zaj_terape-.doc

(39 KB) Pobierz
Konspekt zajęć terapeutycznych dla starszej grupy dzieci uczęszczających do świetlicy socjoterapeutycznej

Konspekt zajęć terapeutycznych dla starszej grupy dzieci uczęszczających do świetlicy socjoterapeutycznej.

 

Grupa docelowa:

Zajęcia prowadzone są w starszej grupie dzieci będących podopiecznymi świetlicy socjoterapeutycznej. Grupa ta składa się z uczniów klas  I – III gimnazjum. Dzieci te zostały skierowane na zajęcia świetlicowe ze względu na problemy dydaktyczne i wychowawcze.

 

Osoba prowadząca: Jadwiga Roman

Data: 23.09.2004r.

Miejsce: Dział socjoterapii poradni psychologiczno – pedagogicznej.

Czas trwania zajęć: 60 minut.

 

Cele terapeutyczne:

 

·          Rozwijanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów społecznych z grupą rówieśniczą.

·          Integracja grupy zajęciowej.

·          Wdrażanie do współdziałania w grupie.

·          Rozbudzanie śmiałości intelektualnej w wyrażaniu własnych sądów i opinii.

·          Kształtowanie umiejętnego wyrażania uczuć.

·          Kształtowanie poczucia własnej wartości i umiejętności wglądu w siebie.

 

Formy:

 

·          Praca indywidualna.

·          Praca zespołowa.

·          Praca w małych grupach.

 

Metody:

 

·          Pogadanka.

·          Techniki parateatralne.

·          Burza mózgów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć

Uwagi o zachowaniu dzieci

 

ZAJĘCIA WSTĘPNE:

Ćwiczenie „Autoreklama”.

 

Wszyscy uczestnicy zajęć piszą swoją autoreklamę
w trzech, czterech zdaniach. Ma ona zawierać opis własnego charakteru, ale ujmować tylko dobre cechy. Następnie prowadzący zbiera teksty, miesza i czyta je kolejno (kolejność jest losowa). Zadaniem grupy jest odgadnięcie na podstawie opisu, kto jest autorem tekstu.

 

ZAJĘCIA GŁÓWNE:

 

Ćwiczenie „Rysunek”.

Jeden z uczestników zajęć otrzymuje rysunek przedstawiający konfigurację kolorowych figur geometrycznych (załącznik nr1). Jego zadaniem jest opowiedzenie grupie, co jest na rysunku, tak by inni narysowali taki sam rysunek według jego wskazówek.

 

Ćwiczenie „Osobowość wypisana na twarzy”.

Jeden z uczestników zajęć zakłada czapkę na którym widnieje jeden z napisów: przyjaciel, ofiara losu, prymus, żartowniś, nudziarz. Osoba w czapce nie wie, co jest na niej napisane. Zadaniem grupy jest wytłumaczenie tej osobie bez używania słowa z czapki kim jest, czyli co ma napisane na czapce.

 

Ćwiczenie „Wyraź emocje bez słów”.

Każdy z uczestników losuje karteczkę, na której napisane jest słowo określające jakąś emocje, uczucie: strach, złość, radość, smutek, obojętność, zdziwienie, szczęście, znudzenie, zakłopotanie. Zadanie polega na przedstawieniu emocji ruchem, gestem, mimiką twarzy, bez używania słów i dźwięków. Reszta grupy próbuje odgadnąć co to za emocja.

 

 

ZAJĘCIA KOŃCOWE:

 

Ćwiczenie „Niedokończone zdania”.

Prowadzący rozdaje kartki z kilkoma niedokończonymi zdaniami, które pomagają formułować własne oczekiwania wobec świata, siebie i innych ludzi oraz uczucia i opinie (załącznik nr2). Prowadzący proponuje rozmowę na ten temat, dzieci nie muszą jednak odczytywać wszystkich zdań.   

 

 

ZAŁĄCZNIK NR2

 

Dokończ poniższe zdania. Nie ma tu odpowiedzi złych i dobrych, są jedynie te szczere.

 

 

W przyszłości chciałbym/chciałabym …………………………………………..

…………………………………………………………………………………...

 

Gdybym mógł ulepszyć świat …………………………………………………...

……………………………………………………………………………………

 

Gdybym był prezydentem Polski ………………………………………………..

……………………………………………………………………………………

 

U innych ludzi najbardziej lubię …………………………………………………

……………………………………………………………………………………

 

Gdybym miał dużo pieniędzy ……………………………………………………

……………………………………………………………………………………

 

Pokój na świcie jest ważny, bo …………………………………………………

……………………………………………………………………………………

 

Każdy człowiek powinien ………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

 

Gdybym miał magiczną różdżkę to ………………………………………………

……………………………………………………………………………………

 

Ludzie powinni sobie pomagać, bo ………………………………………………

……………………………………………………………………………………

 

Nie powinniśmy narzucać swojej woli innym, bo ………………………………

……………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin