Ewangelia wg św. Filipa.txt

(9 KB) Pobierz
Ewangelia wg �w. Filipa



T�umaczenie powsta�o w Zak�adzie Egiptologii Uniwersytetu Warszawskiego z koptyjskiego orygina�u: Das Evangelium nach Philippos. Wyd. W.Till. B 1993. Publikowane w: Apokryfy Nowego Testamentu t.1 red. M.Starowiejski. 
TN KUL Lublin 1986. Str.134-137


2 Niewolnik stara si� tylko wyzwoli�. Nie troszczy si� wi�c o maj�tek swego pana. Syn za� nie tylko uwa�a si� za syna, lecz dziedzictwo ojca przypisuje sobie.

4 Poganin nie umiera, bo nie o�y� nigdy, aby m�g� umrze�. Kto uwierzy� prawdzie, o�y� i ten w�a�nie nara�a si� na �mier�, gdy� �yje, odk�d nadszed� Chrystus.

8 Gdy byli�my Hebrajczykami, byli�my sierotami, mieli�my tylko nasz� matk�. Gdy za� stali�my si� chrze�cijanami, mamy ojca i matk�.

10 �wiat�o i ciemno��, �ycie i �mier�, prawe i lewe s� sobie bra�mi, nie mo�na oddzieli� ich od siebie. Dlatego ani dobrzy nie s� dobrymi, ani �li z�ymi, ani �ywi nie �yj�, ani umarli nie zmartwychwstaj�. Dlatego ka�dy z nich powr�ci znowu do swego stanu pierwotnego. Wyniesieni za� ponad �wiat s� nierozerwalni, s� wieczni.

12 Jednego imienia nie wypowiada si� na �wiecie, imienia, kt�re Ojciec nada� Synowi. Wyniesiony ponad wszelkie imi� jest imieniem Ojca, Syn bowiem nie sta�by si� Ojcem, gdyby nie przyj�� sam imienia Ojca. Ci, kt�rzy posiadaj� to imi�, znaj� je, cho� go nie wypowiadaj�. Ci za�, kt�rzy go nie posiadaj�, nie znaj� go. Lecz prawda stworzy�a nazwy na �wiecie z powodu nas, poniewa� nie mo�na nauczy� si� jej bez nazw. Prawda jest jedna, cho� wielokrotna, i to z naszego powodu uczy o jednym: w mi�o�ci poprzez wielokrotno��.

13 Archonci postanowili zwie�� cz�owieka, poniewa� zobaczyli w nim pokrewie�stwo z prawdziwymi dobrami. Wzi�li nazw� dobrych i dali j� niedobrym, a�eby przez nazwy zwie�� go i zwi�za� je z niedobrymi. A je�li pozyskuj� sobie przychylno��, niech oddal� je od niedobrych i umieszcz� je w dobrych, kt�re by�y im znane. Postanowili bowiem zabra� wolnego i uczyni� sobie niewolnika na wieki.

15 Przed przyj�ciem Chrystusa �wiat nie mia� chleba. Podobnie jak raj, miejsce gdzie przebywa� Adam, mia� wiele drzew b�d�cych po�ywieniem dla zwierz�t, a nie mia� pszenicy b�d�cej po�ywieniem cz�owieka. Cz�owiek �ywi� si�, jak zwierz�ta. Ale gdy przyszed� Chrystus, doskona�y cz�owiek, przyni�s� z nieba chleb, aby cz�owiek m�g� si� nasyci� pokarmem ludzkim.

20 Chrystus zawiera w sobie wszystko: b�d� to cz�owieka, b�d� to anio�a, b�d� to misterium i Ojca.

23 S� tacy, co obawiaj� si�, aby nie powsta� z martwych nago. Dla tego pragn� zmartwychwsta� w ciele. Nie wiedz�, �e nosz�cy cia�o s� w�a�nie nadzy. Ci, kt�rzy [...], aby rozebra� si�, nie s� nadzy. Ani cia�o, ani krew nie b�d� mog�y dziedziczy� kr�lestwa Bo�ego. Kt�re nie b�dzie dziedziczy�? To, kt�re jest na nas. Kt�re za� tylko b�dzie dziedziczy�? To [cia�o] Jezusa i Jego krew. Dlatego powiedzia�: "Kto nie b�dzie po�ywa� mojego cia�a ani pi� mojej krwi, nie b�dzie mia� �ycia w sobie". Co to znaczy? Jego cia�em jest S�owo, a Jego krwi� Duch �wi�ty. Kto je otrzyma�, ma pokarm i ma nap�j, i odzienie. Ja strofuj� jeszcze tych, kt�rzy m�wi�: "Ono nie zmartwychwstanie". A zatem oni obydwaj b��dz�. M�wisz: "Cia�o nie zmartwychwstanie, lecz odpowiedz mi: "Co zmartwychwstanie, aby�my ci� czcili?" Ty m�wisz: "Duch jest w ciele, a tak�e ta �wiat�o�� jest w ciele". To tak�e S�owo jest w ciele, gdy� co powiesz, nie m�wisz niczego poza cia�em. Trzeba nam zmartwychwsta� w tym ciele, w kt�rym jest wszystko.

27 Nie pogardzaj barankiem, bez niego bowiem nie mo�na ogl�da� kr�la. Nikt nie b�dzie m�g� zbli�y� si� do kr�la b�d�c nagi.

32 Trzy chodzi�y z Panem zawsze: Maryja, Jego matka, Jej siostra i Magdalena, ta, kt�r� nazywa si� Jego towarzyszk�. "Maria" bowiem to Jego siostra, i Jego matka, i Jego towarzyszka.

37 Co posiada Ojciec, nale�y do Syna i jak d�ugo syn jest ma�y, nie powierza si� mu tego, co do niego nale�y. Gdy staje si� m�czyzn�, jego ojciec daje mu wszystko, co posiada.

43 B�g jest farbiarzem. Podobnie jak dobre farby - nazywa si� je prawdziwymi - gin� razem z rzeczami farbowanymi, tak samo jest z tymi, kt�rych B�g zafarbowa�. Poniewa� jednak Jego farby by�y nie�miertelne, uczyni�y ich nie�miertelnymi przez Jego materia�. B�g bowiem chrzci tych, kt�rych chrzci wod�.

46 Kto nie przyj�� Pana, jest jeszcze Hebrajczykiem.

48 Gdy per�� rzuca si� w b�oto, ona znajduj�c si� tam nie staje si� mniej warto�ciowa; namaszczona balsamem nie b�dzie bardziej warto�ciowa, lecz zawsze posiada warto�� dla swego w�a�ciciela. Podobnie jest z dzie�mi Bo�ymi: gdziekolwiek b�d�, zawsze maj� jeszcze warto�� u swego Ojca.

52 Osio� chodz�c wok� kamienia m�y�skiego zrobi� sto mil w�dr�wki, uwolniony znalaz� si� zn�w na tym samym miejscu. S� ludzie, kt�rzy w�druj�c d�ugo nie dochodz� w ko�cu do �adnego celu. Gdy zastanie ich wiecz�r, nie zobacz� ani miasta, ani wioski, ani stworzenia, ani natury, ani mocy, ani anio�a. Biedni, daremnie si� trudzili.

53 Eucharystia to Jezus. Po syryjsku bowiem nazywa si� Go "farinata", to znaczy "rozci�gni�ty". Jezus bowiem przyszed�, aby ukrzy�owa� �wiat.

56 �lepy z widz�cym przebywaj�c w ciemno�ciach nie r�ni� si� od siebie. Kiedy nastaje �wiat�o��, w�wczas widz�cy ujrzy �wiat�o��, �lepiec pozostanie w ciemno�ci.

60 Misterium ma��e�stwa jest wielkie. �wiat jest r�norodny. Podstaw� bowiem �wiata jest cz�owiek. Podstaw� za� cz�owieka jest ma��e�stwo. Poznaj nieskalane wsp�ycie, bowiem posiada ono wielk� si��. Jego obraz istnieje w skalanej postaci.

66 Dusza i duch powsta�y z wody i ognia i �wiat�o�ci syna komnaty ma��e�skiej. Ogniem jest namaszczenie, �wiat�o�ci� jest ogie�. Nie m�wi� o tym ogniu, kt�ry nie posiada kszta�tu, lecz o innym, kt�rego kszta�t jest czysty, czyni �wiat�o�� czyst� i obdarza pi�knem.

68 Pan uczyni� wszystko w tajemnicy: chrzest i namaszczenie, i Eucharysti�, i zbawienie, i komnat� ma��e�sk�.

73 Nie ma �o�a ma��e�skiego dla zwierz�t ani dla s�ug, ani dla kobiety splamionej, lecz jest dla ludzi wolnych i dziewic.

78 Gdyby kobieta nie oddzieli�a si� od m�czyzny, nie umar�aby z m�czyzn�. Jego oddzielenie sta�o si� pocz�tkiem �mierci i dlatego przyszed� Chrystus, aby oddzielenie, kt�re by�o na pocz�tku, ponownie oddali�, a ich dwoje po��czy�; zmar�ych w oddzieleniu obdarzy� �yciem i po��czy�:

79 Kobieta jednak ��czy si� ze swym m�em w �o�u ma��e�skim. Zjednoczeni za� w �o�u ma��e�skim nie b�d� si� wi�cej rozstawa�. Dlatego Ewa oddzieli�a si� od Adama, poniewa� nie po��czy�a si� z nim w �o�u ma��e�skim.

83 Adam powsta� z dwu dziewic: z ducha oraz z dziewiczej ziemi. Dlatego to Chrystus zrodzi� si� z Dziewicy, aby b��d, kt�ry powsta� na pocz�tku, naprawi�.

91 Filip aposto� rzek�: "J�zef, cie�la, zasadzi� ogr�d, gdy� potrzebowa� drewna dla swego rzemios�a. On to jest tym, kt�ry wyciosa� krzy� z drzewa, kt�re zasadzi�. Jego potomek zawis� na tym, co on zasadzi�. Jego potomkiem by� Jezus, za� sadzonk� krzy�".

95 Namaszczenie przewy�sza chrzest, bowiem z powodu namaszczenia nazywa si� nas chrze�cijanami, a nie z powodu chrztu. I Chrystusem zosta� nazwany z powodu namaszczenia. Ojciec bowiem nama�ci� Syna, Syn za� nama�ci� aposto��w, aposto�owie za� nama�cili nas. Kto zosta� namaszczony, posiada Pe�ni�, ma zmartwychwstanie, �wiat�o��, krzy�, Ducha �wi�tego. Ojciec da� mu to w komnacie ma��e�skiej, (a) on przyj��.

100 Kielich modlitwy zawiera wino i wod�, s�u�y jako znak krwi dla dzi�kczynienia za ni� i nape�niony jest Duchem �wi�tym i jest w�asno�ci� ca�ego doskona�ego cz�owieka, Gdy pijemy go, przyjmujemy dla siebie doskona�ego cz�owieka.

109 Jak Jezus udoskonali� wod� chrztu, tak rozpu�ci� �mier�. Dlatego schodzimy do wody, nie schodzimy za� do �mierci, aby nie rozpuszczono nas w duchu �wiata. Gdy on tchnie, nastaje pora "pro" [zima], gdy za� tchnie Duch �wi�ty, nastaje pora "szem" [lato].

111 Duchowa mi�o�� jest winem i woni�. Korzystaj� z niej wszyscy, kt�rzy b�d� si� ni� namaszcza�: Korzystaj� z niej stoj�cy na zewn�trz, jak d�ugo przestaj� z nimi ni� namaszczeni. Je�li namaszczeni zaprzestan� [tego] z nimi i odejd�, ci, co nie s� namaszczeni, a tylko z tamtymi przestaj�, pozostan� na nowo w swym smrodzie. Samarytanin nie da� rannemu niczego innego pr�cz wina i oliwy, a to nic innego jak ma��, i ona uleczy�a rany. Mi�o�� bowiem zakrywa mn�stwo grzech�w.

115 Gospodarstwo �wiata zale�y od, czterech sytuacji. Zbiory w spichlerzu zale�� od wody i ziemi, i wiatru, i �wiat�a. Gospodarka Bo�a zale�na jest od czterech [czynnik�w]: wiary i nadziei, i mi�o�ci, i gnozy [�ycie]. Nasza ziemia jest wiar�, w kt�rej s� nasze korzenie; woda jest nadziej�, kt�r� si� nasycamy; wiatr jest mi�o�ci�, w kt�rej wzrastamy. �wiat�o za� jest gnoz�, przez kt�r� dojrzewamy.

120 Jest Syn Cz�owieczy i syn Syna Cz�owieczego. Panem jest Syn Cz�owieczy, a syn Syna Cz�owieczego jest tym, kt�ry zosta� stworzony przez Syna Cz�owieczego. Syn Cz�owieczy otrzyma� od Boga mo�no�� tworzenia. On posiada te� mo�no�� rodzenia.

126 Ka�da ro�lina, kt�rej nie zasadzi� m�j Ojciec, kt�ry jest w niebie, b�dzie wyrwana. Oddzieleni po��cz� si� i nape�nia� si� b�d�. Ka�dy, kto wejdzie do sypialni, roznieci �wiat�o��. Nie rozniecaj� bowiem, jak ma��onkowie, kt�rych nie widzimy, gdy� dzieje si� to noc�. Ogie� �wieci tylko noc�, nast�pnie ga�nie. Tajemnice za� za�lubin doskonal� si� za dnia i w �wiat�o�ci. Dzie� ten czy jego �wiat�o nie zachodzi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin