PLAN WYNIKOWY MUZYKA GIMNAZJUM nowa podstawa.pdf

(64 KB) Pobierz
PLAN WYNIKOWY MUZYKA GIMNAZJUM nowa podstawa
Plan zajĘĆ
Muzyka klasa I gimnazjum
nr l.
godz.
Temat
Wymagania
podstawowe
Wymagania
ponadpodstawowe
1
1
Zajęcia organizacyjne
2 -
3
2
Mazurek Dąbrowskiego
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna 3 zwr. Mazurka Dąbrowskiego
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
Potrafi wymienić okoliczności powstania hymnu
państwowego
4
1
U źródeł muzyki
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-Wie gdzie rozwijała się muzyka w
czasach prehistorycznych
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-Zna teorię powstawania muzyki. RozróŜnia
systemy notacji muzycznej.
5
1
Centra rozwoju muzyki
staroŜytnej.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni nazwy poznanych
instrumentów,
-wymieni sytuacje, w jakich muzyka
towarzyszyła ludziom w staroŜytności.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-poda funkcje muzyki w czasach antycznych,
-rozpozna uŜywane wówczas instrumenty,
-wymieni centra rozwoju muzyki staroŜytnej.
6
1
Muzyka w kościołach i na
dworach.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-wie, jak długo trwało średniowiecze
- wyjaśni nazwę chorału
Gregoriańskiego. zna zabytki polskiej
muzyki średniowiecznej.
-Potrafi scharakteryzować
średniowieczną muzykę świecką
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-poda cechy chorału
-omówi funkcje muzyki kościelnej w
średniowieczu
-wie co to są neumy
-Zna treść Gaude Mater Polonia i okoliczności jej
powstania.
-Rozumie pojęcia dramat liturgiczny, misterium.
7
1
Początki wielogłosowości
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-rozumie pojęcia: organum, motet, msza.
-wie gdzie rozwijała się muzyka
wielogłosowa i zna nazwiska
kompozytorów.
-zna melodię piosenki „Czterdzieści
słów” i potrafi ją zaśpiewać.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-Potrafi pokazać związek pomiędzy Szkołą przy
katedrze Notre Dame w ParyŜu a klasztorem
klarysek w Starym Sączu
8
1
Powtórzenie materiału z
zakresu muzyki
średniowiecznej.
9
1
Warsztaty muzyczne
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna melodię i słowa piosenki „Przez ile
dróg” oraz potrafi ją zaśpiewać
10 1
Zabytki muzyki renesansu
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni najwybitniejszych artystów
renesansu
- potrafi odróŜnić utwór pochodzący ze
średniowiecza od utworu renesansowego
- odróŜnia śpiew jednogłosowy od
wielogłosowego
-wie co to jest pieśń i madrygał.
-zna instrumenty występujące w tej
epoce.
-potrafi wymienić polskich
kompozytorów muzyki renesansu.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- poda ramy czasowe epoki
- wskaŜe róŜnice między sztuką
średniowiecza a renesansu.
-potrafi określić cechy muzyki renesansu.
-potrafi wymienić kompozytorów polskich i
zagranicznych epoki renesansu.
11 1
Renesansowe kapele
muzyczne
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni kraje, w których najbujniej
rozwijała się muzyka wielogłosowa
- wyjaśni znaczenie słowa polifonia
- rozumie budowę Kanonu
-wymieni nazwiska najsłynniejszych
lutników.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna autora tłumaczenia psalmów „Melodiae na
psałterz polski.
-wie kto był autorem :”JuŜ się zmierzcha”
-wyjaśni, dlaczego ten okres w historii Polski
nazywamy Złotym wiekiem
12 1
Podsumowanie
wiadomości na temat
muzyki renesansu.
13
Warsztaty muzyczne
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna tekst i melodię „Hej sokoły” oraz
potrafi ją zaśpiewać.
14 1
Muzyka epoki baroku
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- odróŜnia barok od renesansu na
podstawie wysłuchanych i oglądanych
dzieł
- zaśpiewa piosenkę Hej, sokoły w grupie
wymieni kompozytorów epoki.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- umiejscawia epokę w dziejach – poda ramy
czasowe
- wymieni cechy sztuki baroku
- zaśpiewa piosenkę solo
-wie jak powstała opera
15 1
Toccata i fuga d-moll
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wie, co to jest polifonia
- odróŜnia organy od Klawesynu
- zna postać J. S. Bacha
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- rozpoznaje dźwięki organów i klawesynu
potrafi scharakteryzować barokowe formy
muzyczne
1
226571774.051.png 226571774.062.png 226571774.072.png 226571774.073.png 226571774.001.png 226571774.002.png 226571774.003.png 226571774.004.png 226571774.005.png 226571774.006.png 226571774.007.png 226571774.008.png 226571774.009.png 226571774.010.png 226571774.011.png 226571774.012.png 226571774.013.png 226571774.014.png 226571774.015.png 226571774.016.png 226571774.017.png 226571774.018.png 226571774.019.png 226571774.020.png 226571774.021.png 226571774.022.png 226571774.023.png 226571774.024.png 226571774.025.png 226571774.026.png 226571774.027.png 226571774.028.png 226571774.029.png
16 1
Muzyka polska doby
baroku.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- zna polskich twórców epoki baroku
- wymieni nazwy polskich tańców
narodowych
- wystuka rytm poloneza
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni nazwiska polskich twórców i ich dzieła
- wyjaśni pojęcie polski styl
-zna wielkie formy wokalno instrumentalne.
17 1
Podsumowanie
wiadomości na temat
muzyki baroku
Warsztaty muzyczne
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna tekst i melodię „Jan Sebastian Bach i
potrafi ją zaśpiewać
18
19
2
Kolędy i pastorałki
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wie, na czym polegają przedstawienia
jasełkowe
- bierze udział w scenkach odgrywanych
przez uczniów
- śpiewa w grupie kolędy
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wie, czym róŜni się kolęda od pastorałki
- śpiewa kolędy solo
-wykona kolędę na flecie prostym.
-potrafi rozpoznać z zapisu nutowego wysokość
dźwięku i czas jego trwania.
20 1
Prostota i piękno – sztuka
XVIII wieku
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni cechy baroku i klasycyzmu
– wskaŜe zasadnicze róŜnice między
tymi stylami
-wymieni nazwiska trzech wielkich
klasyków.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- odróŜni styl barokowy od klasycznego
w plastyce, architekturze i muzyce
21
1
Ideał wdzięku, umiaru i
piękna – dzieło W. A.
Mozarta
L. van Beethoven – wielki
symfonik
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- zna podstawowe fakty z Ŝycia artysty
- śpiewa kanon
-rozumie pojęcie budowy okresowej
- zna tekst i melodię pieśni
- zna podstawowe fakty z Ŝycia
kompozytora
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni najwybitniejsze dzieła Mozarta
-zna pojęcia i rozumie cykliczne formy
muzyczne
- wymieni najwybitniejsze dzieła kompozytora
-wymieni najwaŜniejsze instrumenty wchodzące
w skład orkiestry symfonicznej
22 1
Złoty okres pieśni polskiej
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-wymieni pieśni polskie powstałe w
oświeceniu
- wymieni polskich przedstawicieli stylu
klasycznego
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni autorów pieśni patriotycznych
- zaśpiewa pieśń solo a cappella
- wskaŜe róŜnice między oficjalnym tekstem
hymnu państwowego a pierwowzorem Mazurka
DĄbrowskiego
Nauka Hymnu PaŃstwowego na poczĄtkowych
lekcjach!!!
23 1
Podsumowanie
wiadomości na temat
muzyki klasycyzmu
Warsztaty muzyczne
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
zna tekst i melodię „Barwy Jesieni” i
potrafi ją zaśpiewać
24 1 Świat baśni – Romantyzm
w Europie
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- umieści romantyzm na osi czasu
-wie, kogo nazywamy wirtuozem
-odróŜnia brzmienie róŜnych
instrumentów klawiszowych od
brzmienia fortepianu
-zna nazwiska wirtuozów i
kompozytorów epoki.
-potrafi opisać cechy epoki.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wymieni wybitnych przedstawicieli
romantyzmu, np. poetów, pisarzy, malarzy
-poda nazwę instrumentu na podstawie jego
brzmienia
25
Etiuda rewolucyjna
Moja ojczyzna – muzyka
narodowa
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- zna podstawowe fakty z Ŝycia Chopina
- wie, na jakim grał instrumencie
- wymieni, jakie tworzył utwory i na jaki
instrument
-zna polskie tańce narodowe
-rozumie pojęcie szkoły narodowej.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- rozpoznaje styl chopinowski
- ma wiadomości dotyczące konkursów i
festiwali chopinowskich
-rozumie pojęcia muzyka programowa i potrafi
je scharakteryzować.
-zna nazwiska przedstawicieli poszczególnych
europejskich szkół narodowych.
26 1
Marsz tryumfalny – opera
romantyczna.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna głównych przedstawicieli opery
romantycznej oraz jej gatunki.
-wie z czego składa się przedstawienie
operowe.
-zna postać Ryszarda Wagnera – twórcy
dramatu muzycznego.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna utwory Stanisława Moniuszki, twórcy
polskiej opery narodowej.
-wie co to są teatry operowe i jakie jest ich
przeznaczenie.
27
Jezioro łabędzie – balet
XIX i XX wieku
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-wie co to znaczy balet klasyczny.
-zna postać i twórczość Piotra
Czajkowskiego
-zna melodię i tekst piosenki „W szkole
tańca”
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-potrafi scharakteryzować twórczość baletową w
Polsce
-wie kim była Isadora Duncan.
28
Warsztaty muzyczne oraz
podsumowanie i
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
Zna melodię i tekst piosenki „W szkole
2
226571774.030.png 226571774.031.png 226571774.032.png 226571774.033.png 226571774.034.png 226571774.035.png 226571774.036.png 226571774.037.png 226571774.038.png 226571774.039.png 226571774.040.png 226571774.041.png 226571774.042.png 226571774.043.png 226571774.044.png 226571774.045.png 226571774.046.png 226571774.047.png 226571774.048.png 226571774.049.png 226571774.050.png 226571774.052.png 226571774.053.png 226571774.054.png 226571774.055.png
sprawdzenie wiedzy
uczniów.
tańca”
29
Don Juan – neoromantyzm,
operetka – między operą a
musicalem.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-potrafi opisać co to jest operetka i
musical.
-wymieni znanych twórców musicali.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-potrafi scharakteryzować muzykę polskich
kompozytorów przełomu XIX i XX wieku.
-umie wymienić nowe środki kompozytorskie
(rozwiązania melodyczne, brzmieniowe,
rytmiczne, itp.)
30 1
Popołudnie fauna –
kolorystyka brzmienia w
muzyce w przełomie XIX i
XX wieku
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wie, skąd pochodzi nazwa impresjonizm
-wymieni cechy muzyki impresjonizmu
- wymieni nazwiska twórców nowego
kierunku w muzyce
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wie, który z kompozytorów zapoczątkował
odejście od systemu tonalnego
- poda nazwiska impresjonistów i tytuły kilku ich
dzieł
31
Harnasie –muzyka polska
XX i XXI wieku. Postać
Karola Szymanowskiego
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- zna podstawowe fakty z Ŝycia i
twórczości Szymanowskiego
•- wymieni nazwiska wybitnych polskich
kompozytorów XX wieku.
-potrafi wymienić rodzaje zespołów
wykonawczych.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- poda tytuły najwybitniejszych dzieł
- wyjaśni znaczenie twórczości K.
Szymanowskiego dla rozwoju kultury polskiej
- poda nazwiska polskich kompozytorów XX
wieku i ich przykładowe dzieła.
-potrafi ukazać wkład polskiej muzyki w
światowe dokonania muzyczne drugiej połowy
XX wieku
32 1
Fortepian preparowany –
kierunki eksperymentalne
w muzyce XX wieku
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- zna pojęcia: aleatoryzm i dodekafonia,
serializm
-zna nazwiska najwybitniejszych
kompozytorów eksperymentujących z
muzyką.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- zna zasady tworzenia dzieł aleatorycznych
i dodekafonicznych
- zna nazwiska wybitnych twórców i tytuły ich
dzieł
wie na czym polega preparowanie instrumentów.
-potrafi wyjaśnić co znaczy happening i teatr
instrumentalnych
33 1
Błękitna rapsodia – jazz i
rock
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- wie, z jakiej tradycji muzycznej wyrósł
jazz
- zna nazwy stylów jazzu
- wymieni podstawowe instrumenty
wykorzystywane w jazzie
-rozumie co to jest improwizacja
-zna sposoby utrwalania muzyki.
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
- zna historię jazzu i rocka
- wymieni najwybitniejszych muzyków
-wymieni najpopularniejsze zespoły rockowe i
jazzowe.
-poda definicję piosenki i róŜne jej typy
34 1
Gwiezdne Wojny - muzyka
filmowa teatralna i
taneczna
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-zna nazwiska polskich i zagranicznych
kompozytorów muzyki filmowej.
-rozumie definicję muzyki filmowej
teatralnej i tanecznej
Po przeprowadzeniu lekcji uczeń:
-potrafi się wypowiedzieć na temat sztuki
audiowizualnej.
3
226571774.056.png 226571774.057.png 226571774.058.png 226571774.059.png 226571774.060.png 226571774.061.png 226571774.063.png 226571774.064.png 226571774.065.png 226571774.066.png 226571774.067.png 226571774.068.png 226571774.069.png 226571774.070.png 226571774.071.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin