dyslalia.pdf

(275 KB) Pobierz
Microsoft Word - dyslalia
Studium przypadku dziecka z dyslali Ģ
Do przeprowadzenia studium przypadku wybrany został chłopiec z klasy V
Publicznej Szkoły Podstawowej w Paszczynie, który uzyskał najsłabszy wynik w badaniu
Logopedycznym Testem Przesiewowym.
Jego wyniki w te cie przesiewowym na tle klasy i po ród badanych chłopców
ilustruje tabela 1.
klasa /
Wymowa
Sprawno Ļę
semantyczna,
gramatyczna,
narracyjna
Motoryka
narz Ģ dów
mowy
Percepcja d Ņ wi ħ ków
mowy
Ł Ģ cznie
płe
(liczba
uczniów)
Polecenie1. Polecenie2. Polecenie3. Polecenie4. Polecenie5. Polecenie6. Polecenie7.
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
CH(20)
385 19,2 380 19,0 126 6,3 533 26,6 119 5,9 168 8,4 72 3,6
1783
86,1
V (20) 387 19,3 417 20,8 121 6,0 559 27,9 118 5,9 185 9,2 77 3,8
1865
93,2
Sławek
K.
14
11
5
21
6
7
1
65
Tabela 1. Wyniki w Logopedycznym Te cie Przesiewowym
Sławomira K. a wyniki klasy V oraz chłopców klas IV i V.
Ł czny wynik chłopca w te cie (65 punktów) stanowi jedynie 54,1% punktów
mo liwych do zdobycia. Sławek otrzymał przy tym 75,5% redniej punktów jak
uzyskali chłopcy i tylko 69,7% ilo ci punktów zdobytych przez jego rówie ników i
rówie niczki.
Deficyty dziecka najwyra niej uwidoczniły si w poleceniu 7., w którym chłopiec
przegłoskował prawidłowo tylko pierwszy, najprostszy wyraz. Słaby wynik uzyskał on
tak e w poleceniach 2. i 4., w których uzyskał odpowiednio 42 i 40% mo liwych do
zdobycia punktów. Szczególnie polecenie 2. wypadło niekorzystnie na tle pozostałych
badanych, gdy 11 punktów Sławka stanowi tylko 55 % redniej ilo ci punktów
uzyskiwanych przez jego kolegów i kole anki.
nica punktowa w pozostałych poleceniach zawarła si w granicach 80 % punktów
zdobywanych przez wszystkich badanych, jedynie w poleceniu 5., badaj cym motoryk
narz dów mowy chłopiec wykonał poprawnie wszystkie próby.
Słaby ogólny wynik Sławka zdecydował o wybraniu go do badania kolejnymi
narz dziami diagnostycznymi w celu ustalenia przyczyn niskiego poziomu kompetencji
j zykowej i komunikacyjnej oraz sprawno ci realizacyjnych, a w dalszym etapie podania
propozycji terapii logopedycznej.
„Badanie sprawno ci motorycznej narz dów mowy” w opracowaniu Z.M.
Kurkowskiego i T. Wo niaka potwierdziło u badanego prawidłow budow i funkcjonowanie
narz dów artykulacyjnych. Chłopiec nie wykonał poprawnie tylko dwóch prób: „5. kl skaj
jak konik” oraz „29. zagwi d ”. Wydaje si jednak, e nie wynika to z niesprawno ci
narz dów mowy, gdy pozostałe polecenia badaj ce i wargi i j zyk Sławek wykonał bez
adnych kłopotów.
Zatem w dalszej cz ci rozdziału przedstawione zostan kolejno:
– dane z wywiadu,
58681266.009.png
Studium przypadku dziecka z dyslali Ģ 2
– wyniki badania wymowy kwestionariuszem obrazkowym G. Demel i ich
omówienie;
– wyniki badania słuchu fonematycznego testem I. Styczek oraz słuchu
fonetycznego (test B. Rocławskiego);
– omówienie wyników bada i próba diagnozy logopedycznej.
Studium przypadku dziecka z dyslali Ģ
3
KARTA MOWY DZIECKA
1. imi i nazwisko: Sławomir K.
2. data urodzenia: 15. stycznia 1988 r.
3. adres: …………………………….
4. rodzice
imi
wiek
wykształcenie
zawód
miejsce pracy
a) ojciec
Jan
45 l.
zawodowe
kierowca
MKS D bica
b) matka
Maria
41 l.
rednie
bileter
PKP
5. rodze stwo: brat (19 lat), siostra (17 lat);
6. szkoła: Publiczna Szkoła Podstawowa w Paszczynie;
7. klasa: V
WYWIAD
Dane z wywiadu z matk Ģ :
1. Dane o Ļ rodowisku
a. kto wychowuje dziecko – oboje rodzice, przy udziale dziadków;
b. pochodzenie ojca/matki – miejscowi;
c. zaburzenia słuchu w rodzinie – nie stwierdzono;
d. zaburzenia mowy w otoczeniu – brak
e. sytuacja rodzinna – warunki socjalne dobre, rodzina otacza Sławka atmosfer miło ci i opieki
2. Dane o dziecku
a. przebieg ci y i porodu – ci a prawidłowa, poród 3 tygodnie przed terminem, siłami natury,
5/7 punktów Apgar
b. przebyte choroby – winka (3 l.), ró yczka (5 l.), ospa (7 l.), cz ste zapalenia ucha,
c. zaburzenia rozwoju – opó niony rozwój chodzenia (ok.20 miesi ca ycia),
d. motoryka dziecka – w normie rozwojowej,
e. lateralizacja – prawor czny.
3. Osobniczy rozwój mowy
a. okres melodii – głu enie - ?, gaworzenie - ok. 28 tygodnia,
b. okres wyrazu – pierwsze wyrazy ok. 14-15 miesi ca ycia, „mówił pó niej ni starsze dzieci”,
c. okres zdania – wypowiedzi równowa nikowe - około 29 miesi ca, proste zdania pojedyncze -
po uko czeniu 3 roku ycia,
d. zasób słownika dziecka - stosunkowo ubogi.
4. Zaburzenia mowy dziecka
a. kiedy zauwa ono - w okresie przedszkolnym,
b. objawy - dziecko mówiło mało i niech tnie, zniekształcało b d substytuowało głoski i
wyrazy, u ywało wypowiedze równowa nikowych lub krótkich zda
c. wiadomo zaburzenia u dziecka - chłopiec zdaje sobie spraw ze swych trudno ci
58681266.010.png
Studium przypadku dziecka z dyslali Ģ
4
Badanie wymowy kwestionariuszem obrazkowym G. Demel
Wyniki badania Sławomira K. testem D. Demel przedstawia tabela 2.
Tabela 2. Wyniki badania wymowy
1. š ž ě ɞ
szafa
š'afa
koszyk
+
szklanki
š'kla š k'i
kapelusz
kapelus
aba
+
elazko
želaško
je e
iež'e
drzwi
Ⱦ v'i
czołg
+
szczotka
š otka
beczki
be 'k'i
klucz
+
2. s z c ɞ
samolot
+
sło
+
pasek
+
pies
+
zegar
+
zamek
+
wózek
+
dzwonek
+
cukierki
+
tablica
+
klocki
+
ksi yc
k zyc
3. Ļ Ņ ę ɞ
limak
+
wieczka
v'ecka
ksi ka
ksi ska
wi nie
+
ziemniaki
+
guziki
+
ciel tko
+
nici
+
dzi cioł
+
d wig
+
dzie
zo ṷ Ⱦ 'e
gwo dzie
+
4. r
tramwaj
+
cytryna
+
drabina
+
krowa
+
gruszka
gruska
spadochron
+
radio
+
ryby
+
parasol
+
tarka
+
tornister
+
rower
+
5. k k' g g' x
kot
+
kura
+
konewka
+
b k
+
kielnia
+
rakieta
+
siekiera
+
kredki
+
garnek
+
kogut
+
chor giewki
+
choinka
+
6. v v' f f'
wałek
+
worek
+
krawaty
+
wieszak
v'eš'ak
wiewiórka
+
fotel
+
farby
+
yrafa
žyrafa
agrafka
+
fili anka
f'il'iza š ka
fiołki
+
kalafior
karaf'or
7. b b' p p' m m'
balon
+
buty
+
cebula
+
bilet
+
grabie
+
grzebie
+
patelnia
+
pompka
+
piłka
+
pióro
+
małpa
+
miotły
+
8. t d n
talerz
taleš'
telefon
+
młotek
motek
but
+
dom
+
dach
+
buda
+
widelec
+
narty
+
no yce
+
spodnie
+
bocian
+
9. l l'
lampa
+
lustro
+
butelka
+
balon
+
lalka
+
motyl
+
ul
+
listek
+
lis
+
listy
+
królik
+
szalik
+
10. samogłoski
autobus
+
agrafka
+
aparat
+
armata
+
oko
+
osa
+
okulary
+
orzechy
+
ucho
+
ule
+
indyk
+
igły
+
11. samogłoski
niezgłoskotwórcze i
łab dzie
+
łó ko
+
koło
+
piłka
+
stół
+
jabłko
iapko
jaszczurki
ias urk'i
paj k
+
zaj c
+
hulajnoga
+
jajka
+
klej
+
12. gł. d Ņ wi ħ czne i
bezd Ņ wi ħ czne
bułka-
półka
+
b k-p k
no e-
nosze
nož'e-
noš'e
kury-góry
kosa-koza
biurko-
piórko
+
+
+
+
OCENA:
1. odpowied Ņ prawidłowa +
2. brak odpowiedzi –
3. zapis fonetyczny (adekwatny)
58681266.011.png 58681266.012.png 58681266.001.png 58681266.002.png 58681266.003.png 58681266.004.png 58681266.005.png 58681266.006.png
Studium przypadku dziecka z dyslali Ģ
5
Badanie wymowy Sławomira K. testem D. Demel wykazało trudno ci realizacyjne
chłopca w zakresie szeregu głosek szumi cych „š, ž, , . Wszystkie pozostałe fonemy
s realizowane poprawnie, ł cznie z pozostałymi dzi słowymi „l, l' ” a nawet „r” .
Wymowa głosek szeregu szumi cego jest w przypadku Sławka niekonsekwentna. W
jednym przypadku substytuuje on je przez odpowiednie sycz ce, za innym razem deformuje
owe głoski do d wi ku po redniego mi dzy wła ciw szumi c a odpowiadaj c jej
cisz c .
Poni ej zestawiono wyniki badania kwestionariuszem wyrazowo – obrazkowym.
Wyrazy w nawiasach w kwestionariuszu przedstawione s w formie obrazków. W prawej
kolumnie znajduje si zapis fonetyczny wymowy chłopca, za próby pogrupowane s według
grup głosek, podobnie jak w badaniu wcze niejszym.
1. š ž ě
Ǻ
W (koszyku) s (grzyby) f kosyku som gžyby
Na (krze le) le (no yce) na kse le lez nozyce
W (szafie) wisi (szalik) f saf'e v'i i salik
Po rzece pływaj ( aglówki) po zece p yvai utk'i
Grzesio ma czerwon (czapk ) gze o ma ervon apke
Na wieszaku wisz (klucze) na v'esaku v'isom klu e
W (teczce) s (ksi ki i zeszyt)y f te ce som k šk'i i zesyty
2. s z c
Ⱦ
Stefek ma stary (pasek) stefeg ma stary pasek
Wysoko lec (samoloty) vysoko lec samoloty
Na ulicy stoj (samochody) na ul'icy stoi Ƕ samoxody
Zosia dostała (wózek) zo a dosta a vuzek
Kozy jedz (kapust ) kozy ie ȾǶ kapuste
Jacek bawi si (klockami) iaceg bav'i e klockami
Chłopiec je (cukierki) x op'ec ie cuk'erk'i
3. Ļ Ņ ę
Ⱦ
Na (płocie) wisi (sito) na p o e v'i i ito
Kasia niesie (wi nie) w (koszyku) ka a e e v'i e f kosyku
58681266.007.png 58681266.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin