Komputerowy Słownik Języka Migowego i DAKTYLOGRAFIA(1).pdf

(1104 KB) Pobierz
58682191 UNPDF
Komputerowy Słownik Języka Migowego
i DAKTYLOGRAFIA
             Strona główna    >  Wykorzystanie komputera   >  Oprogramowanie
Jednym z podstawowych bodźców, będących najważniejszym nośnikiem informacyjnym
otaczającego nas świata, jest dźwięk. Stanowi on podstawę komunikacji międzyludzkiej.
Jednakże istnieje pewna grupa ludzi, dla których dźwięk jest zjawiskiem niemożliwym do
poznania lub mało zrozumiałym ‐ to osoby głuche i niedosłyszące. Dla nich świat dźwięków jest
odległy lub całkowicie niedostępny, dlatego nie mogą odbierać dźwięków z otoczenia i swobodnie porozumiewać się za pomocą mowy. Jedynym
alternatywnym sposobem komunikacji jest język migowy. Można się go nauczyć na kursach organizowanych przez ZG PZN, a od kilku lat można również
zdobyć specjalne uprawnienia tłumacza języka migowego.
Pragnę przedstawić Państwu wspaniały, nowatorski program z bazą dydaktyczną,
której celem jest ułatwienie życia ludziom z uszkodzonym słuchem. Autorami
programu są: Paweł Rabinek i Piotr Rafiński. Program powstał pod kierunkiem
mgr inż. Wiesława Sempowicza, przy współpracy z Ośrodkiem Szkolno‐Wychowawczym
Dla Dzieci i Młodzieży Słabo Słyszącej i Niesłyszącej im. Gen. Stanisława Maczka
w Bydgoszczy, z konsultacją merytoryczną: Jolanty Turbiak i Teresy Szefler.
Uniwersalność programu pozwala na znacznie szersze jego zastosowanie. Program
może być również adresowany dla osób słyszących do samodoskonalenia umiejętności
posługiwania się znakami języka migowego i daktylografii przez osoby mające kontakt
z ludźmi niesłyszącymi: nauczycieli, rodziców, rodzeństwo, studentów pedagogiki
Program może być wykorzystany w terapii pacjentów z afazją, np. w zakresie
rozwijania rozumienia mowy, nauki wymowy, w reedukacji czytania i pisania.
Wykorzystuję program również w pracy z osobami niemówiącymi z mózgowym
porażeniem dziecięcym, wszak język migowy (wybrane znaki) to jedna
z alternatywnych strategii komunikacyjnych oraz znakomita pomoc dydaktyczna do
ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo‐słuchowo‐ruchowej. Gra „Patrzę i mówię ‐
wyrazy” oraz gra „Patrzę i mówię ‐ głoski” może być z dużym powodzeniem
wykorzystywana w pracy z dziećmi autystycznymi (wizualizacja głosek polskich w postaci labiogramów). Komputerowy Słownik Języka Migowego jest
pakietem przeznaczonym dla wszystkich zainteresowanych językiem migowym. Składa się ze Słownika zawierającego 530 filmów prezentujących znaki
języka migowego oraz z czterech, atrakcyjnych gier.
 
Opis programu
Ten nowatorski program służyć może do:
l poznawania wybranych znaków języka migowego i znaków alfabetu palcowego (pełna ich prezentacja i wzorcowe wykonanie na filmach);
l rozwijanie rozumienia mowy przez zestawienie znaku języka migowego z graficznym jego obrazem (wyraz) lub przygotowanym przez terapeutę,
nauczyciela lub opiekuna zestawu ilustracji;
l wykonywanie ćwiczeń w zakresie poprawnej artykulacji wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
l uwrażliwianie fonologiczne w zakresie różnicowania dźwięków mowy (dźwięczność ‐ bezdźwięczność, ustność ‐ nosowość) oraz układu
artykulatorów w czasie wymowy poszczególnych głosek.
58682191.033.png 58682191.034.png 58682191.035.png 58682191.036.png 58682191.001.png 58682191.002.png 58682191.003.png 58682191.004.png 58682191.005.png 58682191.006.png 58682191.007.png 58682191.008.png 58682191.009.png 58682191.010.png 58682191.011.png 58682191.012.png 58682191.013.png 58682191.014.png
Program dostępny jest w dwóch wersjach: użytkowej i pokazowej. Obie wersje są identyczne pod względem funkcjonalnym. Różnią się jedynie
wyglądem, co sprawia, że mogą być używane do różnych celów. Przykładowo wersja pokazowa jest wyświetlana na pełnym ekranie i ma atrakcyjniejszą
szatę graficzną, którą można dowolnie modyfikować (zmieniać), stąd doskonale nadaje się na różnego rodzaju pokazy w grupie. Wersja użytkowa
przeznaczona jest do codziennej pracy z programem. Przydaje się głównie wtedy, kiedy istnieje potrzeba szybkiego sprawdzenia gestów w słowniku.
Obie wersje są bardzo proste w obsłudze. Do nauki i zabaw głoskami można wybrać zestaw labiogramów z twarzami chłopca lub dziewczynek (Kuba,
Ewa lub Patrycja):
Program składa się z trzech podstawowych narzędzi:
Słownik
Słownik jest bazową częścią programu, zawiera wyrazy i wyrażenia. To multimedialny zbiór
filmów prezentujących gesty języka migowego oraz znaki manualne polskiego alfabetu
palcowego (daktylografia). Służy jako szybka i łatwa pomoc przy nauce języka migowego.
Prosta obsługa słownika sprawia, że jest on przejrzysty, a użytkownik porusza się po nim
w sposób intuicyjny. W dowolnym momencie użytkownik może sprawdzić jak pokazuje się dany
wyraz. Wyszukiwanie wyrazów jest szybkie dzięki podziałowi na kategorie alfabetyczne
i merytoryczne. Komputerowy Słownik Języka Migowego zawiera w swej bazie 530 filmów
przedstawiających znaki języka migowego. Jest to zbiór wyrazów i wyrażeń, a także głosek
i liter, niezbędny do podstawowego posługiwania się językiem migowym. Zbiór filmów,
dobrano tak, aby w pierwszej kolejności nauczać wyrazów związanych ze szkołą. Nie oznacza
to jednak, że program jest adresowany tylko dla uczniów i nauczycieli. Jest on doskonałą
pomocą dla każdego, kto chce komunikować się z osobami niesłyszącymi.
Gra „Patrzę i mówię ‐ głoski”
Jest to prosta gra, której celem jest nauka prawidłowego wymawiania głosek. Osiąga się to poprzez wykorzystanie labiogramów ‐ fotografie z dziećmi
prawidłowo wypowiadającymi głoski. Użytkownik, podczas zabawy może samodzielnie ćwiczyć wymawianie poszczególnych głosek, aby odgadnąć co
wylosował komputer. Gra także utrwala prawidłowe ułożenie warg i języka (wizualizacja układu narządów mowy na zdjęciach), dźwięczność
oraz nosowość głoski (umowne oznaczenia graficzne).
W grze użyto 14 najbardziej charakterystycznych głosek w języku polskim:
A,B,E,F,L,M,O,P,RZ,S,SZ,U,W,Z. Gra dostępna jest w dwóch trybach:
l Głoska ‐ Labiogram ‐ gracz wskazuje labiogram, na którym przedstawiono wylosowaną głoskę.
l Labiogram ‐ Głoska ‐ gracz wybiera spośród wszystkich głosek tę, którą przedstawia zdjęcie (labiogram).
Gra „Patrzę i mówię ‐ wyrazy”
58682191.015.png 58682191.016.png 58682191.017.png 58682191.018.png 58682191.019.png 58682191.020.png 58682191.021.png 58682191.022.png 58682191.023.png 58682191.024.png 58682191.025.png
Gra „Patrzę i mówię ‐ wyrazy” jest kontynuacją gry „Patrzę i mówię ‐ głoski”, ale jest bardziej rozbudowana. Cele gry są identyczne jak w grze
„Patrzę i mówię ‐ głoski”. Ma ona przede wszystkim utrwalać umiejętność poprawnego wymawiania głosek. W tej grze, dziecko uczy się poprawnego
wymawiania już nie pojedynczych głosek, lecz całych ciągów głosek składających się na poszczególne wyrazy.
W grze wykorzystywane są takie m.in. wyrazy jak: Ala, bambosz, bela, ból, brzoza, bulwa, Ela, Ewa, fala, Fela, laba, lala, lama, lampa, lampas, los,
loża, lufa, malwa, mama, mewa, mole, molo, morze, mowa, muszla, muza, Ola, olsza, osa, ospa, palma, pasmo, plama, plewa, plomba, plus, pole,
polewa, pompa, pula, rzepa, rzesza, Rzeszów, solo, sowa, sól, sum, sumo, susza, szafa, szufla, szum, ufo, ulewa, wola, zapas, żaba, żal, żel.
Gra dostępna jest w dwóch trybach:
1. Słowo ‐ Labiogram. Gracz układa obrazki (labiogramy) w taki sposób, aby utworzyć wylosowany wyraz.
2. Labiogram ‐ Słowo. Gracz wpisuje wyraz, który wylosował komputer używając do tego wybranych labiogramów.
W obu trybach gry można skorzystać z opcji „podpowiedź” ‐ komputer sam wykonuje zadanie, a użytkownik może krok po kroku analizować
następujące po sobie głoski‐litery w wyrazie i obserwować układ narządów artykulacyjnych (labiogramy kolejnych głosek).
Szczegółowy opis programu i zamówienie:
Paweł Rabinek i Piotr Rafiński (autorzy programu)
e‐mail: radar@gazeta.pl
Na stronie producenta udostępniona jest wersja demonstracyjna programu.
Opracowanie: Marzena Mieszkowicz
58682191.026.png 58682191.027.png 58682191.028.png 58682191.029.png 58682191.030.png 58682191.031.png 58682191.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin