PSO - muzyka-T. Wójcik.pdf

(690 KB) Pobierz
plan_muzyka_podstawowa_new.indd
Teresa Wójcik
Przedmiotowy
system oceniania
z muzyki w klasach 4–6
Muzyczny !wiat
278691473.001.png
Projekt okładki
Artur Gulewicz
Redakcja
Magdalena Młodnicka
Korekta
Lidia Machura
Skład komputerowy
Przemysław Piątek
© Copyright by MAC EDUKACJA S.A. , Kielce 2005
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie publikacji w całości lub fragmentach bez
zgody wydawcy zabronione.
MAC EDUKACJA S.A.
25-734 Kielce, ul. Jagiellońska 74
tel. 0 41 368 40 68, faks 0 41 368 31 52
e-mail: mac@mac.pl; http://www.mac.pl
infolinia 0-801-802-102
2
278691473.002.png
SPIS TRECI
I. Dokumenty okre#laj%ce przedmiotowy system oceniania .......................... 4
II. Specyfi ka oceniania z przedmiotu muzyka ................................................. 4
III. Obszary aktywno#ci uczniów podlegaj%ce ocenie ...................................... 5
IV. Wymagania na poszczególne oceny z uwzgl'dnieniem
wszystkich tematów zaj'( ........................................................................... 6
V. Kryteria oceny ........................................................................................... 38
3
278691473.003.png
I. DOKUMENTY OKRELAJCE PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA
• Rozporz%dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego
2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2002 r. nr 51,
poz. 458)
• Rozporz%dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 wrze#nia
2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfi kowania i promo-
wania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzia-
nów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 199, poz. 2046)
• Program nauczania plastyki i muzyki w klasach 4–6 „Sztuka. Plastyka – mu-
zyka” Agnieszki Misior-Wa# i Teresy Wójcik”
• Wewn%trzszkolny system oceniania
II. SPECYFIKA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU MUZYKA
Ocena wiedzy i umiej'tno#ci uczniów z przedmiotu muzyka nie jest dla nauczycie-
la spraw% szablonow%.
Nauczyciel, dokonuj%c oceny osi%gni'( uczniów, powinien wzi%( pod uwag'
przede wszystkim:
• poziom uzdolnie$ i predyspozycji muzycznych ucznia
• indywidualny wkład pracy ucznia potrzebny do realizacji okre#lonych dzia-
ła$ muzycznych
• postaw' i zaanga"owanie ucznia wobec stawianych mu zada$
• uzyskany poziom wiedzy i umiej'tno#ci w zakresie ró"nych form aktywno-
#ci muzycznej (#piew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, percepcja
muzyki) i wiadomo#ci z teorii muzyki (historia muzyki, zasady muzyki)
• postaw' ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki
• podejmowanie przez ucznia dodatkowych zada$ muzycznych, wł%czanie si'
w "ycie artystyczne szkoły i #rodowiska
• uczestnictwo ucznia w zaj'ciach
• umiej'tno#( formułowania przez niego problemów, wyci%gania wniosków
• poszukiwanie własnych rozwi%za$, obron' własnego pogl%du.
4
III. OBSZARY AKTYWNOCI UCZNIÓW PODLEGAJCE OCENIE
• Wykonywanie praktycznych (wicze$ muzycznych: rytmicznych, melodycz-
nych, ruchowych, słuchowych (np.: wyklaskiwanie rytmu, #piewanie wzo-
rów melodycznych, realizacj' ruchow% tematów muzycznych, okre#lanie
odległo#ci interwałowych mi'dzy d+wi'kami).
• Aktywne działania w zakresie ró"nych form muzycznych: #piewu, gry na
instrumencie, słuchania muzyki, ruchu przy muzyce, twórczo#ci muzycznej
(np.: #piewanie pie#ni i piosenek, kanonów dwu-, trzygłosowych, przy#pie-
wek ludowych, granie akompaniamentu, fragmentów utworów ró"nych
kompozytorów, rozpoznawanie stylu muzycznego epoki w słuchanych
utworach, brzmienia instrumentów i głosów ludzkich, budowy formalnej
utworu, wykonywanie kroków i fi gur okre#lonego ta$ca, tworzenie melodii,
ilustracji muzycznych do tekstów wiersza).
• Odpowiedzi ustne z zakresu znajomo#ci: zasad muzyki (np.: elementów
muzyki, znaków chromatycznych, interwałów muzycznych, trójd+wi'ków,
budowy gam majorowych i minorowych), historii muzyki (np.: znajomo#(
epok muzycznych, twórczo#ci kompozytorów), form muzycznych.
• Prace domowe.
• Quizy i konkursy muzyczne.
Ocenianie osi%gni'( uczniów powinno by( systematyczne i umotywowane
ustnie przez nauczyciela. Ocena nie mo"e by( tylko wykładnikiem poziomu
uzyskanej wiedzy i umiej'tno#ci, ale powinna zach'ca( uczniów do rozwijania
zainteresowa$ muzycznych.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin