6-l luty(1).doc

(144 KB) Pobierz
MIESieCZNY



MIESieCZNY

PLAN PRACY

DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ

DLA GRUPY DZIECI

6–- LETNICH

Na miesiac

luty 2008 r.

 

1. Jak wyglada lodowa kraina.

2. Zakladamy zielone hodowle w kaciku przyrody.

3. Co robic w kaprysna pogode?

 

 

 

 

 

 

 

JAK WYGLĄDA LODOWA KRAINA

 

L.p.

Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci

Osiągnięcia dzieci

Uwagi

1.

Na Dalekiej Północy

§         Wysłuchanie fragmentów opowiadania „Odarpi syn Egigwy” wg. A. i C. Centkiewiczów z wykorzystaniem cyklu ilustracji. Wyróżnienie z opowiadania charakterystycznych cech życia na Dalekiej Północy odmiennych niż w Polsce. Wprowadzenie napisów do globalnego czytania: foka i pingwin.

§         Zabawa dydaktyczna „Imiona małych Eskimosów”. Łowienie rybek z zadaniami wędką, rozwiązywanie działań matematycznych, wybieranie liter odpowiadających wynikowi i umieszczanie ich w diagramie. Odczytywanie powstałych imion: Timbo i Luka.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 11.

Dziecko:

§         uważnie i w skupieniu wysłuchuje czytanego tekstu;

§         wymienia nazwy zwierząt zamieszkujących Daleką Północ;

§         rozwiązuje działania matematyczne;

§         rozpoznaje litery wykorzystane w zabawie;

§         odczytuje imiona małych Eskimosów.

Rozdać dzieciom informacje o tym, by na 3 zajęcia przyniosły magnesy.

 

Zaplanować na przyszły tydzień zebranie z rodzicami.

2.

Kto mieszka na Dalekiej Północy?

§         Rozwiązanie krzyżówki „Kto mieszka na Dalekiej Północy?”. Układanie z rozsypanki wyrazowej nazw obrazków w diagramie. Odczytywanie rozwiązania. Obrazki i wyrazy: statek, ser, oko, lis, medal, lody, osa dają rozwiązanie Eskimos.

§         Plątaninki literowe „Kto odwiedził Eskimosa w igloo?”. Każde dziecko rozwiązuje plątaninki i układa z alfabetu ruchomego rozwiązania – imiona gości Eskimosa.

§         Zabawa ruchowa „Zaprzęgi psów”.

§         Praca z książką „Ja i liczby” s. 33.

Dziecko:

§         prawidłowo nazywa obrazki;

§         dobiera odpowiednie wyrazy i umieszcza je w diagramie krzyżówki;

§         odczytuje hasło krzyżówki;

§         rozpoznaje litery, układa z rozsypanki literowej wyrazy.

 

3.

 

„Co to jest magnes?”

§         Zabawy badawcze z użyciem magnesów „Co to jest magnes?”. Próby zbierania metalowych przedmiotów przy pomocy magnesów.

§         Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wędek z magnesami i sylwet ryb ze spinaczami. Czytanie napisów na rybkach, przeliczanie złowionych ryb.

§         Praca z ksiązką „Ja i liczby” s. 15.

Dziecko:

§         omawia i demonstruje właściwości magnesów;

§         odczytuje napisy zapisane na rybach;

§         przelicza ryby;

§         porównuje ilość ryb znajdujących się w obręczach.

Przygotować magnesy.

4.

„Odarpi – eskimoski chłopiec”

§         Wysłuchanie wiersza H. Szayerowej „Odarpi”. Omówienie treści wiersza. Utrwalenie wiadomości dotyczących życia Eskimosów i ich zajęć.

§         Ćwiczenie graficzne „Ubranko dla Eskimosa”. Ozdabianie ubranka wzorami literopodobnymi. Wprowadzenie litery B, b. Zapoznanie dzieci z wyglądem tych liter. Kreślenie w powietrzu nowo poznanych liter.

§         Zabawy z elementami dramy „Eskimosi”. Rozwijanie inwencji twórcze dzieci – naśladowanie różnych czynności Eskimosów.

§         Praca z ksiązką „Poznajemy – rysujemy” cz. II. s. 12.

Dziecko:

§         opowiada o życiu Eskimosów;

§         rozpoznaje ubiór Eskimosa oraz jego miejsce zamieszkania – igloo;

§         używa wzorów literopodobnych do ozdabiania pracy plastycznej;

§         rozpoznaje kształt litery B, b;

§         rysuje kształt litery B, b w powietrzu;

§         ruchem przedstawia czynności dnia codziennego Eskimosów.

Zdiagnozować przy pomocy odpowiednich kart pracy – „poziom” percepcji wzrokowej dziecka oraz umiejętności z zakresu kształtowania się pojęć matematycznych/

semestralna obserwacja.

5.

Zwierzęta Dalekiej Północy”

§         Oglądanie obrazków w albumach przyrodniczych przedstawiających zwierzęta Dalekiej Północy. Wzbogacenie słownika dziecięcego – nazywanie i określanie wyglądu zwierząt. Zwrócenie uwagi na prawidłowe używanie form fleksyjnych we wszystkich odmieniających się częściach mowy.

§         Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierze?”. Składanie pociętego obrazka w całość. Prawidłowe nazywanie zwierząt, które dzieci ułożyły.

§         Zabawa ruchowa przy muzyce „Zgrabny Eskimos”. Przeskakiwanie z jednej kry na drugą.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 13.

 

Dziecko:

§         nazywa zwierzęta żyjące w zimnym klimacie;

§         układa pocięty obrazek w całość;

§         zgrabnie przeskakuje z miejsca na miejsce.

 

 

ZAKŁADAMY ZIELONE HODOWLE W KĄCIKU PRZYRODY

 

1.

Przedszkolny kącik przyrody

§         Rozwiązywanie zagadek słownych i dotykowych „Co to jest?” Po rozwiązaniu zagadek dzieci wybierają obrazki i umieszczają na tablicy. Omówienie wyglądu nasion fasoli – Jaś – porównanie ich z innymi nasionami.

§         „Hodowla w kąciku przyrody”. Zademonstrowanie przez prowadzącą zajęcia sposobu zakładania różnych hodowli. Porównanie cebuli z cebulkami tulipanów.

§         Założenie hodowli przez dzieci: wysianie rzeżuchy na talerzyki wyłożonych watą; założenie wodnej hodowli fasoli i cebuli na słoikach przykrytych gazą; posadzenie cebuli i fasoli w doniczkach z ziemią; posadzenie cebulek tulipanów w ziemi. Przeliczanie cebulek – Wprowadzenie liczby 7. Liczenie liczebnikami głównymi, odwzorowywanie kształtu nowo poznanej cyfry w powietrzu.

§         Wprowadzenie napisów do globalnego czytania: cebula, fasola, tulipan.

§         Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I, s. 38.

 

Dziecko:

§         rozwiązuje zagadki słowne i dotykowe;

§         zakłada hodowlę rzeżuchy, fasoli i cebuli;

§         wdraża się do sprawowania pieczy nad kącikiem przyrody;

§         wypowiada się na określony temat.

Nasiona rzeżuchy, fasola, cebula, cebulki tulipana.

2.

Nasza hodowla

§         Omówienie założonej hodowli. Zwrócenie dzieciom szczególnej uwagi na to, że niektóre rośliny rozwijają się z nasion, a inne z cebulek. Porównywanie cebulek różnych kwiatów z cebulą używaną w kuchni. Wprowadzenie litery C, c na wyrazach Cela, cebula. Układanie kształtu litery C, c z tasiemki lub sznurka.

§         Zabawa dydaktyczno – ruchowa  „Zabawa z literkami”. Utrwalanie do tej pory poznanych liter. Dobieranie się parami – litera wielka z małą.

§         Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 34 – czytanie liter, sylab, wyrazów.

Dziecko:

§         rozpoznaje różnice pomiędzy cebulą jadalną, a cebulkami kwiatowymi;

§         rozpoznaje kształt litery C, c – układa jej kształt ze sznurka/ tasiemki;

§         rozpoznaje poznane do tej pory litery – dobiera małą literę do wielkiej;

§         czyta proste wyrazy.

 

3.

Co posadziliśmy w kąciku przyrody?

§         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin