dyslalia.pdf
(
275 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - dyslalia
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
Do przeprowadzenia studium przypadku wybrany został chłopiec z klasy V
Publicznej Szkoły Podstawowej w Paszczynie, który uzyskał najsłabszy wynik w badaniu
Logopedycznym Testem Przesiewowym.
Jego wyniki w te
cie przesiewowym na tle klasy i po
ród badanych chłopców
ilustruje tabela 1.
klasa /
Wymowa
Sprawno
Ļę
semantyczna,
gramatyczna,
narracyjna
Motoryka
narz
Ģ
dów
mowy
Percepcja d
Ņ
wi
ħ
ków
mowy
Ł
Ģ
cznie
płe
(liczba
uczniów)
Polecenie1. Polecenie2. Polecenie3. Polecenie4. Polecenie5. Polecenie6. Polecenie7.
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
suma
_
x
CH(20)
385 19,2 380 19,0 126 6,3 533 26,6 119 5,9 168 8,4 72 3,6
1783
86,1
V (20)
387 19,3 417 20,8 121 6,0 559 27,9 118 5,9 185 9,2 77 3,8
1865
93,2
Sławek
K.
14
11
5
21
6
7
1
65
Tabela 1. Wyniki w Logopedycznym Te
cie Przesiewowym
Sławomira K. a wyniki klasy V oraz chłopców klas IV i V.
Ł
czny wynik chłopca w te
cie (65 punktów) stanowi jedynie 54,1% punktów
mo
liwych do zdobycia. Sławek otrzymał przy tym 75,5%
redniej punktów jak
uzyskali chłopcy i tylko 69,7% ilo
ci punktów zdobytych przez jego rówie
ników i
rówie
niczki.
Deficyty dziecka najwyra
niej uwidoczniły si
w poleceniu 7., w którym chłopiec
przegłoskował prawidłowo tylko pierwszy, najprostszy wyraz. Słaby wynik uzyskał on
tak
e w poleceniach 2. i 4., w których uzyskał odpowiednio 42 i 40% mo
liwych do
zdobycia punktów. Szczególnie polecenie 2. wypadło niekorzystnie na tle pozostałych
badanych, gdy
11 punktów Sławka stanowi tylko 55 %
redniej ilo
ci punktów
uzyskiwanych przez jego kolegów i kole
anki.
Ró
nica punktowa w pozostałych poleceniach zawarła si
w granicach 80 % punktów
zdobywanych przez wszystkich badanych, jedynie w poleceniu 5., badaj
cym motoryk
narz
dów mowy chłopiec wykonał poprawnie wszystkie próby.
Słaby ogólny wynik Sławka zdecydował o wybraniu go do badania kolejnymi
narz
dziami diagnostycznymi w celu ustalenia przyczyn niskiego poziomu kompetencji
j
zykowej i komunikacyjnej oraz sprawno
ci realizacyjnych, a w dalszym etapie podania
propozycji terapii logopedycznej.
„Badanie sprawno
ci motorycznej narz
dów mowy” w opracowaniu Z.M.
Kurkowskiego i T. Wo
niaka potwierdziło u badanego prawidłow
budow
i funkcjonowanie
narz
dów artykulacyjnych. Chłopiec nie wykonał poprawnie tylko dwóch prób: „5. kl
skaj
jak konik” oraz „29. zagwi
d
”. Wydaje si
jednak,
e nie wynika to z niesprawno
ci
narz
dów mowy, gdy
pozostałe polecenia badaj
ce i wargi i j
zyk Sławek wykonał bez
adnych kłopotów.
Zatem w dalszej cz
ci rozdziału przedstawione zostan
kolejno:
– dane z wywiadu,
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
2
– wyniki badania wymowy kwestionariuszem obrazkowym G. Demel i ich
omówienie;
– wyniki badania słuchu fonematycznego testem I. Styczek oraz słuchu
fonetycznego (test B. Rocławskiego);
– omówienie wyników bada
i próba diagnozy logopedycznej.
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
3
KARTA MOWY DZIECKA
1. imi
i nazwisko: Sławomir K.
2. data urodzenia: 15. stycznia 1988 r.
3. adres: …………………………….
4. rodzice
imi
wiek
wykształcenie
zawód
miejsce pracy
a) ojciec
Jan
45 l.
zawodowe
kierowca
MKS D
bica
b) matka
Maria
41 l.
rednie
bileter
PKP
5. rodze
stwo: brat (19 lat), siostra (17 lat);
6. szkoła: Publiczna Szkoła Podstawowa w Paszczynie;
7. klasa: V
WYWIAD
Dane z wywiadu z matk
Ģ
:
1. Dane o
Ļ
rodowisku
a. kto wychowuje dziecko – oboje rodzice, przy udziale dziadków;
b. pochodzenie ojca/matki – miejscowi;
c. zaburzenia słuchu w rodzinie – nie stwierdzono;
d. zaburzenia mowy w otoczeniu – brak
e. sytuacja rodzinna – warunki socjalne dobre, rodzina otacza Sławka atmosfer
miło
ci i opieki
2. Dane o dziecku
a. przebieg ci
y i porodu – ci
a prawidłowa, poród 3 tygodnie przed terminem, siłami natury,
5/7 punktów Apgar
b. przebyte choroby –
winka (3 l.), ró
yczka (5 l.), ospa (7 l.), cz
ste zapalenia ucha,
c. zaburzenia rozwoju – opó
niony rozwój chodzenia (ok.20 miesi
ca
ycia),
d. motoryka dziecka – w normie rozwojowej,
e. lateralizacja – prawor
czny.
3. Osobniczy rozwój mowy
a. okres melodii – głu
enie - ?, gaworzenie - ok. 28 tygodnia,
b. okres wyrazu – pierwsze wyrazy ok. 14-15 miesi
ca
ycia, „mówił pó
niej ni
starsze dzieci”,
c. okres zdania – wypowiedzi równowa
nikowe - około 29 miesi
ca, proste zdania pojedyncze -
po uko
czeniu 3 roku
ycia,
d. zasób słownika dziecka - stosunkowo ubogi.
4. Zaburzenia mowy dziecka
a. kiedy zauwa
ono - w okresie przedszkolnym,
b. objawy - dziecko mówiło mało i niech
tnie, zniekształcało b
d
substytuowało głoski i
wyrazy, u
ywało wypowiedze
równowa
nikowych lub krótkich zda
c.
wiadomo
zaburzenia u dziecka - chłopiec zdaje sobie spraw
ze swych trudno
ci
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
4
Badanie wymowy kwestionariuszem obrazkowym G. Demel
Wyniki badania Sławomira K. testem D. Demel przedstawia tabela 2.
Tabela 2.
Wyniki badania wymowy
1. š ž
ě
ɞ
szafa
š'afa
koszyk
+
szklanki
š'kla
š
k'i
kapelusz
kapelus
aba
+
elazko
želaško
je
e
iež'e
drzwi
Ⱦ
v'i
czołg
+
szczotka
š
otka
beczki
be
'k'i
klucz
+
2. s z c
ɞ
samolot
+
sło
+
pasek
+
pies
+
zegar
+
zamek
+
wózek
+
dzwonek
+
cukierki
+
tablica
+
klocki
+
ksi
yc
k
zyc
3.
Ļ
Ņ
ę
ɞ
limak
+
wieczka
v'ecka
ksi
ka
ksi
ska
wi
nie
+
ziemniaki
+
guziki
+
ciel
tko
+
nici
+
dzi
cioł
+
d
wig
+
oł
dzie
zo
ṷ Ⱦ
'e
gwo
dzie
+
4. r
tramwaj
+
cytryna
+
drabina
+
krowa
+
gruszka
gruska
spadochron
+
radio
+
ryby
+
parasol
+
tarka
+
tornister
+
rower
+
5. k k' g g' x
kot
+
kura
+
konewka
+
b
k
+
kielnia
+
rakieta
+
siekiera
+
kredki
+
garnek
+
kogut
+
chor
giewki
+
choinka
+
6. v v' f f'
wałek
+
worek
+
krawaty
+
wieszak
v'eš'ak
wiewiórka
+
fotel
+
farby
+
yrafa
žyrafa
agrafka
+
fili
anka
f'il'iza
š
ka
fiołki
+
kalafior
karaf'or
7. b b' p p' m m'
balon
+
buty
+
cebula
+
bilet
+
grabie
+
grzebie
+
patelnia
+
pompka
+
piłka
+
pióro
+
małpa
+
miotły
+
8. t d n
talerz
taleš'
telefon
+
młotek
motek
but
+
dom
+
dach
+
buda
+
widelec
+
narty
+
no
yce
+
spodnie
+
bocian
+
9. l l'
lampa
+
lustro
+
butelka
+
balon
+
lalka
+
motyl
+
ul
+
listek
+
lis
+
listy
+
królik
+
szalik
+
10. samogłoski
autobus
+
agrafka
+
aparat
+
armata
+
oko
+
osa
+
okulary
+
orzechy
+
ucho
+
ule
+
indyk
+
igły
+
11. samogłoski
niezgłoskotwórcze i
łab
dzie
+
łó
ko
+
koło
+
piłka
+
stół
+
jabłko
iapko
jaszczurki
ias
urk'i
paj
k
+
zaj
c
+
hulajnoga
+
jajka
+
klej
+
12. gł. d
Ņ
wi
ħ
czne i
bezd
Ņ
wi
ħ
czne
bułka-
półka
+
b
k-p
k
no
e-
nosze
nož'e-
noš'e
kury-góry
kosa-koza
biurko-
piórko
+
+
+
+
OCENA:
1. odpowied
Ņ
prawidłowa +
2. brak odpowiedzi –
3. zapis fonetyczny (adekwatny)
Studium przypadku dziecka z dyslali
Ģ
5
Badanie wymowy Sławomira K. testem D. Demel
wykazało trudno
ci realizacyjne
chłopca w zakresie szeregu głosek szumi
cych
„š, ž,
,
”
. Wszystkie pozostałe fonemy
s
realizowane poprawnie, ł
cznie z pozostałymi dzi
słowymi
„l, l' ”
a nawet
„r”
.
Wymowa głosek szeregu szumi
cego jest w przypadku Sławka niekonsekwentna. W
jednym przypadku substytuuje on je przez odpowiednie sycz
ce, za
innym razem deformuje
owe głoski do d
wi
ku po
redniego mi
dzy wła
ciw
szumi
c
a odpowiadaj
c
jej
cisz
c
.
Poni
ej zestawiono wyniki badania kwestionariuszem wyrazowo – obrazkowym.
Wyrazy w nawiasach w kwestionariuszu przedstawione s
w formie obrazków. W prawej
kolumnie znajduje si
zapis fonetyczny wymowy chłopca, za
próby pogrupowane s
według
grup głosek, podobnie jak w badaniu wcze
niejszym.
1. š ž
ě
Ǻ
W (koszyku) s
(grzyby) f kosyku som gžyby
Na (krze
le) le
(no
yce) na kse
le lez
nozyce
W (szafie) wisi (szalik) f saf'e v'i
i salik
Po rzece pływaj
(
aglówki) po zece p
ṷ
yvai
ṷ
utk'i
Grzesio ma czerwon
(czapk
) gze
o ma
ervon
apke
Na wieszaku wisz
(klucze) na v'esaku v'isom klu
e
W (teczce) s
(ksi
ki i zeszyt)y f te
•
ce som k
šk'i i zesyty
2. s z c
Ⱦ
Stefek ma stary (pasek) stefeg ma stary pasek
Wysoko lec
(samoloty) vysoko lec
samoloty
Na ulicy stoj
(samochody) na ul'icy stoi
Ƕ
samoxody
Zosia dostała (wózek) zo
a dosta
ṷ
a vuzek
Kozy jedz
(kapust
) kozy ie
ȾǶ
kapuste
Jacek bawi si
(klockami) iaceg bav'i
e klockami
Chłopiec je (cukierki) x
ṷ
op'ec ie cuk'erk'i
3.
Ļ
Ņ
ę
Ⱦ
Na (płocie) wisi (sito) na p
ṷ
o
e v'i
i
ito
Kasia niesie (wi
nie) w (koszyku) ka
a
e
e v'i
e f kosyku
Plik z chomika:
papaja364
Inne pliki z tego folderu:
WADY WYMOWY WIEKU WCZESNOSZKOLNEGO(1).rar
(123 KB)
Dyslalia jako zaburzenie mowy(1).pdf
(188 KB)
ćwiczenie słuchu fonemowego(1).zip
(6317 KB)
Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne(1).doc
(63 KB)
ćw. logopedyczne.rar
(1486 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Artykuły
Artykuły, książki
Chcę Mówić Wyraźnie
Co zrobić gdy... - gra dydaktyczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin