AVT2711 - Obrotomierz.pdf
(
474 KB
)
Pobierz
obrotomierz@.qxd
Projekty AVT
HH
Obrotomierz
2 7 1 1
W samochodach z wytłumionymi silnikami
jazda i przełączanie biegw na słuch stają się
coraz trudniejsze, zwłaszcza przy braku sto-
sownego obrotomierza. Jazda przy odpo-
wiednim zakresie obrotw silnika sprzyja
zmniejszeniu zużycia paliwa, oszczędza sil-
nik oraz ogranicza zanieczyszczenie środo-
wiska. Należy pamiętać, że maksymalne
obroty nie zawsze prowadzą do osiągnięcia
najwyższej mocy.
Opisany obrotomierz może znaleźć zasto-
sowanie także jako dodatkowy, niepowta-
rzalny gadżet w samochodach, ktre mają
fabryczne obrotomierze.
Układ został tak zaprojektowany, by była
możliwa wspłpraca z silnikami dwu- lub
czterocylindrowymi. Dzięki zastosowaniu
techniki mikroprocesorowej jest łatwy w wy-
konaniu oraz nie wymaga kalibracji. Proste
jest także podłączenie w dowolnym samo-
chodzie, gdyż wykorzystywane są impulsy
z przerywacza cewki zapłonowej. Obroto-
mierz charakteryzuje maksymalny pomiar
obrotw do 9000 [obr./min] oraz rozdziel-
czość 250 [obr./min], ktra z pewnością
wystarczy.
byłoby wywoływane kilkakrotnie, co prowa-
dziłoby do fałszywych pomiarw prędkości
obrotowej. Tak więc dodatkowy przerzutnik
U2A likwiduje wspomniane drgania, z ktre-
go wyjścia (Q\) czysty impuls wywołuje
przerwanie INT1. Stała czasowa tego prze-
rzutnika nie może być zbyt duża, gdyż ogra-
niczy to pomiar maksymalnych wartości
obrotw i wynosi około 3ms, co umożliwia
pomiar prędkości do 9000 [obr./min]. Pomiar
prędkości obrotowej polega na pomiarze
czasu pomiędzy impulsami na wejściu prze-
rwania INT1 zgodnie ze wzorem:
Obr [obr./min] = [60*(częstotliwość
kwarcu/12)] / ilość zliczonych impulsw
Liczba zliczonych impulsw to wartość,
ktrą zliczy wewnętrzny licznik pomiędzy
dwoma impulsami na wejściu INT1. Zworka
JP1 umożliwia wybr rodzaju silnika. Wystę-
pują silniki, w ktrych na jeden obrt wału
Opis układu
Na
rysunku 1
przestawiony został schemat
ideowy obrotomierza. Odbierane impulsy
z przerywacza cewki zapłonowej zostają
uformowane w układzie złożonym z elemen-
tw R1, R2, R3, R4, D38, D39, C1 oraz T1.
Na kolektorze T1 uzyskuje się ujemne impul-
sy w takt pracy przerywacza. Impulsy te
wyzwalają przerzutnik monostabilny U2A
o stałej czasowej ok. 3ms. Ponieważ styki
przerywacza skłonne są do drgań tak jak nor-
malny przycisk, potrzebne okazało się wytłu-
mienie tych drgań, gdyż impulsy z przerywa-
cza wywołują przerwania INT1. Przy braku
filtracji drgań styku przerywacza, przerwanie
Rys. 1 Schemat ideowy
20
Elektronika dla Wszystkich
H
HH
Projekty AVT
Listing 1
Do 'pętla głwna programu
If Pom_zak = 1 Then
'jeżeli pomiar zakończony to
Disable Timer0
'zablokuj timer0
Temp = Counter0
'odczytaj wartość timera0
Zm_pom = Zm_pom + Temp
'dodaj ja do wartości zmiennej zm_pom Temp = 60000000 / Zm_pom
'oblicz prędkość ze wzoru 60*1MHz/zm_pom
If Jp = 0 Then
'jeżeli zwora założona to podziel
Temp = Temp / 2
'wynik przez 2, gdy na obrt przypadają dwa zapłony
End If
Wynik = Temp
'zapisz wynik do zmiennej wynik
Reset Pom_zak
'zeruj flagę zezwolenia na obliczenie prędkości
Set Zez_pom
'ustaw flagę zezwalającą na pomiar
Zm_pom = 0
'wyzeruj zmienne
Licz_czas = 0
Enable Timer0
Else 'w przeciwnym wypadku
If Wynik > 0 And Br_syg = 65 Then 'jeżeli wynik >0 oraz wartość br_syg=65 to
Nop
'gdzie br_syg określa czas braku sygnału wejściowego Nop
'po ktrym zmienna wyniku jest zmniejszana do zera
nop
Decr Wynik
'zmniejsz zmienna wyniku
End If
End If
Loop
'koniec pętli głwnej programu
End
korbowego przypada jeden zapłon (silniki
dwucylindrowe np. maluch czy cinquecen-
to). Jeżeli w samochodzie będzie silnik czte-
rocylindrowy, to na każdy obrt wału korbo-
wego będą przypadać dwa zapłony. Tak więc
otrzymany wynik prędkości obrotowej
będzie trzeba dodatkowo podzielić przez 2,
co ma miejsce przy założonej zworce JP1.
Pozostałe porty mikrokontrolera wykorzysta-
ne zostały do sterowania diodami tworzący-
mi wyświetlacz obrazujący skalę obrotomie-
rza. Ponieważ wyświetlacz składa się z 37
diod LED, potrzebne okazało się jego mul-
tipleksowanie. Port P1 steruje wierszami
wyświetlacza, natomiast linie P3.5, P3,4,
P3.2, P3.1, P3.0 sterują poprzez
tranzystory T2-T6 jego kolumna-
mi. Rezystory R11-R18 ograni-
czają prąd płynący przez diody do
bezpiecznej wartości. Porty mik-
rokontrolera mają sporą wydaj-
ność w stanie niskim, dlatego też
możliwe było sterowanie wiersza-
mi wyświetlacza bezpośrednio
z portu. Stabilizator U3 ogranicza
napięcie zasilające do potrzebnej
wartości 5V. Elementy X1, C7,
C8 odpowiedzialne są za popra-
wne taktowanie mikrokontrolera,
natomiast kondensator C9 za
poprawne zerowanie mikrokon-
trolera po włączeniu zasilania.
prędkości obrotowej, gdyż można ją będzie
wykorzystać także przy innych pomiarach.
Na
listingu 1
przedstawiona zastała pętla
głwna programu. W tej pętli dokonywane są
przeliczenia zliczonych impulsw - na pręd-
kość obrotową. Po ustawieniu w przerwaniu
INT1 flagi
Pom_zak
dokonywane są oblicze-
nia zgodnie z powyżej zamieszczonym wzo-
rem. Jeżeli zworka JP1 jest założona, dodat-
kowo wynik dzielony jest przez 2. Po doko-
naniu przeliczeń zmierzona wartość obroto-
wa przechowywana jest w zmiennej
wynik
.
Podczas braku impulsw (przy zgaśnięciu
silnika) mogłoby się zdarzyć, że nie będzie
wywoływane już przerwanie INT1 i w
zmiennej
wynik
zostanie wcześniej obliczona
wartość. Wartość ta będzie wtedy wyświetla-
na, gdy silnik nie pracuje, co jest zachowa-
niem nieprawidłowym. Aby temu zapobiec,
przy braku impulsw na wejściu INT1 przez
kilkadziesiąt milisekund zmienna
wynik
jest
stopniowo zmniejszana do zera. Będzie to
powodować stopniowe wygaszanie wskazań
obrotomierza.
Listing 2
przedstawia prze-
rwanie od
timera0
, ktry zlicza impulsy
pomiędzy przerwaniami INT1. Przerwanie to
jest wywoływane po przepełnieniu 16-bito-
wego licznika, gdyż jako taki został skonfi-
gurowany
timer0
. W przerwaniu tym doda-
wana jest wartość pojemności licznika do
Listing 2
Zw_licz_czasu: 'przerwanie przepełnienia timera0
Zm_pom = Zm_pom + 65536 'dodaj wartość 65536 (licznik pracuje jako 16-bitowy)
Incr Licz_czas 'zwiększ zmienna licz_czas
If Licz_czas = 10 Then 'jeżeli wartość tej zmiennej osiągnie 10 to
Stop Timer0
'zatrzymaj timer0
Set Zez_pom
'ustaw flagę zezwolenia na pomiar
Br_syg = 0
'wyzeruj zmienna br_syg
End If
Return
Listing 3
Pomiar: 'przerwanie od wejścia int1
If Zez_pom = 1 Then 'jeżeli flaga zezwolenia pomiaru ustawiona to
Counter0 = 0
'wyzeruj timer0
Program
Program na mikrokontroler napi-
sany został w Bascomie i można
go ściągnąć ze strony interneto-
wej EdW. Chciałbym przestawić
tylko tę jego część, ktra odpowie-
dzialna jest za pomiar i obliczenie
Start Timer0
'start timer0
Reset Zez_pom
'wyzeruj flagę zezwolenia na pomiar
Else
'w przeciwnym wypadku
Stop Timer0
'zatrzymaj timer0
Set Pom_zak
'ustaw flagę pomiar zakończony
End If
Br_syg = 0
Return
Elektronika dla Wszystkich
21
Projekty AVT
zmiennej przechowującej zmierzone impulsy
pomiędzy przerwaniami. Dodatkowa zmien-
na
Licz_czas
zabezpiecza układ przed tylko
jednym impulsem na wejściu INT1 (wyzwo-
lenie pomiaru a brak jego zakończenia).
Osiągnięcie wartości 10 przez tę zmienną
automatycznie kończy pomiar. Na
listingu 3
widoczne jest przerwanie od INT1. Pierwsze
wyzwolenie tego przerwania wyzwala
pomiar (włączenie
timera0
), a następne
wyłącza
timer0
, kończąc tym samym
pomiar. Po zakończeniu pomiaru ustawiana
jest także flaga zezwolenia na obliczenie
prędkości obrotowej. Dalsza część programu
obrotomierza składa się z wyliczenia pro-
gw zapalenia diod LED oraz z obsługi mul-
tipleksowanego wyświetlacza, ktrego
obsługa wyzwalana jest przerwaniami od
Timera1
.
względu na dwustronną płytkę. Jeżeli montaż
przebiegł prawidłowo, obrotomierz powinien
działać od razu po włączeniu zasilania.
Montaż obrotomierza w samochodzie nie
jest skomplikowany. Mierzone impulsy
można pobrać wprost z cewki zapłonowej,
natomiast zasilanie - z przewodu, na ktrym
pojawia się napięcie po przekręceniu kluczy-
ka. Umożliwi to działanie obrotomierza tylko
po przekręceniu kluczyka. Choć, jak kto
woli, można dołączyć obrotomierz wprost do
zaciskw akumulatora. Ze znalezieniem
odpowiedniej obudowy oraz miejscem zain-
stalowania obrotomierza w samochodzie nie
powinno był problemw.
W stanie spoczynku, gdy brak jest impul-
sw z cewki zapłonowej samochodu, świecić
powinna pierwsza dioda LED sygnalizująca
brak obrotw.
Do opisywanego układu zaprojektowana
została prosta płyta czołowa, ktra widoczna
jest na
rysunku 3
. Rysunek ten, po przenie-
sieniu na papier samoprzylepny i wycięciu
otworw, można nakleić na obudowę obroto-
mierza. Tak wykonaną płytę czołową należy
polakierować lub zabezpieczyć samoprzy-
lepną bezbarwną folią. W zależności od
rodzaju silnika należy nie zapomnieć
o poprawnym ustawieniu obrotomierza
zworką JP1.
Proponowany obrotomierz, po zmianie
progw zapaleń diod oraz płyty czołowej,
może znaleźć zastosowanie także w innych
urządzeniach, w ktrych potrzebny jest
pomiar prędkości obrotowej.
Montaż i uruchomienie
Obrotomierz należy zmontować na dwu-
stronnej płytce,
ktra widoczna jest
na
rysunku 2
. Mon-
taż najlepiej rozpo-
cząć od elementw
najmniejszych, koń-
cząc na diodach
LED. Żeby prosto
wlutować diody
LED, należy w
pierwszej kolejności
wlutować po jednej
końcwce diod
5mm. Po ich odpo-
wiednim ułożeniu
można zalutować
drugie końcwki.
Następnie należy
włożyć diody 3 mm
i lutować w ten sam
sposb.
Przy montażu
elementw należy
unikać pomyłek,
gdyż ich pźniejsze
wylutowanie może
być utrudnione ze
Rys. 2 Schemat montażowy
Marcin Wiązania
marcin.wiazania@edw.com.pl
Rys. 3 Rysunek płyty czołowej
Wykaz elementw
Rezystory
R1,R2,R6-R10 . . . . . . . . . . . . . . .4,7k
Ω
R3,R4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10k
Ω
R5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15k
Ω
R11-R18 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Ω
D21,D25 . . . . . . . . . . .LED 5mm zielona
D2-D4,D6-D8,D10-D12,D14-D16,D18-
D20, D22-D24,D26-D28 LED 3mm zielona
D29,D33 . . . . . . . . . . . . .LED 5mm żēłta
D30-D32 . . . . . . . . . . . . .LED 3mm żēłta
D37 . . . . . . . . . . . . .LED 5mm czerwona
D34-D36 . . . . . . . . . .LED 3mm czerwona
D38 . . . . . . . . . . . . . .dioda Zenera 4,7V
D39 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1N4148
T1 . . . . . . . . . . . . . . . .BC547 lub BC548
T2-T6 . . . . . . . . . . . . .BC557 lub BC558
U1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89C2051
U2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74HCT123
U3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7805
Inne
JP1 . . . . . . . . . . . . . . .jumper ze zworką
X1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .kwarc 12MHz
Kondensatory
C1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100nF
C2,C3 . . . . . . . . . . . . .100nF ceramiczne
C4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .470nF
C5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
µ
F/16V
C6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
µ
F/16V
C7,C8 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33pF
C9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,7
µ
F/16V
Pēłprzewodniki
D1,D5,D9,D13,D17,
Komplet podzespołēw z płytką jest dostępny
w sieci handlowej AVT jako kit szkolny AVT-2711
22
Elektronika dla Wszystkich
Plik z chomika:
gselectro.eu
Inne pliki z tego folderu:
AVT1026 - Elektroniczna klepsydra.pdf
(458 KB)
AVT1022 - Migająca lampa dużej mocy.pdf
(238 KB)
AVT1016 - Tester tranzystorów bipolarnych.pdf
(207 KB)
AVT1025 - Prosty podwajacz napięcia.pdf
(199 KB)
AVT1015 - Przystawka do miernika uniwersalnego.pdf
(214 KB)
Inne foldery tego chomika:
_AUDI A6 C5
--==2022==--
--==A6==-- _AUDI A6 C5
--==BEST==--Instalacje elektryczne
--==diagnostyka==--
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin