PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ, GRUPA III A
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Mój kalendarz”
Temat dnia
Działania dzieci
„ Dwunasty braci i cztery siostry”
Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie treści utworu J. Porazińskiej, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu, utrwalenie nazw pór roku oraz zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy, oglądanie kalendarzy i do czego służą.
Gimnastyka.
„ Siedem dni ma tydzień”
Słuchanie wiersza J. Brzechwy, kształtowanie umiejętności posługiwania się nazwami dni tygodnia, umiejętność posługiwania się kalendarzem oraz pojęciami: wczoraj, dziś, jutro. Układanie własnego kalendarza – plan zajęć tygodniowych.
Umuzykalnienie.
„ Zegary dawniej i dziś”
Rozwiązanie zagadki o zegarze. Zapoznanie dzieci z historią zegarów i sposobami odmierzania czasu – cień, woda, piasek. Prezentacja różnych zegarów. Słuchanie utworu B. Ostrowskiego „ Pradziadkowie zegara”. Próby odczytywania godzin na zegarze. Kształtowanie wrażliwości słuchowej – rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne zegary. Ćwiczenie ortofoniczne – naśladowanie dźwięków wydawanych przez zegary np. bim-bam, bim-bom, tik-tak, cyk-cyk.
„ Pory roku” zabawy kolorami odpowiadającymi do kolejnej pory roku, estetyczne wykonanie pracy.
„ Dni i noce”
Dostrzeganie rytmu dobowego, przemienności dnia i nocy. Przygotowanie dzieci do świadomego posługiwania się pojęciem doba. Kształtowanie zdrowego stylu życia – uświadomienie wartości snu i różnych form wypoczynku. Uzupełnianie kart zadaniowych.
„ Moje urodziny”
Znajomość przez dziecko podstawowych praw, umiejętność mówienia o nich, Przybliżenie dzieciom Konwencji Praw Dziecka. Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się.
Literatura:
Zabawy ruchowe:
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Moi Dziadkowie”
„ Halo Babusiu”
Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej, uważne słuchanie tekstu, rozumienie jego treści. Rozmowa n/t treści wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza, okazywanie szacunku osobom starszym.
„ Sto lat dla Dziadków”
Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „ Opowieść o Babci i Dziadku”, wypowiedzi dzieci n/t tekstu literackiego. Znajomość imion własnych Dziadków, co lubią itp.
„ Przygoda z Dziadkiem”
Historyjka obrazkowa, ustalanie kolejności obrazków, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych. Opowiadanie historyjki, odwołanie do własnych przeżyć z Dziadkami.
„ Prezent dla Babci i Dziadka” samodzielne wykonanie prezentów dla dziadków.
„ Wiwat dla Babci i Dziadka!”
Uroczystość z okazji Święta Dziadków, recytacja wierszy, śpiewanie piosenek, wspólna zabawa z Dziadkami, wzmacnianie więzi emocjonalnej z Dziadkami, wspólny poczęstunek, wręczenia Dziadkom upominków.
„ Tajemnicze figury”
Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, porządkowanie zbiorów od najmniejszej do największej liczby elementów – przeliczanie, porównywanie, kolorowanie wg kodu.
Opracowała
Małgorzata Cacko
Aga7675