6-l maj.doc

(114 KB) Pobierz
MIESieCZNY



MIESieCZNY

PLAN PRACY

DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ

DLA GRUPY DZIECI

6–- LETNICH

Na miesiac

maj 2008 r.

 

1. czy znamy nasza Ojczyzne?

2. poznajemy najwyższe gory w Polsce i ich mieszkancow

3. przygotowujemy niespodzianke dla mamy i taty

 

 

 

 

 

 

 

CZY ZNAMY NASZĄ OJCZYZNĘ

 

L.p.

Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci

Osiągnięcia dzieci

Uwagi

1.

WISŁA – KRÓLOWA POLSKICH RZEK

§         „Wisła” – słuchanie wiersza G. Koby o najpiękniejsze rzece. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza. Pokazanie na mapie biegu rzeki Wiły zgodne z treścią wiersza. Zaznaczenie na mapie Krakowa – poprzedniej stolicy Polski. Przypomnienie i pokazanie stolicy Polski – Warszawy.

§         Improwizacja taneczna przy ludowej muzyce.

§         Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 62. Przypomnienie mapy Polski, flagi, godła. Czytanie krótkich tekstów.

§         Praca z książką „Ja i litery” s. 46. Rozwiązywanie rebusu fonetycznego.

Dziecko:

§         Rozpozna mapę Polski, wskaże na niej stolicę Polski – Warszawę;

§         Rozpozna flagę państwową – wymieni występujące na niej barwy;

§         Rozpozna godło państwowe – wymieni występujące na nim elementy;

§         Przeczyta prosty tekst – opowie o jego treści;

§         Rozwiąże rebus fonetyczny.

 

2.

POLSKA – NASZ DOM

§         „Dom” – słuchanie piosenki. Rozmowa z dziećmi o treści piosenki. Zwrócenie dzieciom uwagi, że cała Polska to nasz dom. Szukanie odpowiedzi na pytanie dla kogo jeszcze ojczyzna nasza jest domem.

§         Wyklaskiwanie rytmu piosenki, próby śpiewania refrenu.

§         Improwizacje melodyczne – układanie zdań o swojej ojczyźnie, próby śpiewania tych zdań.

§         Praca z książką „Ja i liczby” s. 58. Omówienie różnic między domami i drzewami, przeliczanie różnych rodzajów domów i drzew.

Dziecko:

§         Wyjaśni co znaczy dla niego słowo ojczyzna;

§         Wyklaszcze rytm piosenki;

§         Ułoży proste zdanie, a następnie wyśpiewa je w rytm muzyki;

§         Wyszuka różnice na ilustracji.

 

3.

 

ZWIEDZAMY ZABYTKI KRAKOWA

§         „Zabytki Krakowa” – przeglądanie albumu, zdjęć o Krakowie. Zwrócenie uwagi na wygląd zabytków oraz ich nazwy. Wzbogacenie słownika dziecka o nazwy najważniejszych zabytków: Zamek Królewski – Wawel, Brama Floriańska, Barbakan, Sukiennice, Kościół Mariacki.

§         „Strój Krakowski” – omówienie wyglądu stroju krakowskiego, jego elementów, słuchanie melodii krakowiaka.

§         „Legenda o powstaniu Krakowa” – słuchanie legendy o legendarnym założycielu Krakowa – Kraku.

§         Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 56 i 57. Czytanie o spacerze po Krakowie.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I. s. 54. Ćwiczenie spostrzegawczości, dokończenie rysowania zamku.

Dziecko:

§         Rozpozna i wymieni zabytki Krakowa;

§         Opowie własnymi słowami legendę o powstaniu Krakowa;

§         Przeczyta w skupieniu dłuższy tekst;

§         Wyszuka ukryte na ilustracji postacie;

§         Dokończy rysowanie rysunku (zamku).

 

4.

LEGENDA O SMOKU WAWELSKIM

§         Słuchanie legend o Krakowie „ Legendy o Smoku Wawelskim” i  „O hejnale z wieży mariackiej”. Przybliżenie dzieciom wiadomości o Krakowie poprzez legendy.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 52. Dokończenie rysowania smoka i napisu.

§         Lepienie z plasteliny postaci smoka wawelskiego. Rozwijanie sprawności manualnej dzieci. Zrobienie wystawy ze smokami. Porównywanie różnych smoków.

Dziecko:

§         Wymieni popularne legendy o Krakowie;

§         Własnymi słowami opowie wymienione legendy;

§         Ulepi z plasteliny postać smoka;

§         Dostrzega podobieństwa i różnice pomiędzy przedmiotami.

 

5.

DOROŻKĄ PO KRAKOWIE

§         „Dorożką po Krakowie” – zabawa dydaktyczna. Utrwalanie poznanych wiadomości o Krakowie i jego zabytkach.

§         Zabawa ruchowa „Lajkonik” – wywołanie radosnego nastroju.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II. s. 53. Uzupełnianie stroju krakowskiego o brakujące elementy.

§         Praca  z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II s.51. Rozpoznanie zabytków, herbów Krakowa i Warszawy.

Dziecko:

§         Rozpozna i nazwie zabytki Krakowa;

§         Zilustruje ruchem skoczny akompaniament do piosenki „Lajkonik”;

§         Rozpozna i nazwie herb Krakowa i Warszawy.

 

 

POZNAJEMY NAJWYŻSZE GÓRY W POLSCE I ICH MIESZKAŃCÓW

 

1.

LIST Z ZAKOPANEGO

§         „List z Zakopanego” – zaznaczenie na mapie Polski gór i Zakopanego. Umieszczenie napisu do globalnego czytania „Tatry”. Odczytanie listu od górala i góralki. Oglądanie strojów góralskich, omówienie ich charakterystycznych elementów, wzbogacenie słownika dzieci o nowe wyrazy: kierpce, parzenice.

§         Zabawa taneczna przy góralskiej muzyce – swobodny taniec do melodii góralskiej.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II s. 22. Ozdabianie stroju góralskiego.

Dziecko:

§         Wskaże na mapie, gdzie znajdują się góry i miasto Zakopane;

§         Umieści na mapie wyraz do globalnego czytania: Tatry:

§         Rozpozna elementy stroju góralskiego;

§         Zatańczy w rytm góralskiej muzyki;

§         Ozdobi strój góralski wybranymi wzorami.

 

 

2.

TATRY

§         Oglądanie albumów lub slajdów. Rozmowa na temat zobaczonych obrazów. Zwrócenie uwagi na przyrodę Tatr oraz rośliny i zwierzęta, które są pod ochroną.

§         „Kwiaty pod ochroną” – oglądanie obrazków kwiatów chronionych, omówienie ich wyglądu, prawidłowe ich nazywanie: krokus, przebiśnieg, sasanka, zawilec.

§         „Wiosenne kwiaty” – zabawa dydaktyczno – ruchowa. Dopasowywanie emblematów do kwiatów, odczytywanie nazw kwiatów z rozsypanki literowej.

§         Praca z książką „Poznajemy rysujemy” cz. II, s. 20 – wyszukiwanie kwiatów pod ochroną.

Dziecko:

§         Rozpozna i nazwie elementy krajobrazu górskiego;

§         Rozpozna, nazwie i omówi wygląd roślin i zwierząt, które są pod ochroną;

§         Z rozsypanki literowej ułoży nazwy kwiatów.

 

3.

GÓRY NASZE GÓRY

§         Słuchanie wiersza J. Porazińskiej z wykorzystaniem ilustracji. Wytłumaczenie pojęcia „hale”. Wzbogacenie słownika dzieci.

§         „Kto opiekuje się owieczkami na hali?” – rozwiązywanie krzyżówki. Układanie rozwiązań z rozsypanki literowej. Obrazki: buty, balon, klocki, sanki. Rozwiązanie: baca.

§         Praca z książką „Ja i litery” s. 39. Połączenie zdań pytających z obrazkowymi odpowiedziami. Wytłumaczenie dzieciom co to są zdania pytające.

§         „Szukamy zagubionych owieczek” – zabawa tropiąca. Poruszanie się po szlakach turystycznych w Sali. Odszukanie owieczek i określenie miejsca ich ukrycia np. pod, obok, nad… Przeliczanie znalezionych owieczek.

Dziecko:

§         Posługuje się nowymi słowami związanymi z krajobrazem górskim, hale, baca, itp.;

§         Potrafi popraw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin