apdVI.doc

(376 KB) Pobierz

Alicja Płonka - Duliban

Program nauczania do klasy VI

                                                                                                                          Rok szkolny 2007-2008

„Między nami”

 

 

TEMATYKA

 

LICZBA

GODZIN

 

MATERIAŁ

 

CELE

WPROWADZANE

POJĘCIE

KONTEKST

KULTUROWY

 

1

PODRĘCZNIK

J. Tuwim, * * * [Nie mam żadnego zajęcia…]

(fragment), s. 8–9

– czytanie ze zrozumieniem tekstu poetyckiego

– rozumienie pojęcia podmiot liryczny

– określanie sytuacji lirycznej w utworze

– nadawanie tytułu zgodnego z treścią

– wykonywanie ilustracji do treści utworu

– zorganizowanie konferencji; wchodzenie w rolę podmiotu lirycznego

– zbieranie argumentów na określony temat, prowadzenie rozmowy

 

 

1

ZESZYT ĆWICZEŃ

Zabawy słowem: Radość pisania, s. 5–6

czytanie ze zrozumieniem tekstu poetyckiego na poziomie metaforycznym (określanie podmiotu lirycznego i sytuacji

lirycznej, rozpoznawanie środków artystycznych)

– tworzenie krótkich wypowiedzi z zastosowaniem środków poetyckich

 

 

Mowa

1

PODRĘCZNIK

s. 10–11

– dostrzeganie funkcji komunikacyjnej mowy

– wzbogacanie słownictwa związanego z mówieniem (tworzenie rodziny wyrazów do wyrazu mówić, wyjaśnianie

związków frazeologicznych i wskazywanie sytuacji, w których można je zastosować)

– pisanie opowiadania twórczego

– czytanie tekstu ustawy prawnej i wyszukiwanie określonych treści

– pisanie projektu działań na rzecz ochrony języka

 

 

W obronie ojczystego języka

1–2

PODRĘCZNIK

M. Konopnicka, Rota, s. 12–14

– czytanie ze zrozumieniem tekstu poetyckiego na poziomie semantycznym i krytyczno-twórczym (wyszukiwanie treści

metaforycznych i symbolicznych, nazywanie wartości, przedstawianie pojęć na ilustracji)

– nazywanie przeżyć i uczuć związanych z odbiorem i treścią wiersza

– odwoływanie treści utworu do sytuacji historycznej Polski i Polaków

 

muzyka,

plastyka, film

Narodowe pamiątki – pieśni,

legendy, podania

1

PODRĘCZNIK

A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod (fragment), s. 15–16

– opowiadanie odtwórcze

– określanie tematu utworu poetyckiego

– rozpoznawanie w tekście apostrofy i nazywanie jej funkcji

– rozumienie dosłownych, metaforycznych i symbolicznych sensów utworu

– posługiwanie się cytatem

– rozpoznawanie cech gatunkowych pieśni

– rozumienie funkcji kulturotwórczej literatury oraz jej znaczenia w budzeniu uczuć patriotycznych

– wyszukiwanie informacji historycznych o sytuacji narodu w okresie zaborów

– gromadzenie wiadomości o swoim regionie i jego kulturze

apostrofa

 

 

 

1–2

PODRĘCZNIK

A. Mickiewicz, Świteź, s. 17–23

– tworzenie wypowiedzi pisemnej typu: artykuł prasowy, relacja, wywiad, opis miejsca

– aktywna praca w grupie, m.in. planowanie działań, koordynacja ich realizacji, przedstawienie efektów pracy zespołu oraz ocenianie pracy indywidualnej i zbiorowej

 

plastyka

1

ZESZYT ĆWICZEŃ

Zabawy słowem: Jak korzystać ze słownika

poprawnej polszczyzny?

– uzupełnianie tekstu, rozwiązywanie krzyżówki, dobieranie poprawnych form językowych, redagowanie własnych tekstów z użyciem słownika poprawnej polszczyzny (czytanie haseł słownikowych, wyszukiwanie w nich potrzebnych informacji)

– zapisywanie wniosków dotyczących przeznaczenia i przydatności słownika

słownik

poprawnej

polszczyzny

 

1

PODRĘCZNIK

C. Niewiadomska, Podanie o Popielu, s. 24–26

– czytanie ze zrozumieniem tekstu prozatorskiego na poziomie semantycznym i krytyczno-twórczym

– rozpoznawanie rzeczywistych i fantastycznych elementów świata przedstawionego

– poznawanie cech gatunkowych podania

– porównywanie elementów świata przedstawionego mitu, baśni, legendy i podania

– wybieranie i wykorzystywanie informacji z tekstu naukowego

– prezentowanie własnego stanowiska wobec poruszanego problemu; argumentowanie

podanie

 

 

1

PODRĘCZNIK

Co przeważyło szalę;

płaskorzeźba przedstawiająca fragment drzwi gnieźnieńskich – scena wykupu ciała świętego Wojciecha, s. 26–29

– czytanie ze zrozumieniem tekstu prozatorskiego na poziomie semantycznym i symbolicznym

– opisywanie zdarzeń i przeżyć bohaterów

– odwoływanie się do wartości etycznych w ocenie postępowania bohaterów

– porównywanie tych samych zdarzeń przedstawionych w różnych utworach literackich

– porównywanie informacji zawartych w utworze literackim i haśle encyklopedycznym

– wykorzystywanie wiedzy historycznej dotyczącej początków państwa polskiego

– odczytywanie płaskorzeźby, porównywanie tekstu literackiego i plastycznego

– wyszukiwanie informacji w różnych źródłach

 

plastyka

 

Legendy, podania …

2

PODRĘCZNIK

J. Kasprowicz, O śpiących rycerzach w Tatrach,

s. 30–36

ZESZYT ĆWICZEŃ

schemat 1

– rozumienie pojęcia wątek i posługiwanie się nim przy analizie budowy utworu prozatorskiego

– opowiadanie odtwórcze w narracji pierwszoosobowej

– rozpoznawanie cech gatunkowych podania (wyodrębnianie historycznych i legendarnych elementów świata przedstawionego)

– analiza treści utworu na poziomie semantycznym i symbolicznym

– zabieranie głosu w dyskusji na temat sposobów poprawienia świata; zapis wniosków w formie metaplanu

wątek

muzyka,

plastyka

 

W kręgu tradycji i obyczajów

1

PODRĘCZNIK

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin