OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO
NA STANOWISKU
NAUCZYCIEL
W TYM:
· NAUCZYCIEL FIZYKI;
· NAUCZYCIEL CHEMII;
· NAUCZYCIEL BIOLOGII (PRZYRODY);
-------------------- -------------------
data oceny data następnej oceny
1.1. Charakterystyka stanowisk pracy.
Analizowane stanowiska pracy znajdują się w pomieszczeniach oświetlanych światłem dziennym i elektrycznym. W pomieszczeniach tych znajdują się otwory okienne otwierane z poziomu podłogi, zapewniające wentylację naturalną. Sale lekcyjne zostały urządzone i wyposażone odpowiednio do rodzaju prowadzonych zajęć. Lekcje odbywają się w formie wykładu, pokazu z uwzględnieniem pomocy dydaktycznych. Zatrudnieni pracownicy posiadają aktualne badania lekarskie zezwalające na wykonywanie pracy, a także wymagane szkolenia z zakresu bhp i p.poż.
Lokalizacja stanowiska pracy:
Pomieszczenia (sale i pracownie) lekcyjne, pokój nauczycielski w budynku szkoły.
Zakres wykonywanych prac
Prowadzenie zajęć lekcyjnych z uczniami w salach lekcyjnych przy podziale na kierunki i przedmioty. W pracy wykorzystywane są pomoce dydaktyczne. Do obowiązków nauczyciela należy również prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z wykonywanym zawodem, pełnienie dyżurów i nadzór nad uczniami na korytarzu podczas przerw lekcyjnych na terenie całej szkoły. Organizowanie wycieczek tematycznych poza teren szkoły oraz wycieczek turystycznych. Organizacja występów i zajęć artystycznych. Prace własne w salach lekcyjnych lub pokoju nauczycielskim.
System organizacji pracy:
Praca w ilości godzin przewidzianych planem lekcji, 18 godzin w tygodniu.
Wymagania ogólne dla pomieszczenia, stanowiska pracy i pracownika
Pomieszczenie pracy:
Pomieszczenie pracy, w zależności od czasu przebywania w nich pracowników, dzielą się na:
- pomieszczenia przeznaczone na stały pobyt pracowników - w przypadku przebywania tych samych pracowników w ciągu doby dłużej niż 4 godziny,
- pomieszczenie przeznaczone na czasowy pobyt pracowników - w przypadku przebywania tych samych pracowników w ciągu doby od 2 do 4 godzin,
- pomieszczenia nie przeznaczone na pobyt pracowników - w przypadku, gdy łączny czas przebywania tych samych pracowników jest krótszy niż 2 godziny w ciągu doby, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź też praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem oraz konserwacją maszyn i urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku.
Wysokość
- 3 m - jeżeli nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
- 3,3 m - pomieszczenia do pracy, w których występują substancje szkodliwe dla zdrowia,
- 2,5 m - jeżeli przebywają w nich nie więcej niż 4 osoby i przypada minimum 15 m3 wolnej
objętości pomieszczenia na jednego pracownika;
Podłoga - równa, nieśliska, niepyląca i bez progów pomiędzy pomieszczeniami;
Kubatura - minimum 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia na jednego pracownika;
Powierzchnia robocza - minimum 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.) na jednego pracownika;
Rozmieszczenie urządzeń, szaf - takie, aby przejścia między nimi wynosiły: - 75 cm - w przypadku jednego pracownika (w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się 50 cm),- 100 cm - w przypadku ruchu dwukierunkowego;
Oświetlenie
Naturalne, dzienne, najlepiej górne; w przypadku oświetlenia bocznego (okna) powinien być zachowany stosunek wielkości powierzchni okien w świetle ościeżnic do powierzchni podłogi jak 1 : 8 (to znaczy 1 m2 okna na 8 m2 podłogi),
Sztuczne (elektryczne) - w zależności od miejsca:
- schody, korytarze - 50 lx,
- pomieszczenia sanitarne - 100 lx,
- sale lekcyjne – min 300 lx,
- pomieszczenia pracy przy komputerze - 500 lx;
Wentylacja - naturalna - w zależności od potrzeb, lecz nie mniej niż 0,5 wymiany w ciągu godziny albo łącznie mechaniczna i naturalna - w zależności od potrzeb (może być także klimatyzacja);
Temperatura - pomieszczenie pracy biurowej powinno mieć temperaturę nie mniejszą niż
18°C.
Wilgotność względna – nie powinna być mniejsza niż 40%.
Jadalnie – powinna posiadać urządzenie do podgrzewania posiłków i indywidualne szafki do przechowywania posiłku, 1 umywalka na 20 miejsc siedzących, l zlewozmywak na 20 miejsc siedzących, na każdego pracownika przypada 1,1 m2 powierzchni jadalni, a cała jadalnia typu I nie mniej niż 8 m2 .
Umywalnie - na dwadzieścia kobiet i trzydziestu mężczyzn jednocześnie zatrudnionych, co najmniej jedna umywalka, przejścia pomiędzy rzędami umywalek, a ścianą przeciwległą-l,3 m. przejście pomiędzy rzędami umywalek -2 m, zapewniona 2 - krotna wymiana powietrza w ciągu godziny
Ustępy – max odległość od stanowiska pracy to 75m, na trzydziestu mężczyzn i dwadzieścia kobiet zatrudnionych powinna przypadać jedna miska ustępowa, lecz nie mniej niż jedna miska, szerokość przejść pomiędzy kabinami, a ścianą - min. l ,3 m szerokość przejścia pomiędzy rzędami kabin - min 2,0 m, l umywalka na 3 miski ustępowe (lecz nie mniej niż l umywalka), wymiana powietrza min 50 m3 na godzinę.
Stanowisko pracy
Stanowisko pracy to przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, w której pracownik lub zespół pracowników wykonuje pracę.
Racjonalna organizacja stanowiska roboczego powinna zapewnić bezpieczne i łatwe
wykonywanie pracy w wyniku stosowania odpowiedniej ochrony przed czynnikami
niebezpiecznymi (urazowymi), szkodliwymi i uciążliwymi
Wyposażenie stanowiska roboczego
Wyposażenie stanowiska to urządzenia biurowe, jak: komputer z oprzyrządowaniem (monitor, drukarka, klawiatura, mysz itd.), stół, siedzisko i inne sprzęty.
W związku z powyższym podstawową sprawą jest uwzględnienie w czasie projektowania stanowiska pracy podstawowych zasad ergonomii. Nieuwzględnienie tych zasad może spowodować pojawienie się dolegliwości zdrowotnych, a także (z ekonomicznego punktu widzenia) - obniżenie wydajności pracy.
Instalacja i urządzenia elektryczne
Instalacja elektryczna powinna być sprawna. Powinny być okresowo przeprowadzane pomiary ochrony przeciwporażeniowej instalacji elektrycznej przez uprawnione osoby.
Przygotowanie zawodowe pracownika
Pracownik powinien posiadać:
- przygotowanie pedagogiczne,
- instruktaż ogólny w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- instruktaż stanowiskowy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- szkolenie okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- wstępne badanie lekarskie,
- okresowe badanie lekarskie.
Organizacja pracy
Na stanowisku pracy powinny się znajdować regulamin porządkowy pracowni oraz instrukcje dotyczące:
- zasad udzielania pierwszej pomocy,
- zasad postępowania w razie powstania nieprzewidzianych sytuacji powodujących poważne zagrożenia dla pracowników,
- obsługi urządzeń technicznych.
Instrukcje powinny określać:
- czynności do wykonania przed rozpoczęciem danej pracy,
- zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania danej pracy,
- czynności do wykonania po jej zakończeniu,
- zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub
zdrowia pracowników.
1
Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku
2. Identyfikacja zagrożeń na stanowisku nauczyciela.
A. Czynniki urazowe.
Czynnik mechaniczny urazowy:
- wystające elementy (kanty ławek, inne meble, sprzęt stanowiące wyposażenie sal lekcyjnych);
- różnice poziomów otoczenia (klatki schodowe);
- ograniczone, wąskie przestrzenie, dojścia, przejścia np.(źle zestawione rzędy ławek, zastawione teczkami przejścia itp.)
- śliskie powierzchnie (korytarze, klasy),
- substancje łatwopalne, parzące i żrące w przypadku pracowni chemicznej;
B. Czynnik niemechaniczny urazowy:
- prąd elektryczny;
- hałas;
- obciążenie statyczne;
- czynniki psychiczne powodujące uraz (odpowiedzialność, konflikty, agresja uczniów inne
niebezpieczne, nieprzewidziane sytuacje)
- pożar i/lub wybuch
C. Czynniki szkodliwe i uciążliwe:
§ fizyczne
- hałas - oświetlenie;
- mikroklimat;
§ pył
- pyły uczulające (kredowy)
- kurz
§ chemiczne (pracownia chemiczna)
- substancje drażniące;- ...
chomik.bhpowiec