HUMANAE VITAE.pdf

(109 KB) Pobierz
HUMANAE VITAE
PAPIEśPAWEŁVI
ENCYKLIKAHUMANAEVITAE
DOCZCIGODNYCHBRACIPATRIARCHÓW,
ARCYBISKUPÓW,BISKUPÓWORAZINNYCH
ORDYNARIUSZÓWZACHOWUJĄCYCHPOKÓJI
WSPÓLNOTĘZESTOLICĄAPOSTOLSKĄ,DO
DUCHOWIEŃSTWAIWIERNYCHŚWIATA
KATOLICKIEGO,JAKRÓWNIEśDOWSZYSTKICH
LUDZIDOBREJWOLI.
Czcigodnibraciaidrodzysynowie!Pozdrowieniei
apostolskiebłogosławieństwo.
PRZEKAZYWANIEśYCIA
1.BardzodoniosłyobowiązekprzekazywaniaŜycia
ludzkiego,dziękiktóremumałŜonkowiestająsięwolnymii
odpowiedzialnymiwspółpracownikamiBogaStwórcy,napełnia
ichzawszewielkąradością,zktórąjednakidąniekiedywparze
niemałetrudnościikłopoty.JeŜeliwkaŜdejepocepełnienietego
obowiązkustawiałoprzedsumieniemmałŜonkówtrudne
problemy,towspółczesnyrozwójspołeczeństwaludzkiego
spowodowałtakieprzemiany,Ŝepowstałynowezagadnienia,
którychKościołowiniewolnopomijaćmilczeniem,poniewaŜ
odnosząsięonedosprawtakściślezwiązanychzŜyciemi
szczęściemludzi.
Noweaspektyproblemuikompetencje
nauczycielskiegourzęduKościoła
2.Dokonaneprzemianysąrzeczywiścieidoniosłei
róŜnorodne.Chodzituprzedewszystkimoszybkiprzyrost
naturalnyWieluludziwyraŜaobawę,aŜebyludnośćświatanie
powiększałasięszybciej,aniŜeli.pozwalająnatopozostającedo
dyspozycjizasoby,iŜebyztegopowoduniezwiększyłysię
trudnościwielurodzininarodów,będącychnadrodzerozwoju.
NaskutektegowładzepaństwowełatwomogąbyćnaraŜonena
pokusę,abyzagraŜająceniebezpieczeństwozaŜegnaćnawetprzy
pomocyradykalnych.środków.Ponadtonietylkowarunkipracy
imieszkania,aletakŜewzrastającewymaganiawdziedzinie
zarównogospodarczej,jakteŜwdziedziniewychowaniai
kształceniamłodzieŜystwarzajątakiesytuacjeŜyciowe,w
którychzaradzeniepotrzebomwiększejilościdzieciokazujesię
dziśczęstorzecząuciąŜliwą.DająsięrównieŜzauwaŜyćpewne
zmianynietylkowoceniesamejosobykobietyijejzadańw
społeczeństwie,aletakŜewoceniewartościmiłościmałŜeńskiej
orazznaczeniastosunkówmałŜeńskichdlatejmiłości.NaleŜy
wreszciezwrócićszczególnąuwagęnato,Ŝeczłowiekdokonał
takzdumiewającegopostępuwopanowaniuiracjonalnym
wykorzystaniusiłprzyrody,Ŝeusiłujerozszerzyćtopanowanie
nacałeswojeŜycie,awięcnaswójorganizm,nasweduchowe
uzdolnienia,naŜyciespołeczne,wreszcienasameprawa
rządząceprzekazywaniemŜycia.
3.Wtymstanierzeczynarzucająsięnowepytania:czy
biorącpoduwagęzarównowarunkiwspółczesnegoŜycia,jaki
znaczeniestosunkówmałŜeńskichdlaharmoniiiwzajemnej
wiernościmiędzymałŜonkaminienaleŜałobypoddaćrewizji
obowiązującychdotądzasadmoralnych,szczególniejeŜelisię
zwaŜy,ŜemoŜnajezachowaćtylkozacenęwielkich,niekiedy
heroicznychpoświęceń.Ponadto,czystosującwtejkwestiitzw.
zasadęcałościowości,nienaleŜałobysądzić,ŜedąŜeniedo
mniejszejpłodności,alezatobardziejracjonalnej,moŜezaktów
fizycznieobezpłodnionychuczynićetyczniedozwoloneimądre
ograniczanieurodzeń?Innymisłowy,czyniewolnomniemać,Ŝe
prokreacjajakocelodnosisięraczejdocałościŜycia
małŜeńskiego,niŜdojegoposzczególnychaktów?Prócztego
stawiasiępytanie,czyzewzględunawiększepoczucie
odpowiedzialności,jakimsięodznaczająwspółcześniludzie,nie
nadszedłjuŜczas,abyzadanieprzekazywaniaŜyciapowierzyć
raczejichrozumowiiwoli,aniŜeliokreślonymprocesomich
organizmów?
KompetencjenauczycielskiegourzęduKościoła
4.Niewątpliwietegorodzajuzagadnieniawymagałyod
NauczycielskiegoUrzęduKościołanowegoipogłębionego
rozwaŜaniazasadmoralnejnaukiomałŜeństwie,opartejna
prawienaturalnym,naświetlonymiubogaconymprzez
ObjawienieBoŜe.Zapewneniktzwiernychniezamierza
przeczyć,ŜewkompetencjachNauczycielskiegoUrzędu
KościołaleŜyinterpretowanienaturalnegoprawamoralnego.Nie
ulegabowiemwątpliwości,Ŝejaktowielokrotnieoświadczali
NasiPoprzednicy 1 JezusChrystusczyniącPiotraiApostołów
uczestnikamiswojejboskiejwładzyiposyłającich,abynauczali
wszystkienarodyJegoprzykazań 2 ,ustanowiłichzarazem
autentycznymistraŜnikamiitłumaczamicałegoprawa
moralnego,awięcnietylkoewangelicznego,aletakŜe
naturalnego.PrawobowiemnaturalnejestrównieŜwyrazemwoli
BoŜejijegowierneprzestrzeganiejestludziomkoniecznedo
zbawienia 3 .KościółwypełniająctozadaniewkaŜdejepoce,
szczególniezaśczęstownowszychczasach,wydawał
odpowiedniedokumenty,omawiającezarównonaturę
małŜeństwa,jakteŜnaleŜytekorzystaniezprawmałŜeńskich
orazobowiązkimałŜonków 4 .
Specjalnestudia
5.ŚwiadomośćtegowłaśnieobowiązkukazałaNam
zatwierdzićiposzerzyćKomisjępowołanąwmarcu1963r.
przezNaszegoPoprzednika,śp.JanaXXIII.Pozalicznymi
specjalistamizróŜnychdyscyplin,dotyczącychtegoprzedmiotu,
posiadałaonawswymgronierównieŜparymałŜeńskie.Komisja
tamiałanacelunietylkogromadzenieopiniiipostulatówna
tematnowychzagadnieńtyczącychŜyciamałŜeńskiego,a
szczególnieetycznejregulacjipoczęć',aleponadtodostarczenie
odpowiednichinformacji,abyNauczycielskiUrządKościoła
mógłudzielićwłaściwejodpowiedzinaoczekiwania,jakiewtej
sprawieŜywilizarównowierni,jakiinniludzienacałymświecie 5 .
Pracetychekspertów,uzupełnioneprzezopinieirady,jakich
juŜtospontanicznie,juŜtonaNasząprośbędostarczyliNam
licznieNasiBraciawepiskopacie,umoŜliwiłyNamlepsze
rozeznaniewszystkichaspektówtejzłoŜonejkwestii.ImteŜ
wszystkimwyraŜamyzatoNasząŜywąwdzięczność.
OdpowiedźnauczycielskiegourzęduKościoła
6.JednakŜewnioski,doktórychdoszłaKomisja,nie
mogłybyćuznaneprzezNaszapewneidefinitywne,aniteŜnie
mogłyzwolnićNaszosobistegoobowiązkurozwaŜeniatego
doniosłegoproblemu.Stałosiętakmiędzyinnymiztego
równieŜpowodu,ŜewłonieKomisjinieosiągniętopełnejzgody
codoproponowanychzasadmoralnych;szczególnie,zaś
dlatego,ŜeprzedłoŜonopewneśrodkiimetodyrozwiązania
zagadnienia,niezgodnezmoralnąnaukąomałŜeństwie,
głoszonązniezmiennąstanowczościąprzezNauczycielskiUrząd
Kościoła.Dlategoto,podokładnymprzestudiowaniu
przedłoŜonejNamdokumentacji,pobardzostarannym
przemyśleniuirozwaŜeniuzagadnienia,pogorącychmodlitwach
zanoszonychdoBoga,mocąpowierzonegonamprzezChrystusa
mandatu,uwaŜamyobecniezastosownedaćodpowiedźnate
waŜnepytania.
Integralnawizjaczłowieka
7.ProblemprzekazywaniaŜycia,podobniejakkaŜdy
innyproblemdotyczącyŜycialudzkiego,powinienbyćtak
rozpatrywany,abypozaaspektamicząstkowymi,naleŜącymido
porządkubiologicznego,psychologicznego,demograficznego
czysocjologicznegouwzględniłcałegoczłowiekaicałejego
powołanie,obejmującenietylkoporządeknaturalnyidoczesny,
alerównieŜnadprzyrodzonyiwieczny.Zuwaginato,Ŝewielu
obrońcówsztucznychmetodograniczanialiczbypotomstwa
odwołujesiędowymogówmiłościmałŜeńskiej,czyteŜ
 
odpowiedzialnegorodzicielstwa,koniecznąjestrzecząjasno
określićinaświetlićtedwazasadniczeelementyŜycia
małŜeńskiego.Zamierzamytouczynić,przypominajączwłaszcza
niedawny,wysocekompetentnywykładnatentematIISoboru
WatykańskiegowKonstytucjiduszpasterskiejGaudiumetspes.
MiłośćmałŜeńska
8.MiłośćmałŜeńskanajlepiejobjawianamswą
prawdziwąnaturęigodnośćdopierowtedy,gdyrozwaŜymy,Ŝe
początekswójczerpieonajakbyznajwyŜszegoźródłazBoga,
któryjestMiłością 6 iOjcem,"odktóregobierzesweimię
wszelkieojcostwonaniebieinaziemi" 7 .MałŜeństwobowiem
niejestwynikiemjakiegośprzypadkulubowocemewolucji
ślepychsiłprzyrody:BógStwórcaustanowiłjemądrzei
opatrznościowowtymcelu,abyurzeczywistniaćwludziachswój
planmiłości.DlategomałŜonkowiepoprzezwzajemneoddanie
sięsobie,imtylkowłaściweiwyłączne,dąŜądotakiejwspólnoty
osób,abydoskonalącsięwniejwzajemnie,współpracować
równocześniezBogiemwwydawaniunaświatiwychowywaniu
nowychludzi.DlaochrzczonychzaśmałŜeństwonabiera
godnościsakramentalnegoznakułaski,poniewaŜwyraŜazwiązek
ChrystusazKościołem.
Jejcechycharakterystyczne
9.Gdysiętesprawywidziwewłaściwymświetle,stają
sięoczywistecharakterystycznecechyiwymogimiłości
małŜeńskiej.IchwłaściwezrozumieniejestrzecząnajwyŜszej
wagi.Jesttoprzedewszystkimmiłośćnawskroś1udzka,awięc
zarazemzmysłowaiduchowa.ToteŜniechodzitutylkoo
zwykłyimpulspopędulubuczuć,aletakŜe,anawetprzede
wszystkim,oaktwolnejwoli,zmierzającydotego,abymiłośćta
wradościachitrudachcodziennegoŜycianietylkotrwała,lecz
jeszczewzrastała,takaŜebymałŜonkowiestawalisięniejako
jednymsercemijednądusząirazemosiągaliswąludzką
doskonałość.Chodzinastępnieomiłośćpełną,toznaczyotę
szczególnąformęprzyjaźni,poprzezktórąmałŜonkowie
wielkoduszniedzieląmiędzysobąwszystko,bez
niesprawiedliwychwyjątkówiegoistycznychrachub.Kto
prawdziwiekochaswegowspółmałŜonka,niekochagotylkoze
względunato,coodniegootrzymuje,aledlaniegosamego,
szczęśliwy,ŜemoŜegowzbogacićdaremzsamegosiebie.Prócz
tegomiłośćmałŜeńskajestwiernaiwyłącznaaŜdokońcaŜycia;
toznaczyjesttaka,jakjąrozumielimałŜonkowiewtymdniu,w
którymwolniiwpełniświadomi,wiązalisięwęzłem
małŜeńskim.ChoćbytawiernośćmałŜeńskanapotykałaniekiedy
natrudności,tojednaknikomuniewolnouwaŜaćjejza
niemoŜliwą:wręczprzeciwnie,jestzawszeszlachetnaipełna
zasług.PrzykładytaklicznychwciąguwiekówmałŜonków
dowodząnietylkotego,Ŝewiernośćjestzgodnaznaturą
małŜeństwa,leczponadto,Ŝestanowionaniejakoźródło,z
któregopłyniegłębokieitrwałeszczęście.Jesttowreszcie
miłośćpłodna,któraniewyczerpujesięwewspólnocie
małŜonków,alezmierzarównieŜkuswemuprzedłuŜeniui
wzbudzeniunowegoŜycia."MałŜeństwoimiłośćmałŜeńskaz
naturyswejskierowanesąkupłodzeniuiwychowywaniu
potomstwa.DziecisąteŜnajcenniejszymdaremmałŜeństwai
samymrodzicomprzynosząnajwięcejdobra" 8 .
Odpowiedzialnerodzicielstwo
10.ZtychtopowodówmiłośćmałŜonkówdomagasię
odnich,abypoznalinaleŜycieswojezadaniewdziedzinie
odpowiedzialnegorodzicielstwa.PoniewaŜdziśsłuszniekładzie
sięnanietakwielkinacisk,dlategomusionobyćnaleŜycie
rozumiane.RozpatrzyćjeprzetonaleŜypodróŜnymi,ściślez
sobąpowiązanymiisłusznymiaspektami.Biorącnajpierwpod
uwagęprocesybiologiczne,odpowiedzialnerodzicielstwo
oznaczaznajomośćiposzanowaniewłaściwychimfunkcji;
rozumczłowiekabowiemodkrywawzdolnościdawaniaŜycia
prawabiologiczne,któresączęściąosobyludzkiej 9 .Następnie,
gdychodziowrodzonepopędyinamiętności,toodpowiedzialne
rodzicielstwooznaczakoniecznośćopanowaniaichprzezrozum
iwolę.JeŜelizaśzkoleiuwzględnimywarunkifizyczne,
ekonomiczne,psychologiczneispołeczne,naleŜyuznać,Ŝeci
małŜonkowierealizują.odpowiedzialnerodzicielstwo,którzy
kierująsięroztropnymnamysłemiwielkodusznością,decydują
sięnaprzyjęcieliczniejszegopotomstwa,alboteŜ,dlawaŜnych
przyczyniprzyposzanowaniunakazówmoralnych,postanawiają
okresowolubnawetnaczasnieograniczonyunikaćdalszego
dziecka.Cowięcej,odpowiedzialnerodzicielstwo,októrymteraz
mówimy,wszczególniejszysposóbwiąŜesięzinną,itobardzo
głębokąideąnaleŜącądoobiektywnegoporządkumoralnego,
ustanowionegoprzezBoga,któregotoporządkuprawdziwym
tłumaczemjestprawesumienie.Dlategodozadań
odpowiedzialnegorodzicielstwanaleŜy,abymałŜonkowieuznali
sweobowiązkiwobecBoga,wobecsiebiesamych,rodzinyi
społeczeństwa,przynaleŜytymzachowaniuporządkurzeczyi
hierarchiiwartości.Konsekwentnie,wpełnieniuobowiązku
przekazywaniaŜycianiemogąonipostępowaćdowolnietak,jak
gdybywolnoimbyłonawłasnąrękęiwsposóbniezaleŜny
określaćpoprawnemoralniemetodypostępowania;przeciwnie,
sąonizobowiązanidostosowaćswojepostępowaniedoplanu
BogaStwórcy,wyraŜonegozjednejstronywsamejnaturze
małŜeństwaorazwjegoaktach,azdrugiejokreślonegow
stałymnauczaniuKościoła 10 .
WewnętrznyładstosunkumałŜeńskiego
11.Stosunki,przezktóremałŜonkowiejednocząsięw
sposóbintymnyiczystyiprzezktóreprzekazujesięŜycie
ludzkie,sąjaktoprzypomniałniedawnoSobór"uczciwei
godne" 11 .Nieprzestająbyćmoralniepoprawne,nawetgdyby
przewidywano,ŜezprzyczynzupełnieniezaleŜnychodwoli
małŜonkówbędąniepłodne,poniewaŜnietracąswojego
przeznaczeniadowyraŜaniaiumacnianiazespoleniamałŜonków.
Wiadomozresztązdoświadczenia,ŜeniekaŜdezbliŜenie
małŜeńskieprowadzidozapoczątkowanianowegoŜycia.Bóg
bowiemtakmądrzeustaliłnaturalneprawapłodnościijej
okresy,ŜejuŜsameprzezsięwprowadzająoneprzerwy
pomiędzykolejnymipoczęciami.JednakŜeKościółwzywając
ludzidoprzestrzeganianakazówprawanaturalnego,które
objaśniaswojąniezmiennądoktryną,naucza,Ŝekoniecznąjest
rzeczą,abykaŜdyaktmałŜeńskizachowałswojewewnętrzne
przeznaczeniedoprzekazywaniaŜycialudzkiego 12 .
NierozerwalnośćpodwójnejfunkcjiznakuwzbliŜeniu
małŜeńskim
12.Naukata,wielokrotnieprzezNauczycielskiUrząd
Kościołapodanawiernym,maswojąpodstawęwustanowionym
przezBoganierozerwalnymzwiązkuktóregoczłowiekowinie
wolnosamowolniezrywaćmiędzydwojakimznaczeniem
tkwiącymwstosunkumałŜeńskim:międzyoznaczaniemjedności
ioznaczaniemrodzicielstwa.AlbowiemstosunekmałŜeńskiz
najgłębszejswojejistoty,łączącnajściślejsząwięziąmęŜaiŜonę,
jednocześnieczyniichzdolnymidozrodzenianowegoŜycia,
zgodniezprawamizawartymiwsamejnaturzemęŜczyznyi
kobiety.JeŜelizatemzostanązachowanetedwaistotneelementy
stosunkumałŜeńskiego,awięcoznaczaniejednościi
rodzicielstwa,towtedyzatrzymujeonwpełniswojeznaczenie
wzajemnejiprawdziwejmiłościorazswojeodniesieniedo
bardzowzniosłegozadania,doktóregoczłowiekzostaje
powołanyamianowiciedorodzicielstwa.Sądzimy,Ŝeludzie
naszejepokisąszczególnieprzygotowanidozrozumienia,jak
bardzotanaukajestzgodnazludzkimrozumem.
WiernośćwobecplanuBoŜego
13.Słuszniezwracasięuwagęnato,ŜewspółŜycie
płciowenarzuconewspółmałŜonkowibezliczeniasięzjego
stanemorazzjegouzasadnionymiŜyczeniami,niejest
prawdziwymaktemmiłościidlategosprzeciwiasiętemu,czego
 
słuszniedomagasięładmoralnywewzajemnejwięzimiędzy
małŜonkami.Podobnie,jeŜelisięsprawędobrzerozwaŜy,trzeba
przyznać,Ŝetakiaktwzajemnejmiłościdokonanyz
uszczerbkiemdlazdolnościprzekazywaniaŜyciaktórąBóg
Stwórcawszechrzeczyzwiązałztymaktemspecjalnymiprawami
pozostajewsprzecznościzarównozplanemBoŜym,według
któregomałŜeństwozostałoustanowione,jakizWolą
PierwszegoTwórcyludzkiegoŜycia.JeŜeliwięcktośkorzystaz
daruBoŜegopozbawiającgo,choćbytylkoczęściowo,
właściwegomuznaczeniaicelowości,działawbrewnaturzetak
męŜczyzny,jakikobiety,atakŜewbrewgłębokiemuich
zespoleniu.IwłaśniedlategosprzeciwiasięteŜplanowiBogai
Jegoświętejwoli.Ktonatomiastkorzystazdarumiłości
małŜeńskiejzposzanowaniemprawprzekazywaniaŜycia,ten
uznaje,ŜeniejestpanemźródełŜycia,aleraczejsługąplanu
ustalonegoprzezStwórcę.Jakbowiemczłowiek,ogólniebiorąc,
nieposiadanieograniczonejwładzynadswoimciałem,tak
równieŜitowzgołaszczególniejszysposóbniemaonjejnad
zdolnościąrozrodczą,poniewaŜznaturyswojejodnosisięona
doprzekazywaniaŜycialudzkiego,któregopoczątkiemjestsam
Bóg."śycieludzkiejaktoprzypomniałNaszPoprzednik,śp.
JanXXIIIwinniwszyscyuwaŜaćzarzeczświętą,poniewaŜod
samegopoczątkuzakładaonodziałanieBogaStwórcy" 13 .
Niedopuszczalnesposobyograniczaniailości
potomstwa
14.Woparciuotepodstawowezasadyludzkieji
chrześcijańskiejnaukiomałŜeństwieczujemysięwobowiązku
razjeszczeoświadczyć,ŜenaleŜybezwarunkowoodrzucićjako
moralnieniedopuszczalnysposóbograniczaniailościpotomstwa
bezpośrednienaruszanierozpoczętegojuŜprocesuŜycia,a
zwłaszczabezpośrednieprzerywanieciąŜy,choćbydokonywane
zewzględówleczniczych 14 .PodobniejaktojuŜNauczycielski
UrządKościoławielokrotnieoświadczyłodrzucićnaleŜy
bezpośrednieobezpłodnienie, * czytostałe,czyczasowe,
zarównomęŜczyzny,jakikobiety 15 .OdrzucićrównieŜnaleŜy
wszelkiedziałanie,którebądźtowprzewidywaniuzbliŜenia
małŜeńskiego,bądźpodczasjegospełniania,czywrozwojujego
naturalnychskutkówmiałobyzaceluniemoŜliwieniepoczęcia
lubprowadziłobydotego 16 .NiemoŜnateŜdla
usprawiedliwieniastosunkówmałŜeńskichzrozmysłem
pozbawionychpłodnościodwoływaćsiędonastępujących,
rzekomoprzekonywającychracji:Ŝemianowiciezdwojgazłego
naleŜywybieraćto,którewydajesięmniejsze;alboŜetakie
stosunkipłciowetworząpewnącałośćzestosunkamipłodnymi,
którejepoprzedziłylubponichnastąpią,takŜeprzejmująod
nichtęsamąwartośćmoralną.WrzeczywistościbowiemchociaŜ
wolnoniekiedytolerowaćmniejszezłomoralnedlauniknięcia
jakiegośzławiększegolubdlaosiągnięciawiększegodobra 17 ,to
jednaknigdyniewolno,nawetdlanajpowaŜniejszychprzyczyn,
czynićzła,abywynikłozniegodobro 18 .Innymisłowy,nie
wolnowziąćzaprzedmiotaktuwolitego,cozeswejistoty
naruszaładmoralnyacotymsamymnaleŜyuznaćzaniegodne
człowiekanawetwwypadku,jeślizostajetodokonanew
zamiarzezachowanialubpomnoŜeniadóbrposzczególnych
ludzi,rodzinczyspołeczeństwa.Błądziłbyzatemcałkowicieten,
ktobymniemał,ŜepłodnestosunkipłciowecałegoŜycia
małŜeńskiegomogąusprawiedliwićstosunekmałŜeńskiz
rozmysłuobezpłodnionyidlategozistotyswejmoralniezły.
Moralnadopuszczalnośćstosowaniaśrodków
leczniczych
15.KościółnatomiastuwaŜazamoralniedopuszczalne
stosowanieśrodkówleczniczych,niezbędnychdoleczenia
chorób,choćbywynikaćstądmiałaprzeszkoda,nawet
przewidywana,dlaprokreacji,bylebytaprzeszkodaniebyłaz
jakichśmotywówbezpośredniozamierzona 19 .
Moralnadopuszczalnośćkorzystaniazokresów
niepłodności
16.TemunauczaniuKościołanatematmoralnego
postępowaniawŜyciumałŜeńskimprzeciwstawiajądziś
niektórzyjaktojuŜwyŜejzaznaczyliśmy(wp.3)twierdzenie,
iŜrozumludzkimaprawoizadanieopanowywaćsiły,jakichmu
dostarczanierozumnanatura,iskierowywaćjekucelom
odpowiadającymdobruczłowieka.Stądniektórzystawiają
pytanie,czywdanymwypadku,zuwaginatyleróŜnych
okoliczności,niejestrzeczązgodnązrozumemsztuczna
kontrolaurodzeń,jeŜeliosiągasięprzezniąwiększyspokóji
zgodęrodzinnąorazstwarzalepszewarunkidowychowania
dziecijuŜurodzonych.Wodpowiedzinatopytanietrzeba
stwierdzićzcałąjasnością:Kościółniedasięnikomu
prześcignąćwchwaleniuizalecaniukorzystaniazrozumuw
działaniu,coczłowiekajakorozumnestworzenietakściśle
zespalazjegoStwórcą.StwierdzawszakŜejednocześnie,Ŝe
winnosiętodokonywaćzposzanowaniemustalonegoprzez
Bogaporządku.Jeśliwięcistniejąsłusznepowodydo
wprowadzeniaprzerwymiędzykolejnymiurodzeniamidzieci,
wynikającebądźzwarunkówfizycznychczypsychicznych
małŜonków,bądźzokolicznościzewnętrznych,Kościółnaucza,
ŜewolnowówczasmałŜonkomuwzględniaćnaturalną
okolicznośćwłaściwąfunkcjomrozrodczymipodejmować
stosunkimałŜeńskietylkowokresachniepłodności,regulującw
tensposóbilośćpoczęć,bezłamaniazasadmoralnych,które
dopierocowyłoŜyliśmy 20 .Kościółjestzgodnyzsamymsobąi
zeswojąnaukązarównowtedy,gdyuznajezadozwolone
uwzględnianieprzezmałŜonkówokresówniepłodności,jaki
wtedy,gdypotępia,jakozawszezabronione,stosowanie
środkówbezpośredniozapobiegającychpoczęciu,choćbynawet
tenostatnisposóbpostępowaniausprawiedliwionoracjami,
któremogłybysięwydawaćuczciweipowaŜne.W
rzeczywistościmiędzytymidwomasposobamipostępowania
zachodziistotnaróŜnica.WpierwszymwypadkumałŜonkowie
wsposóbprawidłowykorzystajązpewnejwłaściwościdanejim
przeznaturę.Wdrugimzaśstawiająoniprzeszkodęnaturalnemu
przebiegowiprocesówzwiązanychzprzekazywaniemŜycia.Jest
prawdą,ŜewobydwuwypadkachmałŜonkowieprzyobopólneji
wyraźnejzgodziechcądlasłusznychpowodówuniknąć
przekazywaniaŜyciaichcąmiećpewność,Ŝedzieckonie
zostaniepoczęte.JednakŜetrzebarównocześnieprzyznać,Ŝe
tylkowpierwszymwypadkumałŜonkowieumiejązrezygnować
zewspółŜyciawokresachpłodności(ilekroćzesłusznych
powodówprzekazywanieŜycianiejestpoŜądane);podejmujązaś
współŜyciemałŜeńskiewokresachniepłodnościpoto,aby
świadczyćsobiewzajemnąmiłośćidochowaćprzyrzeczonej
wzajemnejwierności.Postępującwtensposóbdająoni
świadectwoprawdziwejiwpełniuczciwejmiłości.
PowaŜnenastępstwasztucznejkontroliurodzeń
17.Uczciwiludziemogąnabraćjeszczemocniejszego
przekonaniaotym,jakbardzouzasadnionajestnauka,którą
Kościółwtejdziedziniegłosi,jeślizwrócąuwagęnanastępstwa,
dojakichprowadziprzyjęcieśrodkówimetodsztucznego
ograniczaniaurodzeń.Niechuprzytomniąsobieprzede
wszystkim,jakbardzotegorodzajupostępowanieotwiera
szerokąiłatwądrogęzarównoniewiernościmałŜeńskiej,jaki
ogólnemuupadkowiobyczajów.NietrzebateŜdługiego
doświadczenia,byzdaćsobiesprawęzesłabościludzkieji
zrozumieć,Ŝeludzizwłaszczamłodych,takbardzopodatnych
nawpływynamiętnościpotrzebaraczejpobudzaćdo
zachowaniaprawamoralnego,aprzetowprostniegodziwością
jestułatwiaćimsamonaruszanietegoprawa.NaleŜyrównieŜ
obawiaćsięitego,ŜemęŜczyźni,przyzwyczaiwszysiędo
stosowaniapraktykantykoncepcyjnych,zatracąszacunekdla
kobietilekcewaŜącichpsychofizycznąrównowagę,sprowadząje
215513903.005.png 215513903.006.png
 
Kościółobrońcąautentycznychwartościludzkich
18.Zgórydasięprzewidzieć,Ŝeniewszyscychyba
łatwoprzyjmąpodanąnaukę,skorojuŜpodniosłosiętyle
głosów,którekorzystajączpomocynowoczesnychśrodków
propagandy,sprzeciwiająsięnauceKościoła.KościółwszakŜe
niedziwisiętemu,ŜepodobniejakBoskijegoZałoŜyciel,
postawiony"jestnaznak,któremusprzeciwiaćsiębędą" 22 .Nie
zaniedbaztegopowodubynajmniejnałoŜonegomuobowiązku
głoszeniazpokorąistanowczościącałegoprawamoralnego,tak
naturalnego,jakewangelicznego.PoniewaŜKościółniejest
twórcąobydwutychpraw,dlategoteŜniemoŜebyćichsędzią,
leczjedyniestróŜemitłumaczem.Niewolnomuwięcnigdy
ogłaszaćzadozwolonetego,cowrzeczywistościjest
niedozwolone,gdyŜznaturyswejstoizawszewsprzecznościz
prawdziwymdobremczłowieka.Kościółjestwpełniświadom,
Ŝebroniącnienaruszalnościprawamoralnegoodnośniedo
małŜeństwa,przyczyniasiędoumocnieniawśródludzi
prawdziwejkultury:ponadtozachęcaczłowieka,abynie
rezygnowałzeswychobowiązków,zdającsięnaśrodki
techniczne.CzyniąctakKościółzabezpieczagodność
małŜonków.TakimwłaśniepostępowaniemKościół,wierny
nauceiprzykładowiZbawiciela,okazuje,Ŝeobejmujeludzi
szczerąibezinteresownąmiłością,usiłującichwspomagaćw
ziemskiejpielgrzymce,aby"posynowskuuczestniczyliwŜyciu
BogaŜywego,Ojcawszystkichludzi" 23 .
Kościółmatkainauczycielka
19.PowyŜszeNaszesłowaniebyłybywiernym
wyrazemmyśliitroskKościoła,MatkiiNauczycielkiwszystkich
ludów,gdybyzachęciwszynajpierwludzidoprzestrzeganiai
poszanowaniaprawaboskiegowmałŜeństwie,nieniosłyzsobą
równieŜpokrzepienianadrodzepoprawnejmoralnieregulacji
poczęć,takŜewtrudnychwarunkachŜycia,podktórych
brzemieniemuginająsiędziśrodzinyinarody.Kościółbowiem
niemoŜeodnosićsiędoludziinaczejaniŜeliBoskiOdkupiciel:
znawięcichsłabości,mawspółczuciedlarzeszludzkich,
przygarniagrzeszników;niemoŜeonjednakuchylaćsięod
nauczaniaprawa,którewrzeczysamejjestprawemludzkiego
Ŝyciaprzywróconegodopierwotnejprawdyipoddanego
działaniuDuchaBoŜego 24 .
MoŜliwośćzachowaniaprawaBoŜego
20.NaukaKościołaonaleŜytejregulacjipoczęć,będąca
promulgacjąsamegoprawaBoŜego,wydasięniewątpliwiedla
wielutrudna;więcejnawetzupełnieniemoŜliwadozachowania.
Borzeczywiście,jakwszystkierzeczyszlachetneipoŜyteczne,
takitoprawowymagamocnychdecyzjiiwieluwysiłkówod
poszczególnychludzi,odrodzinispołecznościludzkiej.Co
więcej,zachowaćjemoŜnatylkozpomocąłaskiBoŜej,która
wspieraiumacniadobrąwolęludzi.KtojednakuwaŜniejsięnad
tymzastanowi,dostrzeŜe,Ŝeowewysiłkinaprawdępodnoszą
godnośćczłowiekaiprzysparzajądobracałejludzkości.
Panowanienadsobą
21.Etyczniepoprawnaregulacjapoczęćtegonajpierw
odmałŜonkówwymaga,abywpełniuznawaliidoceniali
prawdziwewartościŜyciairodzinyorazbynauczylisię
doskonalepanowaćnadsobąinadswymipopędami.Nieulega
Ŝadnejwątpliwości,Ŝerozumneiwolnekierowaniepopędami
wymagaascezy,aŜebyznakimiłości,właściwedlaŜycia
małŜeńskiego,zgodnebyłyzetycznymporządkiem,co
koniecznejestzwłaszczadlazachowaniaokresowej
wstrzemięźliwości.JednakŜetoopanowanie,wktórymprzejawia
sięczystośćmałŜeńska,nietylkonieprzynosiszkodymiłości
małŜeńskiej,leczwyposaŜająwnoweludzkiewartości.Wymaga
onowprawdziestałegowysiłku,aledziękijegodobroczynnemu
wpływowimałŜonkowierozwijająwsposóbpełnyswoją
osobowość,wzbogacającsięowartościduchowe.Opanowanie
toprzynosiŜyciurodzinnemuobfiteowocewpostaciharmoniii
pokojuorazpomagawprzezwycięŜaniuinnychjeszcze
trudności;sprzyjatrosceowspółmałŜonkaibudzidlaniego
szacunek,pomagatakŜemałŜonkomwyzbyćsięegoizmu,
sprzeciwiającegosięprawdziwejmiłości,orazwzmacniawnich
poczucieodpowiedzialności.Awreszciedziękiopanowaniu
siebierodziceuzyskujągłębszyiskuteczniejszywpływ
wychowawczynapotomstwo;wtedydzieciimłodzieŜdorastając
właściwieoceniająprawdziwe,ludzkiewartościispokojnieoraz
prawidłoworozwijająswojeduchoweifizycznesiły.
Tworzenieklimatusprzyjającegoczystości
22.Pragniemyprzytejokazjizwrócićuwagę
wychowawcówitychwszystkich,którychprawemi
obowiązkiemjeststaraćsięowspólnedobrospołeczności
ludzkiej,nakoniecznośćtworzeniaklimatusprzyjającego
czystościtak,bydziękipełnemuprzestrzeganiuzasadporządku
moralnego,prawdziwawolnośćzapanowałanadswawolą.
Wszystkowięc,cowdziedzinietzw.nowoczesnychśrodków
społecznegoprzekazupodniecazmysłyipodsycarozwiązłość
obyczajów,atakŜewszelkieformypornografiioraz
nieprzyzwoitychwidowisk,powinnyspotkaćsięzotwartymi
jednogłośnympotępieniemzestronytychwszystkich,którzy
bądźtotroszcząsięorozwójkulturyspołecznej,bądźteŜmają
obowiązekbronićnajwyŜszychwartościduchowych.
Bezpodstawniebowiempróbowałbyktośusprawiedliwićtego
rodzajudemoralizację,powołującsięnarzekomewymogi
artystycznelubnaukowe 25 ,czyteŜuzasadniaćjąswobodą,na
jaką,byćmoŜe,zezwalająwładzedanegokraju.
Apeldowładzpublicznych
23.PragniemywięczwrócićsiędoRządcówNarodów,
poniewaŜimtoprzedewszystkimpowierzonezostało
najwaŜniejszezadanieochronydobrawspólnegoionimogątak
wieleuczynićdlaratowaniadobrychobyczajów:niedopuśćcie
nigdydoupadkudobrychobyczajówwśródwaszychnarodów!
Niepozwólciestanowczo,ŜebywŜycierodziny,tejpodstawowej
komórkispołeczeństwa,wprowadzonoustawowopraktyki
sprzecznezprawemnaturalnymiboskim!Zagadnieniabowiem,
jakiełącząsięzewzrostemliczbyludności,władzapaństwowa
moŜeipowinnarozwiązaćwinnysposób:mianowicie,przez
prawodawstwonacechowanetroskąorodzinyiprzeztakmądre
dorolinarzędzia,słuŜącegozaspokajaniuswojejegoistycznej
Ŝądzy,awkonsekwencjiprzestanąuwaŜaćjezagodneszacunku
imiłościtowarzyszkiŜycia.TrzebawreszciepilnierozwaŜyćito,
jakbardzoniebezpiecznemoŜliwościprzyznałobysięwten
sposóbkierownikompaństw,nietroszczącymsięoprawa
moralne.KtóŜmógłbywtedyobwinićwładzępaństwowąo
stosowaniewskalicałegospołeczeństwatakichrozwiązań,które
przyznanobymałŜonkom,jakogodziwewrozwiązywaniu
problemówwystępującychwposzczególnychrodzinach?KtóŜ
zabroniłbyrządcompaństwpropagowaćmetody
antykoncepcyjne,jeśliuznalibyjezaskuteczniejsze;cowięcej,
nawetnakazywaćichstosowanieczłonkomspołeczeństwa,
ilekroćuwaŜalibytozakonieczne?Wtensposóbdoszłobydo
tego,Ŝeludziepragnącyuniknąćtrudnościzwiązanychz
przestrzeganiemprawaBoŜegowŜyciuindywidualnym,
rodzinnymczyspołecznympozwolilibywładzypaństwowej
ingerowaćwnajbardziejosobisteiintymnesprawymałŜonków.
JeŜeliwięcobowiązkuprzekazywaniaŜycianiechcesię
pozostawićsamowoliludzkiej,trzebakoniecznieuznaćpewne
nieprzekraczalnegranicewładzyczłowiekanadwłasnymciałemi
jegonaturalnymifunkcjami;granice,którychniktniemaprawa
przekraczać:aniosobaprywatna,aniwładzapubliczna.Granice
tezostałyustanowionewłaśniezewzględunaszacuneknaleŜny
ludzkiemuciałuorazjegonaturalnymfunkcjom,stosowniedo
zasadwyŜejprzypomnianychizgodnieznaleŜytymrozumieniem
tzw."zasadycałościowej",którąwyłoŜyłNaszPoprzednikPius
XII 21 .
215513903.001.png
wychowanienarodów,aŜebyzostałynienaruszonezarówno
prawomoralne,jakiwolnośćobywateli.Jesteśmywpełni
świadomi,iletrudnościsprawataprzysparzawładzom
państwowym,szczególniewkrajachbędącychnadrodze
rozwoju.Dostrzegającichuzasadnionetroskiogłosiliśmy
encyklikęPopulorumprogressio.TerazzaśzaNaszym
Poprzednikiem,śp.JanemXXIII,powtarzamy:"Problemyte[...]
taknaleŜyrozwiązywać,abyczłowiekniestosowałśrodkówani
nieprzyjmowałzasadsprzecznychzjegogodnością,jakie
ośmielająsiępropagowaćci,którzyuwaŜają,Ŝeczłowiekaijego
ŜycienaleŜybezresztysprowadzićdomaterii.Sądzimy,Ŝe
problemtentylkowtedymoŜebyćrozwiązany,jeŜelipostęp
ekonomicznyispołecznybędziesłuŜyłzarównoposzczególnym
obywatelom,jakicałejludzkościijeślibędziezmierzałdo
pomnaŜaniaprawdziwychwartości" 26 .Bezwątpieniabyłoby
powaŜnąniesprawiedliwością,jeślibyprzypisywałosię
OpatrznościBoskiejto,cowrzeczywistościzdajesięwynikaćz
wadliwegoustrojuspołecznegolubzniedostatecznegopoczucia
sprawiedliwościspołecznej,zsamolubnegogromadzenia
bogactw,czywreszciezopieszałejniechęcidopodjęcia
odpowiednichpraciwysiłkówcelempodniesieniapoziomu
Ŝycianaroduiwszystkichjegosynów 27 .Obywszystkiewładze,
doktórychtonaleŜy,ponowiłyzewzmoŜonąenergiąwysiłkii
staraniajaktoniektóreznichtakwspanialejuŜczyniąioby
nieustawałagorliwośćwudzielaniusobiewzajemnejpomocy
wśródwszystkichczłonkówwielkiejrodzinyludzkiej.Otwiera
siętu,jaksądzimy,nieograniczonepoledziałaniadlawielkich
organizacjimiędzynarodowych.
Doludzinauki
24.Pragniemyterazzwrócićsięzesłowamizachętydo
ludzinauki,którzy"wielemogąoddaćusługdobrumałŜeństwai
rodzinyorazspokojowisumień,jeśliprzezwspólnywkładswych
badańbędąsięgorliwiestaraćwszechstronniewyjaśnićróŜne
warunkisprzyjającewłaściwemuregulowaniuludzkiej
rozrodczości" 28 .PrzedewszystkimtegonaleŜypragnąć,aby
zgodniezŜyczeniemwyraŜonymjuŜprzezPiusaXIImedycyna
zdołaławypracowaćwystarczającopewnąmetodępoprawnej
moralnieregulacjipoczęć,opartejnauwzględnianiunaturalnego
rytmupłodności 29 .Wtensposóbludzienauki,awszczególności
uczenikatoliccy,wykaŜązeswejstrony,iŜrzeczymająsiętak,
jakKościółnaucza,Ŝemianowicie"niemoŜebyćrzeczywistej
sprzecznościmiędzyboskimiprawamidotyczącymizjednej
stronyprzekazywaniaŜycia,azdrugiejpielęgnowania
prawdziwejmiłościmałŜeńskiej" 30 .
DomałŜonkówchrześcijańskich
25.Terazzaśnaszeorędziewszczególnysposób
kierujemydotychNaszychDzieci,któreBógpowołuje,by
słuŜyłyMuwstaniemałŜeńskim.Kościółbowiemnauczająco
nienaruszalnychwymogachprawaBoŜego,jednocześnie
obwieszczazbawienieipoprzezSakramentyotwieradrogiŁaski,
mocąktórejczłowiekstajesięnowymstworzeniemzdolnymw
miłościiprawdziwejwolnościodpowiedziećnaboskiplan
StworzycielaiZbawcyorazodczućsłodyczChrystusowego
jarzma 31 .NiechwięcmałŜonkowiechrześcijańscy,posłuszni
Jegogłosowi,pamiętają,ŜeichpowołaniedoŜycia
chrześcijańskiego,zrodzoneprzezchrzest,zostałorozwiniętei
umocnionewsakramenciemałŜeństwa.Tenbowiemsakrament
dajeimmociniejakoichkonsekruje,bywierniewypełnialiswe
o6owiązki,byswepowołaniedoprowadzilidowłaściwejmu
doskonałościorazbydawali,jaknanichprzystało,
chrześcijańskieświadectwowobecświata 32 .Takiebowiem
powierzaimzadanie,abyukazywaliludziomświętośćisłodycz
tegoprawa,dziękiktóremuichwzajemnamiłośćwiąŜesięściśle
ztąichfunkcją,przezktórąwspółdziałająonizmiłościąBoga,
TwórcyludzkiegoŜycia.Niezamierzamytubynajmniej
przemilczaćtrudności,niejednokrotniepowaŜnych,naktóre
napotykaŜyciechrześcijańskichmałŜonków.Dlanichbowiem,
jakidlakaŜdegoznas,"ciasnajestbramaiwąskajestdroga,
którawiedziedoŜywota" 33 .JednakŜeniechnadziejategoŜywota,
nibynajjaśniejszeświatło,oświecaimdrogę,gdymęŜnie
decydująsięnato,bynatymświecieŜyć"wtrzeźwości,
sprawiedliwościipoboŜności" 34 ,świadomiwpełni,iŜ"przemija
postaćtegoświata" 35 .NiechŜewięcmałŜonkowieochotnie
podejmąwyznaczoneimzadania,wspieraniprzezwiaręi
nadzieję,któraniezawodzi"poniewaŜmiłośćBoŜarozlanajest
wsercachnaszychprzezDuchaŚwiętego,któryzostałnam
dany" 36 .Wytrwałązaśmodlitwąniechwypraszająsobiepomoc
BoŜą,aprzedewszystkimniechczerpiąłaskiimiłośćznie
wysychającegoźródła,którymjestEucharystia.Jeślizaśsą
jeszczeuwikłaniwgrzechy,niechnieupadająnaduchu,alez
pokorąiwytrwałościąuciekająsiędomiłosierdziaBoŜego,
któregoSakramentPokutyobficieudziela.Wtensposóbbędą
onimogliosiągnąćdoskonałośćmałŜeńskiegoŜycia,którą
Apostołprzedstawiatymisłowami:"MęŜowie,miłujcieŜony
wasze,jakChrystusumiłowałKościół(...)mająmęŜowie
miłowaćsweŜony,jakwłasneciało.KtoswąŜonęmiłuje,
samegosiebiemiłuje.Niktnigdyniemiałwnienawiściwłasnego
ciała,leczkarmijeiotaczatroskliwąopieką.TakczyniteŜ
ChrystuszKościołem(...)Wtymzawartajestwielkatajemnica:a
mamnamyślistosunekChrystusadoswegoKościoła.W
kaŜdymraziewinienkaŜdyzwasmiłowaćswąŜonę,jaksiebie
samego;aŜonamapowaŜaćswegomęŜa" 37 .
Apostolatrodzinwśródrodzin
26.Wśródowoców,któredojrzewają,gdyprawoBoŜe
jestgorliwieprzestrzegane,niezwyklecennyjestten,Ŝesami
małŜonkowieczęstopragnąpodzielićsięzinnymiwynikami
swoichdoświadczeń.Dziękitemuwszerokichramach
powołaniaświeckichznajdziesięnowainiezwykledoniosła
formaapostolatu,wktórejrówniusługująrównym.Wtedy
bowiemsamimałŜonkowiepodejmujązadaniaapostolskie,
względeminnychmałŜonków,pełniącrolęichprzewodników.
Wśródtyluformchrześcijańskiegoapostolatutawydajesię
obecnienajpotrzebniejsza 38 .
DolekarzyisłuŜbyzdrowia
27.Wysokimuznaniemdarzymytychlekarzyi
członkówsłuŜbyzdrowia,którzywpełnieniuswojegozawodu
ponadwszelkąludzkąkorzyśćprzenoszą.to,czegowymagaod
nichszczególnywzglądnachrześcijańskiepowołanie.Niech
niezachwianietrwająwzamiarzepopieraniazawszetych
rozwiązań,którezgadzająsięzwiarą.iprawymrozumem,oraz
niechstarająsiędlatychrozwiązańzjednaćuznanieiszacunekze
stronywłasnegośrodowiska.NiechponadtouwaŜajązaswój
zawodowyobowiązekzdobywaniewtejtrudnejdziedzinie
niezbędnejwiedzy,abymałŜonkomzasięgającymopiniimogli
słuŜyćnaleŜytymiradamiiwskazywaćwłaściwądrogę;czego
słusznieisprawiedliwiesięodnichwymaga.
Dokapłanów
28.Aterazzcałąufnościązwracamysiędowas,drodzy
NasiSynowie,Kapłani,którzyzuwaginapełnioneprzezwas
święteposłannictwojesteściedoradcamiiprzewodnikami
duchowymitakposzczególnychosób,jakirodzin.Waszym
bowiemszczególnymobowiązkiemjestazwracamysiętu
zwłaszczadowykładowcówteologiimoralnejpodawaćw
całościiotwarcienaukęKościołaomałŜeństwie.Spełniającten
waszobowiązek,pierwsidajcieprzykładszczerego
posłuszeństwa,jakiewewnętrznieizewnętrznienaleŜyokazywać
NauczycielskiemuUrzędowiKościoła.RozumiecieprzecieŜ,Ŝe
takieposłuszeństwowiąŜewasnietylezewzględunaracje,
któreśmywyŜejprzytoczyli,ileraczejzewzględunaświatło
DuchaŚwiętego,którymciesząsięszczególniePasterzeKościoła
wnauczaniuPrawdy 39 .WiecierównieŜdobrze,jakwielkie
znaczeniedlazachowaniapokojusumieńijednościludu
215513903.002.png 215513903.003.png 215513903.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin