zarządznie strategiczne-ściąga.doc

(106 KB) Pobierz
W procesie zarzadzania można wyróżnić pięć podstawowych_funkcji:

W procesie zarzadzania można wyróżnić pięć podstawowych_funkcji:

 

l.planowanie, 2.organizowanie,    3.przekazywanie    poleceń, 4.koordynację, 5.kontrolowanie. W ramach każdej z tych funkcji zarządca może wykorzystać określone zbiory instrumentów, służących do ich realizacji. Z. strategiczne jest częścią zarządzania i związane jest z planowaniem. Z punktu widzenia horyzontu czasowego  i rangi podejmowanych  decyzji wyodrębnia się zarządzanie operacyjne (bieżące) oraz zarządzanie strategiczne.

 

Geneza i rozwój zarządzania strategicznego

1.Otoczenie spokojne-przypadkowe: otoczenie określane jest mianem spokojnego, przypadkowego. (1800-1880). Niższe tempo postępu technicznego. Produkcja   w   małych   seriach.   Orientacja przedsiębiorcza. Zarządzanie przez doświadczenie. Otoczenie o niskim stopniu przewidywalności.

2.Otoczenie spokojne -zestrukturalizowane: (1800-1930). Produkcja standardowa, po niskim koszcie sprzedaży. Orientacja produkcyjna. Zmiany systemu zarządzania z przedsiębiorczego na funkcjonalne. Wyodrębniają się funkcje: zaopatrzenie, produkcja, marketing, finanse oraz odpowiednie grupy ludzi. Wzrost siły nabywczej konsumenta.

3. Otoczenie przeszkadzające- oddziałujące: (1930-1970). Otoczenie relatywnie przewidywalne. Celem przedsiębiorstwa jest rynek, sprzedaż. Zarządzanie marketingowe.

4. Otoczenie „burzliwe pole": (1970-chwila obecna). Otoczenie  mniej   przewidywalne.   Zarządzanie strategiczne.

Zarządzanie strategiczne stanowi strumień decyzji i działań prowadzących do rozwoju efektywnych strategii, aby zapewnić osiągnięcie celów korporacji. Proces strategicznego zarządzania jest sposobem w jaki stratedzy określają cele i podejmują decyzje strategiczne.

 

Ujęcie klasyczne: strategia ( Ackoff) dotyczy długofalowych celów i sposobów ich osiągania wpływających na system jako całość. Strategia ( Chandler) to określenie głównych, długofalowych celów firmy i przyjęcie takich kierunków działania oraz taka alokacja zasobów, które są konieczne dla zrealizowania celów,

Ujecie wg wyróżnika merytorycznego (np. pozycja w otoczeniu, interakcja lub nawet walka z otoczeniem) Strategia (Koontz i 0'DonnelI) to planowanie interpretatywne lub plan opracowywany w   obliczu   planów   konkurencji.   Strategia (Mintzberg) jest sposobem kształtowania relacji między organizacją i jej otoczeniem: spójnymi wzorcami w strumieniach decyzji organizacyjnych dotyczących otoczenia.

Ujęcie wg zachowania się organizacji Strategia (Simon)  jest  ciągiem  decyzji  określających zachowanie w pewnym przedziale czasu. Strategia (Hedberg i Jonsson) to zespół idei i konstrukcji, poprzez które firma rozpoznaje, interpretuje i rozwiązuje określone problemy oraz zgodnie z którymi wybiera i podejmuje określone działania.

Ujęcie teologiczne Strategia (Peters, Watennan) to koncepcja funkcjonowania organizacji w dłuższym okresie, zawierająca zoperacjonalizowane główne cele, sposoby działania i reguły zachowania się.

Ujęcie wg sposobu postępowania przy ustalaniu strategii: Strategia (Uyterboeven, Ackennan, Resenblum) zapewnia organizacji zarówno kierunek jak i koherencję działa i jest budowania w kolejnych etapach: l. profil   strategiczny,    2.prognoza strategiczna, 3.określenie zasobów, 4.eksploracja alternatyw strategicznych. 5.testy spójności 6.wybór strategii. Strategi (Hinterhuber) to kompromis pomiędzy maksimum a minimum ryzyka dla przedsiębiorstwa.

Ujęcie wg rodzaju efektu osiąganego przez identyfikację strategii:  Strategia (Logan, Newman) oznacza wzmożenie poszukiwań nowych kombinacji działań, które wytworzą dodatni efekt synergiczny i przez to umożliwią utrzymanie się przedsiębiorstwa na rynku pomimo konkurencji.

Ujęcie wg podmiotu kierującego i realizującego strategie. Strategia to   strumień   decyzji podejmowanych w pewnym okresie przez naczelne kierownictwo, który - analizowany jako całość -ujawnia cele, jakie kierownictwo chce osiągnąć,. oraz środki, jakimi się posługuje.

Ujęcie wg H.Mintzberga: Strategia to: l plan lub rodzaj świadomie zamierzonego działania, 2.pattem (model)   utożsamiany   ze   sformalizowanym, ustrukturalizowanym      działaniem,      3.ploy (sterowanie) działanie zmierzające do realizacji konkretnego celu.  4.position utożsamiane z szukaniem  korzystnej  pozycji  w  otoczeniu, pozwalającej sprostać konkurencji, 5.perspective czyli postrzeganie swojej pozycji w przyszłości.

Powstawanie sytuacji nieciągłości (wg Ansoffa). Wynikają z; l. Wzrost nowości zmiany. 2-wzrost intensywności otoczenia. 3-wziost szybkości zmian otoczenia 4.rosnąca złożoność otoczenia.

 

Trzy   poziomy   zarządzania   (wg   kategorii instytucjonalnych)

Portom strategiczny: zarząd przed określa misję przed., identyfikuje strategię, a w tym ode strategiczne (co czynić?) a także niektóre środki i metody realizacji celów. W horyzoncie czasu powyżej 5 lat

Poziom taktyczny: kierownicy ważnych komórek organizacyjnych przed. - koncentrują się na sposobach realizacji celów strategicznych (jak je realizować?). W horyzoncie czasu 2-5 lat.

Poziom   operacyjny:   kierownicy   komórek wykonawczych przed, koncentrują się na systemie realizacji zadań oraz bieżącej kontroli ich wykonaniaa (kiedy? Gdzie? Kto?). Horyzont czasu:

A. Ogólny    schemat    procesu    zarządzania strategicznego:

l.zidentyfikowanie problemu strategicznego i jego charakteru 2.określenie i zastosowanie właściwych dla zidentyfikowanego      problemu procedur postępowania 3. określenie strategu 4.implementacja 5.kontrola i ocena postępów w realizacji strategu.

Sytuacje organizacji w zależności od czasu i sposobu reakcji na zmiany w otoczeniu wg Ansoffa: l.opóźnione reakcję na zmiany otoczenia 2.reakcje wyprzedzające zmiany w otoczeniu 3.strategiczne zaskoczenie

 

Elementy procesu strategicznego (wg Hilla i Jonesa):

1.Misja i główne cele korporacji 2.analiza otoczenie pod kątem szans jakie ono stwarza i zagrożeń, które zapowiada 3.ocena własnych atutów, mocnych stron potencjału, którym dysponuje firma, nie pomijając słabości; 4.strategie branż zgrupowanych w firmie 5.strategie w całej korporacji 6.zmiany portfela inwestycyjnego korporacji, (nowych wejść i rezygnacji z dotychczasowych pozycji) 7.korekty w strukturze organizacyjnej  8.wybór form kontroli 9.wzajenme dostosowanie strategii, struktury i kontroli.

 

Zarządzanie strategiczne to dysponowanie zasobami ludzkimi , kapitałowymi w celu zapewnienia organizacji istnienia i rozwoju w długim horyzoncie czasu.

Zarządzanie strategiczne to proces definiowania i redefiniowania strategii w reakcji na zmiany otoczenia lub wyprzedzający te zmiany nawet je wywołujący oraz sprzężony z nim proces implementacji, w którym zasoby i umiejętności organizacji tak dysponowane, by realizować przyjęte długofalowe cele rozwoju, a takie by zabezpieczyć    Istnienie    organizacji    w potencjalnych sytuacjach nieciągłości. Definicje strategii:

I.wg     Drucker  a     Srategia  polega  na przeanalizowaniu obecnej sytuacji i jej zmianie jeśli jest to konieczne

II.Wg Stema, Minera Graya Pojęde strategii odnosi się do formułowania głównych misji zamierzeń celów organizacji, polityki i programów ich, metod niezbędnych aby strategie zostały wdrożone dla osiągnięcia celów organizacyjnych. Istotą procesu formułowania strategii jest dążenie do znalezienia odpowiedzi na cztery pytania:

1. jaką pozycję zajmuje obecnie przed, i jakie są jego możliwości rozwojowe

2.jaką pozycję chciałoby zając w przyszłości i jakie ode chce osiągnąć w zakresie strategicznym tj w okresie na jaki jest opracowywana strategia 3.co mu utrudnia obecnie i co może utrudnić w przyszłości osiągnięcie pożądanej pozycji 4.co powinno i co musi uczynić aby przesunąć się z pozycji obecnie zajmowanej na pozycję pożądaną i osiągnąć sukces

 

Model strategii:

1.domena działania: określa gdzie i komu chcemy sprzedać tub zaoferować swoje produkty lub usługi.

2.przewaga strategiczna: polega na tym aby w ramach wybranej domeny być bardziej atrakcyjnym partnerem niż inne firmy np. patent, technologia produktu, licencje, marka. 3.cele strategiczne: są uzupełnieniem wyboru domeny działania i strategicznej przewagi na konkurentami Określają co konkretnie firma chce osiągnąć w kolejnych okresach i pozwalają kontrolować czy firma osiąga sukces np. zdobycie l miejsca na rynku działania - Generał Electric,   

4.funkcjonalne programy działania - Są one przełożeniem koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy na codzienne zachowanie każdego pracownika.

 

Główne cechy strategii:

1.horyzont czasu -strategie określa się na długi okres 2.efekty -osiągnięcie celu (nie tylko wyniki strategii) rozwój i wzrost) 3.skupienie wysiłków 4.układ decyzji -żeby nie były sprzeczne 5.wszechstronność - musi dot. wszystkich rzeczy, decyzji

Misja-definiuje od oraz określa rolę jaką przed. chce spełnić w otoczeniu:

-musi być zorientowana na przyszłość

-być wiarygodna i mieć charakter wizji

Misja przedsiębiorstwa powinna opisywać trzy

zasadnicze funkcje:

l .Opis podstawowych wyrobów lub usług

2.Funkcje, które będzie wypełniała

3.Rynki oraz klientów, które będzie obsługiwała Inne definicje misji:

1 .posłannictwo   pełnione   przez   osobę   lub organizację, które dotyczą wykonania specjalnego zadania 2.charakterystyczna rola do spełnienia przez firmę wyrażająca jej odrębność i sens istnienia Wizja-wyobrażenie przyszłości., wskazuje sytuację w jakiej przed, ma się znaleść po latach. Jest opisem pożądanej przyszłości.

System otwarty to każdy system, który jest zdolny do wykonywania długotrwałej pracy będąc w stanie wymiany materii, energii informacji z otoczeniem w którym   przebiegają   procesy:  

l.synergia  -synergiczny spójny, współpracujący ze sobą, połączony

2.negentropia - tworzenie nowych elementów 3.entropia - rozpad systemu, bankructwo firmy.

Organizacja to system otwarty zachowujący się rozmyślnie tzn. system który dobiera środki do osiągnięcia celu, samodzielnie określa ten cel a następnie cel ten realizuje. Organizacja to system który charakteryzuje się: 1.ekwifinalnością czyli że podobne efekty można osiągnąć działając różnymi metodami, w ramach różnych struktur i procesów.

2 koherentrością (spójnością) tzn. że zmiana jednego elementu pociąga zmiany w pozostałych elementach.

Na organizację składają się: zasoby (Ludzie, zasoby przyrody, technologiczne), zadania. Struktura, Technologia,    Informacja    oraz    otoczenie współpracujące z wszystkimi tymi elementami.

Przedsiębiorstwo to podmiot gospodarczy tj podmiot dopuszczony przez przepisy prawa do prowadzenia działalności gospodarczej (wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej) prowadzonej w odach  zarobkowych  na   własny  rachunek. Przedsiębiorstwo  jako   podmiot  gospodarczy posiada: 1.odrębność ekonomiczną - czyli jest niezależny finansowo 2.osobowość prawną ma prawo występowania jako podmiot prawny (następuje to z chwilą wpisania do właściwego rejestru).

Modele zachowań przedsiębiorstwa w zależności od stopnia otwartości:

l .model   stabilny   -   firma   bazująca   na doświadczeniach z przeszłości a jej celem jest utrzymanie dotychczasowych produktów, rynków, technologii

2.model reaktywny - model który dopuszcza możliwość odejścia od przeszłości na tyle o ile to odejście me różni się zbytnio od przeszłych doświadczeń

3.model antycypacyjny - model oparty na aktywnym przewidywaniu zagrożeń i możliwości oparty na doświadczeniach z przeszłości

4.modd ekstrapolacyjny - model oparty na

poszukiwaniu nowych kombinacji doświadczeń z przeszłości

5.model kreatywny - to poszukiwanie całkowicie nowych możliwości rynków technologii, potrzeb.

Otoczenie dzielimy:

1.wewnętrzne:   produkcja,   finanse,   personel, wszystko co jest w przedsiębiorstwie. Jest to obszar najlepiej znany kadrze menedżerskiej a jego badanie wymaga     łączenia     analiz     finansowych marketingowych i technicznych A.Mikrootoczenie i jest to otoczenie bliższe, bezpośrednie. Cechą mikrootoczenia jest istnienie sprzężenia zwrotnego między jego uczestnikami a firmą, czyli mogą to być oddziaływania pozytywne lub negatywne ale firma ma możliwość aktywnego reagowania na te bodźce: -nabywcy, -dostawcy, -dystrybutorzy -otoczenie konkurencyjne: konkurenci, substytuty, -nowe firmy,  nowe technologie,  -transport,  usługi, informacja, łączność -giełda akcjonariusze –handel -banki

B.Makrootoczenie czyli otoczenie dalsze, globalne, makroekonomiczne i jest to zespół warunków prawnych, strukturalnych, politycznych i zasobów w jakich działa przed. w danym miejscu i czasie. Makrootoczenie  określa  możliwości  działania przed., ale przed, nie ma wpływu na zmianę tych warunków. Makrotoczenie tworzą czynniki: -ekonomiczne (stopa procentowa, stopa zwrotu kapitału, stopa inflacji, -polityczne, gospodarcze, związki gospodarcze, system monetarny, polityka celna, -społeczne, nauka, oświata, opieka społeczna, media,     społeczeństwo,   -ekologiczne infrastrukturalne -demograficzne -prawne - podatki, prawo, wymiar sprawiedliwości, -kulturowe  -techniczne -stosunki międzynarodowe Otoczenie charakteryzuje:

1.potencjał czyli zdolność otoczenia do stwarzania firmie możliwości trwania i wzrostu

złożoność która określa jak wiele elementów kładą się na otoczenie. Im jest więcej elementów tym większa niezależność przedsiębiorstwa ale i większa potrzeba tworzenia komórek logistycznych, marketingowych, prawnych

-niepewność - wynika z dynamiki i niestabilność) otoczenia.

Otoczenie może być:

1.Stałe - gdzie mamy wysoki stopień pewności i charakteryzuje   ją   sformalizowana   struktura organizacyjna oraz masowa produkcja.

2.zmienne - gdzie mamy umiarkowaną niepewność charakteryzująca się umiarkowanie sformalizowaną strukturą produkcja zaś ciągła.

3.burzliwe gdzie występuje wysoki stopień niepewności, struktura nieformalna, dynamiczna, produkcja zaś na zamówienie, indywidualna

Otoczenie może być:

1. życzliwe słaba konkurencja, niewiele lub brak barier, dostępność środków finansowych, rynku, protekcyjna polityka władz, stabilne warunki potoczne, polityczne., prawne. 2.wrogie: otoczenie nieżyczliwe, wymagające, stresujące, ogromna konkurencja, nasycony rynek, trudności w utrzymaniu firmy które wymagają od inny otwartości i szybkości reagowania na zmiany. znajomość otoczenia i kierunków rozwoju różnych jego elementów jest niezbędna, aby przed. wiedziało,  jakie   problemy   będzie  musiało rozwiązywać i jakie stosować środki do ich rozwiązywania, aby zapewnić sobie spokojny rozwój i trwałą pozycję na rynku. Analiza otoczenia, która musi być dokonywana wszechstronnie powinna pozwolić ocenić pozycję strategiczną   przed.,   co   daje   możliwość prawidłowego     rozwiązywania     problemów zarządzania i ustalenie korzystnej strategu.

 

Metody bezscenariuszowe:

1. Ekstrapolacja trendów: Metoda ta pozwała na dostarczenie informacji o rozwoju poszczególnych zjawisk np. przewidywane tendencje spożycia soków w Polsce. Pozwala badać zmiany ciągłe jak zjawiska   demograficzne,   makroekonomiczne, społeczne.

Metoda oparta na modelowaniu matematycznym przy założeniu że dane zjawisko będzie zmieniało się jak dotychczas i nieuwzgleniająca czynników oddziaływujących na przebieg wyznaczonej funkcji. Metoda ta nie daje dostatecznej podstawy do określenia   niezawodnej   prognozy,   jedynie generalizuje trend z przeszłości bez uwzględnienia żadnych czynników mających wpływ na zmianę trendu.

2. Metoda delficka: Wykorzystywana jest przez organizacje działające w burzliwym otoczeniu poprzez   skonstruowanie   narzędzia   zwanego QUEST. Istotą tej metody jest korzystanie z pomocy ekspertów którzy mają za zadanie oszacować trendy w otoczeniu    wykorzystując metodę kolejnych przybliżeń. Dzięki temu szacuje się: -tendencje zmian  w  otoczeniu  -czynniki krytyczne i prawdopodobieństwo ich wystąpienia.

3. Metoda luki strategicznej: Pozwala na uzyskanie   odpowiedzi   na   pytanie   czy wykorzystujemy możliwości tkwiące w zmianach otoczenia.   Opiera   się  na  analizie  trendu schodzącego w otoczeniu w porównaniu z trendem odpowiadającego mu procesu wewnątrz organizacji stąd możemy wyróżnić:

1. zgodność trendów -kierunki obu trendów są zbliżone bądź identyczne

2. luka nadmiaru - trend procesu wewnętrznego wzrasta szybciej niż trend procesu w otoczeniu (popyt z otoczenia). 3.luka niedoboru - trend procesu wewnętrznego wzrasta wolniej niż trend procesu w otoczeniu a tzn. że nie wykorzystujemy szans rozwojowych sektora.

Analiza    luki    strategicznej   jest    metodą ekstrapolacyjną i może być stosowana w odniesieniu do zjawisk mierzalnych i mających charakter powtarzalny dla których jesteśmy w stanie określić trend np. dla: -zasobów, -naturalnych zmian asortymentowych -potrzeb organizacji w dziedzinie wzrostu  -dostępności  środków   finansowych, rozwoju technologii -skutków inwestowania

Wnioski przedstawia się w postaci dynamiki badanych zjawisk a nie skali ich wartości względnych. Dzięki tej metodzie przed, uzyskuje wskazówki jak zmniejszyć lukę: -przez doskonalenie produktu -obniżkę kosztów -polepszanie jakości -unowocześnianie produktu lub dywersyfikację -przez penetrację albo rozwój rynku tj doskonalenie zasad sprzedaży, szukanie nowych klientów, wchodzenie na nowe rynki.

Metody Scenariuszowe:

l. Scenariusze możliwych zdarzeń Metoda polegająca na tworzeniu listy wydarzeń możliwych do wystąpienia w przyszłości a ważnych w życiu organizacji, identyfikacji przyczyn tych wydarzeń oraz  ustalenie  kierunku  siły  i  charakteru oddziaływania ich na organizację. Natomiast od

strony org. - określenie zdolności org. do dostosowania się do tych zjawisk.

2.Scenariusze symulacyjne Próbuje zidentyfikować kluczowe czynniki przed, a następnie modelowanie symulacyjne.  Na podst.  tego modelowania opracowuje się scenariusze na bazie których formułuje się strategie, określa skutki danych wyborów.   Końcowym   etapem  jest  wybór optymalnej strategii wykorzystującej maksymalnie szansę i minimalizującej zagrożenia płynące z otoczenia organizacji.

3.Scenartasze stanów otoczenia Metoda, która opiera się na analizie makrootoczenia (sfera polityczna, ekonomiczna, społeczna, demograficzna, technologiczna,  międzynarodowa)     otoczenia konkurencyjnego (klienci, dostawcy, konkurenci, substytuty, grupy strategiczne) oraz tych składników które mają duży wpływ na organizację i na bazie identyfikacji tych czynników tworzy się 4 scenariusze: -scenariusza optymistycznego - w poszczególnych sferach wybiera się trend który ma największy pozytywny wpływ na org. -scenariusz pesymistyczny - trend który ma największy negatywny   wpływ   na   org.   –scenariusz niespodziankowy - trend który ma najmniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia.

Scenariusz najbardziej prawdopodobny - trend który   ma   największe   prawdopodobieństwo wystąpienia. W każdej ze sfer określa się czynniki trendy  zjawiska,  których  występowanie  w przyszłości będzie maiło istotne znaczenie dla sposobu działania przed. Dzięki ocenie sił wpływu oraz ocenie prawdopodobieństwa ich wystąpienia we    wszystkich zidentyfikowanych sferach i czynnikach możliwe jest ustalenie sfer które są źródłem szans, a które źródłem zagrożeń i jaka jest siła ich oddziaływania na organizację

 

Koncepcja zarządzania strategicznego to: -analiza strategiczna -wybór strategii -wdrożenie strategii Produkt  nowy  - jest  odmianą produktu wytwarzanego w sektorze i ma takie same lub podobne cechy użytkowe. Różni się opakowaniem, znakiem firmowym, jakością niekiedy wyglądem. Groźbę pojawienia się nowego produktu należy utożsamiać z groźbą pojawienia się nowego producenta tej samej grupy wyrobów lub pojawienia się wśród produktów danego sektora nowej generacji wyrobów opartych na nowoczesnej technologii.

Substytut czyli produkt zastępczy   w sensie technologicznym zupełnie inny produkt ale pełni podobną lub szerszą funkcję użytkową i zaspakaja podobne potrzeby klienta.

 

Metody analizy mikrootoczenia:

Analiza Portera: Jest to analiza sektorowa. Pozwala poprzez analizę otoczenia konkurencyjnego zbadać atrakcyjność badanego sektora dla obecnych i przyszłych inwestorów.   Nazywana jest analizą pięciu sił i są to czynniki: l. siła oddziaływania dostawców sektora 2. siła oddziaływania nabywców

3. natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora

4. groźba pojawienia się nowych produktów (producentów) 5. groźba pojawienia się substytutów. Atrakcyjność sektora jest tym mniejsza im większa jest silą oddziaływania dostawców i nabywców, im większa możliwość wejścia nowych producentów lub pojawienia się substytutów oraz im ostrzejsza walka konkurencyjna między przedsiębiorstwami.

Atrakcyjność  sektora  określała parametry:

1.obecna wielkość sektora 2-przyszła wielkość sektora i spodziewana dynamika sprzedaży w poszczególnych latach. Można ją określić dzięki analizie cyklu żyda sektora, która prawidłowo zdefiniowana    informuje    uczestników    o spodziewanej dynamice sprzedaży i ograniczeniach rozwojowych, związanych z inwestycjami w sektorze, a też o kształtowaniu się barier wejścia i nasileniu się walki konkurencyjnej.

 

Cykl życia sektora:

-narodziny: łatwy dostęp do sektora, zmienna   struktura   konkurencji,   technologie eksperymentalne

-faza rozwodu: duża dynamika sprzedaży przy malejącej liczbie uczestników pozwala na osiąganie dużych zysków i skłania do dalszych inwestycji i ochrony sektora,

-faza dojżałości - dostęp do sektora jest praktycznie niemożliwy, a większość zysków jest konsumowana przez liderów sektora. Malejąca dynamika sprzedaży jest    rekompensowana    spadkiem    kosztów inwestowania w nowe technologie i ograniczonymi kosztami konkurencji

-faza starzenia się to ujemna dynamika    sprzedaży,    stare    technologie, oligopolistyczna struktura konkurencji, obniżenie się barier wejścia do sektora- Spadek dynamiki sprzedaży wynika ze starzenia się wyrobów na skutek zmiany mody, znudzenia klientów, a przede wszystkim   rozwoju   technologii   oferujących substytuty w doskonalszy sposób zaspakajające potrzeby...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin