problemy codzienności i....pdf

(44 KB) Pobierz
32958842 UNPDF
Naturalne planowanie rodziny
Problemy codzienno¶ci i reguła ¿ycia mał¿eñskiego
06.06.2007.
Pewna kobieta opisuje szczerze swoje
mał¿eñskie do¶wiadczenia z naturalnym planowaniem rodziny: długie
i nieregularne cykle (35-50 dni), a co za tym idzie — trudny czas
bez współ¿ycia, mocne pragnienie zbli¿eñ w okresie
płodno¶ci i malej±ca ochota po jego zakoñczeniu.
Efekt: najpierw sporadyczne
korzystanie z prezerwatyw i zaawansowane pieszczoty w czasie płodnym,
a¿ wreszcie wyznanie: “W tej chwili stosujê metodê
objawowo-termiczn±, ale nie npr. (...) kilkutygodniowa
wstrzemiê¼liwo¶æ okazała siê dla nas nie do przebrniêcia.
Zaczêli¶my stosowaæ metody przez Ko¶ciół potêpiane, ale
nie mogê powiedzieæ, ¿e mam z tego powodu wyrzuty sumienia. Nie
mogłam i nadal nie potrafiê zrozumieæ, jak co¶, co nas zbli¿a,
co jest wyrazem naszej miło¶ci mo¿e byæ nazwane grzechem i nie
potrafiê tak tego traktowaæ. W jaki sposób mo¿e nas oddalaæ
od Boga, skoro czujemy, ¿e jest wrêcz przeciwnie? Mam wra¿enie, ¿e
Ko¶ciół usiłuje mi wmówiæ, ¿e to, co robiê z
mê¿em, nasza blisko¶æ jest zła, chocia¿ ja tak tego zupełnie
nie odczuwam! Jest dla mnie paradoksem fakt, ¿e ta sfera, przecie¿
tak piêkna, jest terenem tak strasznie grz±skim, gdzie wykroczenie
poza sztywno wyznaczone ramy jest grzechem ciê¿kim — zerwaniem
wiêzi z Bogiem! Moim zdaniem takie podej¶cie przyczynia siê
wła¶nie do zohydzania tego, co mo¿e byæ piêkne, rodzi poczucie
winy. Z katolickiej nauki na temat seksualno¶ci wyłania siê wizja
człowieka jako jakiej¶ chutliwej istoty, która bez przerwy
musi panowaæ nad swoimi popêdami, po¿±dliwo¶ci±. To popêd
seksualny jest postrzegany jako co¶ negatywnego, co trzeba stłamsiæ,
bez przerwy opanowywaæ, bo inaczej grozi to uprzedmiotowieniem
drugiej osoby. (...) Nigdy nie czułam siê traktowana przedmiotowo,
zawsze miałam i mam poczucie, ¿e m±¿ mnie szanuje. Kiedy
rzeczywi¶cie zachodzi taka konieczno¶æ (choroba jednego z nas /
wyjazd), nie mamy problemów z zaniechaniem kontaktów.”
Wylało siê w tym li¶cie wiele
goryczy i ujawniło kilka problemów na tyle
charakterystycznych, ¿e głêbsza refleksja nad nimi bêdzie mo¿e
po¿yteczna zarówno dla wielu mał¿eñstw, jak i dla tych,
którzy jako doradcy rodzinni staj± w poradniach wobec
podobnie formułowanych pytañ i w±tpliwo¶ci.
Intuicja moralna i praktyka
W ka¿dym uczciwie wyra¿onym dylemacie
moralnym mo¿emy próbowaæ dopatrzyæ siê choæby cienia
trafnej intuicji etycznej — podobnie jest i tutaj. Na podstawie
przytoczonych powy¿ej fragmentów listu mo¿na uznaæ, ¿e
mał¿onkowie maj± wyra¼ne przekonanie, i¿ współ¿ycie
powinno zbli¿aæ do siebie ¿onê i mê¿a, ¿e powinno byæ wyrazem
miło¶ci i szacunku oraz ¿e jest to wyj±tkowo delikatna sfera
wzajemnych relacji, nie pozwalaj±ca na przedmiotowe traktowanie
drugiej osoby. Przewija siê równie¿ my¶l o blisko¶ci Boga;
widaæ ¶wiadomo¶æ ró¿nicy pomiêdzy technicznymi aspektami
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
32958842.004.png
 
Naturalne planowanie rodziny
metody rozpoznawania płodno¶ci a naturalnym planowaniem rodziny
pojmowanym bardziej cało¶ciowo jako okre¶lony styl ¿ycia
wykluczaj±cy siêganie po antykoncepcjê w okresie płodno¶ci.
Równocze¶nie jednak autorka ma
do Ko¶cioła Katolickiego ¿al z powodu — jak to widzi —
przedstawiania wypaczonego obrazu ludzkiej seksualno¶ci,
akcentowania grzeszno¶ci popêdu, konieczno¶ci jego tłumienia,
formułowania sztywnego katalogu norm, których przekroczenie
wpêdza w nieuzasadnione poczucie winy.
I jeszcze jedna zaakcentowana bardzo
wyra¼nie niepokoj±ca kwestia — uznanie subiektywnych odczuæ za
decyduj±cy wyznacznik moralny: stwierdzenie braku wyrzutów
sumienia, niedostrzeganie etycznego nieporz±dku we współ¿yciu
z u¿yciem prezerwatywy (“W jaki sposób mo¿e nas oddalaæ
od Boga, skoro czujemy, ¿e jest wrêcz przeciwnie? “).
Trudno powiedzieæ, jak powszechna
w¶ród katolickich mał¿eñstw jest opisana w li¶cie
praktyka, czyli prowadzenie obserwacji naturalnych objawów i
wyznaczanie faz cyklu poł±czone ze stosowaniem prezerwatywy w
okresie płodnym, kiedy mał¿onkowie chc± unikn±æ poczêcia, ale
nie zamierzaj± rezygnowaæ ze współ¿ycia — nie prowadzono
miarodajnych badañ tego zjawiska, pozostaje wiêc stwierdziæ, ¿e
taki problem znajduje potwierdzenie w tre¶ci wpisów
dokonywanych na forach internetowych, spotkał siê z nim z pewno¶ci±
ka¿dy spowiednik czy doradca mał¿eñski. Równie¿ w
prowadzonych przez warszawski Instytut Statystyki Ko¶cioła
Katolickiego SAC badaniach postaw religijnych w wybranych polskich
diecezjach pytano ankietowanych o stosunek do zakazu stosowania
¶rodków antykoncepcyjnych i wyniki bynajmniej nie były
buduj±ce. Trzeba sobie zatem postawiæ pytanie o gorliwo¶æ
apostolstwa mał¿eñstw w¶ród mał¿eñstw oraz o formacjê
narzeczonych i mał¿eñstw.
Leczyæ ciało
Zanim w kontek¶cie przypadków
takich jak opisany na wstêpie zaczniemy podwa¿aæ sensowno¶æ
katolickiej etyki seksualnej i przedstawiaæ j± jako nie¿yciowy
zbiór odgórnych zakazów, nale¿y postaraæ siê
o rzeczow± diagnozê problemów zdrowotnych, które
staj± siê czêsto przyczyn± kłopotliwego wydłu¿enia czasu
wstrzemiê¼liwo¶ci. W tym przypadku trzeba by postawiæ kilka
pytañ:
-
o wiek kobiety,
-
o historiê zdrowotn±,
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
32958842.005.png
 
Naturalne planowanie rodziny
-
czy poddała siê diagnostyce
poziomu hormonów (na przykład w kierunku
hiperprolaktynemii),
-
o wcze¶niejsze stosowanie
antykoncepcji hormonalnej,
-
o tryb ¿ycia,
-
o dietê
-
o to, czy nie uprawia zbyt
intensywnych æwiczeñ fizycznych
Wówczas okazałoby siê zapewne,
i¿ istniej± konkretne czynniki fizjologiczne bêd±ce podło¿em
nieregularno¶ci cykli, dałoby siê te¿ przedstawiæ zalecenia
terapeutyczne. Zbyt czêsto jednak lekarze ginekolodzy nie maj±
wystarczaj±cej ¶wiadomo¶ci ró¿nych mo¿liwych uwarunkowañ
zaburzeñ cyklu i sprowadzaj± rzecz od razu do leczenia
hormonalnego; z drugiej strony równie¿ instruktorom NPR
brakuje niejednokrotnie wiedzy z pogranicza NPR i medycyny. Taki stan
rzeczy powoduje, i¿ mał¿onkowie prze¿ywaj± niepotrzebnie
frustracjê, poniewa¿ nie wiedz±, gdzie mogliby uzyskaæ rzeteln±
pomoc, zatem w tej sytuacji nale¿y zrozumieæ ich rozgoryczenie i
narastaj±ce przekonanie, ¿e wło¿ono na ich barki ciê¿ar nie do
ud¼wigniêcia.
Wzmacniaæ duszê
Nie mo¿na bagatelizowaæ tego rodzaju
problemów codzienno¶ci, jakie napotykaj± chrze¶cijañscy
mał¿onkowie. Łatwo jednak poszukiwanie praktycznych i dora¼nych
rozwi±zañ mo¿e przysłoniæ bardziej podstawowy wymiar mał¿eñstwa.
Tracimy wówczas z oczu prawdê, która w odniesieniu do
innych form ¿ycia chrze¶cijañskiego, takich jak kapłañstwo czy
¿ycie zakonne, jest dla nas oczywista, a mianowicie, ¿e ¿adnego
powołania, w tym tak¿e mał¿eñskiego nie da siê realizowaæ bez
stale podejmowanej współpracy z łask± Bo¿±, bez
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
32958842.001.png
 
Naturalne planowanie rodziny
systematycznej modlitwy, bez pracy nad sob±, i bez wyrzeczeñ. Taki
sens ma liturgia godzin, czyli brewiarz (przeznaczony zreszt± nie
tylko dla duchownych), temu słu¿y reguła zakonna. Przygotowanie do
kapłañstwa odbywa siê poprzez lata studiów nad filozofi±,
teologi± i duchowo¶ci±, a owe studia dopełniaj± modlitwa i
lektura Pisma ¦wiêtego; podobne przygotowanie poprzedza ¶luby
zakonne, poczynaj±c od rocznego nowicjatu.
Czy¿by jedynie mał¿eñstwo było
jakim¶ cudownym wyj±tkiem i mogło spełniaæ siê w sposób
magicznie samoczynny? Trudno siê dziwiæ tak licznym dzi¶ problemom
zawieranych przez chrze¶cijan mał¿eñstw, skoro dla bardzo wielu z
nich kilka spotkañ poprzedzaj±cych ¶lub to istny dopust Bo¿y i
fanaberia proboszcza, skoro solidny roczny tzw. kurs przedmał¿eñski,
w którym uczestnicz± pary narzeczonych bezpo¶rednio przed
zawarciem zwi±zku to wci±¿ rzadko¶æ w wielu polskich parafiach,
pomimo istnienia jasno formułuj±cego taki wymóg Dyrektorium
Duszpasterstwa Rodzin. Mno¿± siê natomiast ekspresowe spotkania
weekendowe, wybierane chêtnie przez pary tłumacz±ce siê
zabieganiem oraz absorbuj±c± czas i siły prac±, przy czym ci sami
ludzie uznaj± konieczno¶æ stałego dokształcania siê, gdy wymaga
tego praca zawodowa.
Mał¿eñstwo wymaga heroizmu, którego
¼ródła pró¿no szukaæ w nas samych. Gwarancj± tego
heroizmu mo¿e byæ tylko Bóg — w przeciwnym razie kto przy
zdrowych zmysłach, nie maj±c pojêcia, co go czeka, o¶mieliłby
siê wypowiedzieæ w przysiêdze mał¿eñskiej słowa: “¶lubujê
ci miło¶æ, wierno¶æ i uczciwo¶æ mał¿eñsk± oraz ¿e ciê
nie opuszczê a¿ do ¶mierci”?
Reguła Ko¶cioła domowego
Mał¿eñstwo, jak ka¿dy sakrament,
jest ¼ródłem specjalnej łaski, która jednak wymaga
naszego otwarcia siê na ni±, współpracy z Bogiem. Katechizm
Ko¶cioła Katolickiego nazywa rodzinê Ko¶ciołem domowym (p.
2204), wskazuj±c kilka cech i funkcji tak rozumianej wspólnoty:
-
“rodzina chrze¶cijañska jest
komuni± osób, znakiem i obrazem komunii Ojca i Syna w Duchu
¦wiêtym”
-
“jej działanie w dziedzinie
prokreacji i wychowania jest odbiciem stwórczego dzieła
Ojca”
-
“jest ona wezwana do
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
32958842.002.png
 
Naturalne planowanie rodziny
uczestnictwa w modlitwie i ofierze Chrystusa”
-
“codzienna modlitwa i czytanie
Słowa Bo¿ego umacniaj± w niej miło¶æ”
-
“rodzina chrze¶cijañska jest
powołana do ewangelizacji i misji”.
¯ycie mał¿eñskie i rodzinne, gdy
przebywamy ze sob± dzieñ w dzieñ, przez miesi±ce i lata, niesie
ze sob± tyle nieprzewidzianych okoliczno¶ci, ¿e musi byæ poddane
regule wcale nie l¿ejszej (choæ ró¿ni±cej siê specyfik±
wymagañ) od najbardziej wymagaj±cych reguł zakonnych, a mo¿e i
trudniejszej, bo realizowanej nie w izolacji od ¶wiata zewnêtrznego,
lecz w samym centrum ró¿nych oddziaływañ, jakie niesie ze
sob± współczesno¶æ.
Ta reguła dla chrze¶cijañskiego
mał¿eñstwa jest z jednej strony prosta, z drugiej za¶ wymaga
choæby minimum ¶wiadomo¶ci i konsekwencji. Mo¿na j± opisaæ na
przykład tak, jak jest praktykowana we wspólnotach
katolickiego Ruchu Domowego Ko¶cioła (bêd±cego czê¶ci±
stworzonego przez Sługê Bo¿ego ks. Franciszka Blachnickiego Ruchu
„¦wiatło-¯ycie”):
-
osobiste uznanie przez ka¿dego z
mał¿onków Jezusa za Pana i Zbawiciela i przyjêcie Go,
-
codzienna osobista modlitwa
poł±czona z czytaniem Pisma ¦wiêtego,
-
codzienna wspólna modlitwa
mał¿onków,
-
http://npr.pl/
Kreator PDF
Utworzono 21 October, 2007, 00:04
32958842.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin