full-version-harvard-business-review-przywodztwo-w-okresie-zmian_hbrpoz.pdf

(7990 KB) Pobierz
665991007 UNPDF
Harvard Business Review.
Przywdztwo w okresie zmian
Autor: Harvard Business School Press
TĀumaczenie: Agnieszka Sobolewska
ISBN: 978-83-246-0911-6
on Leading Through Change
Format: A5, stron: 184
oprawa twarda
Kiedy prognoza gospodarcza jest gĀwnie wiatrem zmian
CiĴgle nowe przepisy. Konkurencja pojawiajĴca siķ jak grzyby po deszczu. Odkrycia
techniczne i technologiczne. Kapryľnoľě gustw konsumentw. Problemy
z zatrudnieniem. To wszystko nieodĀĴczne atrybuty aktualnej sytuacji rynkowej.
Jak radziě sobie ze zmiennĴ koniunkturĴ, gdy w tle ciĴgle majaczy jeszcze
transformacja systemowa? Kiedy modyfikacja procesw zarzĴdzania jest
najefektywniejsza? Jak zaraziě zespĀ entuzjazmem podczas wprowadzania ulepszeĺ?
Te oraz wiele innych dylematw najlepiej rozwiejĴ najwiķksi specjaliľci w dziedzinie
zarzĴdzania, wybitni teoretycy oraz odnoszĴcy sukcesy praktycy. Nie musisz zapisywaě
siķ na czasochĀonne szkolenia ani szukaě odpowiedniego kierunku studiw
na prestiŃowej uczelni. John Kotter, David Garvin, Eric Abrahamson i inni uznani
eksperci sĴ gotowi, by podzieliě siķ z TobĴ swojĴ wiedzĴ. Masz szansķ oddaě stery
wĀasnej firmy w rķce najwprawniejszych rynkowych Ńeglarzy.
¤ Poprawa konkurencyjnoľci firmy -- modyfikacje i ulepszenia
¤ Programy naprawcze -- ucieczka przed niepowodzeniem
¤ Zmiany kulturowe -- niezdecydowanie gwołdziem do trumny przedsiķbiorstwa
¤ MenedŃer czasu transformacji -- zarzĴdzanie zmianĴ wedĀug formuĀy DICE
â Harvard Business Review. Przywdztwo w okresie zmian Ò to zbir artykuĀw, ktre
w wersji oryginalnej ukazaĀy siķ w Harvard Business Review -- cenionym przez
menedŃerw, naukowcw i przedsiķbiorcw czasopiľmie, wydawanym przez jeden
z najbardziej prestiŃowych uniwersytetw na ľwiecie. Niniejszy zbir zawiera
przeĀomowe koncepcje, wiodĴce myľli i studia przypadkw autorstwa doľwiadczonych
ekspertw w dziedzinie zarzĴdzania.
665991007.003.png 665991007.004.png 665991007.005.png 665991007.006.png 665991007.001.png 665991007.002.png
Spis treści
Przewodzenie procesowi zmian: przyczyny niepowodzeń 7
JOHN P. KOTTER
Przywództwo, które prowadzi do przełomu
29
W. CHAN KIM I RENÉE MAUBORGNE
Dlaczego pracownicy nie chcą zmian?
55
PAUL STREBEL
Pokonywanie kultury niezdecydowania
73
RAM CHARAN
Zmiana poprzez perswazję
95
DAVID A. GARVIN I MICHAEL A. ROBERTO
Momenty świetności
115
ROBERT E. QUINN
Bezbolesne zarządzanie zmianą
139
ERIC ABRAHAMSON
Twarde aspekty zarządzania zmianami
153
HAROLD L. SIRKIN, PERRY KEENAN I ALAN JACKSON
O autorach
181
Przewodzenie
procesowi zmian:
przyczyny niepowodzeń
JOHN P. KOTTER
CO JAKIŚ CZAS menedżerowie próbują radykalnie poprawić
konkurencyjność swoich firm. Robią to często pod presją ak-
cjonariuszy, domagających się poprawy wyników w krótkim
czasie. John Kotter, autor klasycznego artykułu z 1995 roku,
przestrzega jednak przed pójściem na skróty. Z jego analizy
ponad 100 firm wynika, że nawet najzdolniejsi menedżerowie
popełniają wówczas co najmniej jeden katastrofalny błąd.
W CIĄGU OSTATNIEJ DEKADY śledziłem rozwój wydarzeń
w ponad stu firmach, które próbowały radykalnie poprawić
swoją konkurencyjność. Były wśród nich podmioty duże (Ford)
i małe (Landmark Communications), firmy amerykańskie (Ge-
neral Motors) i europejskie (British Airways), firmy pod kreską
(Eastern Airlines) i na dużym plusie (Bristol-Myers Squibb).
Transformacja przebiegała w tych firmach pod różnymi szyldami:
programu TQM ( Total Quality Management ), przebudowy,
8
Kotter
odchudzania, restrukturyzacji, zmiany kulturowej lub programu
naprawczego. Niemniej podstawowy cel tych działań był prawie
we wszystkich przypadkach identyczny: dokonać fundamental-
nych zmian w sposobie funkcjonowania firmy, tak aby mogła
ona sprostać nowym, trudniejszym warunkom rynkowym.
Kilka z tych przedsięwzięć przyniosło wspaniałe rezultaty,
niektóre zakończyły się całkowitym fiaskiem, natomiast więk-
szość znalazła się gdzieś pomiędzy tymi biegunami, aczkolwiek
zdecydowanie bliżej dolnego końca skali. Wnioski, które płyną
z tych obserwacji, są interesujące i prawdopodobnie dadzą się
odnieść do znacznie większej liczby firm, którym przyjdzie funk-
cjonować w jeszcze bardziej konkurencyjnym środowisku ryn-
kowym nadchodzącej dekady.
Najogólniejszy wniosek dotyczący tych bardziej pozytywnych
przykładów jest taki, że zmian należy dokonywać etapami i że
w sumie zajmują one dość dużo czasu. Opuszczenie któregokol-
wiek etapu tylko pozornie przyspiesza cały proces i nigdy nie
przynosi dobrych rezultatów. Drugi wniosek sprowadza się do
tego, że kardynalne błędy popełnione na dowolnym etapie mogą
mieć katastrofalne skutki; mogą spowolnić tempo procesu i zni-
weczyć ciężko wypracowane korzyści. Być może z powodu nasze-
go braku doświadczenia w dziedzinie odnowy firm nawet bardzo
zdolni menedżerowie popełniają podczas procesów restruktury-
zacyjnych przynajmniej jeden poważny błąd.
Błąd 1. Niedostateczne
uświadomienie pracownikom
konieczności dokonania zmian
Najbardziej udane programy zmian rozpoczynają się od tego,
że pewne osoby lub grupy osób zaczynają bacznie śledzić poziom
konkurencyjności firmy, jej pozycję rynkową, jej wyniki finansowe
Przewodzenie procesowi zmian: przyczyny niepowodzeń 9
oraz najnowsze trendy technologiczne. Ich zainteresowanie kon-
centruje się na groźbie redukcji przychodów z chwilą wygaśnięcia
ochrony patentowej, pięcioletnim trendzie spadku rentowności
podstawowej dziedziny działalności firmy lub na wschodzącym
rynku, którego znaczenie jest powszechnie ignorowane. Następ-
nie takie osoby znajdują sposób, by szeroko nagłośnić swoje spo-
strzeżenia, podkreślając ich dramatyczny wydźwięk. Dotyczy to
zwłaszcza sytuacji kryzysowych, poważnych zagrożeń lub wiel-
kich szans rynkowych, które są bardzo na czasie. Ten pierwszy
etap ma fundamentalne znaczenie, ponieważ aby program na-
prawczy ruszył z miejsca, potrzeba intensywnej współpracy ze
strony wielu ludzi. A jeśli ludzie nie będą mieli żadnej motywacji,
to zachowają się biernie i wtedy cały wysiłek spełznie na niczym.
W porównaniu z pozostałymi fazami procesu zmian etap
pierwszy może wydawać się łatwy do przejścia. W rzeczywistości
wcale tak nie jest. Grubo ponad połowa firm, które były przed-
miotem moich obserwacji, poniosła na pierwszym etapie porażkę.
Przyczyny takiego stanu rzeczy są różne. Czasami osoby odpowie-
dzialne za losy firm nie doceniają trudności, jakie może sprawić
pozbawienie pracowników poczucia bezpieczeństwa, a czasami
znacznie przeceniają swoją dotychczasową skuteczność w uświa-
damianiu pracownikom konieczności zmian. Innym razem przy-
czyną może być zniecierpliwienie liderów: „Dość już tych przed-
biegów; weźmy się wreszcie do prawdziwej roboty”. W wielu
wypadkach menedżerów ogarnia paraliż związany z potencjalnym
fiaskiem przedsięwzięcia. Zaczynają martwić się o to, że starsi
pracownicy będą stawiać opór, że wyraźnie spadnie morale załogi,
że proces wymknie się spod kontroli, że zmiany wpłyną negatywnie
na krótkookresowe wyniki firmy, że spadną ceny jej akcji i że zo-
staną obarczeni winą za pogrążenie przedsiębiorstwa w kryzysie.
Paraliż na najwyższych szczeblach zarządzania często bierze się
stąd, że firma cierpi na nadmiar menedżerów i niedostatek liderów.
Zadaniem kadry kierowniczej jest minimalizować ryzyko i zapewnić
Zgłoś jeśli naruszono regulamin