor przedstawia systemy,
które są montowane na śmigłowcach innych
państw oraz opisuje zasady ich działania.
Nie pomija także rodzimych rozwiązań w tej
dziedzinie. Wskazuje jednak na fakt, że mamy
jeszcze wiele do zrobienia w tym względzie.
Zapewne pozostałe artykuły także zainte-
resują P.T. Czytelników, którzy znajdą dla
siebie interesujące ich zagadnienia z wie-
dzy wojskowej.
Życzę przyjemnej lektury.
¢ DOŚWIADCZENIA
Perspektywy śmigłowców Mi-2
płk Tadeusz Wnuk ................................................................................... 15
Mi-2 – nadal potrzebny
płk Zdzisław Kasterski ............................................................................ 21
Niekierowane, a precyzyjne!
mjr Cezary Nowak ................................................................................... 25
Śmigłowce potrzebują samoobrony
płk dypl. rez. Adam Kośny ....................................................................... 28
Wojska aeromobilne – czas na pojazd
ppłk rez. Maciej Koziński ........................................................................ 35
Z Jaśminem pewniej
płk rez. Ryszard Wiśniewski ...................................................................... 38
Jaka ścieżka rozwoju szeregowych i podoficerów?
ppłk Roman Graczyk ............................................................................... 42
Style dowodzenia
kpt. Artur Kozłowski ................................................................................ 46
Przeciwdziałanie improwizowanym urządzeniom wybuchowym
kpt. Piotr Pernach ................................................................................... 52
¢ INNE ARMIE
Jutro brytyjskich wojsk lądowych
ppłk Tomasz Lewczak ............................................................................. 54
Środki desantowe dla US Marine Corps
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka ..................................................... 58
¢ SPRAWOZDANIA I RECENZJE
Douglas MacArthur (1880–1964)
płk w st. spocz. Zygmunt Czarnotta ........................................................... 64
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
płk rez. dr
Jan Brzozowski
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2010/07
przegląd wojsk lądowych
433949914.008.png 433949914.009.png 433949914.010.png
TRENDY W trosce o jakość
gen. bryg. Ireneusz
BartnIak
szef wojsk
aeromobilnych Wojsk
Lądowych
Szkolenie
personelu
latającego
Wymagania stawiane personelowi latającemu, modernizacja
sprzętu, kompleksowe zarządzanie ryzykiem oraz ciągłe
ustalanie potrzeb w dziedzinie doposażania bazy szkoleniowej
stanowią podstawę osiągnięcia wysokiego
poziomu wyszkolenia pilota śmigłowca bojowego.
(LWL) od 2003 roku bierze
czynny udział w zabezpie-
czaniu realizacji zadań pol-
skich kontyngentów wojskowych. Kom-
ponenty lotnicze wydzielone ze struk-
tur LWL nadal uczestniczą we wszyst-
kich operacjach poza granicami kraju.
W ramach zabezpieczenia działań wy-
konano ogółem 24 854,13 godzin na-
lotu, wydzielono 42 śmigłowce oraz za-
angażowano 3020 żołnierzy, w tym 532
pilotów. O stopniu zaangażowania LWL
w operacje poza granicami kraju niech
świadczy fakt, że w latach 2008–2009
nalot wykonany w nich stanowił 26%
ogólnego nalotu tego lotnictwa.
W krytycznym momencie piloci
uczestniczyli jednocześnie w trzech ope-
racjach: w Iraku, Czadzie i Afganistanie.
Biorąc pod uwagę stan ewidencyjny pi-
lotów w Wojskach Lądowych (wynoszą-
przegląd wojsk lądowych
2010/07
L otnictwo Wojsk Lądowych
433949914.011.png
wyszkolony – przygotowany do pilotowania śmigłow-
ca w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień
i w nocy, umiejący spożytkować swoje umiejętności
w lotach bojowych oraz korzystać z urządzeń nVd
(night Vision devices – gogle noktowizyjne, termowizja,
np. Sokół W3, Głuszec), znający procedury wykonywa-
nia lotów w obszarze operacji (taktykę działania Lotnic-
twa Wojsk Lądowych) oraz zgodnie z przepisami iCAo,
płynnie władający językiem angielskim (3-3-3-3 + fraze-
ologia lotnicza) oraz legitymujący się nalotem około
900–1000 godzin jako dowódca załogi oraz 650 go-
dzin jako drugi pilot.
cy około 280) oraz poziom ich wyszkolenia (nie
wszyscy mają status Combat Ready), łatwo za-
uważyć, że koniecznością był kilkakrotny ich
udział w poszczególnych operacjach (rys. 1).
Całość przedsięwzięć zrealizowanych przez
Wojska Lądowe gwarantuje spełnienie wymagań,
które wynikają dla Lotnictwa Wojsk Lądowych
z obecnych i przyszłych konfliktów zbrojnych.
Główne cele szkoleniowe
Głównym celem szkoleniowym w LWL jest opty-
malizacja procesu szkolenia, ukierunkowanego na
efektywne i gruntowne przygotowanie personelu
latającego do wykonywania zadań bojowych w kra-
ju oraz poza jego granicami. Działalność organiza-
cyjna obejmuje prowadzenie metodycznego i efek-
tywnego szkolenia lotniczego z zachowaniem wy-
sokiego poziomu bezpieczeństwa lotów. Celem
końcowym tego procesu jest osiąganie przez pilo-
tów statusu Combat Ready (rys. 2).
Proces szkolenia pilota dla osiągnięcia statusu
Combat Ready trwa około dziesięciu lat. Model
tego szkolenia został podzielony na cztery eta-
py (rys. 3).
Etap I obejmuje szkolenie w Wyższej Szkole
Oficerskiej Sił Powietrznych (rys. 4). Czas jego
trwania jest determinowany okresem studiów.
W celu skrócenia szkolenia zaawansowanego
i doskonalącego pilotów w jednostkach bojowych
absolwent WSOSP powinien opanować na wyso-
kim poziomie wszechstronną wiedzę teoretyczną
oraz umiejętność latania na śmigłowcu podstawo-
wym. Powinien legitymować się nalotem około 150
godzin, mieć III klasę pilota z określeniem predys-
pozycji (śmigłowiec transportowy, wielozadanio-
wy, bojowy, weryfikacja w lotach z użyciem nok-
2010/07
przegląd wojsk lądowych
Wymagania
p ilot o statusie Combat Ready jest wszechstronnie
433949914.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin