68_71.pdf
(
176 KB
)
Pobierz
Autorouter Specctra, część 2
P R O G R A M Y
czêæ 2
Zanim rozpoczniemy prezentacjê
interfejsu u¿ytkownika Specctry,
kilka s³ów na temat uruchamiania
tego programu. Specctra mo¿e sta-
nowiæ rozszerzenie ka¿dego syste-
mu do projektowania PCB, zapew-
niaj¹c funkcje zwi¹zane z interak-
tywnym i automatycznym rozmiesz-
czaniem elementów oraz wytycza-
niem cie¿ek. Poniewa¿ zazwyczaj
ka¿dy system PCB zapisuje infor-
macje w swoim w³asnym, unikal-
nym formacie, przed przejciem do
Specctry konieczne jest dokonanie
odpowiedniej konwersji (
rys. 1
).
Podobnie rzecz siê ma podczas
przekazywania danych w kierunku
odwrotnym, czyli z autoroutera do
edytora PCB. Ze wzglêdu na siln¹
pozycjê Specctry na rynku, w³aci-
wie wszyscy producenci systemów
do projektowania PCB staraj¹ siê
wyposa¿aæ swoje produkty w odpo-
wiednie konwertery s³u¿¹ce do wy-
miany danych z zewnêtrznym auto-
routerem. Niektóre z nich posiadaj¹
nawet wbudowane funkcje s³u¿¹ce
do wymiany danych do i ze Spec-
ctry, a nawet do automatycznego
wywo³ywania tego programu z po-
ziomu w³asnego GUI. Pliki czytane
i zapisywane przez Specctrê s¹ pli-
kami czysto tekstowymi, wiêc
jest mo¿liwe ich przegl¹danie za
pomoc¹ zwyk³ego windowsowego
Notatnika
.
Najwa¿niejsze z nich to:
Design file
(
.dsn
) - tworzony przez
translator podczas konwersji pliku
z edytora PCB do Specctry. Zawiera
wszystkie niezbêdne informacje s³u-
¿¹ce do prawid³owej interpretacji
projektu przez autorouter, takie jak:
kszta³t i wymiary p³ytki, definicje
warstw, definicje padów, dane ele-
mentów, lista po³¹czeñ oraz regu³y
projektowe narzucone przez u¿yt-
kownika w edytorze PCB.
Session file
(
.ses
) - tworzony
przez autorouter. Zawiera wskanik
do oryginalnego pliku projektu
(
.dsn
), historiê poprzednich sesji,
w tym informacje dotycz¹ce roz-
mieszczenia elementów na p³ytce
i wytyczonych cie¿kach.
Routes file
(
.rte
) - tworzony przez
autorouter zawiera informacje doty-
cz¹ce po³¹czeñ wykonanych przez
Specctrê. Zbiór mo¿e byæ konwer-
towany i przekazywany z powrotem
do systemu PCB u¿ytkownika, mo-
¿e równie¿ byæ czytany przez auto-
router.
Wires file
(
.w
) - tworzony przez
autorouter, zawiera informacje
o wytyczonych po³¹czeniach. Plik
mo¿e byæ czytany jedynie przez au-
torouter.
W przypadku systemów PCB ze
zintegrowanym odwo³aniem do
Specctry konwersja i przekazanie
projektu do Specctry odbywa siê
automatycznie po u¿yciu odpowied-
niego polecenia bezporednio
w module PCB.
W przypadku uruchamiania Spec-
ctry jako niezale¿nej aplikacji ko-
nieczne jest wskazanie pliku pro-
jektu, z którym chcemy aktualnie
pracowaæ. Mo¿e to byæ plik typu
W drugim artykule na
temat autoroutera Specctra
postaramy siê przybli¿yæ
jej rodowisko GUI, opisaæ
zadania plików
wykorzystywanych przez
autorouter, powiemy te¿
kilka s³ów na temat
sposobów sterowania prac¹
autoroutera.
*.dsn
,
*.ses
lub
*.cct
. Odpowiednie
okno pozwalaj¹ce na wskazanie
cie¿ki dostêpu tego pliku pokaza-
no na
rys. 2
. Uruchamiaj¹c projekt
mo¿emy jednoczenie wskazaæ pli-
ki zawieraj¹ce informacje o opera-
cjach, które zosta³y ju¿ wykonane
w poprzednich sesjach dotycz¹ce
np. rozmieszczeniu elementów czy
po³¹czeniach wytyczonych na
okrelonym etapie projektowania,
oraz do tzw. pliku
DO
, którego ro-
lê opiszemy w dalszej czêci arty-
ku³u.
G³ówne okno programu (
rys. 3
),
zawiera typowy dla Windows pasek
menu pozwalaj¹cy na dostêp do
poszczególnych funkcji autoroutera
oraz pasek narzêdzi w postaci ikon
umo¿liwiaj¹cy szybki dostêp do
podstawowych poleceñ programu.
Centraln¹ czêæ okna stanowi ob-
szar roboczy, w ramach którego
projekt jest wizualizowany i gdzie
dokonywana jest jego obróbka.
Poni¿ej obszaru roboczego znajduje
siê pasek poleceñ zawieraj¹cy pole
s³u¿¹ce do wprowadzania komend
steruj¹cych bezporednio z klawia-
tury (wiêcej o tym za chwilê) oraz
pe³ni¹cy role informacyjne. Doln¹
czêæ g³ównego okna programu sta-
nowi tzw.
output window
. W posta-
ci tekstowej prezentowane s¹ tu
szczegó³owe dane dotycz¹ce
wszystkich czynnoci (wydanych
poleceñ, wykonanych operacji) ja-
kie mia³y miejsce w danej sesji
(³¹cznie z ich wynikiem), informa-
cje odnonie ewentualnych b³êdów
jakie pojawi³y siê podczas pracy
oraz raporty koñcowe dotycz¹ce np.
rezultatów
routingu
-
rys. 4
. Dzia-
Rys. 1
68
Elektronika Praktyczna 3/2003
P R O G R A M Y
w wierszu poleceñ, który znajduje
siê w rodkowej czêci okna g³ów-
nego -
rys. 5
. Oczywicie wyko-
rzystywanie tej metody sterowania
autorouterem uwarunkowane jest
znajomoci¹ znaczenia poszczegól-
nych komend. W przypadku stero-
wania Specctr¹ za pomoc¹ pliku
DO konieczna jest równie¿ znajo-
moæ sk³adni jêzyka Specctry.
DO
file
jest zwyk³ym plikiem teksto-
wym, który zawiera ci¹g okrelo-
nych przez u¿ytkownika poleceñ
steruj¹cych. Przyk³ad jego zawarto-
ci pokazano na
rys. 6
. Ka¿da linia
pliku zawiera pojedyncz¹ komendê.
Polecenia wykonywane s¹ sekwen-
cyjnie - kolejno od pocz¹tku do
koñca pliku. Niesie to za sob¹ ko-
niecznoæ przemylenia kolejnoci
wykonywania poszczególnych ope-
racji. W przypadku natrafienia na
b³êdy sk³adni, które z takich czy
innych wzglêdów zaistniej¹ w pliku
DO
, dzia³anie routera zostaje
wstrzymane. Dodajmy jeszcze, ¿e
wykonanie poleceñ zawartych
w omawianym pliku mo¿e byæ wy-
egzekwowane na dowolnym etapie
projektowania (w dowolnym mo-
mencie sesji) lub ju¿ w trakcie uru-
chamiania Specctry. W tym drugim
przypadku w omawianym wczeniej
oknie Startup (rys. 2) nale¿y po
prostu wskazaæ odpowiedni¹ cie¿-
kê dostêpu do
DO file
. Korzyci
p³yn¹ce ze stosowania pliku
DO
to
mo¿liwoæ pe³nej automatyzacji
dzia³ania autoroutera, bardzo precy-
zyjna kontrola pracy programu oraz
Rys. 4
Rys. 2
mo¿liwoæ ponownego wykorzysta-
nia procedury (lub jej czêci) za-
wartej w pliku podczas pracy nad
kolejnym projektem.
Najprostszym i najczêciej stoso-
wanym sterowania prac¹ autoroute-
ra jest wykorzystanie jego interfej-
su graficznego. Specctra nie odbie-
ga tutaj zasadniczo od innych apli-
kacji przeznaczonych dla Windows.
Sprawne pos³ugiwanie siê progra-
mem wymaga oczywicie zaznajo-
mienia siê ze znaczeniem poszcze-
gólnych funkcji i okien, których ze
wzglêdu na rozbudowane mo¿li-
woci Specctry nie jest wcale ma³o.
Aplikacja mo¿e pracowaæ w dwóch
trybach g³ównych:
Place Mode
oraz
Route Mode
. Jak ³atwo siê domy-
leæ
Place Mode
s³u¿y do projekto-
wania p³ytki pod k¹tem rozmiesz-
czenia elementów, natomiast w try-
bie
Route Mode
mamy mo¿liwoæ
wytyczania po³¹czeñ elektrycznych.
W zale¿noci od tego w jakim try-
bie aktualnie znajduje siê Specctra,
zmienia siê nieco wygl¹d g³ównego
okna programu, w którym wizuali-
zowany jest projekt. Dotyczy to
przede wszystkim funkcji jakie do-
stêpne s¹ w menu g³ównym oraz
ikon znajduj¹cych siê powy¿ej ob-
szaru roboczego. Wynika to oczy-
wicie z faktu, ¿e zestaw funkcji
dostêpnych podczas rozmieszczania
elementów ró¿ni siê od tego jaki
mamy do dyspozycji w trakcie wy-
tyczania cie¿ek.
Procedura uk³adania elementów
na projektowanej p³ytce jest iden-
tyczna dla wszystkich programów
wspomagaj¹cych projektowanie
i sk³ada siê z czterech podstawo-
wych etapów: ustalenia regu³ pro-
jektowych, rozmieszczenia elemen-
tów krytycznych, rozmieszczenia
elementów du¿ych (o du¿ej liczbie
wyprowadzeñ) oraz rozmieszczenia
elementów ma³ych (o ma³ej liczbie
wyprowadzeñ). Ustalenie zasad od-
nonie rozmieszczania elementów
jest pierwszym krokiem, który na-
le¿y wykonaæ zanim przyst¹pimy
do w³aciwych prac projektowych.
Specctra kontroluje bowiem wyniki
naszych posuniêæ zarówno pod-
czas interaktywnego jak i automa-
tycznego uk³adania komponentów
³anie Specctry mo¿e byæ kontrolo-
wane na trzy sposoby:
- bezporednio z poziomu interfejsu
graficznego GUI, czyli w sposób
typowy dla wiêkszoci progra-
mów windowsowych,
- poprzez podawanie odpowiednich
komend z klawiatury,
- za pomoc¹ pliku
DO
.
W artykule skupimy siê na pier-
wszym z wy¿ej wspomnianych spo-
sobów kontrolowania autoroutera,
który sprowadza siê do projektowa-
nia przy wykorzystaniu interfejsu
graficznego Specctry. Nale¿y tutaj
dodaæ, ¿e dzia³anie autoroutera
mo¿na równie¿ bardzo precyzyjnie
kontrolowaæ za pomoc¹ poleceñ
wydawanych w wewnêtrznym jêzy-
ku Specctry, które mog¹ byæ wyda-
wane pojedynczo z wiersza poleceñ
programu lub sekwencyjnie za po-
moc¹ pliku
DO
. Wszystkie trzy me-
tody mog¹ byæ dowolnie przeplata-
ne (³¹czone) podczas pojedynczej
sesji. W przypadku sterowania pra-
c¹ programu z klawiatury, polece-
nia wpisywane s¹ po prostu
Rys. 3
70
Elektronika Praktyczna 3/2003
P R O G R A M Y
Rys. 5
i sygnalizuje ewentualne przekro-
czenia zadanych wczeniej regu³.
Autorouter zapewnia obszerny ze-
staw zasad projektowych zwi¹za-
nych z rozmieszczaniem elementów.
Podstawowe z nich umo¿liwiaj¹
kontrolê odleg³oci miêdzy kompo-
nentami, kontrolê rozk³adu elemen-
tów na poszczególne warstwy p³yt-
ki czy kontrolê orientacji kompo-
nentów. Mo¿emy jednak okrelaæ
równie¿ bardziej zaawansowane re-
gu³y pozwalaj¹ce na kontrolê roz-
mieszania elementów na przyk³ad
ze wzglêdu na koniecznoæ pod³¹-
czenia do konkretnej cie¿ki zasila-
j¹cej czy te¿ od innych uwarunko-
wañ takich jak np. wysokoæ kom-
ponentu. Zestaw regu³ mo¿e byæ
ponadto specyfikowany na ró¿nych
poziomach zgodnie z hierarchi¹ na-
rzucon¹ przez twórców Specctry.
Regu³y z wy¿szego poziomu
nadpisuj¹te,któreplasuj¹siêni-
¿ej w hierarchii nawet jeli fizycz-
nie dotycz¹ one tego samego obiek-
tu. To znaczy, ¿e po ustawieniu na
przyk³ad
global spacing
na 0,25 ca-
la dla wszystkich elementów i 0,8
cala dla wybranej grupy z nich, au-
toruter zastosuje odstêpy 0,8 cala
ale tylko na obszarze na którym
znajduje siê wybrana grupa elemen-
tów. Hierarchia poziomów na któ-
rych stosowane mog¹ byæ regu³y
projektowe dotycz¹ce rozmieszcze-
nia elementów wygl¹da w Specctrze
w nastêpuj¹cy sposób:
-
image_image
- zestaw regu³ po-
miêdzy okrelonymi obrazami (
fo-
otprintami
) elementów (najwy¿szy
poziom w hierarchii),
-
family_family
- zestaw regu³ po-
miêdzy rodzinami (grupami) ele-
mentów,
-
room_image_set
- zestaw regu³
dla grupy
footprints
o podobnych
w³aciwociach (np. z du¿¹ licz-
b¹ wyprowadzeñ, z ma³¹ liczb¹
wyprowadzeñ), które bêd¹ stoso-
wane na okrelonym obszarze
p³ytki,
-
room
- zestaw regu³, które bêd¹
stosowane na okrelonym przez
u¿ytkownika obszarze p³ytki nie-
zale¿nie od rodzaju elementów ja-
kie siê na nim znajd¹,
-
super cluster
- zestaw regu³ dla
grupy komponentów, które po³¹-
czone s¹ w tzw. super cluster
i traktowane przez autorouter ja-
ko jeden odrêbny element,
-
component
- zestaw regu³ dla
okrelonego elementu,
-
image
- zestaw regu³ dla okrelo-
nego
footprintu
. Pojêcia
image
i
component
s¹ pojêciami odrêb-
nymi.
Component
okrela kon-
kretnie ten a nie inny element
projektu.
Image
oznacza widok
typu obudowy (
footprint
), który
mo¿e byæ wspólny dla kilku ró¿-
nych elementów,
-
image_set
- zestaw regu³ dla gru-
py
footprints
o podobnych w³a-
ciwociach,
-
pcb
- globalny zestaw regu³ sto-
sowany dla projektu (najni¿szy
poziom w hierarchii).
RK
Dodatkowe informacje
Wiêcej informacji mo¿na uzyskaæ w firmie RK-
System, www.rk-system.com.pl.
Rys. 6
Elektronika Praktyczna 3/2003
71
Plik z chomika:
kendzior21
Inne pliki z tego folderu:
37_40.pdf.bc!
(51 KB)
46_50.pdf
(431 KB)
14_19.pdf
(659 KB)
137_138.pdf
(132 KB)
133_135.pdf
(205 KB)
Inne foldery tego chomika:
01.03
02.03
04.03
05.03
06.03
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin