rozdzial04.doc

(805 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

Pracujemy ze skoroszytami

Pliki programu Excel

Dokumenty programu Microsoft Excel nazywane są skoroszytami.

§         Każdy skoroszyt może zawierać wiele arkuszy.

§         Skoroszyty pojawiają się w oknie dokumentu programu Excel.

§         Skoroszyty mogą być zapisywane na dysku, a następnie ponownie otwierane, edytowane i drukowane.

 

W niniejszym rozdziale omówimy podstawowe zagadnienia dotyczące pracy ze skoroszytami, arkuszami, oknami i plikami.

 

Arkusze skoroszytu

Skoroszyty programu Excel mogą zawierać do 255 indywidualnych arkuszy, które tworzą swego rodzaju kolejne „strony” skoroszytu. Domyślnie każdy skoroszyt składa się z trzech arkuszy o nazwach odpowiednio Arkusz1, Arkusz2 oraz Arkusz3.

Wyróżniamy dwa rodzaje arkuszy:

§         Arkusz danych (rysunek 4.1) — używany jest do wprowadzania i przetwarzania danych (wykonywania obliczeń); na arkuszu danych możesz również osadzać wykresy.

§         Arkusz wykresu (rysunek 4.2) — umożliwia tworzenie wykresów, które nie są osadzane bezpośrednio na arkuszu danych.

Rady

§         Korzystanie z wielu osobnych arkuszy ułatwia organizację danych i przechowywanie rożnych informacji dotyczących tego samego tematu w jednym skoroszycie.

§         W kolejnych rozdziałach niniejszej książki znajdziesz wiele dodatkowych informacji na temat korzystania ze skoroszytów, natomiast wykresy oraz arkusze wykresów zostaną szczegółowo omówione w rozdziale 8.

 

Rysunek 4.1. Przykładowy arkusz danych.

 

Rysunek 4.2. Przykładowy arkusz wykresu.


Aby przełączyć bieżący arkusz

Odszukaj zakładkę z nazwą żądanego arkusza (znajdują się na dole okna skoroszytu — patrz rysunek 4.3) a następnie kliknij na niej lewym przyciskiem myszki.

lub

Naciśnij kombinację klawiszy CTRL-Page Up bądź CTRL-Page Down, aby przełączać się pomiędzy kolejnymi arkuszami skoroszytu.

 

Rady

§         Jeżeli żądana zakładka nie jest widoczna na ekranie powinieneś skorzystać z przycisków przewijania znajdujących się na boku paska zakładek (rysunek 4.4).

§         Aby zmodyfikować ilość jednocześnie wyświetlanych zakładek powinieneś przeciągnąć w odpowiednią stronę pole podziału (rysunek 4.5). Zmieniając szerokość paska zakładek zmieniasz jednocześnie szerokość poziomego paska przewijania.

 

Aby zaznaczyć kilka arkuszy jednocześnie

1.       Kliknij na zakładce pierwszego arkusza, który chcesz zaznaczyć.

2.       Naciśnij i przytrzymaj klawisz CTRL a następnie klikaj kolejno na zakładkach pozostałych arkuszy, które chcesz zaznaczyć. Zakładki zaznaczonych arkuszy zmieniają kolor na biały (rysunek 4.6).

 

Rady

§         Aby zaznaczyć kilka sąsiednich arkuszy możesz kliknąć na zakładce pierwszego z nich, wcisnąć i przytrzymać klawisz Shift, a następnie kliknąć na zakładce ostatniego arkusza, który chcesz zaznaczyć. Wszystkie arkusze znajdujące się pomiędzy tymi dwoma wybranymi również zostaną zaznaczone.

§         Zaznaczanie kilku arkuszy jednocześnie ułatwia i przyspiesza drukowanie, usuwanie, edycję, formatowanie i wiele innych operacji, które trzeba wykonać na wielu poszczególnych arkuszach.

 

Rysunek 4.3. Aby przełączyć się na wybrany arkusz wystarczy kliknąć na reprezentującej go zakładce.

 

Rysunek 4.4. Jeżeli żądana zakładka nie jest widoczna na ekranie powinieneś skorzystać z przycisków przewijania.

(First tab — pierwsza zakładka; Scroll backward — przewijanie w tył; Scroll forward — przewijanie w przód; Last tab — Ostatnia zakładka)

 

Rysunek 4.5. Aby zmodyfikować ilość wyświetlanych zakładek wystarczy przeciągnąć pole podziału.

 

Rysunek 4.6. Aby zaznaczyć kilka arkuszy naciśnij i przytrzymaj klawisz CTRL a następnie klikaj kolejno na zakładkach pozostałych arkuszy.


Aby wstawić nowy arkusz danych

1.       Kliknij na zakładce arkusza, przed którym chcesz wstawić nowy arkusz (rysunek 4.7).

2.       Z menu głównego wybierz polecenie Wstaw à Arkusz (rysunek 4.8).

Nowy arkusz danych jest wstawiany zawsze przed arkuszem zaznaczonym (rysunek 4.9).

 

Rada

§         Domyślnie nowy arkusz posiada nazwę ArkuszX, gdzie X to kolejny, wolny numer arkusza. W jednym z kolejnych podrozdziałów dowiesz się jak zmienić nazwę zakładki arkusza.

 

Aby wstawić arkusz wykresu

1.       Kliknij na zakładce arkusza, przed którym chcesz wstawić arkusz wykresu (rysunek 4.7).

2.       Z menu głównego wybierz polecenie Wstaw à Wykres (rysunek 4.8).

3.       Na ekranie pojawi się okno Kreator wykresów – krok 1 z 4 (rysunek 4.10). Aby utworzyć wykres powinieneś postępować zgodnie z kolejnymi instrukcjami kreatora (więcej informacji w rozdziale 8).

4.       Na zakończenie pracy z kreatorem (okno Kreator wykresów – krok 4 z 4) wybierz opcję Umieść wykres: Jako nowy arkusz, wpisz nazwę zakładki arkusza wykresu a następnie naciśnij przycisk Zakończ.

Nowy arkusz wykresu jest wstawiany zawsze przed arkuszem zaznaczonym (rysunek 4.12).

Rysunek 4.7. Kliknij na zakładce arkusza, przed którym chcesz wstawić kolejny arkusz.

 

Rysunek 4.8. Menu Wstaw.

 

Rysunek 4.9. Zakładka nowego arkusza

Chciałem napisać "Wstawiony arkusz", aczkolwiek może to się źle kojarzyć: "Narąbany (nawalony?) arkusz?" :-) - chociaż chyba trudno posądzać tak wirtualną istotę o pijackie zapędy (a czy w ogóle arkusz jest istotą???)... :-)

.

 

Rysunek 4.10. Okno kreatora wykresów — pierwszy krok.

 

Rysunek 4.11. Na zakończenie pracy z kreatorem możesz zdecydować, że nowy wykres zostanie utworzony jako osobny arkusz.

 

Rysunek 4.12. Zakładka nowego arkusza wykresu.


Aby usunąć arkusz

1.       Kliknij na zakładce arkusza, który chcesz usunąć.

2.       Z menu głównego wybierz polecenie Edycja à Usuń arkusz (rysunek 4.13).

3.       Na ekranie pojawi się okno z ostrzeżeniem (rysunek 4.14). Jeżeli jesteś pewny, że chcesz usunąć arkusz, naciśnij przycisk Usuń.

 

Rady

§         Wygląd menu Edycja zmienia się w zależności od rodzaju arkusza (rysunek 4.13).

§         Zgodnie z ostrzeżeniem (rysunek 4.14) usunięcie arkusza jest trwałe, co oznacza, że nie można tej operacji wycofać poleceniem Cofnij.

§         Jeżeli na innych arkuszach znajdują się komórki odwołujące się do komórek usuniętego arkusza, to pojawi się w nich błąd #ADR! W takiej sytuacji będziesz musiał ręcznie zmodyfikować takie formuły.

 

Aby zmienić nazwę zakładki reprezentującej arkusz

1.       Kliknij na zakładce, której nazwę chcesz zmienić.

2.       Z menu głównego wybierz polecenie Format à Arkusz à Zmień nazwę lub po prostu dwukrotnie kliknij na wybranej zakładce (rysunek 4.15).

3.       Nazwa zakładki zostanie podświetlona (rysunek 4.16). Wpisz nową nazwę zakładki (rysunek 4.17) i naciśnij klawisz Enter.

Nazwa zakładki zostanie zmodyfikowana (rysunek 4.18).

 

Rady

§         Wygląd menu Format zmienia się w zależności od rodzaju arkusza (rysunek 4.15).

§         Nazwa zakładki arkusza może zawierać maksymalnie 31 znaków i składać się z dowolnych znaków z wyjątkiem dwukropka (:) oraz operatorów matematycznych.

 

Rysunek 4.13. Menu Edycja.

 

Rysunek 4.14. Przy próbie usunięcia arkusza Excel wyświetla okno z ostrzeżeniem.

 

Rysunek 4.15. Menu polecenia Arkusz.

 

Rysunek 4.16. Aby zmienić nazwę dwukrotnie kliknij na wybranej zakładce.

 

Rysunek 4.17. Wpisz nową nazwę zakładki arkusza.

 

Rysunek 4.18. Po zakończeniu naciśnij klawisz Enter.


Aby ukryć arkusz

1.       Zaznacz arkusz(e), które chcesz ukryć (rysunek 4.18).

2.       Z menu głównego wybierz polecenie Format à Arkusz à Ukryj (rysunek 4.15). 

Arkusz oraz reprezentująca go zakładka znikną z ekranu (rysunek 4.19), tak jakby arkusz został usunięty. Nie ma się jednak czym przyjmować — arkusz nadal istnieje w skoroszycie.

 

Rady

§         Jeżeli w skoroszycie istnieje tylko jeden arkusz, to nie może on zostać ukryty.

§         Nie pomyl polecenia Format à Arkusz à Ukryj z poleceniem Ukryj znajdującym się w menu Okno — są to dwa, zupełnie odrębne polecenia. Więcej informacji na temat polecenia Okno à Ukryj znajdziesz w następnych podrozdziałach.

 

Aby odkryć arkusz

1.       Z menu głównego wybierz polecenie Format à Arkusz à Odkryj (rysunek 4.20).

2.       Na ekranie pojawi się okno dialogowe Odkryj (rysunek 4.21) — zaznacz nazwę arkusza, który chcesz odkryć.

3.       Naciśnij przycisk OK.

Wybrany arkusz i jego zakładka pojawią się na ekranie.

Rady

§         Arkusze możesz odkrywać tylko pojedynczo.

§         Jeżeli polecenie Odkryj jest wyróżnione szarym kolorem (rysunek 4.15) , to oznacza to, że w danej chwili wszystkie arkusze są widoczne.

§         Nie pomyl polecenia Format à Arkusz à Odkryj z poleceniem Odkryj znajdującym się w menu Okno — są to dwa, zupełnie odrębne polecenia. Więcej informacji na temat polecenia Okno à Odkryj znajdziesz w następnych podrozdziałach.

 

Rysunek 4.19. Po ukryciu arkusza znika również reprezentująca go zakładka.

 

Rysunek 4.20. Polecenie Odkryj jest aktywne tylko wtedy, kiedy jakieś arkusze zostały wcześniej ukryte.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin