kp w klasie VI.doc

(51 KB) Pobierz
PROGRAM KÓŁKA POLONISTYCZNEGO

PROGRAM  KÓŁKA POLONISTYCZNEGO

W KLASIE VI

 

 

WSTĘP

 

 

              W nauczaniu języka polskiego wyodrębnia się dwa podstawowe działy treści  kształcenia: kształcenie językowe oraz kształcenie literackie i kulturalne.

              Głównym celem   kształcenia  polonistycznego   w   szkole   podstawowej 

w klasach IV – VI jest nabycie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w zakresie mówienia, pisania  i  czytania,  co    uwarunkowane     jest                                                               

wiedzą o budowie i funkcjonowaniu języka.                                                                                                                                   

              Program nauczania przewiduje wyposażenie uczniów w wiedzę umożliwiającą rozumienie i interpretację zjawisk językowych oraz wyrabianie sprawności w posługiwaniu się językiem w warstwie słownej i pisemnej. Kształcenie sprawności językowej rozwija język ucznia i przyczynia się do poprawnej budowy zdań, stosowania właściwego słownictwa, komponowania różnorodnych tekstów poprawnych pod względem   ortograficznym, językowym

i interpunkcyjnym. Sprawność językowa ucznia zależy od umiejętnie przeprowadzonych  ćwiczeń m. in.:

-         ortograficzno – interpunkcyjnych,

-         słownikowo – frazeologicznych,

     -    gramatyczno – stylistycznych,

-         kompozycyjnych,

-         redakcyjnych.

Program ten przeznaczony jest dla klasy VI szkoły podstawowej, kiedy to uczniowie zetknęli się przez pięć lat nauki z niemal wszystkimi zagadnieniami poruszonymi w niniejszym programie. Jednak z mojego wieloletniego doświadczenia i obserwacji wynika, że uczniowie, z którymi pracuję, odznaczają się w większości małą sprawnością językową i popełniają liczne błędy. Dlatego program ten ma na celu utrwalenie kluczowych umiejętności, wyrównanie poziomu wiedzy i umiejętności oraz przygotowanie ucznia klasy VI do sprawdzianu kompetencji, a także do innych konkursów polonistycznych. Program ten uwzględnia też potrzeby uczniów z dysortografią i dysgrafią. Ćwiczenia prowadzone na lekcjach języka polskiego w ramach obowiązującego programu są niewystarczające, dlatego istnieje potrzeba rozszerzenia programu o dodatkowe ćwiczenia kształcące sprawność językową uczniów.

Według tego programu pracuję od czterech lat i doszłam do przekonania, iż uczniowie, którzy kończą II etap edukacyjny, znacznie lepiej przygotowani są do nauki w gimnazjum. Mam nadzieję, że w dalszym ciągu ta forma pracy oraz dobór odpowiednich ćwiczeń przyczyni się do dobrego przygotowania uczniów szkoły podstawowej do dalszej nauki, rozbudzi motywacje do pracy i pokonywania trudności.

              Program został opracowany do realizacji w ciągu jednego roku, raz w tygodniu przez jedną godzinę lekcyjną.

 

 

             

 

1.     CELE

 

a)     Cel główny: utrwalenie i wyrównanie poziomu wiedzy i umiejętności             

                                           w zakresie sprawności językowej w mowie i piśmie.

 

 

b)    Cele szczegółowe:

 

-         kształtowanie umiejętności redagowania różnorodnych form wypowiedzi,

-         wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego,

-         aktywizacja słownictwa biernego,

-         wdrażanie do zachowania wewnętrznego i zewnętrznego porządku wypowiedzi,

-         zapobieganie powstawaniu błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, frazeologicznych i słownikowych,

-         nauka sprawnego korzystania ze słowników, encyklopedii i różnych tekstów kultury,

-         wdrażanie do stosowania  zasad ortograficznych i interpunkcyjnych,

-         doskonalenie umiejętności dokonywania autokorekty błędów,

-         mobilizowanie do pracy samokształceniowej nad poprawą biegłości w czytaniu i rozumieniu tekstów.

 

2. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

 

              Wymienione cele zostaną osiągnięte przez:

 

1.   Stosowanie różnorodnych metod, przede wszystkim jednak metod i technik aktywizujących uczniów, między innymi:

·        przekładu intersemiotycznego,

·        gier dydaktycznych,

·        dramy,

·        projektu,

·        norm i instrukcji,

·        praktyki pisarskiej.

 

2. Wprowadzanie różnorodnych ćwiczeń, takich jak:

·        przepisywanie,

·        pisanie z pamięci,

·        pisanie ze słuchu,

·        wyjaśnianie pisowni wyrazów,

·        wyjaśnianie stosowania znaków przestankowych,

·        uzupełnianie zdań i tekstów z lukami,

·        praca ze słownikami,

·        uzupełnianie i układanie krzyżówek,

·        rozwiązywanie rebusów,

·        układanie i zapisywanie rymowanek,  wierszyków,

·        redagowanie dłuższych i użytkowych form wypowiedzi,

·        rozwijanie podanych tematów wypowiedzi,

·        dobieranie właściwych wyrazów,

·        wyjaśnianie znaczenia związków wyrazowych,

·        łączenie wyrazów w związki wyrazowe,

·        wyjaśnianie różnych błędów,

·        i wiele innych.

3. Zastosowanie różnorodnych i atrakcyjnych środków dydaktycznych .

4. Wdrażanie do samokontroli pisanych tekstów.

5. Udział w konkursach polonistycznych.

6. Pozytywne motywowanie ucznia do aktywnego udziału w zajęciach.

 

 

 

 

3. FORMY ZAJĘĆ

 

I.                   Ćwiczenia ortograficzne i interpunkcyjne:

 

1.     Przypomnienie i utrwalenie podstawowych reguł ortograficznych i zasad   użycia znaków przestankowych:

-           pisownia wyrazów z : ó, u, ż, rz, h, ch wymiennym i niewymiennym;

-           stosowanie wielkich liter;

-           pisownia wyrazów z : ę, ą, en, em, on, om;

-           pisownia zakończeń: -ów, -ówka, -ówna, -unek, -utka, -usia, -ula, -uje;

-           pisownia partykuły „nie” z różnymi częściami mowy;

-           stosowanie znaków interpunkcyjnych w zdaniu.

     / 6 godz. /

2.     Ćwiczenia utrwalające reguły ortograficzne i interpunkcyjne; gry i zabawy ortograficzne.

/ 2 godz. /

3.     Ćwiczenia sprawdzające umiejętność praktycznego stosowania zasad ortograficznych w piśmie.

/ 1 godz. /

 

II.               Ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne:

 

1.     Ćwiczenia w samodzielnym posługiwaniu się słownikami: ortograficznym, języka polskiego, wyrazów bliskoznacznych, wyrazów obcych, frazeologicznym.

/ 5 godz. /

2.     Bogacenie zasobu leksykalnego ucznia:

-       uściślanie i określanie znaczenia wyrazów,

-       łączenie wyrazów w związki wyrazowe,

-       kształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi związkami frazeologicznymi,

-       wyjaśnianie błędów słownikowych.

    / 2 godz. /

3.     Ćwiczenia usprawniające posługiwanie się odpowiednimi wyrazami:

-       dobieranie najtrafniejszego wyrazu,

-       dobieranie wyrazów bliskoznacznych i zastępczych,

-       dobór słownictwa wyrażającego stosunek mówiącego do wypowiadanej treści,

-       dobór wyrazów oceniających.

    / 2 godz. /

 

III.           Ćwiczenia redakcyjne:

 

1.   Konstruowanie dłuższych form wypowiedzi ( opis, opowiadanie, opowiadanie z dialogiem, sprawozdanie, charakterystyka, streszczenie, list, wywiad), które uwzględniają:

-       trójdzielną kompozycję  z zachowaniem właściwych proporcji między wstępem, rozwinięciem i zakończeniem,

-       właściwe znaki graficzne w tekście,

-       plany szczegółowe,

-       poprawność językową, stylistyczną, ortograficzną, itp.

    / 16 godz. /

2.     Redagowanie form użytkowych: instrukcja, ogłoszenie, życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, telegram, druki pocztowe, reklama.

/ 8 godz. /

 

IV.            Praca indywidualna z uczniem z dysgrafią i dysortografią w zakresie:

-      utrwalania zasad pisowni,

-      poprawy ortografii,

-      dokonywania autokorekty błędów,

-      wdrażania do czytelnictwa,

-      częstego korzystania ze słowników, a zwłaszcza ortograficznego,

-      poprawy strony graficznej pisma,

-       ćwiczeń w głośnym czytaniu.

 

 

2.     PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

 

Uczeń po zrealizowaniu programu nabędzie umiejętności w zakresie:

 

-       znajomości zasad ortograficznych i interpunkcyjnych,

-       korzystania z różnorodnych słowników,

-       wzbogacenia  słownictwa czynnego i biernego,

-       swobodnego i poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,

-       dokonywania samokontroli i samooceny,

-       konstruowania dłuższych form wypowiedzi,

-       redagowania użytkowych form wypowiedzi,

-       korzystania z różnych źródeł wiedzy,

-       poprawnego pisania, mówienia,

-       wyjaśniania pisowni,

-       samokształcenia nad poprawą techniki czytania i rozumienia tekstów,

-       aktywnego uczestnictwa w zajęciach,

-       chętnego udziału w konkursach polonistycznych.

 

 

 

3.     OCENIANIE UCZNIÓW

 

 

Dobór uczniów na zajęcia kółka polonistycznego następuje  na początku roku szkolnego. Udział jest dobrowolny, dlatego ocena ma charakter pochwały ustnej lub pisemnej. W trakcie realizacji programu ocenianiu podlegać będą:

-      aktywność i zaangażowanie uczniów,

-      wytwory pracy werbalne i pozawerbalne,

-      umiejętność stosowania przekazywanej wiedzy w praktyce.

 

W trakcie trwania roku szkolnego uczniowie będą brali udział w m. in. następujących konkursach:

-      interdyscyplinarnym konkursie humanistycznym,

-      konkursie ortograficznym,

-      konkursach bibliotecznych,

-      innych konkursach o charakterze polonistycznym.

 

 

 

4.     EWALUACJA PROGRAMU

 

 

Ewaluacja obejmuje:

-      wyniki konkursów,

-      ankiety,

-      scenariusze wybranych zajęć,

-      wytwory pracy ( literackie i plastyczne ).

 

 

5.     BIBLIOGRAFIA

&...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin