sobor watykanski 2.doc

(124 KB) Pobierz

CHRZEŚCIJAŃSTWO NOWOŻYTNE

14.06.2006

SOBÓR WATYKAŃSKI II

 

Pius XII – III 1939 - X 1958

 

l        ostatni konserwatywny papież

 

l        uważany za proniemieckiego, nazywany “niemieckim papieżem” - bo nie potępił jednoznacznie hitleryzmu; a nie zrobił tego, bo za główne niebezpieczeństwo uważał nie hitleryzm a komunizm, który otwarcie atakował Kościół  zajmował twarde stanowisko antykomunistyczne

 

l        1943 encyklika Mystici Corporis Christi przedstawia mistyczną koncepcję Kościoła Kościół jako mistyczne ciało Chrystusa; papież jest głową Kościoła – uzasadnia prymat papieski (analogicznie do papalizmu średniowiecznego)

 

l        1943 encyklika Divino Afflante Spiritu - otworzyła drogę do stosowania nowych metod w badaniu Biblii już nie wszystkie jej fragmenty są uważane za natchnione i nie wszystkie opisane wydarzenia są uważane za wydarzenia historyczne; opis biblijny zostaje uznany za wyraz świadomości ludzi tamtej epoki; mówi o poszukiwaniu prawdziwego sensu Biblii; większa swoboda w prowadzeniu badań nad Biblią.

 

l        1953 encyklika Humani Generis – obostrzył zasady interpretacji Biblii. Głównie w kwestii wyjaśniania genezy życia uznał teorię ewolucji, ale był przeciwko zbyt daleko posuniętym interpretacjom

 

l        1957 encyklika Fidei Donumpodkreśla znaczenie trzeciego świata dla Kościoła laicyzacja na Zachodzie czyni wyłomy, w przyszłości Kościół w trzecim świecie będzie potężniejszy niż kościół zachodni. Laicyzacja świata białego człowieka, czyni możliwym i wysoce prawdopodobnym zmianę punktu ciężkości dla Kościoła.

 

l        1957 encyklika Miranda Prorsus - dotyczyła problemów związanych ze współczesnymi środkami społecznego przekazu docenia ich wagę dla szerzenia wiary, ale potępia postępowców; w dokumentach tych – brak jeszcze ekumenizmu i ważkich elementów modernistycznych.

 

l        dekret z 1939  - potępia współpracę z komunistami; uważa walkę z komunistami za główny cel, stąd jego polubowna polityka w stosunku do Niemiec; wyraźnie potępia marksizm

 

l        za jego pontyfikatu rodzą się tendencje odnowicielskie w Niemczech – teolog Karl Rahner stworzył teologię o charakterze antropocentrycznym; uważał, że nie można nic powiedzieć o Bogu, nie mówiąc o człowieku – te poglądy nie znalazły uznania (był atakowany przez neoscholastycznych teologów), ale nie został potępiony

 

l        modernizacyjne prądy we Włoszech Północnych - Giuseppe Roncalli (przyszły Jan XXIII)

 

Jan XXIII -  X 1958 -  VI 1963

 

l        zapoczątkował reformy, aby zbliżyć Kościół do świata – na płaszczyźnie wiary reprezentował utrwaloną teologię, ale w stosunku do świata był reformistą twierdził, że nie można tylko wytykać ludziom ich błędów i grzechów, należy ukierunkować ich łagodną perswazją, dobrym przykładem i pozytywnym nauczaniem Kościoła

 

l        uważał, że trzeba zjednoczyć wyznania aby stawić czoło ateizmowi (zarówno temu wschodniemu – komunistycznemu, jak i zachodniemu – związanemu z postępującą laicyzacją) – od grudnia 1958  zwraca się do protestantów, nazywanych tu „drogimi braćmi odłączonymi” z sugestią wspólnego podjęcia wysiłków w tym celu.

 

l        zapowiada zwołanie soboru i synodu. Te miały być już dawniej zwołane, ale dopiero teraz dochodzą do skutku.

 

l        jego reformatorskie działania natrafiały na opór konserwatywnej kurii rzymskiej, dlatego na początku pontyfikatu podejmował konserwatywne działania ponowił dekret o zakazie współpracy katolików z komunistami; zakazał działalności “księży robotników” - byli to księża, którzy zostawali robotnikami i starali się wchodząc między ludzi, oddziaływać na zlaicyzowane warstwy ludowe (wśród inteligencji było dużo nowoczesnych katolików, a zwykły lud był bardzo zlaicyzowany), nie nosili sutanny, mieszkali wśród ludzi, Pius XII nabrał przekonania, że nie są oni już duchownymi lecz prowadzą działalność, która należy do laikatu i dlatego zakazał ich działalności ; zakazał wprowadzenia języków narodowych do liturgii.

 

l        1962 konstytucja Veterum Sapientia  - potępia teorie antropologiczne Teilharda de Chardin SJ (ewolucjonizm chrześcijański)

 

l        1960 Synod Rzymski – Kuria Rzymska występuje przeciw zamianom w Kościele. Niepowodzenie w kwestii przeprowadzenia reform.

 

l        powoli uwalnia się spod wpływu kurii. Składa on nowe nominacje kardynalne (nowi, przychylni papieżowi kardynałowie zajmą się przygotowaniem soboru)

 

l        1959 encyklika Ad Petri Cathedram – zapowiada sobór i ogłasza jego zadania unowocześnienie, odnowienie łączności z niekatolikami, których nazywa  „braćmi odłączonymi”

 

 

 

Sobór Watykański II – 11.X.1962 – 8.XII.1965

 

l        odbył się w Bazylice Rzymskiej, były cztery sesje soborowe - Jan XXIII przewodniczył pierwszej, zaś jego następca papież Paweł VI pozostałym; w obradach soboru uczestniczyło 3058 ojców soborowych (to są liczby powtarzające się w innych źródłach, ale Grot wymienił liczbę ok. 2800 biskupów – może liczba 3058 obejmuje wszystkich uczestników, ni tylko biskupów), byli też obserwatorzy delegowani przez chrześcijańskie wspólnoty niekatolickie, ale nie było przedstawicieli rządów (kontynuacja tradycji Vaticanum I)

 

I sesja – 11. X – 8. XII.1962  (nie mam tak szczegółowych dat)

 

l        przewodniczył Jan XXIII, nie wiele zdołał zdziałać (bo umarł niedługo po pierwszej sesji), ale stworzył pewien klimat, uruchomił pewne procesy; (kolejnym sesjom soboru będzie przewodniczył jego następca, Paweł VI)

 

l        ujawniają się różnice w stanowiskach biskupów, powstają dwa obozy:

- integryści (ci mają początkowo przewagę, głównie w komisjch doktrynalnych – stosuje się tam neoscholastyczne schematy)

- reformatorzy

 

l        pierwsze dyskusje dotyczą źródeł objawienia - Pismo czy Tradycja - Tradycja uznana za niemal że równą objawieniu – utrudnia to dyskusje ekumeniczne. - po dwóch latach, we wrześniu 1965 powstał nowy schemat * , a z niego zrodziła się później Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei verbum

 

II sesja – 29.IX – 4.XII 1963

 

Paweł VI – VI.1963 - VIII 1978

jest kontynuatorem myśli Jana XXIII, uważa, że należy przeprowadzić reformy i doprowadzić do porozumienia z innymi wyznaniami i ze światem, papież dyplomata – dzięki czemu nie dochodzi do schizmy, jak to maiło miejsce po soborze watykańskim pierwszym; doprowadza do utworzenia nowej instytucji synod biskupów – instytucja dowartościowująca biskupów - to element kolegialności w zarządzaniu Kościołem (tak jest też w prawosławiu, więc jest to pewne zbliżenie), to parlament biskupów, którzy radzą w sprawach kościoła. Ciało zbiorowe, które może doradzać papieżowi, ale on sam nie traci nic ze swojej władzy.

 

l        cele Pawła VI :  -  pełniejsze określenia Kościoła

                           - doprowadzenie do dialogu z niechrześcijanami

                           - doprowadzenie do jedności chrześcijaństwa – ekumenizm

 

l        encyklika Pacem in terris – prezentuje program dla reformistów.

 

l        1964 encyklika Ecclesiam suam – ma ona charakter ekumeniczny ale jedynie ukierunkowuje dyskusje na ten temat, bo papież nie chce nic narzucać, pragnie jedynie wskazać kierunek obrad; mówi o tym czym powinien być Kościół i o jego reformie, która powinna dotyczyć prawa kanonicznego, liturgii i metod nauczania prawd wiary; w trzeciej części mówi o stosunku Kościoła do świata współczesnego – Kościół musi nawiązać dialog ze światem, w którym żyje; dialog ten powinien być uniwersalny (z każdym, prócz tych, którzy go odrzucają), a jego celem powinno być nakłonienie do przyjęcia prawd wiary (nie koniecznie natychmiastowe), dialog taki jest sposobem prowadzenia misji apostolskiej.

 

l        Kościół ma stać w centrum ludzkości, a wokół niego mają się skupiać trzy kręgi ludzi o różnym stosunku do Kościoła:

 

1. cała ludzkość - to najszerszy krąg; Kościół dzieli z nią naturę ludzką, chce zrozumieć podstawowe potrzeby ludzkie (zasiąść między narodami); neguje programowy ateizm, który uważa za nie do przyjęcia

 

2. wyznawcy religii niechrześcijańskich – uważa chrześcijaństwo za jedyną prawdziwą religię, ale uznaje wartości duchowe i moralne innych religii; proponuje współpracę i dialog z tymi ludźmi

 

3. chrześcijanie – dialog z nimi jest na dobrej drodze; należy uwypuklać to, co łączy, a nie to co dzieli (dogmat o prymacie papieskim jako to, co ten dialog utrudnia)

 

l        model Kościoła silnego– zadaniem jest opanowanie i uzdrowienie świata, ale nie model kościała panującego; dysproporcje: świat katolicki a reszta świata; ma się opierać na zasadzie prymatu i dyscypliny, ma być mocno osadzony w świecie i przystosowany do niego

 

l        cel – dialog z niewierzącymi – jako najtrudniejszy problem współczesności; ale też nie wypowiadanie się w sposób potępiający ateizm (choć tego od niego chciano), a nawet podkreślanie wartości moralne niektórych ateistów.

 

l        na tej sesji uchwalono Konstytucje o liturgii, która była dokumentem postępowym

 

III sesja – 14. IX – 21. XI 1964

 

l        zajmuje się stosunkiem do świata laickiego i niechrześcijańskiego; jest mowa o stosunku do Żydów, których nazywa się “starszymi braćmi w wierze” – duże zmiany, np. anulowano obwinianie Żydów za śmierć Chrystusa; opór biskupów arabskich, ale dzięki zdolnościom dyplomatycznym Pawła VI doprowadzono do kompromisów:

 

l        uchwalenie Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium i Dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio

 

IV sesja – 14.IX – 8.XII. 1965

              była bardzo niespokojna, wiele zapowiadało schizmę, ale do niej nie doszło

ogłoszono jedenaście dokumentów soborowych

 

 

 

 

dokumenty soboru

 

l        Konstytucje: - 4

Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum concilium - 1963

Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium - 1964

Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei verbum - 1965

Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes - 1965

 

l        Dekrety: - 9

Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Inter mirifica

Dekret o Kościołach wschodnich katolickich Orientalium ecclesiarum

Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio - 1964

Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele Christus dominus

Dekret o przystosowanej odnowie życia zakonnego Perfectae caritatis

Dekret o formacji kapłańskiej Optatam Totius

Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem

Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus

Dekret o posłudze i życiu kapłanów Presbyterorum ordinis

 

l        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin