osiagnac_doskonalosc.pdf

(567 KB) Pobierz
osiagnac_doskonalosc_1
Osia˛gna˛´ doskonało´ ´ w sprzeda˙y
5
SPIS TRE ´ CI
Dedykacja. Większy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Słowo wstępne. Nowy zawód sprzedawcy . . . . . . . . . . . . 9
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Część I. CO RZETELNA NAUKA MÓWI O DOSKONAŁOŚCI
W SPRZEDAŻY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Rozdział 1. Profesjonalny sprzedawca jest sprzedażą . . . 23
Rozdział 2. Czego chcą klienci? . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Część II. PODSTAWOWE REGUŁY KOMPETENCJI
PROFESJONALNEGO SPRZEDAWCY . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Rozdział 3. „Musisz być osobiście odpowiedzialny
za nasze upragnione wyniki” . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Rozdział 4. „Musisz rozumieć naszą działalność” . . . . . . 85
Rozdział 5. „Musisz być po naszej stronie” . . . . . . . . . . 105
Część III. ZAAWANSOWANE REGUŁY DOSKONAŁOŚCI
W SPRZEDAŻY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Rozdział 6. „Musisz nam dawać zastosowania” . . . . . . . 129
Rozdział 7. „Musisz być łatwo dostępny” . . . . . . . . . . . 151
Rozdział 8. „Musisz rozwiązywać nasze problemy” . . . . . 173
Rozdział 9. „Musisz w innowacyjny sposób reagować
na nasze potrzeby” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Część IV. OSIEM PYTAŃ POZWALAJĄCYCH WSKAZAĆ
ŚWIATOWEJ KLASY DZIAŁ SPRZEDAŻY . . . . . . . . . . . . . 209
Pytanie 1. Co jest siłą napędową kultury firmy? . . . . . . 211
www.mtbiznes.pl
6
Osia˛gna˛´ doskonało´ ´ w sprzeda˙y
Pytanie 2. Jak firma przeprowadza segmentację swoich
rynków? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Pytanie 3. Jak sprawnie firma dostosowuje się do zmian
na rynku? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Pytanie 4. W jakiej mierze technologia informacyjna firmy
służy klientom? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Pytanie 5. Jak rozwinięte są firmowe systemy sprzedaży,
obsługi i wsparcia technicznego? . . . . . . . . . . . . . . 222
Pytanie 6. W jaki sposób firma uzyskuje informacje
zwrotne od klientów i mierzy ich zadowolenie? . . . . . 225
Pytanie 7. W jaki sposób firma zatrudnia i selekcjonuje
sprzedawców? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Pytanie 8. W jaki sposób firma szkoli swych
sprzedawców i podnosi ich kwalifikacje? . . . . . . . . . 230
Epilog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Przypisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
O HR Chally Group . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
www.mtbiznes.pl
Osia˛gna˛´ doskonało´ ´ w sprzeda˙y
7
DEDYKACJA
W i ę k s z y c e l
Książka ta jest poświęcona wielkiemu postępowi, jakiego musimy
dokonać na drodze do „profesjonalizacji” sprzedaży, a także tym,
którzy wykazali się intuicją i zaangażowaniem, opowiadając się za
tą transformacją. Absolwenci college’ów wybierają dziś zawód
sprzedawcy częściej niż wszystkie inne rodzaje kariery razem
wzięte. A jednak tylko kilkadziesiąt z ponad czterech tysięcy
college’ów i uniwersytetów w Stanach Zjednoczonych wprowadziło
oficjalne programy studiów z zakresu sprzedaży.
Miałem zaszczyt uczestniczyć w pracach Ośrodka Sprzedaży
Ohio University oraz innych college’ów zrzeszonych w University
Sales Center Alliance. Całe zyski Chally ze sprzedaży niniejszej
książki zostaną przekazane tej organizacji.
Nasze wspaniałe college’e i uniwersytety będą musiały podjąć
wysiłki w celu stworzenia programów nauczania spełniających
trzy niezbędne warunki „profesjonalizacji”:
1. We wszystkich zawodach następuje specjalizacja. Inżynierowie
chemicy nie projektują mostów, pediatrzy nie wykonują
operacji na mózgu, adwokaci wyspecjalizowani w prawie
patentowym nie występują w sprawach o zabójstwo.
Badania Chally pozwoliły wyodrębnić 14 różnych rodzajów
sprzedaży. Każdy z nich wymaga swoistych kwalifikacji
i szkolenia, na ogół nieprzydatnych w innych obszarach
sprzedaży. Specjaliści od pozyskiwania nowych klientów
(„łowcy”) w ogromnej większości zawodzą w dziedzinie
utrzymywania klientów (jako „rolnicy”). Sprzedawcy terenowi
www.mtbiznes.pl
8
Osia˛gna˛´ doskonało´ ´ w sprzeda˙y
rzadko odnoszą sukcesy w telesprzedaży – i tak dalej. Przyczyną
niepowodzeń aż 65 procent sprzedawców nie jest brak
kompetencji czy zaangażowania; nie udaje się im dlatego, że
zajmują się nieodpowiednimi z uwagi na ich talenty i kwalifika
cje rodzajami sprzedaży.
2. Wszystkie zawody mają swój standardowy i powszechnie
przyjmowany „program obowiązkowy” edukacji akademickiej,
szkoleń zawodowych czy staży. Bardzo korzystna dla profes
jonalistów jest również odpowiednio nadzorowana praktyka
zawodowa, podczas której kontroluje się jakość rozwoju
zawodowego i dojrzałość stażystów.
3. Wszystkie zawody mają swój niezależny proces „certyfikacji”
potwierdzający, że nowy stażysta lub student osiąga minimum
kwalifikacji, jakich wymaga praktyka w wybranym przez
niego zawodzie.
Zanim to nastąpi, istniejącą lukę muszą zapełniać działy sprzedaży
przedsiębiorstw, korzystając z pomocy instytucji specjalizujących
się w szkoleniu sprzedawców. Niestety jednak tylko nieliczne poza
college’ami organizacje szkoleniowe uznały praktykę zawodową
za nieodzowny element „szkolenia” specjalistów od sprzedaży.
W całej tej książce staramy się wraz z Theodorem Kinni oddać
cześć takim wizjonerskim liderom jak Richard Hodge z Real
Learning Company. Richard Hodge jako jeden z pierwszych zdał
sobie sprawę, że o ile ludzie doceniają ekspertów od szkolenia
sprzedawców oraz interesujące i zajmujące seminaria i kursy w tej
dziedzinie, a nawet pozostają pod ich wielkim wrażeniem, o tyle
przyswajają sobie i wykorzystują te jedynie umiejętności i wiedzę,
które sami sobie wybierają w toku dyskusji, sporu i praktycznego
„testowania”.
I wreszcie książkę tę poświęcamy przede wszystkim mądrości,
kompetencji naukowej i statystycznej wnikliwości Sally Stevens,
bez której nie powstałaby ani baza danych podsumowująca
trzydzieści lat badań i obejmująca setki tysięcy danych umoż
liwiających precyzyjne prognozowanie, ani technologia drążenia
i wyszukiwania danych, dzięki którym „system ekspercki” Chally
jest z prawdziwego zdarzenia systemem wspomagania decyzji
– jednym z zaledwie kilku takich na świecie.
Howard Stevens
www.mtbiznes.pl
Osia˛gna˛´ doskonało´ ´ w sprzeda˙y
9
SŁ OW O W ST E˛PNE
N o w y z a w ó d s p r z e d a w c y
Sprzedawcy na ogół nie są dla swych klientów takimi partnerami
w interesach, jakich tamci naprawdę potrzebują. Pomimo
wszystkich wysiłków podejmowanych przez sprzedawców, którzy
chcą się stać dla klientów cennymi partnerami, często uważa
się, że koncentrują się na „upychaniu produktów” albo są
„mówiącymi broszurami” – nie wytwarzają wartości, lecz ją
pochłaniają.
W książce tej Howard Stevens i Theodore Kinni podejmują ten
problem, ujawniając przyczyny braku powiązania pomiędzy działami
sprzedaży a klientami. Osiągnąć doskonałość w sprzedaży daje
zdumiewająco jasny wgląd w umysły klientów instytucjonalnych
– wgląd, który dla większości sprzedawców okaże się zarówno
wiarygodny, jak i przekonujący. Dla każdego, kto jest zdecydowany
zostać sprzedawcą klasy światowej, książka ta będzie punktem
wyjścia całej dalszej kariery zawodowej.
Paradoks sprzeda˙y
Sprzedawcy mają do czynienia z pewnym fundamentalnym
paradoksem. Występował on zapewne zawsze, ale stał się widocz
niejszy i bardziej kłopotliwy w związku z narastającą złożonością
relacji pomiędzy zaopatrzeniowcami a sprzedawcami. To ten
paradoks sprawia, że większość sprzedawców nie wykracza poza
wyznaczane im cele i nie osiąga oczekiwanych zarobków. To ten
www.mtbiznes.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin