full-version-budowanie-lojalnosci-klientow_blklie.pdf

(11217 KB) Pobierz
666034968 UNPDF
Budowanie
lojalnoœci klientów
Autor: Agnieszka Dejnaka
ISBN: 83-246-0468-5
Format: A5, stron: 208
Marketing partnerski w polskich firmach:
skuteczne programy lojalnoœciowe na polskim rynku (VITAY, SMART,
Premium Club)
zarz¹dzanie kluczowymi klientami (Multibank)
wi¹zanie klientów z firm¹ przez pozytywne emocje (Pudliszki, Winiary)
Coraz rzadziej kupujemy towary i zamawiamy us³ugi u niesprawdzonych dostawców.
Mimo ¿e paliwo jest drogie, niewielu z nas korzysta z najtañszej stacji w mieœcie.
Kupujemy markowe przyprawy, których smaku jesteœmy pewni, nawet jeœli domowe
danie staje siê przez to dro¿sze od serwowanego w restauracji. A przejœciowe promocje
nie powoduj¹, ¿e co parê miesiêcy prze³¹czamy siê do innych sieci komórkowych.
Czy¿ to nie zabawne? Wkroczyliœmy w bardziej dojrza³¹ erê marketingu relacji, lecz
konsumenci wci¹¿ ³udz¹ siê, ¿e ich decyzje zakupowe s¹ racjonalne, a wiele firm
sprzedaje niemal po kosztach — w przekonaniu, ¿e najsilniejsz¹ zachêt¹ jest niska cena.
W tej ksi¹¿ce przeczytasz o polskich firmach, które œwiadomie i z du¿ym powodzeniem
stosuj¹ marketing partnerski. O firmach, które zerwa³y z partyzanck¹ polityk¹ promocji
odbieraj¹cych zysk. Budowanie lojalnoœci klientów to nowy wymiar konkurowania,
bardziej wymagaj¹cy dla marketerów i przedsiêbiorców ni¿ marketing transakcyjny.
Z tej ksi¹¿ki dowiesz siê:
jak odró¿niaæ klientów kluczowych od pozosta³ych,
czym jest wartoœæ ¿yciowa klienta i jak j¹ zwiêkszaæ,
jak dzia³aj¹ programy lojalnoœciowe (internet i karty sta³ego klienta),
jakie korzyœci pozacenowe s¹ wa¿ne dla klientów,
jak podnosiæ klientom koszty zmiany dostawcy,
jak analizowaæ i filtrowaæ informacje o klientach.
Koniec ery pojedynczych transakcji
666034968.004.png 666034968.005.png 666034968.006.png 666034968.007.png 666034968.001.png 666034968.002.png
Spis treści
Rozdział 1. Lojalność jako podstawa działalności firmy ..... 7
1.1. Marketing partnerski jako nowa orientacja marketingowa
skierowana na klienta .......................................................................7
1.2. Strategia zorientowana na klienta .................................................21
1.3. Tożsamość firmy w strategii zorientowanej na klienta ................. 35
Podsumowanie .......................................................................................41
Rozdział 2. Zarządzanie klientami .................................... 45
2.1. Czy klient jest klientowi równy? .................................................... 45
2.2. Rentowność klientów. Segmentacja klientów
według opłacalności i lojalności .................................................... 54
2.3. Poziomy lojalności ......................................................................... 59
Podsumowanie ...................................................................................... 65
Rozdział 3. Czynniki neutralne oraz mające wpływ
na lojalność ............................................................... 67
3.1. Od czego zależy lojalność klientów? .............................................. 67
3.2. Elementy wpływające na lojalność klientów
— wiedza i antycypacja ....................................................................74
3.3. Komunikacja jako czynnik wpływający na lojalność ..................... 80
Podsumowanie ...................................................................................... 94
Rozdział 4. Pracownicy a lojalność klientów .................... 97
4.1. Lojalny pracownik jako klucz do lojalności klientów .................... 97
4.2. Więź pomiędzy lojalnym pracownikiem a klientami.
Obsługa klienta a lojalność ...........................................................105
6
Budowanie lojalności klientów
4.3. Personalizacja obsługi i wysoka satysfakcja klienta
jako wytyczne lojalności ............................................................... 113
Podsumowanie .....................................................................................122
Rozdział 5. Rola działań promocyjnych oraz produktów
markowych w budowaniu lojalności klientów ......... 123
5.1. Plasowanie produktu w świadomości klienta
przy użyciu działań promocyjnych ...............................................123
5.2. Reklama jako narzędzie zdobywania lojalności klientów ............133
5.3. Marka i jej wpływ na klientów ..................................................... 137
Podsumowanie .....................................................................................143
Rozdział 6. Programy lojalnościowe ............................... 145
6.1. Etapy budowania programów lojalnościowych ........................... 145
6.2. Programy lojalnościowe oparte na korzyściach ...........................149
6.3. Programy lojalnościowe oparte na emocjach .............................. 152
Podsumowanie ..................................................................................... 157
Rozdział 7. Lojalność w internecie ................................. 159
7.1. Działania firm w internecie .......................................................... 159
7.2. Przyciągnięcie klientów na stronę WWW ....................................163
7.3. Zatrzymanie klienta na dłużej — programy lojalnościowe .......... 167
Podsumowanie ..................................................................................... 173
Rozdział 8. Przykłady realizacji
programów lojalnościowych w Polsce ...................... 175
8.1. Programy lojalnościowe oparte na zbieraniu punktów
— program VITAY, SMART oraz Premium Club ......................... 175
8.2. Programy lojalnościowe oparte na korzyściach i emocjach
— Tesco oraz Orange ....................................................................182
8.3. Programy lojalnościowe w internecie — PayBACK i Allegro .......186
Podsumowanie .................................................................................... 190
Bibliografia .................................................................... 191
Skorowidz ...................................................................... 199
Rozdział 5.
Rola działań
promocyjnych
oraz produktów
markowych
w budowaniu
lojalności klientów
5.1. Plasowanie produktu
w świadomości klienta
przy użyciu działań
promocyjnych
W budowaniu lojalności klientów ważną rolę odgrywa plasowanie pro-
duktu. Plasowanie (inaczej pozycjonowanie produktu) jest działaniem
firm w celu takiego zaprezentowania produktów firmy, aby stały się
one wysoko oceniane przez potencjalnych nabywców. Segment od-
biorców powinien dostrzec niepowtarzalność produktu, wyróżnić go
wśród konkurencji i przywiązać się do niego w znacznym stopniu.
124
Budowanie lojalności klientów
Poprzez wyróżnianie produktu i odpowiednie pozycjonowanie go
w świadomości klientów można zdobyć ich lojalność.
Cecha wyróżniająca produkt powinna prezentować korzyść dla klienta,
powinna być zabezpieczona przed kopiowaniem przez konkurencję oraz
powinna umożliwiać osiągnięcie zysku przez firmę 1 . Dobrze pozycjono-
wany produkt ma wpływ na lojalność (rysunek 5.1).
Rysunek 5.1.
Pozycjonowanie
produktu
a lojalność
Źródło: opracowanie własne.
Jeśli weźmiemy pod uwagę produkt, to firma dąży do odpowiedniego
pozycjonowania go w umyśle przyszłego nabywcy. Firma musi dobrze
poznać swojego klienta, aby wiedzieć, w jakie potrzeby trafić i jak
dotrzeć do jego umysłu. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak klient
powinien postrzegać produkt i jak to wpłynie na jego lojalność wobec
firmy. Jeśli klient będzie postrzegać produkt jako produkt o wysokiej
jakości i przeznaczony dla osób o wysokim statucie społecznym, wów-
czas, chcąc pozostać w tej grupie wyobrażenia o samym sobie, będzie
jego stałym nabywcą.
Pozycjonowanie produktu możliwe jest poprzez działania promocyjne
firmy, w tym w szczególności poprzez reklamę. Działania promocyjne
firmy obejmują zespół działań i środków, za pomocą których przed-
siębiorstwo komunikuje się z rynkiem i kształtuje potrzeby nabywców
(w tym pozycjonuje produkt). Promocja ma na celu dwa aspekty działań
Zobacz: L. Garbarski, Zachowania nabywców , Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne, Warszawa 2001.
1
666034968.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin