PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI
5 – LETNICH
1. POZNAJEMY PRACE SZEWCA I KRAWCOWEJ
2. W SKLEPIE Z ZABAWKAMI – POZNAJEMY PRACĘ SPRZEDAWCY
3. NADCHODZI WIOSNA
TEMAT KOMPLEKSOWY
ZADANIA PROGRAMOWE
METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA
LITERATURA/
UWAGI
POZNAJEMY PRACĘ SZEWCA I KRAWCOWEJ
Poznawanie pozaprzedszkolnego środowiska społecznego. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.
Kształtowanie szacunku dla człowieka i jego pracy.
Kształtowanie procesów poznawczych: myślenia, pamięci, uwagi, zdolności kojarzenia.
Klasyfikowanie przedmiotów, dostrzeganie i opisywanie różnic, podobieństw i relacji zachodzących między przedmiotami.
Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem, słuchania i rozumienia mowy innych.
Wyrażanie spostrzeżeń i przeżyć w różnych formach ekspresji. Podejmowanie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej
Kształtowanie czynnej postawy prozdrowotnej dziecka
ü Spacery w najbliższej okolicy. Zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie)
ü Przyglądanie się warsztatowi szewskiemu w okolicy przedszkola, zwrócenie uwagi, co znajduje się na półkach w warsztacie szewskim.
ü Rozmowa połączona z obserwacją „W warsztacie szewskim - w pracowni krawieckiej”. Zapoznanie dzieci z wyglądem zakładów usługowych, z rodzajem usług w nich wykonywanych. Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania zawodu szewca i krawcowej.
ü Słuchanie wiersza „Kaczorkowe buty”. Uświadomienie dzieciom jak ważny jest zawód szewca. Wdrażanie poszanowania dla człowiek i jego pracy.
ü Słuchanie wiersza H. Ożogowskiej „Krawcowa”. Zapoznanie dzieci z wykonywanymi przez krawcową czynnościami oraz wykorzystywanymi przez nią materiałami. Wdrażanie poszanowania dla człowiek i jego pracy.
ü Zabawy doskonalące orientację dziecka w przestrzeni: kto pierwszy i kto ostatni dojdzie do wyznaczonego miejsca, bezszelestne chodzenie po sali, bezkolizyjne mijanie się pociągów przy śpiewie piosenki „Jedzie pociąg”, różnicowanie tempa ruchu w zależności od sygnału.
ü Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z zawodem szewca i krawcowej.
ü Praca z ilustracją – nazywanie zawodów osób przedstawionych na ilustracjach. Odpowiedzi na pytanie „Co robią pracownicy tych zakładów usługowych?”. Kojarzenie narzędzi wykorzystywanych przez szewca, krawcową, stolarza itp.
ü Zabawa „Kto to robi?” – kojarzenie wykonywanej czynności z zawodem.
ü Próby określania cech przedmiotów (krawcowa – guzików, ubrań, szewc – butów) za pomocą przymiotników. Porównywanie ich kształtu, wielkości, kolorów. Klasyfikowanie przedmiotów na podstawie ich wcześniej odczytanych cech. Przeliczanie elementów utworzonych podzbiorów.
ü Praca z ilustracją – nazywanie przedstawionych na rysunkach przedmiotów. Rysowanie brakujących na tekturkach guzików. Porównywanie długości igieł. Porządkowanie zbiorów według liczebności wzrastającej. Porównywanie wielkości i kolorowanie kół.
ü Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z wykonywanymi przez dorosłych zawodami – wyodrębnianie głosek w nagłosie wypowiadanych wyrazów.
ü Wypowiedzi dzieci dotyczące omawianych tekstów, zachęcanie do aktywnego udziału w rozmowie. Wdrażanie do poszanowania wypowiedzi drugiej osoby (słuchania, nie przeszkadzania podczas wypowiedzi).
ü Zabawa gramatyczna „W pracowni krawcowej”. Próby określania cech guzików w pracowni krawieckiej za pomocą przymiotników. Porównywanie ich kształtu, wielkości, kolorów.
ü Pantomima na temat „Kłopoty Kaczorka” na postawie wiersza D. Gellnerowej „Kaczorkowe buty”
ü Praca plastyczna na temat „Praca zawodowa moich rodziców”.
ü Praca techniczna „Guziczek na fartuszku” Przyszywanie guzika do fartuszka. Zwrócenie szczególnej uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania pracy.
ü Ilustracja ruchowa przy muzyce inspirowana wierszem J. Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”
ü Zabawa pantomimiczna na temat „Zawody”
ü Samorzutne zabawy i inne formy aktywności kreatywnej podejmowane z inicjatywy dzieci.
ü Zabawy ruchowe przy muzyce – „Szycie na maszynie”, „Tańcowała igła z nitką”, itp.
ü Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik
ü Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie) oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.
ü Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności.
ü Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole oraz do spożywania świeżych warzyw i owoców (surówki, sałatki, warzywa i owoce podawane do posiłków).
ü Udział w zajęciach relaksacyjnych – odpoczynek po obiedzie.
Tekst wiersza „Kaczorkowe buty” D. Gellnerowej
oraz „Krawcowa” H. Ożogowskiej
Zabawy i ćwiczenia 5 - latków, cz. 2, s.31-32
Zabawy i ćwiczenia 5 - latków, cz. 2, s.33
Tekst wiersza J. Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”
Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
W SKLEPIE Z ZABAWKAMI – POZNAJEMY PRACĘ SPRZEDAWCY
Poznawanie pozaprzedszkolnego środowiska społecznego.
Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.
Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej
ü Oglądanie ekspozycji zabawkowych w sklepach, porównywanie ułożenia zabawek na wystawie z tymi, które są na półkach w sali.
ü Rozmowa połączona z obserwacją „W sklepie zabawkowym”. Zapoznanie z wyglądem sklepu, z rodzajami sprzedawanych zabawek oraz z pracą ekspedientki (czynności, ubiór). Wdrażanie do kulturalnego zachowania się, używania form grzecznościowych.
ü Słuchanie opowiadania I. Salach „W sklepie”. Zapoznanie z zachowaniem się w sklepie: używanie form grzecznościowych, uprzejme zachowanie się w stosunku do ekspedientki i mamy. Wdrażanie poszanowania zabawek – nawet tych mało atrakcyjnych.
ü Opowieść słuchowa „Sklep z zabawkami”. Odzwierciedlanie ruchem opowiadania nauczycielki. Wprowadzanie prostych określeń charakteru muzyki – wesoła, smutna, skoczna. Stosowanie tych określeń podczas zagadek słuchowych. Szybkie reagowanie na sygnały muzyczne.
ü Zabawy rytmiczne przy muzyce. Odzwierciedlenie melodii i rytmu piosenki prostymi elementami ruchu – klaskanie, obroty, podskoki, przysiady. Stosowanie zmian rejestrów przy zagadkach melodycznych. Szybka reakcja na słyszany akompaniament.
ü Zabawy dydaktyczne: „Której zabawki brak?”, „Z czym kojarzysz ten element?”
ü Próby określania cech zabawek za pomocą przymiotników. Porównywanie ich kształtu, wielkości, kolorów. Klasyfikowanie przedmiotów na podstawie ich wcześniej odczytanych cech. Przeliczanie elementów utworzonych podzbiorów.
ü Praca z ilustracją – półka z zabawkami. Klasyfikowanie zabawek według wybranych cech. Przeliczanie elementów zbiorów – używanie liczby głównej i porządkowej. Porządkowanie zbiorów według liczebności wzrastającej lub malejącej.
ü Zabawa ortofoniczna Z. Bogdanowicz „Uszatek w sklepie z zabawkami”. Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „mru”, „wrr”, „fik-mik”.
ü Zabawa gramatyczna „Nasze zabawki”. Próby określania cech zabawek za pomocą przymiotników. Porównywanie ich kształtu, wielkości, kolorów.
ü Historyjka obrazkowa „Krzyś kupuje misia”. Próby układania historyjki obrazkowej, spostrzeganie różnic i podobieństw między obrazkami. Budzenie wiary we własne możliwości.
ü Rozmowy indywidualne podczas zabaw dowolnych wybraną zabawką. Próby uzasadniania własnego wyboru, rozmowy o ulubionych zabawkach, Wzbogacanie zasobu słownictwa.
ü Zabawa tematyczna „W sklepie zabawkowym”. Korzystania z zabawek w sposób niewywołujący hałasu, uznawanie praw do zabawy wszystkich dzieci.
ü Zabawa tematyczna „Kupujemy zabawki”. Przyzwyczajanie dzieci do korzystania z pomocy nauczycielki przy realizacji swoich...
gwiazda12