problemy codzienności i....pdf
(
44 KB
)
Pobierz
32958842 UNPDF
Naturalne planowanie rodziny
Problemy codzienno¶ci i reguła ¿ycia mał¿eñskiego
06.06.2007.
Pewna kobieta opisuje szczerze swoje
mał¿eñskie do¶wiadczenia z naturalnym planowaniem rodziny: długie
i nieregularne cykle (35-50 dni), a co za tym idzie — trudny czas
bez współ¿ycia, mocne pragnienie zbli¿eñ w okresie
płodno¶ci i malej±ca ochota po jego zakoñczeniu.
Efekt: najpierw sporadyczne
korzystanie z prezerwatyw i zaawansowane pieszczoty w czasie płodnym,
a¿ wreszcie wyznanie: “W tej chwili stosujê metodê
objawowo-termiczn±, ale nie npr. (...) kilkutygodniowa
wstrzemiê¼liwo¶æ okazała siê dla nas nie do przebrniêcia.
Zaczêli¶my stosowaæ metody przez Ko¶ciół potêpiane, ale
nie mogê powiedzieæ, ¿e mam z tego powodu wyrzuty sumienia. Nie
mogłam i nadal nie potrafiê zrozumieæ, jak co¶, co nas zbli¿a,
co jest wyrazem naszej miło¶ci mo¿e byæ nazwane grzechem i nie
potrafiê tak tego traktowaæ. W jaki sposób mo¿e nas oddalaæ
od Boga, skoro czujemy, ¿e jest wrêcz przeciwnie? Mam wra¿enie, ¿e
Ko¶ciół usiłuje mi wmówiæ, ¿e to, co robiê z
mê¿em, nasza blisko¶æ jest zła, chocia¿ ja tak tego zupełnie
nie odczuwam! Jest dla mnie paradoksem fakt, ¿e ta sfera, przecie¿
tak piêkna, jest terenem tak strasznie grz±skim, gdzie wykroczenie
poza sztywno wyznaczone ramy jest grzechem ciê¿kim — zerwaniem
wiêzi z Bogiem! Moim zdaniem takie podej¶cie przyczynia siê
wła¶nie do zohydzania tego, co mo¿e byæ piêkne, rodzi poczucie
winy. Z katolickiej nauki na temat seksualno¶ci wyłania siê wizja
człowieka jako jakiej¶ chutliwej istoty, która bez przerwy
musi panowaæ nad swoimi popêdami, po¿±dliwo¶ci±. To popêd
seksualny jest postrzegany jako co¶ negatywnego, co trzeba stłamsiæ,
bez przerwy opanowywaæ, bo inaczej grozi to uprzedmiotowieniem
drugiej osoby. (...) Nigdy nie czułam siê traktowana przedmiotowo,
zawsze miałam i mam poczucie, ¿e m±¿ mnie szanuje. Kiedy
rzeczywi¶cie zachodzi taka konieczno¶æ (choroba jednego z nas /
wyjazd), nie mamy problemów z zaniechaniem kontaktów.”
Wylało siê w tym li¶cie wiele
goryczy i ujawniło kilka problemów na tyle
charakterystycznych, ¿e głêbsza refleksja nad nimi bêdzie mo¿e
po¿yteczna zarówno dla wielu mał¿eñstw, jak i dla tych,
którzy jako doradcy rodzinni staj± w poradniach wobec
podobnie formułowanych pytañ i w±tpliwo¶ci.
Intuicja moralna i praktyka
W ka¿dym uczciwie wyra¿onym dylemacie
moralnym mo¿emy próbowaæ dopatrzyæ siê choæby cienia
trafnej intuicji etycznej — podobnie jest i tutaj. Na podstawie
przytoczonych powy¿ej fragmentów listu mo¿na uznaæ, ¿e
mał¿onkowie maj± wyra¼ne przekonanie, i¿ współ¿ycie
powinno zbli¿aæ do siebie ¿onê i mê¿a, ¿e powinno byæ wyrazem
miło¶ci i szacunku oraz ¿e jest to wyj±tkowo delikatna sfera
wzajemnych relacji, nie pozwalaj±ca na przedmiotowe traktowanie
drugiej osoby. Przewija siê równie¿ my¶l o blisko¶ci Boga;
widaæ ¶wiadomo¶æ ró¿nicy pomiêdzy technicznymi aspektami
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
Naturalne planowanie rodziny
metody rozpoznawania płodno¶ci a naturalnym planowaniem rodziny
pojmowanym bardziej cało¶ciowo jako okre¶lony styl ¿ycia
wykluczaj±cy siêganie po antykoncepcjê w okresie płodno¶ci.
Równocze¶nie jednak autorka ma
do Ko¶cioła Katolickiego ¿al z powodu — jak to widzi —
przedstawiania wypaczonego obrazu ludzkiej seksualno¶ci,
akcentowania grzeszno¶ci popêdu, konieczno¶ci jego tłumienia,
formułowania sztywnego katalogu norm, których przekroczenie
wpêdza w nieuzasadnione poczucie winy.
I jeszcze jedna zaakcentowana bardzo
wyra¼nie niepokoj±ca kwestia — uznanie subiektywnych odczuæ za
decyduj±cy wyznacznik moralny: stwierdzenie braku wyrzutów
sumienia, niedostrzeganie etycznego nieporz±dku we współ¿yciu
z u¿yciem prezerwatywy (“W jaki sposób mo¿e nas oddalaæ
od Boga, skoro czujemy, ¿e jest wrêcz przeciwnie? “).
Trudno powiedzieæ, jak powszechna
w¶ród katolickich mał¿eñstw jest opisana w li¶cie
praktyka, czyli prowadzenie obserwacji naturalnych objawów i
wyznaczanie faz cyklu poł±czone ze stosowaniem prezerwatywy w
okresie płodnym, kiedy mał¿onkowie chc± unikn±æ poczêcia, ale
nie zamierzaj± rezygnowaæ ze współ¿ycia — nie prowadzono
miarodajnych badañ tego zjawiska, pozostaje wiêc stwierdziæ, ¿e
taki problem znajduje potwierdzenie w tre¶ci wpisów
dokonywanych na forach internetowych, spotkał siê z nim z pewno¶ci±
ka¿dy spowiednik czy doradca mał¿eñski. Równie¿ w
prowadzonych przez warszawski Instytut Statystyki Ko¶cioła
Katolickiego SAC badaniach postaw religijnych w wybranych polskich
diecezjach pytano ankietowanych o stosunek do zakazu stosowania
¶rodków antykoncepcyjnych i wyniki bynajmniej nie były
buduj±ce. Trzeba sobie zatem postawiæ pytanie o gorliwo¶æ
apostolstwa mał¿eñstw w¶ród mał¿eñstw oraz o formacjê
narzeczonych i mał¿eñstw.
Leczyæ ciało
Zanim w kontek¶cie przypadków
takich jak opisany na wstêpie zaczniemy podwa¿aæ sensowno¶æ
katolickiej etyki seksualnej i przedstawiaæ j± jako nie¿yciowy
zbiór odgórnych zakazów, nale¿y postaraæ siê
o rzeczow± diagnozê problemów zdrowotnych, które
staj± siê czêsto przyczyn± kłopotliwego wydłu¿enia czasu
wstrzemiê¼liwo¶ci. W tym przypadku trzeba by postawiæ kilka
pytañ:
-
o wiek kobiety,
-
o historiê zdrowotn±,
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
Naturalne planowanie rodziny
-
czy poddała siê diagnostyce
poziomu hormonów (na przykład w kierunku
hiperprolaktynemii),
-
o wcze¶niejsze stosowanie
antykoncepcji hormonalnej,
-
o tryb ¿ycia,
-
o dietê
-
o to, czy nie uprawia zbyt
intensywnych æwiczeñ fizycznych
Wówczas okazałoby siê zapewne,
i¿ istniej± konkretne czynniki fizjologiczne bêd±ce podło¿em
nieregularno¶ci cykli, dałoby siê te¿ przedstawiæ zalecenia
terapeutyczne. Zbyt czêsto jednak lekarze ginekolodzy nie maj±
wystarczaj±cej ¶wiadomo¶ci ró¿nych mo¿liwych uwarunkowañ
zaburzeñ cyklu i sprowadzaj± rzecz od razu do leczenia
hormonalnego; z drugiej strony równie¿ instruktorom NPR
brakuje niejednokrotnie wiedzy z pogranicza NPR i medycyny. Taki stan
rzeczy powoduje, i¿ mał¿onkowie prze¿ywaj± niepotrzebnie
frustracjê, poniewa¿ nie wiedz±, gdzie mogliby uzyskaæ rzeteln±
pomoc, zatem w tej sytuacji nale¿y zrozumieæ ich rozgoryczenie i
narastaj±ce przekonanie, ¿e wło¿ono na ich barki ciê¿ar nie do
ud¼wigniêcia.
Wzmacniaæ duszê
Nie mo¿na bagatelizowaæ tego rodzaju
problemów codzienno¶ci, jakie napotykaj± chrze¶cijañscy
mał¿onkowie. Łatwo jednak poszukiwanie praktycznych i dora¼nych
rozwi±zañ mo¿e przysłoniæ bardziej podstawowy wymiar mał¿eñstwa.
Tracimy wówczas z oczu prawdê, która w odniesieniu do
innych form ¿ycia chrze¶cijañskiego, takich jak kapłañstwo czy
¿ycie zakonne, jest dla nas oczywista, a mianowicie, ¿e ¿adnego
powołania, w tym tak¿e mał¿eñskiego nie da siê realizowaæ bez
stale podejmowanej współpracy z łask± Bo¿±, bez
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
Naturalne planowanie rodziny
systematycznej modlitwy, bez pracy nad sob±, i bez wyrzeczeñ. Taki
sens ma liturgia godzin, czyli brewiarz (przeznaczony zreszt± nie
tylko dla duchownych), temu słu¿y reguła zakonna. Przygotowanie do
kapłañstwa odbywa siê poprzez lata studiów nad filozofi±,
teologi± i duchowo¶ci±, a owe studia dopełniaj± modlitwa i
lektura Pisma ¦wiêtego; podobne przygotowanie poprzedza ¶luby
zakonne, poczynaj±c od rocznego nowicjatu.
Czy¿by jedynie mał¿eñstwo było
jakim¶ cudownym wyj±tkiem i mogło spełniaæ siê w sposób
magicznie samoczynny? Trudno siê dziwiæ tak licznym dzi¶ problemom
zawieranych przez chrze¶cijan mał¿eñstw, skoro dla bardzo wielu z
nich kilka spotkañ poprzedzaj±cych ¶lub to istny dopust Bo¿y i
fanaberia proboszcza, skoro solidny roczny tzw. kurs przedmał¿eñski,
w którym uczestnicz± pary narzeczonych bezpo¶rednio przed
zawarciem zwi±zku to wci±¿ rzadko¶æ w wielu polskich parafiach,
pomimo istnienia jasno formułuj±cego taki wymóg Dyrektorium
Duszpasterstwa Rodzin. Mno¿± siê natomiast ekspresowe spotkania
weekendowe, wybierane chêtnie przez pary tłumacz±ce siê
zabieganiem oraz absorbuj±c± czas i siły prac±, przy czym ci sami
ludzie uznaj± konieczno¶æ stałego dokształcania siê, gdy wymaga
tego praca zawodowa.
Mał¿eñstwo wymaga heroizmu, którego
¼ródła pró¿no szukaæ w nas samych. Gwarancj± tego
heroizmu mo¿e byæ tylko Bóg — w przeciwnym razie kto przy
zdrowych zmysłach, nie maj±c pojêcia, co go czeka, o¶mieliłby
siê wypowiedzieæ w przysiêdze mał¿eñskiej słowa: “¶lubujê
ci miło¶æ, wierno¶æ i uczciwo¶æ mał¿eñsk± oraz ¿e ciê
nie opuszczê a¿ do ¶mierci”?
Reguła Ko¶cioła domowego
Mał¿eñstwo, jak ka¿dy sakrament,
jest ¼ródłem specjalnej łaski, która jednak wymaga
naszego otwarcia siê na ni±, współpracy z Bogiem. Katechizm
Ko¶cioła Katolickiego nazywa rodzinê Ko¶ciołem domowym (p.
2204), wskazuj±c kilka cech i funkcji tak rozumianej wspólnoty:
-
“rodzina chrze¶cijañska jest
komuni± osób, znakiem i obrazem komunii Ojca i Syna w Duchu
¦wiêtym”
-
“jej działanie w dziedzinie
prokreacji i wychowania jest odbiciem stwórczego dzieła
Ojca”
-
“jest ona wezwana do
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
Naturalne planowanie rodziny
uczestnictwa w modlitwie i ofierze Chrystusa”
-
“codzienna modlitwa i czytanie
Słowa Bo¿ego umacniaj± w niej miło¶æ”
-
“rodzina chrze¶cijañska jest
powołana do ewangelizacji i misji”.
¯ycie mał¿eñskie i rodzinne, gdy
przebywamy ze sob± dzieñ w dzieñ, przez miesi±ce i lata, niesie
ze sob± tyle nieprzewidzianych okoliczno¶ci, ¿e musi byæ poddane
regule wcale nie l¿ejszej (choæ ró¿ni±cej siê specyfik±
wymagañ) od najbardziej wymagaj±cych reguł zakonnych, a mo¿e i
trudniejszej, bo realizowanej nie w izolacji od ¶wiata zewnêtrznego,
lecz w samym centrum ró¿nych oddziaływañ, jakie niesie ze
sob± współczesno¶æ.
Ta reguła dla chrze¶cijañskiego
mał¿eñstwa jest z jednej strony prosta, z drugiej za¶ wymaga
choæby minimum ¶wiadomo¶ci i konsekwencji. Mo¿na j± opisaæ na
przykład tak, jak jest praktykowana we wspólnotach
katolickiego Ruchu Domowego Ko¶cioła (bêd±cego czê¶ci±
stworzonego przez Sługê Bo¿ego ks. Franciszka Blachnickiego Ruchu
„¦wiatło-¯ycie”):
-
osobiste uznanie przez ka¿dego z
mał¿onków Jezusa za Pana i Zbawiciela i przyjêcie Go,
-
codzienna osobista modlitwa
poł±czona z czytaniem Pisma ¦wiêtego,
-
codzienna wspólna modlitwa
mał¿onków,
-
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
Plik z chomika:
ana217
Inne pliki z tego folderu:
Naturalne planowanie rodziny.pdf
(1369 KB)
zaczynamy obserwację krok po kroku.pdf
(34 KB)
warunki do współżycia.pdf
(34 KB)
skuteczna jeśli stosuje się do zasad.pdf
(34 KB)
punkit kulminacyjny.pdf
(33 KB)
Inne foldery tego chomika:
_Ogolne_
audiobook
DLA PAŃ (ciąża)
Dokumenty
Dokumenty(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin