Bobrowice, 1 wrzesień 2005 r.
Przedmiotowy system oceniania
z muzyki w klasach IV-VI
oraz II gimn.
mgr Aleksandra Gadomska
Ocena na lekcjach muzyki jest bardzo utrudniona ze względu na duże różnice w uzdolnieniach muzycznych uczniów. Nauczyciel oceniając ucznia powinien brać pod uwagę przede wszystkim jego aktywność, zaangażowanie i wkład pracy. Ocenianie aktywności, postawy i wysiłku wkładanego na lekcjach powinno być dokonywane z wyrozumiałością i życzliwością w stosunku do uczniów, pozytywnie motywując ich do muzyki.
Szczególnie powinny być nagradzane indywidualne zainteresowania uczniów (gra na instrumentach, udział w chórze lub innym zespole muzycznym, udział w koncertach i konkursach, słuchanie audycji radiowych czy telewizyjnych poświęconych muzyce).
1. a Podstawa programowa – klasy IV – VI
Cele edukacyjne
1. Pobudzanie wszechstronnego rozwoju uczniów, a w szczególności:
1) rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie i świata,
2) rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka,
3) rozwijanie muzykalności, wrażliwości muzycznej,
4) rozwijanie umiejętności refleksyjnego słuchania,
5) rozwijanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych.
2. Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności muzyczne.
3. Wprowadzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
4. Wpływanie przez sztukę na obyczaje i kulturę uczniów oraz atmosferę szkolną.
Zadania szkoły
1. Tworzenie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, bezinteresownego działania, procesu twórczego - wysiłku i radości towarzyszących twórczej aktywności.
2. Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki.
3. Kształtowanie postaw.
Treści nauczania
1. Nauka śpiewania w wykonaniu indywidualnym i zbiorowym.
2. Muzykowanie na instrumentach.
3. Działania muzyczno - ruchowe.
4. Słuchanie muzyki.
5. Obserwacja i tworzenie świata dźwięku.
6. Pojęcia muzyczne niezbędne do prowadzenia rozmów o muzyce.
7. Różnorodność muzyki ojczystej, w tym regionalnej oraz muzyki innych narodów i regionów świata.
8. Wartości muzyki klasycznej, rozrywkowej i ludowej.
Osiągnięcia
1. Śpiewanie indywidualne i w grupie.
2. Umiejętność słuchania muzyki.
3. Znajomość najważniejszych pieśni narodowych.
4. Rozpoznawanie w słuchanej muzyce rytmów i charakteru polskich tańców narodowych.
5. Określanie elementów muzycznych w słuchanych utworach.
6. Rozumienie zapisu nutowego śpiewanych piosenek na poziomie elementarnym.
1. b Podstawa programowa – gimnazjum
1. Kształtowanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych.
2. Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne, a także wiedzę z tego zakresu.
3. Umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych.
4. Kształtowanie kultury muzycznej (umiejętność włączania sztuki we własne, osobiste życie).
5. Uczenie wartościowania obecnych wokół ucznia zjawisk z zakresu muzyki.
1. Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki prowadzącego do przeżyć estetycznych.
2. Ukazanie wielkiego bogactwa świata sztuki.
3. Tworzenie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, doświadczania tajemnicy, kontemplacji, a także autorefleksji.
4. Ukazanie różnych funkcji sztuki - estetycznej, poznawczej, wspólnotowej, emocjonalno-terapeutycznej, religijnej.
1. Słuchanie muzyki.
2. Śpiew.
3. Muzykowanie na instrumentach.
4. Działania muzyczno-ruchowe.
5. Wiedza niezbędna do rozumienia muzyki.
6. Różnorodność muzyki ojczystej, w tym regionalnej, muzyki innych narodów i regionów świata.
7. Wartości muzyki ludowej, muzyki artystycznej i muzyki popularnej.
8. Podstawowa wiedza o teatrze i filmie.
1. Rozpoznawanie wybitnych dzieł muzycznych
2. Własna aktywność muzyczna
1. Kryteria oceny ucznia
a) obowiązująca skala ocen:
· celujący – 6 – cel.
· bardzo dobry – 5 – bdb.
· dobry – 4 – db.
· dostateczny – 3 – dost.
· dopuszczający – 2 – dop.
· niedostateczny – 1 – ndst.
· powyższe oceny mogą być wspomagane + i – (plusem i minusem)
b) ocenie podlegają:
· wyznaczone prace domowe,
· samodzielna oraz grupowa praca ucznia w czasie lekcji (aktywność),
· prowadzenie zeszytu przedmiotowego (ocena na koniec semestru)
· sprawdziany (1 lub 2 w ciągu semestru)
· śpiewanie
· znajomość wartości rytmicznych i nut
· referaty (1 lub 2 w ciągu semestru)
· praca pozalekcyjna
c) oceną cząstkową będą także + i - (plusy i minusy) +++ = 5 , - - - = 1
d) plusami i minusami oceniane będą:
· praca ucznia na lekcji (aktywność i zaangażowanie, stosunek ucznia do przedmiotu, wyposażenie w przybory)
· zadania dodatkowe
· zachowanie na lekcji
Ocena semestralna jest wystawiana z uwzględnieniem kryteriów wewnątrzszkonego i przedmiotowego systemu nauczania. Odzwierciedla ona postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację. Ocena jest wykładnikiem osiągniętych umiejętności, poziomu uzyskanej wiedzy w danym okresie oraz motywuje i zachęca ucznia do rozwijania zainteresowań plastycznych i muzycznych.
Ocena roczna uwzględnia wiedzę i umiejętności ucznia zdobyte i utrwalone w ciągu całego roku. Podobnie jak ocena semestralna uwzględnia zapisy, które wynikają w wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania.
3. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
¨ Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nawet na poziomie elementarnym nie opanował wiadomości i umiejętności oraz:
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem
- nie bierze udziału w działaniach twórczych
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego
- nie wykazuje żadnej chęci do poprawy swojej oceny
· ocena ta nie jest skutkiem możliwości czy braku uzdolnień ucznia, lecz całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach; wystawić ją można jedynie w przypadku, gdy uczeń nie przyjmuje żadnej formy pomocy ze strony nauczyciela
¨ Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiadomości i umiejętności na poziomie elementarnym, a także:
- nie pracuje systematycznie nie niezbyt chętnie podejmuje działania
- biernie uczestniczy w dyskusjach- niestarannie wykonuje ćwiczenia
- nie formułuje wniosków
¨ Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiadomości i umiejętności w stopniu poprawnym oraz:
- nie zawsze pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje wszelkie działania- rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo – grupowych
- czasami poprawnie formułuje wnioski
- ma problemy z obroną swoich poglądów- najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe
¨ Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych programem w stopniu średnim, a ponadto:
- zwykle pracuje systematycznie i efektywnie, indywidualnie i w grupie
- poprawnie formułuje wnioski i udaje mu się bronić swoich poglądów
- odpowiednio wywiązuje się z części zadań i powierzonych ról
- najczęściej uzyskuje dobre oceny cząstkowe
¨ Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych programem w wysokim stopniu a ponadto:
- wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych
- wyróżniająco wywiązuje się z wszelkich zadań i powierzonych mu ról- uzyskuje bardzo dobre i dobre oceny cząstkowe
- starannie wykonuje ćwiczenia muzyczne potrafi obronić swój pogląd i postawę twórczą.
¨ Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiadomości i umiejętności objętych programem w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo:
- czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych oraz pozalekcyjnych (kółko muzyczne);
- wykazuje zainteresowanie muzyką (bierze udział w koncertach, gromadzi książki o muzyce, nagrania)
- podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacja z różnych źródeł, angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły)
- reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych
kandr